Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Medlem
Skrivet av Loltron:

Reinfeldt har ju blivit tårtad också, då tyckte jag mig inte se en jävel som satt och gormade "anti-demokrat" !!!! LÖJLIGT en tårta är endast symbolisk.
Dom kan ju alltid skaffa fler järnrör

Gjordes det ett spel om Reinfeldts tårtning?

Inaktiv

"Jag har skrivit flera gånger om hur sexistisk och mansdominerad spelbranschen och spelen är. Var är alla arga småspel om hur kvinnor inte får plats, mobbas, sextrakasseras och hånas i där?"

Bara jag som tyckte det var en grov och lite hemsk generallisng av spelbranchen? Har du Thomas några som helst bevis på att kvinnor mobbas och sextrakasseras i spelbranchen?

Spela Democracy 3 förresten. Mycket bra spel!

Medlem
Skrivet av Knuggovic:
Skrivet av Loltron:

Reinfeldt har ju blivit tårtad också, då tyckte jag mig inte se en jävel som satt och gormade "anti-demokrat" !!!! LÖJLIGT en tårta är endast symbolisk.
Dom kan ju alltid skaffa fler järnrör

Gjordes det ett spel om Reinfeldts tårtning?

Tycker inte att det är någon märkvärdig skillnad ifall det görs ett skitdåligt flash spel om det.

Skrivet av Kodesh:

Ett par studenter vid högskolan i Skövde släppte nyligen spelet GRiEF, som handlar om sorg. Sett det Arnroth? Det vann Swedish Game Awards i kategorin Best Scenario 2013.
http://www.gamex.se/Press/Nyheter-fran-utstallare/Dataspelsst...

Såg det på Gamex, men fick för mej att det skulle släppas senare. Ska jag kolla upp igen, men jag gillade idén och tankarna även om jag inte provspelade.

Medlem

Spel är underhållning och ett sätt att göra något annat än det man gör i det vardagliga livet.

Vill jag läsa snyfthistorier gjorda av/för nån rödvins-skåp-alkoholiserad offerkofta med ett medlemskort från vänsterpartiet så finns aftonbladet i tidningsstället på närmaste pressbyrå.

Medlem

Ha ha, jefla cirkus efter varenda Arnroth-krönika. Man kan göra politik av allt, även ett par strumpor. De flesta nöjer sig dock med att värma fötterna med dom.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

"Rör inte mina spel?"
Fuck you, det är MINA spel, jag gör dem, och jag tänker göra dem så politiska som jag bara kan.

Varför syns det då inte utåt? Svaret är enkelt: spelutvecklingsinstitutionen tillåter det helt enkelt inte.

Hur ska man kunna fokusera på politik som indieutvecklare när det är svårt nog att slå igenom och synas med ett spel som enbart fokuserar på att synas? Allt bränsle i raketen går liksom åt till att lyfta bränslet i raketen, det finns ingen plats för någon last (ja, jag är fast i Kerbal Space Program).

Hur ska man kunna fokusera på politik som stor utvecklare finansierad av riskkapitalister, där uppdraget man fått är att göra en produkt som drar in så mycket pengar som möjligt? Kommersiella spelutvecklingsföretag tycks automatiskt organisera sig på ett sätt som motverkar djupare budskap. (intressant film på ämnet: The Corporation).

Detta är ett kulturpolitiskt problem som är aktuellt i hela konstsverige: konsten kollapsar när man börjar se den som en kommersiell handelsvara, när konstnärer skall vara entreprenörer som ska hjälpa till att driva tillväxten genom att skapa köpstarka varor.
Hur ska tanken kunna vara fri när måste lägga sin energi på att sälja tillräckligt för att kunna fortsätta existera?

Medlem

Jag ser inga problem i det här. Om eventuella åsikter eller vinklingar inte uppskattas av marknaden så kommer spelen i fråga helt enkelt att misslyckas. Vilken tur att vi kan välja vad vi vill konsumera.

Skrivet av henkka:

Spel är underhållning och ett sätt att göra något annat än det man gör i det vardagliga livet.

Vill jag läsa snyfthistorier gjorda av/för nån rödvins-skåp-alkoholiserad offerkofta med ett medlemskort från vänsterpartiet så finns aftonbladet i tidningsstället på närmaste pressbyrå.

