Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

ECHO...ECho...Echo...echo.......

Huvudet på spiken om just PK. Hilarious i sig att just extremhögern gjort PK till sitt slagord, finns väl inget parti som är mer PK än SD idag? Fast det är klart, samma människor skulle väl hellre se att dom marscherade runt i bruna skjortor och ridbyxor igen...en lite mer "rak" approach så att säga, och inte så mycket krussiduller

Förstår för mitt liv inte vad dessa människor sitter och grinar här om egentligen? Sist jag såg en folkgrupp bli så här irriterade över något litet och obetydligt så var det när Lars Vilks gjorde rondellhundar.

PK har inget med extremhögen att göra..det är sunt förnuft att ifrågasätta övermaktens censur och ljug.
att du inte ta dina kommunistkompisar och gå hand i hand med brun skjortorna? ni båda lika dåliga.

Kul att du ta upp Lars Vilks då han personligen har blivit mordhotad av religiösa extremister.

Men det är väldigt många som skriker PK samtidigt som dom pekar "vänstern" -fingret, därav min kommentar. Håller annars med om att det är sunt att ifrågasätta övermaktens censur, även om jag inte är så säker på vad du menar med det. Myndigheters "lägga locket på" gör mig alltid misstänksam.
Vilka är mina "kommunistkompisar" förresten? Du får det att låta som jag skulle vara någon slags extremvänster sympatisör, vilket är ganska roligt då jag ogillar båda sidorna av "extrem" lika mycket.

Att ta upp just Lars Vilks var naturligtvis en medveten känga åt alla (å Jimmies sida) kränkta människor här på forumet. Låter som att det är samma människor som högröda i ansiktet och fulla av hat gärna beklagar sig över de hemska humorbefriade talibanerna som börjar tjura och bli hotfulla så fort någon ritar en streckgubbe på Mohammed, för att sedan bilda lynchmob när någon har mage att göra sig roliga på profeten Jimmies bekostnad. Synd att du missade den

Skrivet av Ender:
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Det kanske är du som ska läsa om krönikan och komma med en ny kommentar istället? Du antyder att du förstått kontentan av krönikan, trots att du inte läst hela? Du missar självfallet helhetsbilden om du bara läser ett par rader och därefter kommenterar. Ok?

Vad betyder extrapolera förresten?

I detta fallet betyder det att du i din analogi drog slutsatser från obefintlig och/eller antagen fakta. Vilket jag inte gjorde. Alltså var det en olämplig analogi. Som sagt jag kommenterade den del jag faktiskt läst så så länge inte resten av texten löd "haha skoja bara :trollface:" så är det inget fel med att jag kommenterade, jag klarlade exakt varför jag inte läst resten; ointressant krönika helt enkelt. Jag skummade självklart igen resten av krönikan.

Skrivet av Uttern_:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Största problemet idag;orkar inte.
Precis som alla som röstar på SD, yes säg vad ni vill.
INGEN ORKAR IDAG. Ingen orkar ta itu med kärnproblemen i samhällen, istället attackerar man effekter av ett problem, vilket gör det till ett evighetsproblem, vilket kapitalismen vinner på. Alla är så slutkörda att vi köper snabbmat, porr, pillar oss i naveln och sedan drar vi en slutsats genom att snabbläsa en artikel på aftonblaskan och säga, där har vi svaret.

Håller med fullständigt. Men om du så insinuera så håller jag inte med om att Arnroth sitter på någon form av sanning eller att denna krönika på något vis är värd att läsa, men om så, kan du då summera detta viktiga meddelande för mig?

Skrivet av Tjodd:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Jag gör ett försök:
Orkade inte läsa vidare mer än "Orkade inte läsa". Jag är inte ett dugg intresserad av om andra är trötta men jag tror att du fortfarande lider av en besvärlig snedtändning från i förrgår. Bättre?

Än värre analogi. Återigen extrapolerade inte jag vilket du gör när du, eller ditt antagande kvalificerar tyvärr inte ens som extrapolation så åter igen, än värre än föregående analogi.

SÅ med det klarlagt. Ett mediums användbarhet som propaganda plattform skall rimligtvis inte ha någon betydels för spelskapare, regissörer osv som skapar rekreationella upplevelser, de vore inget annat än lömskt och opportunistisk att föra in egna samhällsåsikter i ett medium endast för att det råkar vara ett emotionellt engagerade medium. proppaganda i sig är det så klart inget fel med men vad Arnroth föreslår är lömskt och opportunistiskt, det är vedervärdigt. Proppaganda förekommer i alla medium, även spel, när det förekommer är det ofta uppenbart vilket gör filmen, musiken eller spelet sämre för de som då inte håller med (Viljans triumf någon?) eller så är det mera lömskt vilket är precis vad Arnroths resonemang då leder till där istället för intellektuella argument så tycker Arnroth att skaparen skall "passa på" och proppagera sina åsikter på ett emotionellt plan, kringgå allt de där jobbiga med samhällskritik, och på ett lömskt och opportunistiskt vis förra in sina värdering när du inte tittar, när du är emotionellt investerad.

Men snälla, ta i så du spricker bara

Jag förstår inte jag piken, vill du utveckla eller är de bara något du slängde ur dig i brist på motargument?

Av det jag läst i diskussionen så har vi SD folk lite "gamers" och några dogmatiska PK filosofer som var utbytter otrevligheter mer eller mindre öppenbart. SD paket vill förstås inte att "Jimmy" skall pajas "gamers" (och jag sympatiserar) vill inte att deras upplevelsers skall påverkas av vardagliga ting så som politisk diskurs och sedan har vi förstås dessa vita riddare, dessa PK folk som sedvanligt reagerar blint och på ren magreaktion när någon eller något ger minsta vink av motsägelse till deras för länge sedan accepterade dogma.

Mistaget Arnroth gör i sin krönika är just att förespråka proppaganda i ett medium bara för att mediet råkar vara en alldeles utmärkt plattform för propaganda, mediet engagerar emotionellt och inte intellektuellt. Arnroth har säkerligen bästa intentioner, de är jag förstås övertygad om. Men vad som föreslås är likväl lömskt och det är opportunistiskt. Givitvis har vi proppaganda i alla medium idag, självklart, men de är en eftertanke. När det inte är en eftertanke så kallar vi det antigen för dokumentär eller för proppagande eller både och. Vad Arnroth föreslår är inte speldokumentärer som behandlar fakta utan vad Arnroth föreslår är ren proppaganda, de är vedervärdigt. capisce?

Medlem

Sluta nu med alla quotes, mitt scrollhjul börjar kärva.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

eld
Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

hej själv eld

Jag vet inte riktigt om jag hänger med här.

Vem har bestämt att ni bara gör sociala kommentarer i media eller liknande? Finns det en branschöverenskommelse, en slags förhållningsregel mellan spelutvecklare om detta?
Jag fattar faktiskt inte riktigt.

