Det börjar bli lite tröttsamt

Skribent

Min gode internetvän, tillika kollega Mattias Frost, publicerade tidigare idag en rätt bra trailer för Xbox One. På något sätt kändes det som om den fångade själva känslan, den där abstrakta och svårgreppade saken. Bland huvudpersonerna fanns bara en kvinna med, men jag tyckte ändå det var rätt förlåtligt. #Microsoft hade ändå fattat att fler än en promille av spelarna hade snippa.

Det jag hajade till på var att Spock var den spelkaraktär hon mötte, och genast började min hjärna gå in i ett slags panikläge.

– Men jävla #Microsoft, när ni väl har med en tjej så låter ni henne spela #Star Trek-spelet. Era misogyna as, lät det i mitt huvud

Detta var innan jag insåg att det där jäkla spelet inte ens var påtänkt till Xbox One. Faktum var att det hela handlade inte ens om spelet, utan om filmen. Filmens fokus på spel du kan spela på Xbox One representerades av män, medan kvinnan fick visa upp vad konsolen kan göra förutom dess huvudsyssla.

Du kan skrika PK hur mycket du vill, det är trots allt inte ett skällsord. Jag vill ju inte vara nazist, eller en kvinnoförtryckande taliban. Problemet i den här videon är att de fortsätter befästa idén om spel, som en grej för killar. Istället borde de ha visat att Xbox One är en spelkonsol för alla.

Styrkan med spel är att alla kan spela. Skitsamma om du sitter i en rullstol och behöver hjälp för att gå på toaletten. I spelens värld kan du vara vad som helst. Har du en obotlig sjukdom och knappt klarar av vardagssysslorna? Men var någon annan för en stund istället och glöm det tråkiga. Är din pojkvän mer intresserad av att dansa squaredans? Lira lite #Fifa 14 istället för att sura.

Istället väljer #Microsoft att fokusera på att killar kan spela och tjejer kolla på film, när de borde fokusera på att alla kan spela Xbox One och komma bort från vardagslunket. Jag tror knappast fler tjejer kommer att köpa konsolen för att de kan kolla på film på den.

#blogg

signatur

I am the black wizards.

Medlem

Slog mig lätt för pannan när jag såg klippet... så uppenbart trodde jag ändå inte det skulle vara. När stora företag som Microsoft verkligen har makten att föregå med gott exempel så borde de göra just det. Inte fortsätta med samma snedvridna budskap och signaler.

Medlem

Pappa....vad är en snippa?

Hah, nej men bra skrivet! Förhoppningsvis var det bara "slumpaktigt" att det var en kvinna som visade upp just något annat än spelandet på konsolen. Om inte är det som sagt väldigt fjantigt gjort av Microsoft. Efter att den sortens diskussion har varit så het på sistone så känns det skumt att de inte har tagit åt sig den kritik som gamergurls samt gamerguys har riktat mot spelföretagen.

signatur

Everybody needs help.

Medlem

Varför var det inte bra att det var Star Trek tjejen associerades med?
I övrigt så hade jag nog inte ens tänkt på att tjejen och killarna gjorde olika saker om du inte nämnde det.
Jag tror jag har träffat en (1!) tjej som spelat aktivt och då har jag en ganska stor och bred umgängeskrets, jämfört med minst varannan killkompis som spelar aktivt.
Det är ju inte så konstigt att företag lägger krutet på sin huvudsakliga målgrupp i sin marknadsföring.

Bara för att kvinnan tittade på film och männen spelade betyder det inte att man inte kan göra vice versa. Blir bara så långa reklamklipp ifall det ska visas kvinnor och män göra samma sak. Jag har inte gett upp hoppet om mänskligheten än, jag tror världens kvinnor förstår att även dom kan spela på Xbox One, även fast reklamfilmen inte visade en kvinna som spelade.

Medlem

Försök hitta en tjej här då...

Medlem

Suck, snacka om att läsa in för mycket av en trailer...