Som medlem i vänsterpartiet (tyvärr har vi inga "medlemskort") ser jag detta som en förolämpning. Aftonbladet är en jävla borgartidning.

Medlem

Låt spel vara spel för fan och ingen jävla samhällsdebatt.

Så skönt sätta sig vid boxen och komma bort från all j**la PK-propaganda man matas med dag ut och dag in i det här landet.

Medlem

Jag kommer att tänka på, imo det bästa spelet som finns. Deus Ex 1. Mycket om konspirations teorier, politik, etc. Spelutvecklare borde titta på det och göra fler spel som detta.

Medlem

Men GTA då. Det kritiserar och gör satir på hela USA. Rockstar har väl verkligen tyckt till där?

Så skribenten undrar varför det inte görs lite mer åsiktsbaserade spel hos de stora speltillverkarna? Varför ska kommersiell företag helt plötsligt börja sortera/provocera bort kunder? De största film/spel-tillverkare tänker ju helt tvärtom. Det är högt uppsatta personer som är där de är pga att de undviker ekonomiska självmord som starka åsiktsyttringar.

Om skribenten egentligen menade mer generellt så har han bara för dålig koll på flash och java-spel. Det har funnits åsiktsbaserade spel sen The beginning of internetz.

Medlem
Skrivet av Hadrianuz:

Men GTA då. Det kritiserar och gör satir på hela USA. Rockstar har väl verkligen tyckt till där?

jo, men det är så extremt i 5:an att det inte längre är roligt. Det blir för mycket "in your face". Tycker bättre om det när det är lite bättre inbakat


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Tjodd:

"Rör inte mina spel!"

Obehagligt hur rädda folk är för åsikter och politiskt ställningstagande, speciellt när många tycker så starkt om just det.

Läste inte mer av din kommentar.

Jag är väldigt intresserad av politik och samhällesfrågor, men jag vill inte att spel ska ha något krav att framhäva kritiska åsikter om samhället.

Som sagt, håll det isär. Vi är inte rädda för åsikter, vi vill helt enkelt inte blanda ihop våra favoritspel med dem.

Inaktiv
Skrivet av Fl3xus:

Desinformation, återberättande av saker jag läst på andra forum samt lite skräckscenario.

Game, set och match vad gäller retoriska spår från en SD-are som vädrar morgonluft. Absolut, let's break it down shall we. Jag kommer att redogöra för anledningen till att jag ville avrunda denna diskussion redan i mitt förra inlägg. Efter detta inlägg så lämnar jag ett spelforum till att få fortsätta vara spelforum.

Din ursprungliga post var ganska kortfattad, fem rader samt en länk till den senaste tårtkastarens straffregister inklusive personnummer och tidigare namn.

Det var gentemot detta min primära kritik riktades. Du beter dig genom en sådan post, som en kugge i ett maskineri även kallat 'SD-koppel'/drev, och det är den provokationen som lyste igenom i mitt hastigt ihopslängda svar därefter.
Men nu börjar du bryta ner de efterslängda kommentarerna, så för all del..

Skrivet av Fl3xus:

Ja, att försvara sig med järnrör mot ett hot kanske inte är det bästa. Men se på situationen också, det blir hotade av en OG medlem och de saknar sina SÄPO livvakter som de normalt har som avlägsnar sådana här hot, klart som fan de blir skrajsna. Det blir vem fan som helst som blir hotad av en gängmedlem.

Du tar i med sockerskålen så det bara blir sörja, i ditt vinklande av vad som tydligt syns i klippen. Alla som sett dem vet vilket skitsnack du kommer med; och de som inte sett dem bör göra det. Det bör rimligtvis räcka så.

Men försök att ta av skygglapparna i två sekunder och dra till minnes vad SD-huvudpersonerna själva hade att säga om saken, innan några videoklipp hade kommit fram.
-Nejdå, jag skulle aldrig ens kalla någon för nedsättande saker, det ligger inte i min natur..
Cue hetsande och anfall är bästa försvar.