Och btw; min krönika handlar för det första inte om trippel-A-spel, så diskussionen om vad trippel-A-spelen säger hör inte hemma här riktigt. För det andra; du menar väl ändå inte på fullaste allvar att ett utmärkande drag för trippel-A-spelen är deras politiska ställningstagande eller sociala engagemang?

Ja, ja; hur tanken på att en eller et par spelmakare tar en dag eller två av sin fritid och gör ett spel som ger sig in i en dagsaktuell debatt skulle kunna ses som ett hot mot spelandet och spelen övergår vida mitt förstånd.

Ha det gott allihop

Som jag sagt, inte bara, sociala kommentarer i spel är mer djuptgående och långvariga än korta aktuella minigames, spelutvecklares åsikter och känslor sätter grunden för ett spel även om det inte syns, men tittar man lite djupare så...

Ser man på branchen så håller man oftast politik och religion utanför arbetsplatsen då dessa ämnen har en tendens att skapa konflikter, det har medfört att man är väldigt försiktig med vissa ämnen just där, men många spelutvecklare kommer försiktigt försöka ta upp viktiga ämnen i sina spel, dock aldrig direkt refererat till aktuella ämnen även om dom har med dom att göra.

Ser man sen på indieutvecklare så ger sig ofta dom flesta in på att stänga ute alla världens problem och ge sig in på att skapa något som man tycker om, speciellt då om man har spenderat resten av dagen med att prata om världens alla problem på internet eller andra platser.

Så istället för att se varför spelutvecklare inte tar några timmar i sitt liv att göra en motsvarighet till en politisk serie-strip så kan vi kolla på att många spelutvecklare genom hela sin karriär kommer försöka bättra på världen genom en spel.

Medlem

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Låter faktiskt absolut som att du borde lära dig utveckla spel Arnroth, precis som du pekade ut i krönikan gjorde en student ett spel med knappa kunskaper i javascript, så svårt är det alltså inte. Eller?

Och som många andra sagt tidigare tycker jag att spel är till för att fly vardagen, men jag menar att det även finns de spelen du pratar om, bara att de inte är särskilt populära då de inte tas upp i mainstream-media *host*FZ*host*, och befinner sig på diverse flashspels-sidor.

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Ender:

Men snälla, ta i så du spricker bara

Jag förstår inte jag piken, vill du utveckla eller är de bara något du slängde ur dig i brist på motargument?

Av det jag läst i diskussionen så har vi SD folk lite "gamers" och några dogmatiska PK filosofer som var utbytter otrevligheter mer eller mindre öppenbart. SD paket vill förstås inte att "Jimmy" skall pajas "gamers" (och jag sympatiserar) vill inte att deras upplevelsers skall påverkas av vardagliga ting så som politisk diskurs och sedan har vi förstås dessa vita riddare, dessa PK folk som sedvanligt reagerar blint och på ren magreaktion när någon eller något ger minsta vink av motsägelse till deras för länge sedan accepterade dogma.

Mistaget Arnroth gör i sin krönika är just att förespråka proppaganda i ett medium bara för att mediet råkar vara en alldeles utmärkt plattform för propaganda, mediet engagerar emotionellt och inte intellektuellt. Arnroth har säkerligen bästa intentioner, de är jag förstås övertygad om. Men vad som föreslås är likväl lömskt och det är opportunistiskt. Givitvis har vi proppaganda i alla medium idag, självklart, men de är en eftertanke. När det inte är en eftertanke så kallar vi det antigen för dokumentär eller för proppagande eller både och. Vad Arnroth föreslår är inte speldokumentärer som behandlar fakta utan vad Arnroth föreslår är ren proppaganda, de är vedervärdigt. capisce?

"Piken" var riktad mot ditt krystade språkbruk. Med tanke på i vilket forum du väljer att skriva så högtravande så känns det som att du riktigt ber om att bli missförstådd, så du senare kan sitta och tjata och hänga upp dig på just det. Vissa skulle gå så långt för att kalla det trolling.

Oavsett vilket så har du en viss poäng, spel kan gott få vara neutrala i sammanhanget, men samtidigt kan dom (gärna för mig) upplysa om problem man kanske inte annars väljer att se, eller relatera till. Förutom krig, som ofta gestaltas i spel (sällan på ett realistiskt, tragiskt sätt) så skulle man ju kunna fokusera på andra samhällsproblem, om inte annat för att ge folk lite insikt.
Alla problem man skulle kunna lyfta fram handlar ju inte om "höger och vänster" som folk här verkar ha snöat in på. Sedan är ju knappast alla tänkbara samhällsproblem "propaganda" heller. Krig, svält, fattigdom, orättvisor, sjukdomar och orättvisor existerar, oavsett vilken politisk läggning man har. Den politiska läggningen kan möjligtvis avgöra ifall man bryr sig eller inte.

Medlem
Skrivet av Ermus:

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Låter faktiskt absolut som att du borde lära dig utveckla spel Arnroth, precis som du pekade ut i krönikan gjorde en student ett spel med knappa kunskaper i javascript, så svårt är det alltså inte. Eller?

Och som många andra sagt tidigare tycker jag att spel är till för att fly vardagen, men jag menar att det även finns de spelen du pratar om, bara att de inte är särskilt populära då de inte tas upp i mainstream-media *host*FZ*host*, och befinner sig på diverse flashspels-sidor.

Jag gillar hur du just nu säger att man inte får ha åsikter om något ifall man inte är direkt engagerad. Typ som att; "den där bilen är dålig för att..." "JA MEN GÖR EN SJÄLV DÅ!!!"

Kan vara bland det sämsta argument jag hört, att man inte får tycka något om någonting om man inte gör något åt det.

Inaktiv
Skrivet av ItisI:

Jag förstår inte jag piken, vill du utveckla eller är de bara något du slängde ur dig i brist på motargument?

Av det jag läst i diskussionen så har vi SD folk lite "gamers" och några dogmatiska PK filosofer som var utbytter otrevligheter mer eller mindre öppenbart. SD paket vill förstås inte att "Jimmy" skall pajas "gamers" (och jag sympatiserar) vill inte att deras upplevelsers skall påverkas av vardagliga ting så som politisk diskurs och sedan har vi förstås dessa vita riddare, dessa PK folk som sedvanligt reagerar blint och på ren magreaktion när någon eller något ger minsta vink av motsägelse till deras för länge sedan accepterade dogma.

Mistaget Arnroth gör i sin krönika är just att förespråka proppaganda i ett medium bara för att mediet råkar vara en alldeles utmärkt plattform för propaganda, mediet engagerar emotionellt och inte intellektuellt. Arnroth har säkerligen bästa intentioner, de är jag förstås övertygad om. Men vad som föreslås är likväl lömskt och det är opportunistiskt. Givitvis har vi proppaganda i alla medium idag, självklart, men de är en eftertanke. När det inte är en eftertanke så kallar vi det antigen för dokumentär eller för proppagande eller både och. Vad Arnroth föreslår är inte speldokumentärer som behandlar fakta utan vad Arnroth föreslår är ren proppaganda, de är vedervärdigt. capisce?

