Varför kör du Firefox?

Inaktiv
Varför kör du Firefox?

Här om dagen fick jag frågan av en kompis:
"varför kör du Firefox istället för IE7?"

För tyckte ja det var en ganska dum fråga, men när jag tänkte efter så.. varför?

Mitt svar blev ungefär: "För att den uppdateras snabbare."

Men jag kör ungefär lika mycket av dom båda webbläsarna, för en del sidor är helt fel visade i FF och tvärtom. Tex, youtube blir helt konstig i FF så då kör ja IE.

Men nu får du frågan, varför kör du Firefox - eller om du inte kör, varför kör du inte Firefox?

EDIT: Kanske det är bättre att flytta tråden till allmänt prat, eller?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

För att det finns många tilllägg till det och säkert några andra anledningar jag inte kommer på nu. Youtube visas inte fel för mig, och om något ser fel ut så är det bara klicka på en knapp så ser man det i IE fast det är fortfarande FF(IEtab tilllägg)

Inaktiv

fel på youtube.. wtf?
aldrig vart med om
jag har IEtab för dåligt konstruerade sidor, t ex csn:s "mina sidor" när man är inloggad med e-legitimation

IE är så jävla "ä-ä-är du säker på att du vill göra detta??? DU KOMMER FÅ VIRUS?!!???"
orkar inte med det alls.. och det är alltid via IE jag fått crapgrejer infekterat


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Lättare att hitta bra plugins, finns så många och användbara så ser ingen anledning att köra IE. Behövs IE för någon sida kör jag IE-plugin.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

1. För att IE saknar några funktioner som jag fixat med plugins till firefox.
2. För att opera inte visade en av dom sidor som jag besökte ofta helt korrekt och att jag inte orkade ställa in allt som jag ville när firefox fungerar utan problem.

Medlem

Det började med att hela världen sade att det var bästa och säkraste browsern.... så man var tvungen till att testa.
Det som fick mig att fortsätta använda den var Adblock, NoScript, tabsen, Session Manager, undo close tab, översättnignsmöjligheter med FoxLingo, rättstavningskontroll för flera språk m.fl. funktioner. Det enda negativa är att några enstaka sidor inte fungerar (YouTube fungerar här också).
Det jag stör mig mest på att att jag har problem med visning av vissa filmer. Firefox crashar (tur att ens tabs sparas och att en restoremöjlighet finns.)

För att det är OSS och väldigt modulärt. Gillar inte IE7:s design (eller Microsofts affärstaktiker heller för den delen) och Opera må vara bättre som ren läsare men saknar vissa funktioner jag vill ha.

Medlem

En sak som är rusktig störade i IE7 är att när du ska avbryta en sida från att ladda så händer inget när du trycker på stop. Utan den fortsätter ladda.

Tab systemet i IE är äckligt. Dom har försökt kopiera firefox, det blev bara inte riktigt som jag vill ha det.

Personligen så tycker jag att firefox känns skönare att använda än IE, jag har mer kontroll över firefox än IE.

Inaktiv

Det som är lite segt i alla browsers som jag har testat, är att varje gång ja trycker på en .MOV fil så crashar den. Kan ju ha att göra med Apple också men, så irriterande.

Själv tycker jag också att IE6 utseende är snyggare än 7ans. Hur länge har ni ungefär använt FF då, ja har kört det sedan 1.1 eller 1.2 tror jag. (nu ligger den ju på 2.0)


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Har använt Firefox sedan Firebird-tiden (åtminstone sedan 0.7) när säkerhetshål i IE upptäcktes var och varannan vecka. Bytte till Opera ett tag, men saknade Adblock för mycket och jag har använt FF sedan dess.

Medlem

Plug-ins, skins, också upplever jag att sidorna visas snabbare.
Plus att jag är van vid det. Skulle inte gå att byta.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

Övergick från IE6 till Phoenix (senare Firebird och till slut Firefox) vid version 0.3. Först var det för att det var en oerhört lättviktigt webbläsare som helt klart var snabbare än IE i många fall (samt att man slapp ju ha 3635345 olika fönster öppna för att kunna surfa på olika sidor, räckte med ett fönster och flera tabbar).
Sedan sakta men säkert så började jag upptäcka extensions och allt roligt man kunde göra med webbläsaren.
Använder Firefox på heltid, men har även IE7 samt Opera installerade och använder dem med i viss mån (IE främst via IE Tab).

Inaktiv

Slipper "virus" när man surfar.
Smartare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Redaktör

Avant Browser fick mig att inse storheten med flikar, men den var kraftigt instabil. Sprang på en tidig version av Firefox (0.4 eller 0.5 om jag minns rätt), insåg snabbt dess storhet - en ren webbläsare utan massa skräp jag inte har behov av. Det grundläggande koncept jag föll för - den visar webbsidor snabbt och snyggt - finns fortfarande kvar. Vill jag ha fler funktioner installerar jag dem som tillägg. Briljant idé.


signatur
Medlem

Enkelheten samt alla briljanta tillägg, t.ex. FlashBlocker som är en favorit. Att den sedan inte stöder ActiveX ser jag som en stor säkerhetsbonus

Medlem

Tabs + Att man kan lägga upp bokmärken över tabs som små miniatyrer, IE7 saknar det fortfarande.. + den är mindre flashig än IE.. o jag hatar flashiga shit..=)

Medlem

Jag har just nu Mac och använder Safari, men vissa sidor krånglar och då verkar FF vara bättre.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

FF för alla nice plugins som (bara de första som kommer upp i huvudet, har ju tonvis installerade) Adblock Plus och FoxyTunes
IE6 har jag, inte ens uppgraderat till IE7 sen senaste omformateringen. Kör IE7 på laptopen än så länge iaf, men Adblock Plus bara ber mig om att installera FF på den också så att man slipper allt banbreddsslöseri

Medlem

Minefield 3.0a8pre, beta versionen alltså är väldigt stabil och har några nya funktioner och förbättringar tex att när man skriver ett ord/bokstav i adressfältet så visar den adresser som har orden i sig och inte bara i början

Medlem

För plugins och flikar(klarar mig verkligen inte utan dem, har alltid 5+sidor igång åt taget).
Ser snyggare ut och känns mycket bättre Laddar även sidor snabbare.
Sen så känns IE så osäkert, även fast de fixat det rätt mkt senaste åren... får fortfarande lätt skit därifrån.
Använder IE på vissa sidor när Firefox buggar sig, händer lite då och då.

Medlem

Flikar var egentligen den enda som fick mig att gå över till FF. Sen när jag väl använde mig av det kom ju plugins in osv.

Medlem

snabbare,mindre popups det är bara därf.. lol

Medlem

Fler plugins å grejer + att jag tycker de går snabbare än ie


signatur
Inaktiv

innan flikar, numera är det gammal vana

Inaktiv

Innan FF körde jag IE6, fungerade bra med precis allt som jag kommer ihåg. När FF började bli populärare (vid ver. 1.0) kollade jag lite på det men stannade vid IE6.

Nu var FF uppe vid ver 1.3 eller något, gick över (har använt det sedan dess) men använde också IE6.

Mars, 07.. IE7 släpps, hatade prestandan och designen. Lämnade IE och lät FF ta över


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

För att IE görs av Micro$hit plus att det är bloatware.

1
Skriv svar