Skrivet av Fl3xus:

Du kan ju googla själv om om du vill ha nöjet om attentat och mordförsök på SD politiker, så får vi se om du har kvar din sockersöta världsbild. ( Förmodligen har du det, för du passar dig bättre att negligera dessa attentat)
T ex [http://www.dn.se/nyheter/sverige/bombdad-mot-sd-politiker/]

Nästa gång hon är mer påtänd, och misstar tårtan för kniven vad händer då?

Det dåd du länkar till är ju om en inhemsk-terroristisk aktion, på vilket sätt relaterar det till en tårtning på ett torg mitt i huvudstaden?
Politiker i allmänhet är väldigt utsatta för hot och våld, tyvärr.

Det må vara värre procentuellt för SD-politiker, men budskapet om att stigmatisera avvikande kulturer och religioner må väcka lite värre asociationer än kanske miljöpolitik eller rot-avdrag gör..

Skrivet av Fl3xus:

Men din logik så lägger du hela ansvaret på mig varför hon blir uthängd? Det kan ju naturligtvis inte vara hennes sanktioner på J.Å som ligger bakom till detta?

Ja, min politiska ståndpunkt att försvara demokrati, och för en politiker att vara på en offentlig plats, utan bli påhoppade utav en ilsk pöbel, som vill skada denna/dessa. Och det tycker du är konstigt? Kanske vill du att endast den sida med mest tegelstenar, skulle få göra sin röst hörd istället. Låt gå för dig i så fall.

Tar du precis avstånd ifrån ditt länkande till hennes belastningsregister, eller på vilket sätt menar du att det inte är ditt ansvar att uppgifterna nu ligger här? Och vem i helvete har gjort dig till talesman för allt som är rimligt och vettigt, så till den grad att du outar folk på ett jäkla spelforum?

Sist men inte minst försöker du para ihop mig med stenkastning, men det går nog inte så bra..
Inte-vänster och demokratisk pacifist, men min inre realist säger att man ska vara djävligt varsam mot förespråkare av åsikter som dina.

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Tjodd:

"Rör inte mina spel!"

Obehagligt hur rädda folk är för åsikter och politiskt ställningstagande, speciellt när många tycker så starkt om just det.

Läste inte mer av din kommentar.

Jag är väldigt intresserad av politik och samhällesfrågor, men jag vill inte att spel ska ha något krav att framhäva kritiska åsikter om samhället.

Som sagt, håll det isär. Vi är inte rädda för åsikter, vi vill helt enkelt inte blanda ihop våra favoritspel med dem.

Krav? Läs gärna resten av inlägget. Och hela krönikan.
De som hävdar att politik inte hör hemma i spel, sport, film, mat, kläder osv. etc. mf. ogiltigförklarar ju all form av politik genom den frasen.

Medlem

Det ät ju ändå en ganska stor skillnad på vad en AAA utvecklare kan sikta på och prova nytt än vad en indie-utvecklare kan göra.

De är många Indie-utvecklare som har inte ett tryck på att prestera eller just spelutveckling som jobb utan det är mer ett tidsfördriv vid sidan om tills de får ett genombrott.

De stora företagen kan inte spendera miljoner på något som endast "kanske" bli omtyckt. Deras förläggare tillåter inte det, och skulle de misslyckas finns risken för en nedläggning väldigt nära och att bli av med sin förläggare som är stor del av deras budget för sina spel är inte så kul.

Tänkt dig själv om du publicerar en riktigt usel artikel och alla tappar förtroende för ditt sätt att skriva. Vem skulle vilja anställa eller satsa pengar på dig då?
Det är i och för sig inte lika extremt för en skribent men teorin kring det hela är inte helt annorlunda.

Det handlar ändå om deras framtid och jobb, de måste konstant prestera för att ha kvar sina jobb och säkra sin ekonomi.
Det gäller alla (Utom höga chefer som tydligen kan ta ut miljon bonusar även vid en förlust och "fallskärmar" på sjuka summor vid en uppsägning).

Med detta sagt så håller jag med om att det var en intressant läsning och det skulle även vara roligt med andra typer av spel som behandlade annat än det "vanliga" från de större spelutvecklarna.

Medlem
Skrivet av Securion:

Den stackars människa som gjorde det där spelet borde pekas ut som den PK-sjuke anti-demokrat han är och skrattas åt. Både på grund av sin uppenbart bristande talang och att han går så långt för att få sina 15 minuter i statsmedia (Aftonljuget, Expressen, mm).