Vem av oss alla som du citerade svarar du egentligen? Ska du citera så mycket text, har då respekten mot oss andra att dela upp texten.

För all del, extrapolera du vidare med ditt tänkande, du ensam sverigevän i verkligheten. Korrekt hantering av mitt språk bör för övrigt vara viktigt för dig, eller är det en propp du pratar om?

För övrigt använder du ord som jag ställer mig tveksam till om du faktiskt förstår? Du avslöjar dig själv i din text. Med det utrett undrar jag var i texten vi kan utläsa att Arnroth föreslår ren propaganda? Och om så är fallet, vilken propaganda?

Det är påtagligt att du fortfarande har du inte förstått krönikan, min första analogi är på det sättet fortfarande passande.

Om du finner det lämpligt att ge svar på mitt inlägg, citera då inläggets text, varken mer, eller mindre.

Medlem

Jag tycker det finns ett relativt stort utbud av Indiespel som tar upp samhällsfrågor. Och börjar man gå in på flashspel så dräller det av olika typer av propaganda åt alla möjliga håll, det mesta infantilt i nivå med Jimmyspelet.

Överlag tycker jag att personpåhopp är lite fånigt och borde inte tas upp i samma sammanhang som Cartlife och Papers Please.

Det är förbannat lätt att skapa ett spel med en måltavla att kasta något på, men att förklara varför borde vara mycket viktigare.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ermus:

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Låter faktiskt absolut som att du borde lära dig utveckla spel Arnroth, precis som du pekade ut i krönikan gjorde en student ett spel med knappa kunskaper i javascript, så svårt är det alltså inte. Eller?

Och som många andra sagt tidigare tycker jag att spel är till för att fly vardagen, men jag menar att det även finns de spelen du pratar om, bara att de inte är särskilt populära då de inte tas upp i mainstream-media *host*FZ*host*, och befinner sig på diverse flashspels-sidor.

Jag gillar hur du just nu säger att man inte får ha åsikter om något ifall man inte är direkt engagerad. Typ som att; "den där bilen är dålig för att..." "JA MEN GÖR EN SJÄLV DÅ!!!"

Kan vara bland det sämsta argument jag hört, att man inte får tycka något om någonting om man inte gör något åt det.

Jag sa för fan inte att man inte få ha en åsikt om något, men nu attackerar ju inte Arnroth ett specifikt spel, utan pratar om ett helt medium, så det är inte "typ som att den där bilen är dålig för att". Och det är INTE lika svårt att göra ett spel i den kalibern som Tårta Jimmie som det är att göra en bil, så där faller ditt löjliga exempel.

Jag nämnde ju även att det FINNS de här spelen som han pratar om, men han väljer att kritisera alla som inte gör det, jag förstår inte poängen, han säger själv i krönikan att han inte menar att alla spel ska bli politiska kommentarer, men vad pratar han då om? Det finns ju sådana spel som han vill ha, vad är det som fattas?

Och jag menade seriöst att Arnroth skulle lära sig eller iaf medverka i något spel i stil med det han beskriver i krönikan, eftersom det nu inte är så svårt och han verkar tycka så starkt om just detta. Så varför inte föregå med ett gott exempel?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Jag förstår inte jag piken, vill du utveckla eller är de bara något du slängde ur dig i brist på motargument?

Av det jag läst i diskussionen så har vi SD folk lite "gamers" och några dogmatiska PK filosofer som var utbytter otrevligheter mer eller mindre öppenbart. SD paket vill förstås inte att "Jimmy" skall pajas "gamers" (och jag sympatiserar) vill inte att deras upplevelsers skall påverkas av vardagliga ting så som politisk diskurs och sedan har vi förstås dessa vita riddare, dessa PK folk som sedvanligt reagerar blint och på ren magreaktion när någon eller något ger minsta vink av motsägelse till deras för länge sedan accepterade dogma.

Mistaget Arnroth gör i sin krönika är just att förespråka proppaganda i ett medium bara för att mediet råkar vara en alldeles utmärkt plattform för propaganda, mediet engagerar emotionellt och inte intellektuellt. Arnroth har säkerligen bästa intentioner, de är jag förstås övertygad om. Men vad som föreslås är likväl lömskt och det är opportunistiskt. Givitvis har vi proppaganda i alla medium idag, självklart, men de är en eftertanke. När det inte är en eftertanke så kallar vi det antigen för dokumentär eller för proppagande eller både och. Vad Arnroth föreslår är inte speldokumentärer som behandlar fakta utan vad Arnroth föreslår är ren proppaganda, de är vedervärdigt. capisce?

Vem av oss alla som du citerade svarar du egentligen? Ska du citera så mycket text, har då respekten mot oss andra att dela upp texten.

För all del, extrapolera du vidare med ditt tänkande, du ensam sverigevän i verkligheten. Korrekt hantering av mitt språk bör för övrigt vara viktigt för dig, eller är det en propp du pratar om?

För övrigt använder du ord som jag ställer mig tveksam till om du faktiskt förstår? Du avslöjar dig själv i din text. Med det utrett undrar jag var i texten vi kan utläsa att Arnroth föreslår ren propaganda? Och om så är fallet, vilken propaganda?

Det är påtagligt att du fortfarande har du inte förstått krönikan, min första analogi är på det sättet fortfarande passande.

Om du finner det lämpligt att ge svar på mitt inlägg, citera då inläggets text, varken mer, eller mindre.

Jag är inte van här vid detta forums funktioner, touché. Jag menade inte att citera dig. Jag har inte dragit några långdragna slutsatser din analogi gjorde det därav en dålig analogi men släpp det nu?

Givitvis förstår jag mening bakom orden jag använder, vad och hur avslöjar jag mig?

Var kan vi utläsa Arnroths föreslag som ren propaganda? Jag tycker jag har förklarat detta utförligt redan i tidigare inlägg, men okey skall försöka göra det svårare att inte förstå. Dessa spel som Arnroth har tagit upp och de som tagits upp i kommentarerna är har en sak gemensamt, de är inte faktabaserade de, precis som Arnroth säger engagerar emotionellt. De är helt intet sägande och de enda det leder till är emotionellt vädjande till valfri politisk linje i.e ren propaganda. Spel är inte ett medium för politik, om du vill _belysa_ samhällsproblem te.x fattigdom så för all del gör det i dina spel precis som det görs i filmer, musik osv Men om utgångspunkten är att du har samhällskritik som du vill lägga fram så gör de med fakta som en vanlig människa. Lägg inte ner det i mina kornflakes "för att det funkar bra". Så allt jag tänker säga om detta för idag.

Medlem
Skrivet av Ermus:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ermus:

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Låter faktiskt absolut som att du borde lära dig utveckla spel Arnroth, precis som du pekade ut i krönikan gjorde en student ett spel med knappa kunskaper i javascript, så svårt är det alltså inte. Eller?

