Dice: Ett storspel kan få Linux att explodera

Robot
Dice: Ett storspel kan få Linux att explodera

Lars Gustavsson tror pingviner kan vara framtiden.

#dice, #halo-combat-evolved, #valve, #half-life-3, #battlefield-4


Medlem
Dice: Ett storspel kan få Linux att explodera

Tja, varför inte? Ett spel kan ju göra mycket, tror inte Steam hade varit särskilt stort om det hade funnits utan att Half Life 2 hade tvingat folk till att installera Steam.


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Medlem

Tux är definitivt framtiden! Spelindustrin kommer inse förr eller senare att Windows innerst inne inte är en lämplig plattform för spel. Och nu när Steam OS blivit utannonserat så kommer fler och fler gamers lämna Windows. Det kommer inte ske över en natt precis, men innan 2020 så lär Windows vara ett minne blott för gamers.

Sant. Självklart kommer det spel till Linux, det är bara en tidsfråga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag hade tyckt det varit skitbra om HL3 skulle kommer till SteamOS först, i kanske 2 veckor eller nått, bara för att kicka igång det på riktigt.
Eftersom steamOS är gratis och kommer förmodligen vara löjligt lätt att installera skulle jag inte se det som ett problem utan med som en liten knuff för att få folk att testa SteamOS.
Självklart ska det inte vara en separat key för PC och steamOS så man slipper allt det gnället

Medlem
Skrivet av Taklagarn:

Tja, varför inte? Ett spel kan ju göra mycket, tror inte Steam hade varit särskilt stort om det hade funnits utan att Half Life 2 hade tvingat folk till att installera Steam.

Du menar CS 1.6.

Medlem

Då behöver det nog vara Linux exklusivt, varför orka med böket och stöket att byta OS om jag kan spela det där "storspelet" på mitt befintliga Windows OS...

Och Linux exklusivt storspel lär ju aldrig hända...

ELF
Medlem
Skrivet av Seyo:

Jag hade tyckt det varit skitbra om HL3 skulle kommer till SteamOS först, i kanske 2 veckor eller nått, bara för att kicka igång det på riktigt.
Eftersom steamOS är gratis och kommer förmodligen vara löjligt lätt att installera skulle jag inte se det som ett problem utan med som en liten knuff för att få folk att testa SteamOS.
Självklart ska det inte vara en separat key för PC och steamOS så man slipper allt det gnället

Steam OS är PC... Men så som det är nu så kan man spela ett Steam spel på alla plattformar som det finns till. Man behöver bara köpa det en gång.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Seyo:

Jag hade tyckt det varit skitbra om HL3 skulle kommer till SteamOS först, i kanske 2 veckor eller nått, bara för att kicka igång det på riktigt.
Eftersom steamOS är gratis och kommer förmodligen vara löjligt lätt att installera skulle jag inte se det som ett problem utan med som en liten knuff för att få folk att testa SteamOS.
Självklart ska det inte vara en separat key för PC och steamOS så man slipper allt det gnället

Steam OS är PC... Men så som det är nu så kan man spela ett Steam spel på alla plattformar som det finns till. Man behöver bara köpa det en gång.

Sant, då slipper man det problemet by default

Medlem

Varför skulle jag byta till Linux/SteamOS?
Om spelen flyter 30% bättre på Linux och när ALLA spel finns till Linux så kanske jag ser någon mening med det.

Jag är iaf nöjd med Windows.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tux är definitivt framtiden! Spelindustrin kommer inse förr eller senare att Windows innerst inne inte är en lämplig plattform för spel. Och nu när Steam OS blivit utannonserat så kommer fler och fler gamers lämna Windows. Det kommer inte ske över en natt precis, men innan 2020 så lär Windows vara ett minne blott för gamers.

Det är VÄLDIGT lätt att säga om man själv är intresserad, vilket jag antar att du är. Men människan är väldigt enkel av sig och är väldigt trogen till saker och ting som helt enkelt bara fungerar. Och för den generella gamern så fungerar window fint. Installera, spela. Vad mer behöver man?

Men jag tror som du, att i framtiden kommer allt att se annorlunda ut. Men att windows kommer att vara borta 2020... de kan du nog glömma tyvärr. För var steg något företag tar i en riktning, (SteamOS) så anpassar sig de andra för att behålla sin del av marknaden (windows).