Sen tycker jag att speltillverkare kan hålla sig till att göra roliga spel. Tycka och tänka kan jag göra själv.

Känns väldigt svensk att denna kommentar får mest tummar upp. Vad härligt om alla bara höll sina tankar och åsikter för sig själva, då skulle vi slippa demokrati helt och hållet..

Medlem

Detta är nästan lika underhållande som när åhlens i veckan drog tillbaka sin katalog pga av 2-st pepparkaksgubbar i bild.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Redstar:

Våld är en del av spelkulturen idag, och det är ok för min del då jag tror att de flesta inser att fysiskt våld och våld i spel är helt olika saker. Däremot tror jag att politiska budskap och antydningar kan vara svårare att skilja mellan, speciellt för unga. Jag tycker det skulle vara väldigt synd att göra om spelmediet till en budbärare för politiska budskap, måste vi blanda in samhällsfrågor och politik i allt? Det är för att slippa undan vardagen som många av oss, om inte de flesta, spelar spel.

"Jag tycker det skulle vara väldigt synd att göra om spelmediet till en budbärare för politiska budskap"

Håller med, men samtidigt så är det ju redan propaganda i de flesta spel som t,ex CoD, BF osv. Det är ju knappast en hemlighet att man har gjort USA till hjältar och rysland/kina samt islam till skurkarna. Så vi borde nog redan nu vara mera kritiska till de spel som redan existerar om vi skall undvika "politisk hjärntvätt".

Medlem
Skrivet av Loltron:

Reinfeldt har ju blivit tårtad också, då tyckte jag mig inte se en jävel som satt och gormade "anti-demokrat" !!!! LÖJLIGT en tårta är endast symbolisk.

Dom kan ju alltid skaffa fler järnrör
Nä känns mest som att exakt det sd ville skulle hända, hände, för nu finns det utrymme att gråta ut över jimmy's tårtade ansikte på alla sociala medier, som om han vore martyr eller nått.

Nej, Reinfeldt har inte alls blivit tårtad. Han fick en tårta av Gustav Fridolin och ingen annat.

Ja den här attacken vinner bara SD på, So what? Det ska man väl tänka på innan man tårtar någon.

Medlem

Kan det inte helt enkelt finnas båda delarna? I filmvärlden finns det både rena underhållningsfilmer och filmer man faktiskt går ut från med nya tankar och erfarenheter. Det är så tråkigt när folk i alla Arnroths krönikor skriker den gammla vanliga "PK-feminist-vänster-journalist"-dyngan bara för att han verkar vilja att spelmediet ska mogna. Med mogna menar jag då inte att alla spel ska handla om världsproblem utan att det ska finnas spel för alla och om allt.

Jag gillar att spränga en tank i BF3 as much as the next guy men jag saknar spel som verkligen får en att tänka till. Visst tar spel som Bioshock eller till och med Mass Effect upp samhällsproblem men det är oftast på en rätt så banal nivå.

Medlem

Men wäh!

Jag vill ju bara spela som amerikan och slakta fattiga människor med radiostyrda robotar...

För det är så manligt och får mig att känna mig som en hjälte...

Sen glömde jag nämna att spel är ju för barn och unga, dem måste skyddas...

Jag gillar inte saker som får mig att tänka eller känna något. Därför måste Transformers 2 vara en bättre film än The Shawshank Redemption...

Jag gillar mountain dew mest av allt, därför borde alla drycker i världen smaka som dew...

Man ska gå efter marknaden och den stora massan, därför ska ett nytt band försöka låta som Bieber och inte som Led Zeppelin...

Ett spel kan inte vara underhållande och få en att tänka eller känna något samtidigt...

Men jag var ju tvungen att använda vit fosfor...

Medlem

Nej tack. Sverige har ju redan drunknat i politisk korrekthet, vi behöver verkligen inte mer av det. För det är ju det som det handlar om. Att vara "socialt engagerad" är ju bara en fin omskrivning för "kulturmarxism", den mest virriga världsåskådning som finns.