Och som många andra sagt tidigare tycker jag att spel är till för att fly vardagen, men jag menar att det även finns de spelen du pratar om, bara att de inte är särskilt populära då de inte tas upp i mainstream-media *host*FZ*host*, och befinner sig på diverse flashspels-sidor.

Jag gillar hur du just nu säger att man inte får ha åsikter om något ifall man inte är direkt engagerad. Typ som att; "den där bilen är dålig för att..." "JA MEN GÖR EN SJÄLV DÅ!!!"

Kan vara bland det sämsta argument jag hört, att man inte får tycka något om någonting om man inte gör något åt det.

Jag sa för fan inte att man inte få ha en åsikt om något, men nu attackerar ju inte Arnroth ett specifikt spel, utan pratar om ett helt medium, så det är inte "typ som att den där bilen är dålig för att". Och det är INTE lika svårt att göra ett spel i den kalibern som Tårta Jimmie som det är att göra en bil, så där faller ditt löjliga exempel.

Jag nämnde ju även att det FINNS de här spelen som han pratar om, men han väljer att kritisera alla som inte gör det, jag förstår inte poängen, han säger själv i krönikan att han inte menar att alla spel ska bli politiska kommentarer, men vad pratar han då om? Det finns ju sådana spel som han vill ha, vad är det som fattas?

Och jag menade seriöst att Arnroth skulle lära sig eller iaf medverka i något spel i stil med det han beskriver i krönikan, eftersom det nu inte är så svårt och han verkar tycka så starkt om just detta. Så varför inte föregå med ett gott exempel?

Mnh, du nämner i förbifarten att det finns sådana spel, det gör Arnroth också, men efterlyser fler ändå, och ger några exempel på varför. Exemplet jag gav var mer till ditt raljerande om att han tydligen inte borde/får tycka som han gör utan att släppa egna spel. Han säger ju tom i texten att hans styrka snarare ligger i ord, inte spel.

Som tidigare nämnts så kan man lätt dra paralleller till film. Det görs ju hur mycket film som helst där samhällsfrågor lyfts fram. Är det då så främmande att efterlysa något liknande i spel? Är inte också film (och böcker mm) på samma sätt som spel en "verklighetsflykt"?
Hur många av alla som grinar här resonerar på samma sätt kring film då kan man undra? Kanske inte ska blanda i sådana där jobbiga saker som PK och sexism i filmer heller, nej, det ska vara Arnold, explosioner och bröst, inget annat!

Vad sitter du själv och tjurar om förresten, skriv en krönika på din egen spelsajt vettja

Medlem

Är det någon som uttrycker åsikter eller politik i ett spel, då äre fel. Nu när spelutvecklare väljer att ägna sig åt det dom ska dvs UNDERHÅLLNING! då tycker herr analroth att det är fel också. Personligen undrar jag om det är något som Arnroth tycker om på den här jorden, förutom att skriva om hur jävla kass å fel allt är jämnt. Så tröttsamt.
Sen tycker vissa att varför läser du hans krönika då? Det gör jag inte. Jag har läst tillräckligt många för att veta vad dom innehåller. Bara att se hans uppviglar-rubriker på startsidan gör att man blir lite trött helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Mnh, du nämner i förbifarten att det finns sådana spel, det gör Arnroth också, men efterlyser fler ändå, och ger några exempel på varför. Exemplet jag gav var mer till ditt raljerande om att han tydligen inte borde/får tycka som han gör utan att släppa egna spel. Han säger ju tom i texten att hans styrka snarare ligger i ord, inte spel.

Som tidigare nämnts så kan man lätt dra paralleller till film. Det görs ju hur mycket film som helst där samhällsfrågor lyfts fram. Är det då så främmande att efterlysa något liknande i spel? Är inte också film (och böcker mm) på samma sätt som spel en "verklighetsflykt"?
Hur många av alla som grinar här resonerar på samma sätt kring film då kan man undra? Kanske inte ska blanda i sådana där jobbiga saker som PK och sexism i filmer heller, nej, det ska vara Arnold, explosioner och bröst, inget annat!

Vad sitter du själv och tjurar om förresten, skriv en krönika på din egen spelsajt vettja

Vet fortfarande inte riktigt vad du fått idén om att jag inte tycker att Arnroth har rätt till en åsikt, men men.

Det är sant att det inte finns lika stor variation i spel som det finns i film, men då får man ha i åtanke att filmmediet är så mycket äldre. Problemet jag ofta har med Arnroths krönikor är att han bölar för att något inte skett omedelbums, det är ju faktiskt är så att förändring tar tid, vi är ju redan på rätt väg, uppenbarligen, så vad gnäller vi(ni) för, vi borde ju vara glada.

Hah! Nu är det ju faktiskt så att jag inte gjorde ett spel där jag gnällde på att skriftliga medier inte gjorde tillräckligt med krönikor, så nej tack!

Medlem
Skrivet av ItisI:

Spel är inte ett medium för politik, om du vill _belysa_ samhällsproblem te.x fattigdom så för all del gör det i dina spel precis som det görs i filmer, musik osv Men om utgångspunkten är att du har samhällskritik som du vill lägga fram så gör de med fakta som en vanlig människa. Lägg inte ner det i mina kornflakes "för att det funkar bra". Så allt jag tänker säga om detta för idag.

Kan faktiskt hålla med om just detta. Spel som upplysning är en sak, som lobbyist något helt annat. Risken är att vi matas med spelens motsvarighet till Fox News, den "oberoende" (lol!) nyhetskanalen. Jag skulle inte heller vilja bli "matad" eller manipulerad åt olika riktningar, samtidigt som jag gärna lär mig nya saker och ser på andra perspektiv.
Svårt att dra gränsen kanske, men å andra sidan så är det ju lika överallt, böcker, film osv.

Vi matas ju trots allt konstant med intryck, som påverkar våra åsikter och uppfattningar. Jag föredrar oberoende information, fakta, som jag kan ställa mot mina egna värderingar. Samtidigt kan det ju vara rätt viktigt att lyssna till andras värderingar också. Vi människor utvecklas ju konstant, likaså våra åsikter.

Medlem
Skrivet av Ermus:

Vet fortfarande inte riktigt vad du fått idén om att jag inte tycker att Arnroth har rätt till en åsikt, men men.

Det är sant att det inte finns lika stor variation i spel som det finns i film, men då får man ha i åtanke att filmmediet är så mycket äldre. Problemet jag ofta har med Arnroths krönikor är att han bölar för att något inte skett omedelbums, det är ju faktiskt är så att förändring tar tid, vi är ju redan på rätt väg, uppenbarligen, så vad gnäller vi(ni) för, vi borde ju vara glada.

Hah! Nu är det ju faktiskt så att jag inte gjorde ett spel där jag gnällde på att skriftliga medier inte gjorde tillräckligt med krönikor, så nej tack!