Medlem

Trots allt så är Windows enklast att använda ;D

Medlem

hade ju varit fint om windows får konkurrens på OS fronten då M$ inte lyft ett finger för att främja PC spelandet, snarare tvärt om.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Bojkott:

Tux är definitivt framtiden! Spelindustrin kommer inse förr eller senare att Windows innerst inne inte är en lämplig plattform för spel. Och nu när Steam OS blivit utannonserat så kommer fler och fler gamers lämna Windows. Det kommer inte ske över en natt precis, men innan 2020 så lär Windows vara ett minne blott för gamers.

Det är VÄLDIGT lätt att säga om man själv är intresserad, vilket jag antar att du är. Men människan är väldigt enkel av sig och är väldigt trogen till saker och ting som helt enkelt bara fungerar. Och för den generella gamern så fungerar window fint. Installera, spela. Vad mer behöver man?

Men jag tror som du, att i framtiden kommer allt att se annorlunda ut. Men att windows kommer att vara borta 2020... de kan du nog glömma tyvärr. För var steg något företag tar i en riktning, (SteamOS) så anpassar sig de andra för att behålla sin del av marknaden (windows).

Allt beror på hur snabbt gamers snappar upp Steam OS och hur tidigt spelutvecklare börjar släppa spel till plattformen. Men går allt som det borde så lär väldigt få gamers använda sig utav Windows efter 2020. Däremot så kommer ju så klart Windows att leva kvar i många år efter det tack vare sin breda kundbas.

Om man är ute efter en renodlad spelburk och vill få dom där extra FPS:en som Steam OS förmodligen kommer erbjuda tack vare bättre minneshantering m.m. så finns det ingen anledning att fortsätta köra Windows.

Avstängd

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Medlem

Humor att han svamlar om att de är rädda för att göra Battkefield för hardcore och missa alla casuals, vad jag kan se och spela så tycks senare battlefield blivit väldigt casual och core/hardcore glöms bort.
Bättre än cod, visst, men långt från förr då spelen utvecklades och försökte överträffa sig själva, inte kopiera största konkurrenten och försumma resten. Tur det finns andra spelserier för oss icke casuals

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Humor att han svamlar om att de är rädda för att göra Battkefield för hardcore och missa alla casuals, vad jag kan se och spela så tycks senare battlefield blivit väldigt casual och core/hardcore glöms bort.
Bättre än cod, visst, men långt från förr då spelen utvecklades och försökte överträffa sig själva, inte kopiera största konkurrenten och försumma resten. Tur det finns andra spelserier för oss icke casuals

Du tänker på ARMA då eller?

Medlem

Förstår personligen inte alls detta fortsatta tjat om att alla ska byta till Linux. Jag vill inte byta till Linux. Jag tycker att Windows fungerar alldeles utmärkt, i en miljö jag är van med och trivs i. Jag har stundtals fått en impuls och provat Ubuntu och jag har alltid längtat tillbaka till Windows. Förklaringen till varför Valve och liknande tjatar om Linux är självklart inte för att Gabe är otroligt omtänksam om oss och vill oss det bästa, det handlar såklart om pengar. Det är billigare för Valve om man använde Linux.

Inaktiv
Skrivet av Mainman:

Varför skulle jag byta till Linux/SteamOS?
Om spelen flyter 30% bättre på Linux och när ALLA spel finns till Linux så kanske jag ser någon mening med det.

Jag är iaf nöjd med Windows.

Vilket vansinnigt krav,"ALLA".

Varför kör du på Windows då? Alla spelen funns ju inte där heller.

Man skaffar en till/annan plattform när det finns tillräckligt många spel man är intresserad av på den. I det här fallet kanske plattformen i sig har ett värde också.

Medlem

Hoppas SteamOS tar fart. Mycket kan hända på vägen, en dual-boot med windows och steamOS kan ju komma på tal när det blir en platform att räkna med på spelfronten.

Min dator är också arbetsstation med mjukvara som ine har linux på kartan ens så såvida jag inte ska ha 2 datorer (en steambox och en arbetsdator) så känns dual-boot som närmsta jag kommer SteamOS.