Det är kulturmarxismen - alltså tron att ett traditionellt västerländskt synsätt på könsroller, ras, religion, sexualitet och andra kulturella identiteter skulle vara en mekanism för att förtrycka människor - som gjort den europeiska vänstern i allmänhet och den svenska vänstern i synnerhet till en så märkligt masochistisk rödbrun röra.

Eftersom man enligt dem inte kan säga att en kultur är bättre än en annan så hamnar vänstern - som ju står för feminism och LGBT-rättigheter - på den sida som försvarar extrem islamism, där såväl kvinnor som homosexuella förtrycks dagligen på ett sätt som saknar jämförelse i det västerländska samhället.

Visst, jag skulle kunna vara "socialt engagerad" och göra ett spel om hur traditionellt västerländska värderingar med grund i John Lockes, Voltaires, Mary Wollstonecrafts, Benjamin Franklins och Adam Smiths upplysningstid är bättre än att leva sitt liv efter en rasistisk, kvinnofientlig och våldsförespråkande bok som skrevs för tusentals år sedan, men till och med det vore ju omöjligt i Sverige, då ett sådant uttalande bara skulle leda till att man får en stämpel som SD-anhängare eller nazist.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Kodesh:

Ett par studenter vid högskolan i Skövde släppte nyligen spelet GRiEF, som handlar om sorg. Sett det Arnroth? Det vann Swedish Game Awards i kategorin Best Scenario 2013.
http://www.gamex.se/Press/Nyheter-fran-utstallare/Dataspelsst...

Såg det på Gamex, men fick för mej att det skulle släppas senare. Ska jag kolla upp igen, men jag gillade idén och tankarna även om jag inte provspelade.

Kanske skulle krävas att de som säger sig efterfråga denna typ av spel då faktist köper dem. Säljer dem inte så är det ju ingen som vill göra dem. Att "gilla" en ide räcker inte och gör absolut ingen skillnad.

Medlem

Ironin är när SD-anhängarna snackar om att censur är dåligt men samtidigt vill censurera tonåringen som gjorde ett spel om deras älskade partiledare. Tyck vad ni vill om spelet i sig, men det anti-demokratiska är att försöka med våld och hot tysta de som yttrar sig på sätt som inte gynnar SD-pöbeln.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Loltron:

Reinfeldt har ju blivit tårtad också, då tyckte jag mig inte se en jävel som satt och gormade "anti-demokrat" !!!! LÖJLIGT en tårta är endast symbolisk.

Dom kan ju alltid skaffa fler järnrör
Nä känns mest som att exakt det sd ville skulle hända, hände, för nu finns det utrymme att gråta ut över jimmy's tårtade ansikte på alla sociala medier, som om han vore martyr eller nått.

Nej, Reinfeldt har inte alls blivit tårtad. Han fick en tårta av Gustav Fridolin och ingen annat.

Ja den här attacken vinner bara SD på, So what? Det ska man väl tänka på innan man tårtar någon.

Tänkte på fel, var ju kungen som blev tårtad.
Förmodligen var inte eftertanken särskilt stor av hon som tårtade. Det är ju symboliskt, och även kontraproduktivt. Och ja det ska man tänka på.

So what ? ja, jag gillar inte när ett borligt, arbetar fientligt, bank vänligt fitt parti får mer utrymme än de redan har. Att folk tror att sd är ett enfråge parti är ju bedrövligt..

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Detta är nästan lika underhållande som när åhlens i veckan drog tillbaka sin katalog pga av 2-st pepparkaksgubbar i bild.

Någon homosex-sak eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Ännu en sk krönika med politisk överton, ja inte är det dolt iaf!

"Så kom igen nu alla smarta, skickliga och kreativa spelmakare där ute. Ta en dag eller två och gör ett litet spel om något helt annat än du brukar. Var rolig, var arg, var bitter, var smart, var bitsk, men snälla gör något!"

Men seriöst, ska vi verkligen uppmana utvecklandet av spel som tårta jimmi? Finns mängder av sk hat-spe på nätet.. KKK har ju gjort några patetiska shooter versioner. Vi kanske kan få nån att göra ett Måla Muhammed spel? Eller kanske ett spel som går ut på att bomba (spreja färg) på ett tåg utan att bli arresterad...
Uppmana till att skapa för skapandets skull är precis modern skvättalitefärgpåenduk konst. Gör något rejält istället!

Skriv svar