Det kom från det du sa i ditt första inlägg:

Skrivet av Ermus:

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Undrar ifall du kanske missförstod Arnroth, och jag därför missförstod dig. Han pratar ju inte om att han skulle vilja se "ett" spel där samhällsfrågor berörs, utan flera, och ifrån spelutvecklare i allmänhet, precis som i filmindustrin. Jag uppfattade det du sa som att han minsann inte ska komma här och tycka, utan göra spelet själv..har läst gott om sådana kommentarer tidigare, tro mig.

Och visst tar förändring tid, men det är ju inte säkert att den skulle sett ut som idag ifall inte folk som Arnroth hade "tyckt" en hel del en gång i tiden. Åsikter som sådana här är ju en del av förändring och utveckling (förhoppningsvis). Ifall inte folk "tycker till" om saker så finns det väl inte så stor anledning att ändra på saker och ting.
Att vi "redan är på rätt väg" syns ju knapp än, och det är väl därför som Arnroth skrivit just den här krönikan, iallafall om jag själv förstod den rätt.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Ermus:

Vet fortfarande inte riktigt vad du fått idén om att jag inte tycker att Arnroth har rätt till en åsikt, men men.

Det kom från det du sa i ditt första inlägg:

Skrivet av Ermus:

Jag läste hela krönikan som "Jag, herr Arnroth, vill göra spel, meeeeeen, istället för att faktiskt lära mig hur man gör, gnäller jag på alla som kan att de inte gör de spelen jag vill"

Undrar ifall du kanske missförstod Arnroth, och jag därför missförstod dig. Han pratar ju inte om att han skulle vilja se "ett" spel där samhällsfrågor berörs, utan flera, och ifrån spelutvecklare i allmänhet, precis som i filmindustrin. Jag uppfattade det du sa som att han minsann inte ska komma här och tycka, utan göra spelet själv..har läst gott om sådana kommentarer tidigare, tro mig.

Och visst tar förändring tid, men det är ju inte säkert att den skulle sett ut som idag ifall inte folk som Arnroth hade "tyckt" en hel del en gång i tiden. Åsikter som sådana här är ju en del av förändring och utveckling (förhoppningsvis). Ifall inte folk "tycker till" om saker så finns det väl inte så stor anledning att ändra på saker och ting.
Att vi "redan är på rätt väg" syns ju knapp än, och det är väl därför som Arnroth skrivit just den här krönikan, iallafall om jag själv förstod den rätt.

Jaha, jag vet inte, tyckte mest det kändes aningen hypokritiskt hur han belyste hur lite man behövde kunna och hur snabbt det gick att tillverka ett sådant spel men att sedan avfärda tanken att göra det själv.

Och jag kan hålla med om att krönikor som den här är en del av förändringen, lite som växtvärk. Jag tänker bara att om man känner så starkt för ämnet, hade det inte hjälpt mer att faktiskt vara med i självaste förändringen och utveckla ett eget sådant spel, istället för att skrika på andra att göra det?

Jag tänker på David Cage och hans uttalanden om hur han anser att man bör göra spel, han står däremot inte bara och snackar, utan gör även någonting åt det.

Eftersom detta nu handlar en hel del om politik kan man väl dra en liknelse med att Arnroth skulle vara en missnöjd medborgare som inte känner att han delar åsikt med något större parti. Istället för att engagera sig i politiken och bilda ett eget parti sitter han och är förbannad på politik i allmänhet och tycker att det är politiker från större partier som gör fel i att inte dela samma åsikt.

Och nu är det ju så att det är det Arnroth gör, tycker, han tycker att det borde vara på något annat sätt, medan andra här i kommentarsfältet tycker att det fungerar bra som det är, men då kommer andra(bl.a. du) och behandlar det som att Arnroths åsikt är rätt och som att det är den faktiska ultimata lösningen, inte längre en åsikt.

Kom även på ett spel som Arnroth glömde nämna som tillhör kategorin han suktar efter som fick stor uppmärksamhet nyligen; I get this call every day. Poängen är att dessa spel görs, men inte av alla, vem är det Arnroth försöker påverka om det inte är AAA-utvecklare, är det Indie-utvecklare? Men de gör ju redan sådana spel! GAAAAH!

Medlem
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkar man inte läsa ska man inte heller dra slutsatser av det man inte orkade läsa.

Medlem
Skrivet av Ermus:

...Jag tänker bara att om man känner så starkt för ämnet, hade det inte hjälpt mer att faktiskt vara med i självaste förändringen och utveckla ett eget sådant spel, istället för att skrika på andra att göra det?

...

Eftersom detta nu handlar en hel del om politik kan man väl dra en liknelse med att Arnroth skulle vara en missnöjd medborgare som inte känner att han delar åsikt med något större parti. Istället för att engagera sig i politiken och bilda ett eget parti sitter han och är förbannad på politik i allmänhet och tycker att det är politiker från större partier som gör fel i att inte dela samma åsikt.

Och nu är det ju så att det är det Arnroth gör, tycker, han tycker att det borde vara på något annat sätt, medan andra här i kommentarsfältet tycker att det fungerar bra som det är, men då kommer andra(bl.a. du) och behandlar det som att Arnroths åsikt är rätt och som att det är den faktiska ultimata lösningen, inte längre en åsikt.

Som jag (utan att läsa om krönikan) förstått det så var Journalist mer ett sidoprojekt, eller något som aldrig blev verkligt iallafall, då hans yrkesinriktning drog mer åt just journalistik snarare än spelutveckling. Känns mer som han bara tog idén som ett exempel. Inte heller verkar han efterlysa enbart just politiska spel, utan även "samhälle, utanförskap, orättvisor och allt annat" som det står i inledningen. Mao, jag tycker krönikan är helt berättigad i sig.

Och precis som Arnroth tycker, (dvs har åsikter) så gör jag som de "andra", jag tycker också. Nu råkar jag tycka att Arnroth har en poäng i det han skriver, och ser att det gärna skulle kunna vara likadant i spel som film. Likaså tycker jag inte att folk som uppfattar Arnroths åsikter som vänsterpolitiska, eller blir rent ut sagt upprörda över krönikan, verkar ha hela samlingen komplett.
Det roliga är ju dessutom att han (liksom jag) gärna skulle se fler spel som väcker lite tanke och insikt, hur svårsmält än det må vara, inte att det ska vara något slags krav på att alla spel ska vara på det sättet.

Vad trevligt det hade varit ifall "debatten" här hade handlat om det, vad folk tycker och inte tycker, och varför de gör så. Istället stormar en högröd National Fascistisk Front in och upprör sig över ett exempel där deras käre Jimmie blivit "tårtad". Ve och fasa! Utöver de som jag bara antar är starka SD sympatisörer så har vi gruppen som verkar störa sig på allt Arnrth skriver, och som nästan reflexmässigt spyr galla ur sig. Verkar inte spela någon roll vad han (Arnroth) skriver, det ska klankas ner, helst innan man ens läst krönikan som det verkar.

