FAQ: Windows Vista

Inaktiv

Jag ska köpa en ny dator strax kommer grafikkort etc funger optimalt med vista? Är vista såpass fixat att det är bättre att köra det än XP ?

Medlem

vad jag förståt så funkar UAC så att den kontrollerar första gången du gör en ny sak sen anpassar det sig allt eftersom.

Är själv helnöjd med Vista kanske långsammare än XP men mycke stabilare.

Angående all klagan på att Vista skulle va dåligt så tänk på att det var precis samma när XP lanserades och kommer med all säkerhet bli samma när nästa windows lanseras

Inaktiv

Jag ser bara fördelar med Vista, har själv inte råkat utför kompatilibets problem förutom att alla win 3.11 saker/16 bitars program ej funkar, toppen med dx10 och allt nu när Linux är mobbat. xbox köper jag aldrig för då stödjer jag Billy lite för mycket monopoly pucko newbie china aktigt men Vista går an!, rekomenderas.

Medlem

Har varit anti-vista, har haft en Ultimate-licens från jobbet på bärbara i tv-rummet (mest som RDP-klient). När jag sköt om "stora" datorn tänkte jag, "vadfan... kan ju prova!"...

Har väl en hel del att säga, men bäst blir nog denna liknelse -- BILAR! XP är en bil som rullar lite fortare utför (maxfps) medans vista är starkare i uppförsbackar och rakor (min- och avgfps) i samtliga nyare spel jag kört. "flytet" är enormt mycket skönare och enda anledningen folk antagligen inte kör vista idag, är för att de plockat ihop en "värstingdator" via sweclockers forum, men inte "har råd" att köpa Vista -- då är det bättre att sitta med sitt piratade XP och gnälla på något man inte anser sig "kunna köra".


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv

Hehe, vet inte vad jag ska säga... Har Windows Vista Ultimate Service Pack 1 64 bitars och det här med UAC har iallafall inte jag tyckt har varit så jobbigt...


signatur

© Copyright by T@wo

Medlem

Kan inte komma på någon fördel just nu, har kört Vista Ultimate paralellt med XP Pro, och XP är snabbare och mer stabilt i alla lägen; speciellt i spel för att inte tala om 2D grafik (photoshop etc...)

Medlem

Jag har
Windows Vista Home Premium 32-bit
Intel Core 2 Quad CPU Q9400 2.66GHz
4.0 GB RAM
ATi Radeon HD 4870 X2

Så ni menar alltså att mitt 32 bit Vista inte stödjer 4a kärnor?
Att det inte stödjer 4 GB ram fullt ut visste jag men, aja.

Vet ej riktigt vad skillnaden är, men det är väl snabbare gissar jag med 64.

Till nackdelarna, UAC (nu avstängd efter att jag läste i tråden lite, höll på att klubba ner mig med musen pga av det)
Webbläsarna Blockeras/stoppas av okänd anledning när jag sufar, händer också när jag laddar ner något via Steam, Win update och addons till WoW.

Fördelar:
DX 10
Ser också snyggare ut men "devil in disguise" säger jag bara.
Har dock inget spel än som stödjer DX 10 om inte lich king har det eller left 4 dead.

Medlem

Jodå, Vista 32bit stödjer 4 kärnor.

Problemet med webbläsaren och uppdateringar till Windows låter som om fel datum är inställt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

(quad core): ok bra

(datum): hur menar du då?

[edit]

av-installerade ZoneAlarm firewall

verkar som det har löst sig, men det återstå att se

Medlem

Vill bara påpeka att en fördel med att ha Vista nu är att man inte behöver formatera om hårddisken om man ska installera Windows 7 när det kommer ut, det ska tydligen gå och att uppdatera/uppgradera det. Men om man har XP så måste man formatera först.

Medlem
Skrivet av Petah:

Vill bara påpeka att en fördel med att ha Vista nu är att man inte behöver formatera om hårddisken om man ska installera Windows 7 när det kommer ut, det ska tydligen gå och att uppdatera/uppgradera det. Men om man har XP så måste man formatera först.

Källa på det?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Petah:

Vill bara påpeka att en fördel med att ha Vista nu är att man inte behöver formatera om hårddisken om man ska installera Windows 7 när det kommer ut, det ska tydligen gå och att uppdatera/uppgradera det. Men om man har XP så måste man formatera först.

Källa på det?

"Can I upgrade directly from Windows Vista to the RC?
Yes. If you're running Windows Vista, you can install Window 7 RC without having to back up and reinstall your programs and data. But to be on the safe side, please do back up your data before you start.

Can I upgrade directly from Windows XP to the RC?
If you are running Windows XP, you'll need to back up your data (preferably on an external device) and then do a clean installation of the Windows 7 Release Candidate. After installing Windows 7, you will need to reinstall applications and restore your files. If you need help with the installation process, please see the Installation Instructions."

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/faq.aspx


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Petah:

Vill bara påpeka att en fördel med att ha Vista nu är att man inte behöver formatera om hårddisken om man ska installera Windows 7 när det kommer ut, det ska tydligen gå och att uppdatera/uppgradera det. Men om man har XP så måste man formatera först.

Källa på det?

"Can I upgrade directly from Windows Vista to the RC?
Yes. If you're running Windows Vista, you can install Window 7 RC without having to back up and reinstall your programs and data. But to be on the safe side, please do back up your data before you start.

Can I upgrade directly from Windows XP to the RC?
If you are running Windows XP, you'll need to back up your data (preferably on an external device) and then do a clean installation of the Windows 7 Release Candidate. After installing Windows 7, you will need to reinstall applications and restore your files. If you need help with the installation process, please see the Installation Instructions."

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/faq.aspx

Tack, hade ingen aning om detta.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Heh, man missar det ganska lätt. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

12
Skriv svar