Tomb Raider färdigspelat

Flakmonkey
Tomb Raider färdigspelat

Lara Crofts nystart är verkligen ett bevis för att man verkligen kan ge en spelserie och hjälte/hjältinna nytt liv bara man vågar satsa ordentligt. För det är ju vad #Crystal Dynamics gjort. De har tagit i från tårna i sitt försök att fjärma den nya "mänskliga" Lara Croft från den barbieliknande superhjälte som jag tycker att hon utvecklades till. Nu innebär ju inte det att Lara är en vanlig tjej direkt, men hon känns ändå betydligt mer realistisk än tidigare och då talar jag inte bara om utseendet.

Handlingen utspelar sig som sig bör i en reboot tidigt i karaktärens liv vilket i just det här fallet blir Laras första riktiga äventyr. Tillsammans med en liten grupp människor är hon med båt påväg mot ett område där hon tror att en sedan länge försvunnen asiatisk hade sin hemvist. När de närmar sig platsen blåser det till synes ur ingenting alls upp till en häftig storm. Båten förliser och gruppen är nu strandsatta på en ö som inte är någon vanlig ö, på samma vis som stormen inte är någon vanlig storm, och som inte är så öde som den man skulle kunna tro.

En habil historia tycker jag själv med ett mörker som jag gillar, men än mer intressant att sättet du tar dig an den. Helt öppet skulle jag inte kalla det även om du kan hoppa fram och tillbaka på ön. Du följer trots allt en utstakad väg. Vad det däremot har är en bra mix mellan det öppna och det linjära. Jag har nämnt förut att jag har lite svårt för totalt öppna spel men här tycker jag det är riktigt kul att jaga djur eller leta efter skatter och gömda grottor. Inte bara för att det är underhållande rent spelmässigt utan även för att det ger någonting. Jag kan använda det jag får tack vare det på vapenförbättringar och egenskaper som verkligen bidrar till mina fortsatta äventyr. Då känns det för en gångs skull inte bara som utfyllnad.

Nåväl i grund och botten handlar #Tomb Raider om precis samma saker som tidigare. Det är plattformande, skjutande och pusslande i en blandning som den här gången känns mer rätt än på många många år. Kontrollerna sitter också där de ska med pilbågsskyttet som den klarast lysande stjärnan. Det enda jag egentligen kan klaga på här är något som knappast är unikt för genren då vi ser samma fenomen i bland annat Uncharted-spelen. Jag talar givetvis om att det tycks vara förbannat svårt för utvecklarna att undvika vågor av fiender som du slaktar på löpande band. Det känns bara fel, speciellt då du som i Tomb Raider börjar spelet som en person utan några större erfarenheter av verkligt våld.

[video=14167]

Och nu det som så många tycks vara något av det viktigaste när man talar om ett spel - grafiken. Den är bra. Jag gillar framförallt de små detaljerna i animationerna som när Lara kämpar för att hålla huvudet ovanför vattnet när det är lågt i tak. Naughty Dog-kvalitet är det ju inte, men det är svårt att inte imponeras, speciellt då det är både multiplattform och såpass stort som det är.

För stort är det. Jag fick mer än min beskärda del av speltid och då hoppade jag som vanligt över flerspelarläget. Det går som sagt att besöka "gamla" platser på ön för att hitta alla gömda så du kan nog få ut några extra timmar ur det också om du inte gillar att lämna saker ogjorda.

Så summasummarum är det här ett väldigt bra spel som skulle kunna stå stadigt på egna ben istället för att förlita sig på ett känt namn. Nu är det dock ett känt namn och med den här nystarten ett känt namn med en ljus framtid. Förutsatt att Crystal Dynamics inte faller in i gamla synder förstås.

#blogg

Testpilot
Tomb Raider färdigspelat

Körde faktiskt igenom Tomb Raider en 2a gång häromdagen bara för jag tyckte det var såpass bra spel trots alla QT events.

Håller med dig 100% gällande det med vågor av fiender , känns som ett gammalt koncept och tråkigt.

Bra spel , just hela flytet på alla animationer var ju helt suveränt i spelet.

Medlem

Har det kommit någon Eyefinity fix ännu? Då spelet ställer in FoV efter upplösningen och Lara blir bredare än vad hon är hög och det inte verkar gå att trixa till det i config-filerna, annars fungerar det bra på fler skärmar. Nåväl får väl kanske ta och spela det på en skärm då, har väntat med spelet i väntan på en grafik/fov-fix men det börjar bli dax att ta itu med det nu...

1
Skriv svar