Som sagt, jag säger inte att Arnroth har rätt, men det han säger låter vettigt i mina öron, så jag håller med. Jag har än så länge inte hört något riktigt vettigt "motargument", utom möjligtvis från Itisl, som inte skulle vilja se spel förvandlas till propagandavapen. Å andra sidan så kan man ju snabbt konstatera att det redan är här, i alla spel som glorifierar den Amerikanska armén.
Skulle vara intressant ifall dom slängde in den där händelsen som Bradley Manning (var det va?) läckte till Wikileaks i CoD eller BF serien, och hur Amerikanarna senare lägger locket på. Inte så bra för aktiekursen kanske, men den obekväma sanningen är ju sällan det.

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Berrabub:

Ännu en sk krönika med politisk överton, ja inte är det dolt iaf!

"Så kom igen nu alla smarta, skickliga och kreativa spelmakare där ute. Ta en dag eller två och gör ett litet spel om något helt annat än du brukar. Var rolig, var arg, var bitter, var smart, var bitsk, men snälla gör något!"

Men seriöst, ska vi verkligen uppmana utvecklandet av spel som tårta jimmi? Finns mängder av sk hat-spe på nätet.. KKK har ju gjort några patetiska shooter versioner. Vi kanske kan få nån att göra ett Måla Muhammed spel? Eller kanske ett spel som går ut på att bomba (spreja färg) på ett tåg utan att bli arresterad...
Uppmana till att skapa för skapandets skull är precis modern skvättalitefärgpåenduk konst. Gör något rejält istället!

Är du ens på riktigt?

Kan ju inte vara en slump att de mest obegåvade inläggen kommer från folk som inte skrivit mer än ett 50-tal tidigare :/

Börjar tröttna på dina påhopp som inte tillför diskussionen på något sätt. Tycker du jag har missförstått något eller tycker jag har fel så skriv ditt motargument. Fin!

Medlem
Skrivet av Ender:

Som jag (utan att läsa om krönikan) förstått det så var Journalist mer ett sidoprojekt, eller något som aldrig blev verkligt iallafall, då hans yrkesinriktning drog mer åt just journalistik snarare än spelutveckling. Känns mer som han bara tog idén som ett exempel. Inte heller verkar han efterlysa enbart just politiska spel, utan även "samhälle, utanförskap, orättvisor och allt annat" som det står i inledningen. Mao, jag tycker krönikan är helt berättigad i sig.

Och precis som Arnroth tycker, (dvs har åsikter) så gör jag som de "andra", jag tycker också. Nu råkar jag tycka att Arnroth har en poäng i det han skriver, och ser att det gärna skulle kunna vara likadant i spel som film. Likaså tycker jag inte att folk som uppfattar Arnroths åsikter som vänsterpolitiska, eller blir rent ut sagt upprörda över krönikan, verkar ha hela samlingen komplett.
Det roliga är ju dessutom att han (liksom jag) gärna skulle se fler spel som väcker lite tanke och insikt, hur svårsmält än det må vara, inte att det ska vara något slags krav på att alla spel ska vara på det sättet.

Vad trevligt det hade varit ifall "debatten" här hade handlat om det, vad folk tycker och inte tycker, och varför de gör så. Istället stormar en högröd National Fascistisk Front in och upprör sig över ett exempel där deras käre Jimmie blivit "tårtad". Ve och fasa! Utöver de som jag bara antar är starka SD sympatisörer så har vi gruppen som verkar störa sig på allt Arnrth skriver, och som nästan reflexmässigt spyr galla ur sig. Verkar inte spela någon roll vad han (Arnroth) skriver, det ska klankas ner, helst innan man ens läst krönikan som det verkar.

Som sagt, jag säger inte att Arnroth har rätt, men det han säger låter vettigt i mina öron, så jag håller med. Jag har än så länge inte hört något riktigt vettigt "motargument", utom möjligtvis från Itisl, som inte skulle vilja se spel förvandlas till propagandavapen. Å andra sidan så kan man ju snabbt konstatera att det redan är här, i alla spel som glorifierar den Amerikanska armén.
Skulle vara intressant ifall dom slängde in den där händelsen som Bradley Manning (var det va?) läckte till Wikileaks i CoD eller BF serien, och hur Amerikanarna senare lägger locket på. Inte så bra för aktiekursen kanske, men den obekväma sanningen är ju sällan det.

Alright, fine, det du och Arnroth vill är helt enkelt att ha fler spel av denna typen. Jag finner bara att denna krönikan var onödigt provocerande för något som knappt är ett samtalsämne då det bara handlar om "jag önskar det fanns mer av..", skitonödigt att dra in massa annat.

Men det verkar ju nästan vara det som är poängen med krönikorna på den här sajten, att provocera för att skapa många inlägg och högt antal visningar.

Tack för en någorlunda sansad diskussion, godnatt.

Medlem

Den här krönikan får mig att tänka på flashspelet Beat up Anita Sarkeesian. Jag undrar i vilken mån Arnroths entusiasm gör sig gällande där.

Medlem

Brb, ska tårta Tråkesson (i spelet).

Medlem

Det kanske bara är jag som är trött och inte läst texten korrekt och förstått dess budskap, då ber jag om ursäkt. Men jag tycker att det finns gott om spel som berör kontroversiella och aktuella ämnen och lyfter fram dessa på både subliminalt och provocerande sätt.

Bara för att ta nått snabbt så här på kvällskvisten utan närmare eftertanke :

Bioshock Infinite ; Rasism, fanatism och klassamhälle.

Mådde verkligen illa stundtals under Bioshock, detta är ideér som existerar i vårat samhälle i dag. Infinite tydligjorde verkligen bilden av hur uråldrigt ett sådant samhälle är, och vad som slutligen sker, när dessa makter får löpa fritt. Ett bra spel som belyser tunga ämnen, om än inbäddat i en fiktionel saga.

Mirrors Edge & Half-Life 2 ; Övervakningssamhälle och korrumption.

Half-Life 2 var före sin tid i att belysa detta, och påpeka för oss hur viktigt det är att se utanför murarna. Det var innan diskussionerna om FRA och IPRED började hetsa sig. Mirrors Edge landade precis i starten. Det var en av anledningarna till att jag tyckte Mirrors Edge var så fantastiskt bra, det kom precis rätt och beskrev problem när man blockerar fritt informations flöde, när korrumption flödar fritt. Bägge spelen bemöter subliminalt dessa ämnen. Det är tydligt att speltillverkarna tyckt något när de designat och skapat spelen.

Modern Warefare 2 No Russian : Terrorism, nationalism.

Hela scenen talar för sig själv. Det är svårt att tro att spelskaparna placerade denna nivå med i spelet för att sälja mera kopior av spelet, det var fruktansvärt kontroversiellt och den risken att slänga med denna nivå. Det är här problemet ligger tror jag, i att spelutvecklare inte "vågar" ta ut svängarna extremt, för det kan vara ett ekonomiskt och branschmässigt självmord.

