Spel tillåter virtuella krigsbrott?

Medlem

Hur många krigsherrar och terrorister har accepterat genevekonventionen och andra krigslagar? Närmare inga. Vad är det då för mening att försöka göra ett autentiskt krigsspel där dessa måste följas?

Inaktiv

Hela storyn i MW2 går i princip ut på att hitta och döda den som låg bakom flygplatsmassakern.

Medlem

I alla spel där du begått krigsbrott... lägg in ett "war criminal" achievement. Alla nöjda?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Varför tog de inte upp det här då när the sims kom:P där brukade de flesta jag kände stänga in simmarna och låta dem brinna, stänga in dem så att de pissade på sig och mådde skit och ta bort den ända vägen upp ur polen så att de drunknade.


signatur

cags

Inaktiv

Att tala om regler och mänskliga rättigheter i samband med krigföring är som att blanda äpplen och päron, socker och salt, kärlek och arbete. Det fungerar helt enkelt inte. Krig är per definition ett brott. Det är den motsatta änden av skalan jämfört med mänskliga rättigheter. Dess mest grundläggande komponenterna består av död och förstörelse. Förinta folk och deras tillhörigheter på det mest effektiva sättet möjligt. Krig ska fördömmas i alla lägen, inte regelsättas som vore det någon morbid sport.

Det gäller den verkliga världen. Går vi istället över till den overkliga spelvärlden finner vi helt andra förutsättningar. Här kan vi inte längre tala om död och förstörelse eftersom ingen dör och inget förstörs. Det är som sagt en overklig värld och jag skulle argumentera för att avsaknaden av begränsningar är till dess fördel då det hjälper oss att skilja spel från verklighet. Att spelaren skulle få en felaktig uppfattning om riktiga krig vet jag inte om det stämmer. Jag tror tyvärr att spel som "tillåter virtuella krigsbrott" utan påföljder ligger närmare sanningen än vad personerna bakom denna undersökning vill erkänna.

Inaktiv

varför måste dessa tråkmånsar alltid säga vad det tycker. vi spelar för att det är kul och för det är fantasi gode gud

Medlem

Herregud va sjukt. Har de tittat på film nån gång då? Eller läst böcker? Nej DATORSPELEN är djävulens påhitt! Gör dem olagliga!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Inaktiv

Det är ju fånigt med de som jämför böcker/film med spel.

Medlem

undrar hur många "mänskliga rättigheter" som t.ex Rambo bryter mot?
folk slaktas ffs på löpande band


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

Medlem

spel ska vara roliga, blir det verklighets baserat så försvinner det roliga automatiskt!

Medlem
Skrivet av Grohak:
Skrivet av JOnnegrym:

Kan någon inte se skillnaden i att GÖRA och att läsa eller se?
Jag vill inte hämma spels utveckling, men jag tycker att de man just sagt borde tas på allvar och svaras seriöst.

Vad vet ni ärligt talat om hur yngre människor ser och tar in allt det de spelar? Och att typ 14 + spelar såna här spel, är fakta. Så klaga inte på föräldrarna, ni hade utan tvekan vid 14 års ålder lyckats övertala era föräldrar att köpa det åt er.

Jag ser i alla fall stor skillnad i att genom min vilja skjuta/tortera (eller vad jag nu väljer att göra) och att se/läsa någon annan göra det.

Snälla, behandla frågan vuxet!

http://www.youtube.com/watch?v=zlSIqJpXI5A

Hoppa till 7:00 om ni har ADHD.

GÖRA som du skriver i ett tv-spel är så långt ifrån att göra något i verkligheten, i en film dock så kan man få det att se väldigt verkligt ut vilket gör att man kommer lite nämare, men det är fortfarande så långt ifrån verkligheten.

När jag ser folk skriva om hur interaktiva spel påverkar oss mår jag faktiskt fysiskt dåligt, jag blir så ledsen för de människorna och deras vrida uppfattning av världen, det måste vara så svårt för dem att ha några riktiga relationer över huvud taget om de tror att det som visas på film eller i tv-spel är hur verkligheten fungerar.

Mycket möjligt att vi inte alls påverkas överhuvudtaget, men jag tycker vi ska ha ett öppet sinne inför frågan tills vi har konkreta svar. Svar baserat på forskning snarare än "vad vi tror".

Skriv svar