Rubin förklarar Xbox-upplösningen på CoD: Ghosts

Robot
Rubin förklarar Xbox-upplösningen på CoD: Ghosts

Förutsättningarna för "resolutiongate" förklaras av Mark Rubin på Infinity Ward.

#call-of-duty-ghosts, #infinity-ward, #call-of-duty-modern-warfare-2, #call-of-duty-4-modern-warfare, #modern-warfare-3


Medlem
Rubin förklarar Xbox-upplösningen på CoD: Ghosts

Är det inte Call of Duty 4 : Modern Warfare? Ni har skrivit lite fel där

Ska nog vara:

– Modern Warfare 2 såg bättre ut än Call of Duty 4 och Modern Warfare 3 såg bättre ut än Modern Warfare 2.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinjed:

Är det inte Call of Duty 4 : Modern Warfare? Ni har skrivit lite fel där

Ska nog vara:

– Modern Warfare 2 såg bättre ut än Call of Duty 4 och Modern Warfare 3 såg bättre ut än Modern Warfare 2.

Självklart


signatur
Medlem

Jag raljerade tidigare om hur folk inte kan skilja på signalformat för video och bildupplösningar och här tycker jag att förvirringen hos i varje fall mig själv blir total. Kan någon förklara vad den här delen av meningen egentligen betyder?

"/.../körs i olika upplösningar på Playstation 4 respektive Xbox One - 1080p mot 720p uppskalat till samma upplösning."

Det blandas friskt mellan signalformat och upplösningar men jag förstår faktiskt inte vad som är tänkt att menas. Dom körs i olika upplösningar men den med lägre upplösning körs uppskalat till högre upplösning? Då kör dom väl i samma? Eller va?

Medlem

När man kollar på filmen blir man ju lite fuktig i ögonhålorna. Konsollifieringen som kom efter CoD2 och CoD4:MW är fruktansvärd.

Minns så väl hur lurad jag kände mig då de 2 veckor innan launch för MW2 tog bort dedicated servers och avrättade den stora mod samt competetive skaran.
(Efter att de gått ut o sagt att CoD på pc kommer vara som det alltid varit)

Medlem

Cod 4 hafe högre fov Och nindre vapen än mw2
Nw2 hade högre fov och mindre vapen än mw3

Your argument suck.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag raljerade tidigare om hur folk inte kan skilja på signalformat för video och bildupplösningar och här tycker jag att förvirringen hos i varje fall mig själv blir total. Kan någon förklara vad den här delen av meningen egentligen betyder?

"/.../körs i olika upplösningar på Playstation 4 respektive Xbox One - 1080p mot 720p uppskalat till samma upplösning."

Det blandas friskt mellan signalformat och upplösningar men jag förstår faktiskt inte vad som är tänkt att menas. Dom körs i olika upplösningar men den med lägre upplösning körs uppskalat till högre upplösning? Då kör dom väl i samma? Eller va?

1080p för ps4

720p utsträckt till 1080p för xbox

Du vet ju själv hur det blir i paint om du förstorar en bild.. den blir kantig å ful

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebbepojken:

Jag raljerade tidigare om hur folk inte kan skilja på signalformat för video och bildupplösningar och här tycker jag att förvirringen hos i varje fall mig själv blir total. Kan någon förklara vad den här delen av meningen egentligen betyder?

"/.../körs i olika upplösningar på Playstation 4 respektive Xbox One - 1080p mot 720p uppskalat till samma upplösning."

Det blandas friskt mellan signalformat och upplösningar men jag förstår faktiskt inte vad som är tänkt att menas. Dom körs i olika upplösningar men den med lägre upplösning körs uppskalat till högre upplösning? Då kör dom väl i samma? Eller va?

1080p för ps4

720p utsträckt till 1080p för xbox

Du vet ju själv hur det blir i paint om du förstorar en bild.. den blir kantig å ful

Så det hela baseras på att alla användarna har en skärm i full HD-upplösning? Om jag spelar på en TV som har 1360x768 i upplösning är det ju ett icke-problem. Om jag spelar på en 4K-TV har jag ett problem i båda fallen. Att utgå från att alla spelar på 1920x1080 känns väldigt konstigt tycker jag.

Hur som helst är meningens faktiska betydelse rätt galen med tanke på att det blandas friskt mellan begreppet upplösning och begreppet signalformat. Kontentan är att spelet maximala upplösning är olika på olika konsoler och om man har en skärm som stödjer den högre av dessa har man något att anmärka på.

Medlem

Renodlad damage control, ämnad främst åt yngre personer som inte förstår sig på vare sig hård- eller mjukvareaspekterna av spelutveckling.

Hans argument att de egentligen inte vet vad de håller på med mjukvarumässigt är väldigt tamt, bland annat med tanke på den gemensamma arkitekturen på båda konsollerna, och i sin tur med PC-processorer.

Även fast jag håller med om att de inte vet vad de håller på med mjukvarumässigt (den får han en poäng för ändå) så beror det till mångt och mycket på att hårdvaran rosslar på Xbox One.

Och PS4an ska inte slå sig alltför hårt på bröstet heller, upplösningen 1920x1080 (oavsett signalformat) är inte direkt cutting edge.