Beyond Two Souls ; Fattigdom, Utanförskap, Mobbing, Orättvisor.

Ett så bra spel, fantastiskt. Fantastiska insatser av alla medverkande, det innehåller tunga ämnen som att passa in som en ung flicka i kompisgäng, att få vara normal, att inte ha rätt att bestämma över sig själv, vara någon annans ägodel. Ett spel som berör, när man ser bortom det övernaturliga.

Kanske är det som sagt, i nattens trötthet som jag misstolkat texten, men jag tycker det finns spel som berör och tycker saker. Kanske inte i klartext och rakt på, men i form av bakomliggande åsikter. Det är trots allt spelutvecklarna´s visioner och inspirationer som gör spelen så bra.

Sen en liten fråga, du uppmanar de som kan att göra! Du pratar om att det hade varit så fantastiskt roligt att försöka om du kunnat det här med spelmekande. Varför inte ta tiden att sätta dig ner och lära dig grunderna i till exempel Javascript eller Ruby, eller Flash, och testa? Det tar inte så lång tid att lära sig innan man kan göra något litet enkelt. Det tar inte mer än en arbetsdag att lära sig knåpa ihop ett litet textbaserat äventyr.
"Vi måste bli den förändring vi vill se."


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av cm0s:

Den här krönikan får mig att tänka på flashspelet Beat up Anita Sarkeesian. Jag undrar i vilken mån Arnroths entusiasm gör sig gällande där.

Ok, jag ska försöka förklara. Även om det verkligen inte är OK att kasta tårtor på kungligheter eller politiker så är det relativt harmlöst. Det blir lite piniga rubriker, men det enda som tar någon skada är stoltheten. Jimmies tårta har naturligtvis (trots att det är lite skämmigt) spelat honom rakt i händerna, då han "med rätta" kan dra på sig offerkoftan...stackarn. Att sedan göra ett ännu harmlösare spel om händelsen är ju mer en kul grej. Charmig liksom...hade lika gärna kunnat vara kungen (blandade också ihop honom med Reinfelt!). En tårta är ju bättre än en sko iallafall, och långt ifrån ett riktigt vapen.

Spelet du pratar om skulle kunna falla in under samma kategori, ett "politiskt" spel, eller ett "åsiktsspel" kanske man skulle kunna säga. Där upphör alla likheter abrupt. Ett sådant spel hade inte ens varit OK att göra mot Jimmie Åkesson. Vidrigaste jävla exempel på nätmobbning jag sett, som lämnar mig med en smak av galla i munnen. Behöver jag ens förklara att "charmen" gått förlorad med det "spelet"?

Tillräckligt tragiskt i sig att man ens ska behöva förklara skillnaden.

Medlem
Skrivet av cm0s:

Den här krönikan får mig att tänka på flashspelet Beat up Anita Sarkeesian. Jag undrar i vilken mån Arnroths entusiasm gör sig gällande där.

Nu är tårtningen en aning lättsammare än att skada någon (skulle tänka mig att det skulle blivit anklagat för hot o dylikt om man slog sönder Jimmys ansikte i spelet), men principen att ta någon man ogillar och använda som måltavla utan att förklara närmare varför är ju densamma.

Det är ju inte så att tårtspelet på något vis kritiserar SDs bakåtsträvande nationalistiska och människofientliga politik. Det spelar bara på ett diffust hat för någon.

Medlem
Skrivet av Ermus:
Skrivet av Ender:

Som jag (utan att läsa om krönikan) förstått det så var Journalist mer ett sidoprojekt, eller något som aldrig blev verkligt iallafall, då hans yrkesinriktning drog mer åt just journalistik snarare än spelutveckling. Känns mer som han bara tog idén som ett exempel. Inte heller verkar han efterlysa enbart just politiska spel, utan även "samhälle, utanförskap, orättvisor och allt annat" som det står i inledningen. Mao, jag tycker krönikan är helt berättigad i sig.

Och precis som Arnroth tycker, (dvs har åsikter) så gör jag som de "andra", jag tycker också. Nu råkar jag tycka att Arnroth har en poäng i det han skriver, och ser att det gärna skulle kunna vara likadant i spel som film. Likaså tycker jag inte att folk som uppfattar Arnroths åsikter som vänsterpolitiska, eller blir rent ut sagt upprörda över krönikan, verkar ha hela samlingen komplett.
Det roliga är ju dessutom att han (liksom jag) gärna skulle se fler spel som väcker lite tanke och insikt, hur svårsmält än det må vara, inte att det ska vara något slags krav på att alla spel ska vara på det sättet.

Vad trevligt det hade varit ifall "debatten" här hade handlat om det, vad folk tycker och inte tycker, och varför de gör så. Istället stormar en högröd National Fascistisk Front in och upprör sig över ett exempel där deras käre Jimmie blivit "tårtad". Ve och fasa! Utöver de som jag bara antar är starka SD sympatisörer så har vi gruppen som verkar störa sig på allt Arnrth skriver, och som nästan reflexmässigt spyr galla ur sig. Verkar inte spela någon roll vad han (Arnroth) skriver, det ska klankas ner, helst innan man ens läst krönikan som det verkar.

Som sagt, jag säger inte att Arnroth har rätt, men det han säger låter vettigt i mina öron, så jag håller med. Jag har än så länge inte hört något riktigt vettigt "motargument", utom möjligtvis från Itisl, som inte skulle vilja se spel förvandlas till propagandavapen. Å andra sidan så kan man ju snabbt konstatera att det redan är här, i alla spel som glorifierar den Amerikanska armén.
Skulle vara intressant ifall dom slängde in den där händelsen som Bradley Manning (var det va?) läckte till Wikileaks i CoD eller BF serien, och hur Amerikanarna senare lägger locket på. Inte så bra för aktiekursen kanske, men den obekväma sanningen är ju sällan det.

Alright, fine, det du och Arnroth vill är helt enkelt att ha fler spel av denna typen. Jag finner bara att denna krönikan var onödigt provocerande för något som knappt är ett samtalsämne då det bara handlar om "jag önskar det fanns mer av..", skitonödigt att dra in massa annat.

Men det verkar ju nästan vara det som är poängen med krönikorna på den här sajten, att provocera för att skapa många inlägg och högt antal visningar.

Tack för en någorlunda sansad diskussion, godnatt.

Hehe, ok, jag missade helt provokationen i hans krönika, jag såg det bara som exempel utan någon direkt agenda när han förde tårtajimmie på tal

Håller med till fullo om det sista, så otroligt uppfriskande att kunna prata om motsatta åsikter utan att kasta versaler på varandra

Medlem
Skrivet av Struggle:

Det kanske bara är jag som är trött och inte läst texten korrekt och förstått dess budskap, då ber jag om ursäkt. Men jag tycker att det finns gott om spel som berör kontroversiella och aktuella ämnen och lyfter fram dessa på både subliminalt och provocerande sätt.