Vem sjutton bryr sig om vad för kön personen har? Den här trailern är ju till för att visa upp spel och funktioner...

Medlem

Hur många av dina tjejkompisar är gamers? 80-90%?

Skribent
Skrivet av Svanberg:

Varför var det inte bra att det var Star Trek tjejen associerades med?
I övrigt så hade jag nog inte ens tänkt på att tjejen och killarna gjorde olika saker om du inte nämnde det.
Jag tror jag har träffat en (1!) tjej som spelat aktivt och då har jag en ganska stor och bred umgängeskrets, jämfört med minst varannan killkompis som spelar aktivt.
Det är ju inte så konstigt att företag lägger krutet på sin huvudsakliga målgrupp i sin marknadsföring.

Bara för att kvinnan tittade på film och männen spelade betyder det inte att man inte kan göra vice versa. Blir bara så långa reklamklipp ifall det ska visas kvinnor och män göra samma sak. Jag har inte gett upp hoppet om mänskligheten än, jag tror världens kvinnor förstår att även dom kan spela på Xbox One, även fast reklamfilmen inte visade en kvinna som spelade.

Fast, det blir väl inte särskilt mycket längre? Istället för fem killar som spelar, så kan de byta ut en mot en tjej.

Skrivet av Jozo:

Suck, snacka om att läsa in för mycket av en trailer...

Vem sjutton bryr sig om vad för kön personen har? Den här trailern är ju till för att visa upp spel och funktioner...

Absolut, men är det inte lite väl typiskt att tjejen är den enda som inte spelar? Varför inte visa att ALLA kan spela på en Xbox One. Microsoft om någon har ju intresse av att målgruppen för spel blir större.

Skrivet av billybob:

Hur många av dina tjejkompisar är gamers? 80-90%?

Det är inte många, men så umgås jag mest med folk som inte spelar.

signatur

I am the black wizards.

Medlem

Även fast man inte själv känner eller har tjejkompisar som är "gamers" så betyder det inte att det inte finns tjejer som spelar. Av mina tjejkompisar är det bara en som inte spelar, alla andra spelar både på PC och konsol. Själv spelar jag mest på PC, men också även på konsol, vilket jag har gjort sen jag var liten.

http://www.gamereactor.se/nyheter/62231/Tjejer+och+killar+spe...

Sen var det väl kanske lite fjantigt ändå att tjejen bara är den som tittar på film och inte spelar, hon kunde väl ha gjort både och? Tror inte det är så många som skulle köpa en Xbox one enbart för att kolla på film om man faktiskt inte spelar också, eftersom det finns bra mycket billigare Blu-ray spelare och dylikt.

signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Jag förstår vad du menar och ja det är ju lite fånigt att tjejen bara kollar på film. Deras målgrupp är ju faktiskt killar, men visst hade det inte skadat om en tjej hade varit en av dem som spelade.

Men jag tycker den här diskussionen är ganska värdelös och tråkig för det är oftast män som tar upp det. Det hade varit mer intressant om man fick höra lite mer vad tjejer som spelar eller inte spelar tycker om det här.

Medlem

Håller med. Hur förb***t svårt kan det vara att åtminstone till ytan inkludera kvinnor till större del. Helvette

Medlem

Tror att de största företagen så som Microsoft och Sony vet om sin största kundbas (och därmed målgrupp) bättre än vad någon jämställdhetskämpe i världen gör. De har dessutom all rätt att rikta sin marknadsföring hur de vill.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Tror att de största företagen så som Microsoft och Sony vet om sin största kundbas (och därmed målgrupp) bättre än vad någon jämställdhetskämpe i världen gör. De har dessutom all rätt att rikta sin marknadsföring hur de vill.

Japp, och vi har all rätt i världen att ifrågasätta deras val.

signatur

I am the black wizards.

Medlem

Javisst, men det börjar bli lite tröttsamt.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Javisst, men det börjar bli lite tröttsamt.

Snygg avslutning, som jag nu förstörde

signatur

I am the black wizards.

1
Skriv svar