T.ex. min nuvarande skärmupplösning på 2560x1440 kommer troligen matchas av smartphones inom ett par år. Hur länge skulle den här konsollgenerationen vara standarden, igen? För den är rynkig idag och mummifierad om 4-5 år.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebbepojken:

Jag raljerade tidigare om hur folk inte kan skilja på signalformat för video och bildupplösningar och här tycker jag att förvirringen hos i varje fall mig själv blir total. Kan någon förklara vad den här delen av meningen egentligen betyder?

"/.../körs i olika upplösningar på Playstation 4 respektive Xbox One - 1080p mot 720p uppskalat till samma upplösning."

Det blandas friskt mellan signalformat och upplösningar men jag förstår faktiskt inte vad som är tänkt att menas. Dom körs i olika upplösningar men den med lägre upplösning körs uppskalat till högre upplösning? Då kör dom väl i samma? Eller va?

1080p för ps4

720p utsträckt till 1080p för xbox

Du vet ju själv hur det blir i paint om du förstorar en bild.. den blir kantig å ful

Så det hela baseras på att alla användarna har en skärm i full HD-upplösning? Om jag spelar på en TV som har 1360x768 i upplösning är det ju ett icke-problem. Om jag spelar på en 4K-TV har jag ett problem i båda fallen. Att utgå från att alla spelar på 1920x1080 känns väldigt konstigt tycker jag.

Hur som helst är meningens faktiska betydelse rätt galen med tanke på att det blandas friskt mellan begreppet upplösning och begreppet signalformat. Kontentan är att spelet maximala upplösning är olika på olika konsoler och om man har en skärm som stödjer den högre av dessa har man något att anmärka på.

Har ändrat meningen, du har en poäng. Idag kan man väl dock anta att 1080p är standardupplösningen på majoriteten av tv-apparater i svenska hem.


signatur
Avstängd
Inaktiv

uppskalat känns som man har tappat glasögonen

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ändrat meningen, du har en poäng. Idag kan man väl dock anta att 1080p är standardupplösningen på majoriteten av tv-apparater i svenska hem.

Det tycker jag är ett djärvt påstående Om man köper en TV idag är det nog svårt att hitta något annat än 1920x1080, men det finns gott om människor som har ett par år gamla år apparater som fortfarande kör i typ 1360x768. Min morsas 42" plasma kör på något intressant vis i 1024x768 och skalar bilden så att det ser bra ut

Och nu när NetOnNet kränger en 4K TV för 10.000 kr är det inte ens säkert att folk stannar vid 1920x1080. Jag är nog djärv nog att påstå att personerna som köper en sån TV tillhör samma målgrupp som konsolerna riktar sig åt. Jag tror dock att apparaten är så pass bra på att skala bilden att man inte lider av att spela spel i varken 1920x1080 eller lägre.

Medlem

Konsolerna kommer troligtvis sluta med 900p upplösbing om 3 år

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ändrat meningen, du har en poäng. Idag kan man väl dock anta att 1080p är standardupplösningen på majoriteten av tv-apparater i svenska hem.

Det tycker jag är ett djärvt påstående Om man köper en TV idag är det nog svårt att hitta något annat än 1920x1080, men det finns gott om människor som har ett par år gamla år apparater som fortfarande kör i typ 1360x768. Min morsas 42" plasma kör på något intressant vis i 1024x768 och skalar bilden så att det ser bra ut

Och nu när NetOnNet kränger en 4K TV för 10.000 kr är det inte ens säkert att folk stannar vid 1920x1080. Jag är nog djärv nog att påstå att personerna som köper en sån TV tillhör samma målgrupp som konsolerna riktar sig åt. Jag tror dock att apparaten är så pass bra på att skala bilden att man inte lider av att spela spel i varken 1920x1080 eller lägre.

En 4K-TV bör kunna visa 1920x1080 relativt problemfritt då 4K har upplösningen är 3840x2160. Halva upplösningen på en skärm brukar se helt ok ut.

Däremot håller jag med Calle om att man ändå får räkna 1080p som nuvarande standard, både för TV och för datorskärm.

Medlem

alltså jag ser inte skillnad på uppskalat och 1080p är jag bara blind eller är det för att jag aldrig lirar på konsol eller att jag fortfarande lirar quake och cs 1.6 etc. :S
Okeej kollade på det igen och såg skillnaderna men då zoomade jag in riktigt riktigt nära, men jag kan helt ärligt säga att jag skulle inte märka detta om jag inte visste om det.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Inaktiv

Så spelet är med andra ordet trasigt från det att spelet släpps till XBOX 720?

Inaktiv

En snabb googling visar att 1080p föddes omkring 2005 (kan ha fel här, orkade inte forska direkt), formatet är alltså nästan 10 år gammalt. Att "nexgen" konsolerna inte klarar av att köra alla spel i denna upplösning tycker jag är rätt så dåligt faktiskt.

Visst är grafikhoppen inte lika stora som förr i tiden men ändå...

Medlem

Alltså blir det ingen märkbar skillnad för de som sitter o spelar.

Du ser endast skillnaden om du sitter och detaljstuderar STILLBILDER..


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Den stora skillnaden är att Xbox One är dyrare och ger en hel del sämre prestanda. Välj själv men för mig är valet enkelt. Det blir PS4.

1
Skriv svar