Arnroths krönika – Den poänglösa spelvåldsdebatten

Robot
Arnroths krönika – Den poänglösa spelvåldsdebatten

Spelandet ökar. De våldsamma spelen blir fler, spelvåldet allt verkligare – och det verkliga våldet minskar. Arnroth tycker det är hög tid att den oändligt tröttsamma spelvåldsdebatten tystnar. Och att vi istället börjar diskutera på riktigt.

#space-action, #pong, #battlefield-4, #battlefield-3, #death-race, #doom, #half-life-counter-strike, #grand-theft-auto-iii, #call-of-duty, #battelfield-1942, #battlefield-bad-company-2, #call-of-duty-black-ops, #final-fight, #call-of-duty-black-ops-2-2, #stugan, #pinball-dreams, #battlefield-2142, #battlefield-bad-company, #quake, #postal


Medlem
Arnroths krönika – Den poänglösa spelvåldsdebatten

Även om jag tycker våldsdebatten i sig är helt meningslös och jag tycker att man bör lägga ned den så känns det ändå så hycklande att just Anroth snackar om menlösa debatter.

Medlem

Bra krönika. Håller med vartenda ord. Polarisering blir man dum i huvudet av.

Inaktiv

Nej, spelvåld leder inte till "verkligt" våld. Inte för att vara snorkig men är inte detta en slutsats som det råder konsensus kring bland i princip hela världens (spelande) population?

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan dricka alkohol under pågående spelsession... är man en vinnarskalle så tvingar man i sitt sällskap alkohol och håller sig nykter själv. När man sedan vunnit så kan man fira med en öl.

Medlem

Såg dig på tv, du såg morgontrött ut

I mångt och mycket representerar du egna åsikter där med- och mothåll finns och jag reagerade egentligen bara på en sak som "va, vilket dravel".

"Jag förstår henne. Så på Game on är Tekken och Street Fighter det närmaste brutalitet man kommer. Inget Doom, Half-Life eller GTA. Jag har inget emot det alls, det är ju dessutom en familjeutställning."

Vilket familjefilm som helst från Disney eller Pixar innehåller fallande, krossande och i och med filmerna "Bilar" också en hel del skjutande. Det slåss och mosas hej vilt. Hur motiverar man det som barnfamiljigt men Doom i all sin dåtida briljans och nutida uselhet... inte?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Bara jag som tyckte att det var roligt att han hette Granat(h)?

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Nej, spelvåld leder inte till "verkligt" våld. Inte för att vara snorkig men är inte detta en slutsats som det råder konsensus kring bland i princip hela världens (spelande) population?

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan dricka alkohol under pågående spelsession... är man en vinnarskalle så tvingar man i sitt sällskap alkohol och håller sig nykter själv. När man sedan vunnit så kan man fira med en öl.

Handikapp för att motståndarna ska ha iaf en liten chans att vinna.

Medlem

Kunde inte hålla med arnrot mer, när jag var nio slog jag ner horor i GTA:SA med golf klubbor och skrattade för att det såg skitkul ut, är det något fel på mig idag? nej.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Nej, spelvåld leder inte till "verkligt" våld. Inte för att vara snorkig men är inte detta en slutsats som det råder konsensus kring bland i princip hela världens (spelande) population?

Som att fråga en mäklare om mäklare är nödvändiga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nästa gång de säger att spel leder till våld så tycker jag vi ska ge dem rätt och ge oss ut på gator och bränna bilar och slå ner poliser. När vi gjort det i en vecka istället för att spela så kan vi lägga av och skylla på GTA och CoD o bli frisläppta för att psykena är överbelagda.

Medlem

om folk sitter inne och spelar har de inte tid att vara ute i våldsamheter.

Medlem

För mig är det så att det inte är våldspel som gör mig aggressiv. Om något så är jag snarare mer avtrubbad då jag spelar dom.
FIFA och NHL däremot då pumpar adrenalinet, kontroller flyga och vänskaper bryts

Medlem

Vilken debatt? Ibland hör du några gamla stofiler tjoa till och skylla allt på GTA V när någon snubbe har flippat. Är det en debatt?


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av Le Erik:

För mig är det så att det inte är våldspel som gör mig aggressiv. Om något så är jag snarare mer avtrubbad då jag spelar dom.
FIFA och NHL däremot då pumpar adrenalinet, kontroller flyga och vänskaper bryts

Ja verkligen, sällan har jag varit så högljudd när jag spelat som i veckan då jag för första gången körde NHL14 med 3 kompisar.
Å det positiva så tror jag det uppfanns ungefär 5 nya ord...

Det var här allt spelvåld började, med "Pong":

http://goo.gl/huiGT


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Meningslöst läsande sönder tjatat ämne,

Medlem

Mmm det säger du nu men vänta bara tills jag är klar med mitt Fight Club spel till Google Glasses...

Medlem

Att vi blivit mindre våldsamma beror nog till största delen på att vi helt enkelt blir mer och mer civilicerade.
Svårt att säga om det gått ännu snabbare utan våldsamma spel/film osv.
Det är svårt att peka på bara en sak så det är också farligt att påstå att våldsamma spel inte har ngn effekt alls.

Medlem

Mycket välskriven krönika, Arnroth!

Jag håller med dig på i praktiken varenda punkt. Osedvanligt bra läsning, faktiskt. Det tackar jag så ödmjukast för.

Och för att ha varit en krönika (inget fel med det såklart men i kontrast till, säg, en akademisk text) så brukade du ändå faktahänvisningar, och på ett kompetent sätt. Uppskattas!