Och i det läget så måste det finnas många fler fördelar än windows har vad gäller gaming. Den som lever får se.
Positiv utveckling oavsett vad som komma skall.

Medlem

...Då kan väl Dice se till att skapa det spelet då, tycker man. *vissel vissel*

Medlem
Skrivet av p1mm3:

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Det är nog fler här som vet hur Linux fungerar än Windows iaf, Windows är nämligen closed source så det har man ingen aning om hur det fungerar såvida man inte har tillgång till källkoden eller är grymt duktig på reverse engineering.

Medlem
Skrivet av bionicman:

hade ju varit fint om windows får konkurrens på OS fronten då M$ inte lyft ett finger för att främja PC spelandet, snarare tvärt om.

Ummm DirectX??

Medlem

ska jävligt mycket till att jag kommer gå över till Linux


signatur

God is dead

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av bionicman:

hade ju varit fint om windows får konkurrens på OS fronten då M$ inte lyft ett finger för att främja PC spelandet, snarare tvärt om.

Ummm DirectX??

Det är väl inte något positivt MS har gjort för PC-gaming? Dom använder det för att låsa spel till sin plattform, dom försöker tvinga på dig att uppdatera till den senaste Windowsversionen för att få den senaste DirectX-versionen osv. Hade vi sluppit DX så hade säkert fler spelutvecklare använt OpenGL som då hade blivit ännu bättre (fler utvecklare & användare = mer utveckling).

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av p1mm3:

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Det är nog fler här som vet hur Linux fungerar än Windows iaf, Windows är nämligen closed source så det har man ingen aning om hur det fungerar såvida man inte har tillgång till källkoden eller är grymt duktig på reverse engineering.

Han menar nog på användarnivå inte programeringsnivå...

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av p1mm3:

Tror nog att de flesta här inne inte har en aning om hur Linux fungerar

Det är nog fler här som vet hur Linux fungerar än Windows iaf, Windows är nämligen closed source så det har man ingen aning om hur det fungerar såvida man inte har tillgång till källkoden eller är grymt duktig på reverse engineering.

Han menar nog på användarnivå inte programeringsnivå...

Det har väl inget med hur det fungerar att göra, utan snarare hur man använder det?
Om jag säger "Jag vet hur en bil fungerar", menar jag då att jag kan köra bilen eller att jag förstår mig på hur t.ex. en förbränningsmotor fungerar?

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av bionicman:

hade ju varit fint om windows får konkurrens på OS fronten då M$ inte lyft ett finger för att främja PC spelandet, snarare tvärt om.

Ummm DirectX??

Det är väl inte något positivt MS har gjort för PC-gaming? Dom använder det för att låsa spel till sin plattform, dom försöker tvinga på dig att uppdatera till den senaste Windowsversionen för att få den senaste DirectX-versionen osv. Hade vi sluppit DX så hade säkert fler spelutvecklare använt OpenGL som då hade blivit ännu bättre (fler utvecklare & användare = mer utveckling).

Så du menar att industristandard är något dåligt?? HDMI, USB, Philips mejsel (stjärn)....mfl...

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av bionicman:

hade ju varit fint om windows får konkurrens på OS fronten då M$ inte lyft ett finger för att främja PC spelandet, snarare tvärt om.

Ummm DirectX??

Det är väl inte något positivt MS har gjort för PC-gaming? Dom använder det för att låsa spel till sin plattform, dom försöker tvinga på dig att uppdatera till den senaste Windowsversionen för att få den senaste DirectX-versionen osv. Hade vi sluppit DX så hade säkert fler spelutvecklare använt OpenGL som då hade blivit ännu bättre (fler utvecklare & användare = mer utveckling).

Så du menar att industristandard är något dåligt?? HDMI, USB, Philips mejsel (stjärn)....mfl...

Bara om den är proprietär. HDMI finns på alla TV-märken. USB finns på i princip all elektronik. Philipsmejslar... do I really need to continue?

Medlem

varför utvecklar inte lars gustavsson och dice då battlefield för linux om det bara krävs ett storspel som han i egna ord använder.

är det bara jag som fick det som första tanke efter att ha läst denna artikel.

12
Skriv svar