Medlem

Det känns som om denna krönika borde bli spiken i kistan på spelvåldsdebatten.


signatur

yolo

Medlem

Inte för att vara den men debatten är inte "poänglös" då den har en poäng, även om den inte är riktig.. men meningslös skulle jag vilja kalla den.

Ska man diskutera om spel föder våld måste man ta med all annan media som föder våld/avtrubbning mot våld också. Dvs tidningar, filmer, spel, internet, etc etc..

Inaktiv

Det är ju rätt sorgligt att man lever i en värld där en sådan här debatt måste hållas öht. Men samtidigt är det ju lagom lustigt att många av de där "spel, hårdrock, droger, sex" leder till "insert random dåligt" är rörelser med rötter i fundamentalistiska föreningar som var rädda för att förlora sina medlemmar till verkligheten.

Skrivet av KatOne:

Mycket välskriven krönika, Arnroth!

Jag håller med dig på i praktiken varenda punkt. Osedvanligt bra läsning, faktiskt. Det tackar jag så ödmjukast för.

Och för att ha varit en krönika (inget fel med det såklart men i kontrast till, säg, en akademisk text) så brukade du ändå faktahänvisningar, och på ett kompetent sätt. Uppskattas!

Tack. Ja, ibland finns det inte så enkla och bra källor att hänvisa till, ibland tänker jag faktiskt inte på att man kan göra det på ett enkelt sätt i en sån här krönika. Jag är för van vid att skriva för papperstidningar Ska tänka på det i framtiden, sa tack för att du påtalade det

En sak som kanske ändå antyder att hela debatten faktiskt börjar ebba ut lite, åtminstone i Sverige, är att hittills inget BF4-reprotage i gammelmedia tagit upp den vinkeln. För två år sedan, med BF3, var det nästan standard. Aktuellt har gjort inslag och DI Weekend hade stort i helgen, fler kommer. Hoppas det håller i sig, peppar, peppar!

Medlem

Liye anekdotiskt men jag var förra året lärare på en skola som precis skaffat laptops till alla elever. Vaktmästaren märkte en rejäl nedgång i allmänt sabbande (klotter, förstörelse mm).

Inaktiv
Skrivet av anon_98854:

Nej, spelvåld leder inte till "verkligt" våld. Inte för att vara snorkig men är inte detta en slutsats som det råder konsensus kring bland i princip hela världens (spelande) population?

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan dricka alkohol under pågående spelsession... är man en vinnarskalle så tvingar man i sitt sällskap alkohol och håller sig nykter själv. När man sedan vunnit så kan man fira med en öl.

Ett par öl höjer ju prestationsförmågan avsevärt

Och jag dödar det här poänglösa religions pratet, Off-topic och ett grovt inlägg.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.

- Att använda antalet dödade av våld (mord/dråp/vållande) som mätverktyg för våld i allmänhet är missvisande då läkekonsten gått framåt både vad gäller diagnostik och behandling. Fler överlever helt enkelt.

- Att använda Södersjukhuset som måttstock på hur många som söker för misshandelsrelaterat trauma är galet då man 2006 organiserade om så att all tung trauma skickades raka spåret till KS. (Se dippen i grafen runt 2006).

- Rapporten man hänvisar till visar på att antalet anmälda misshandelsfall ökat. Inte minskat.

http://lnu.se/polopoly_fs/1.91375!ga...203%202013.pdf

- I grafen till vänster plottar man antalet män i "brottsbenägen ålder" tillsammans med antalet sökande för misshandelsskador på SöS. Skalorna diffar dock på två tiopotenser inom samma graf och är således grovt missvisande.

- Man lyfter ett av inbördeskrig traumatiserat Kroatien som ett exempel på att våld generellt blivit ovanligare i europa..

Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Skrivet av Tompa8989:

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.

- Att använda antalet dödade av våld (mord/dråp/vållande) som mätverktyg för våld i allmänhet är missvisande då läkekonsten gått framåt både vad gäller diagnostik och behandling. Fler överlever helt enkelt.

- Att använda Södersjukhuset som måttstock på hur många som söker för misshandelsrelaterat trauma är galet då man 2006 organiserade om så att all tung trauma skickades raka spåret till KS. (Se dippen i grafen runt 2006).

- Rapporten man hänvisar till visar på att antalet anmälda misshandelsfall ökat. Inte minskat.

http://lnu.se/polopoly_fs/1.91375!ga...203%202013.pdf

- I grafen till vänster plottar man antalet män i "brottsbenägen ålder" tillsammans med antalet sökande för misshandelsskador på SöS. Skalorna diffar dock på två tiopotenser inom samma graf och är således grovt missvisande.

- Man lyfter ett av inbördeskrig traumatiserat Kroatien som ett exempel på att våld generellt blivit ovanligare i europa..

Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Siffrorna om Sverige baseras på Brås studier, inte DN-artikeln. Om du hittar siffror som visar att det verkliga våldet ökat har du ett scoop.

Skrivet av Tompa8989:

Bra krönika men tyvärr så baserar du dina teorier på en artikel från DN som i sin tur baseras på totalt usel journalistik.
....
Spelvåld kan påverka personer som redan är våldsamma.
Precis som att om man ständigt visar att våldtäkt är bra så påverkas dom med lågt IQ som saknar konsekvenstänkade samt personer med sexuella störningar.

Och det där sista är väl ungefär vad alla seriösa forskare kommer fram till inte stämmer; våldsbenägna personer kan söka sig till spel, men knappast bli våldsamma för att se spelar spel.
Men den här krönikan handlar inte om våld på individnivå utan makronivå. Den är ett försök att bemöta skräckvisionerna om att spelvåld föder riktigt våld; det kan helt enkelt inte stämma menar jag.

Det här är en annan diskussion faktiskt.

12
Skriv svar