Bara för att ta nått snabbt så här på kvällskvisten utan närmare eftertanke :

Bioshock Infinite ; Rasism, fanatism och klassamhälle.

Mådde verkligen illa stundtals under Bioshock, detta är ideér som existerar i vårat samhälle i dag. Infinite tydligjorde verkligen bilden av hur uråldrigt ett sådant samhälle är, och vad som slutligen sker, när dessa makter får löpa fritt. Ett bra spel som belyser tunga ämnen, om än inbäddat i en fiktionel saga.

Mirrors Edge & Half-Life 2 ; Övervakningssamhälle och korrumption.

Half-Life 2 var före sin tid i att belysa detta, och påpeka för oss hur viktigt det är att se utanför murarna. Det var innan diskussionerna om FRA och IPRED började hetsa sig. Mirrors Edge landade precis i starten. Det var en av anledningarna till att jag tyckte Mirrors Edge var så fantastiskt bra, det kom precis rätt och beskrev problem när man blockerar fritt informations flöde, när korrumption flödar fritt. Bägge spelen bemöter subliminalt dessa ämnen. Det är tydligt att speltillverkarna tyckt något när de designat och skapat spelen.

Modern Warefare 2 No Russian : Terrorism, nationalism.

Hela scenen talar för sig själv. Det är svårt att tro att spelskaparna placerade denna nivå med i spelet för att sälja mera kopior av spelet, det var fruktansvärt kontroversiellt och den risken att slänga med denna nivå. Det är här problemet ligger tror jag, i att spelutvecklare inte "vågar" ta ut svängarna extremt, för det kan vara ett ekonomiskt och branschmässigt självmord.

Beyond Two Souls ; Fattigdom, Utanförskap, Mobbing, Orättvisor.

Ett så bra spel, fantastiskt. Fantastiska insatser av alla medverkande, det innehåller tunga ämnen som att passa in som en ung flicka i kompisgäng, att få vara normal, att inte ha rätt att bestämma över sig själv, vara någon annans ägodel. Ett spel som berör, när man ser bortom det övernaturliga.

Kanske är det som sagt, i nattens trötthet som jag misstolkat texten, men jag tycker det finns spel som berör och tycker saker. Kanske inte i klartext och rakt på, men i form av bakomliggande åsikter. Det är trots allt spelutvecklarna´s visioner och inspirationer som gör spelen så bra.

Sen en liten fråga, du uppmanar de som kan att göra! Du pratar om att det hade varit så fantastiskt roligt att försöka om du kunnat det här med spelmekande. Varför inte ta tiden att sätta dig ner och lära dig grunderna i till exempel Javascript eller Ruby, eller Flash, och testa? Det tar inte så lång tid att lära sig innan man kan göra något litet enkelt. Det tar inte mer än en arbetsdag att lära sig knåpa ihop ett litet textbaserat äventyr.
"Vi måste bli den förändring vi vill se."

Välskrivet! Blir mer och mer sugen på Bioshock (köpte ettan på Steam, har bara börjat på det, men har så lite tid!)
Tror du har en poäng i det du säger, att diplomati (om inte annat) gör att vissa spel blir svåra att göra, men samtidigt så spelar ju vinklingen en väldigt stor roll om man pekar finger åt ett annat land och säger att det och det är fel. Det görs ju väldigt ofta i både spel och film, ibland med rätta. Men då brukar det sällan vara kritik år det "egna" hållet, utan snarare att man glorifierar, som i vilken Amerikansk shooter som helst.

Det finns ju gott om filmer och dokumentärer som ger en känga åt det egna landet på ett eller annat sätt. The Constant Gardener, Fair Game, House of Cards, Hotel Rwanda och vilken film som helst av Michel Moore. Sådana filmer kan upplysa om allt möjligt mellan korruption, övergrepp och folkmord.
Visst kan man aldrig vara säker på vinklingen och dess objektivitet, men det går inte att bortse ifrån att både film och spel kan vara ett mäktigt verktyg för att få upp ögonen på folk.
Ibland kan dessutom "propaganda" vara positivt. Alla kanske inte reagerar på en bild av ett svältande barn i något krigs eller katastrofhärjat land, men efter att ha sett så mycket film eller nyhetsreportage från stället så kanske det blir svårare att dra på sig skygglapparna. Ser många som säger att "men jag vill inte se eländet när jag sitter och spelar!", vilket får mig instinktivt att vilja skrika tillbaka att skiten finns där, i det verkliga livet just nu, oavsett om du blundar för det!

Nu är jag rätt bra på att blunda själv, men jag föredrar att åtminstonde veta om vad som händer, och skjuta bort det, mot att inte ha en aning alls. Sen så håller jag med Arnroth av en annan orsak, att spel ofta är för slätstrukna vad gäller besvärliga ämnen. Det är lite som tyst diplomati, vi pratar inte om det där jobbiga, det är farligt!

Avslutningsvis så tror jag fortfarande inte att Arnroth pratade om små flashspel, utan om att hela industrin kanske inte borde vara så rädda för att tycka lite mer. Det finns en handfull exempel, kanske fler än vad man först tror, men det är inte mycket mer än så. Ett spel kan ju faktiskt säga så mycket mer än "rösta höger, rösta vänster".

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:

Den här krönikan får mig att tänka på flashspelet Beat up Anita Sarkeesian. Jag undrar i vilken mån Arnroths entusiasm gör sig gällande där.

Ok, jag ska försöka förklara. Även om det verkligen inte är OK att kasta tårtor på kungligheter eller politiker så är det relativt harmlöst. Det blir lite piniga rubriker, men det enda som tar någon skada är stoltheten. Jimmies tårta har naturligtvis (trots att det är lite skämmigt) spelat honom rakt i händerna, då han "med rätta" kan dra på sig offerkoftan...stackarn. Att sedan göra ett ännu harmlösare spel om händelsen är ju mer en kul grej. Charmig liksom...hade lika gärna kunnat vara kungen (blandade också ihop honom med Reinfelt!). En tårta är ju bättre än en sko iallafall, och långt ifrån ett riktigt vapen.

Spelet du pratar om skulle kunna falla in under samma kategori, ett "politiskt" spel, eller ett "åsiktsspel" kanske man skulle kunna säga. Där upphör alla likheter abrupt. Ett sådant spel hade inte ens varit OK att göra mot Jimmie Åkesson. Vidrigaste jävla exempel på nätmobbning jag sett, som lämnar mig med en smak av galla i munnen. Behöver jag ens förklara att "charmen" gått förlorad med det "spelet"?

Tillräckligt tragiskt i sig att man ens ska behöva förklara skillnaden.

Men Beat up Anita Sarkeesian spelade ju henne i händerna i samma avseende. En annan skillnad som du inte nämner är att tårtspelet var baserad på en verklig händelse medan det förra inte var det.

Förövrigt, vem har sagt att "åsiktsspel" ska vara charmiga?

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:

Den här krönikan får mig att tänka på flashspelet Beat up Anita Sarkeesian. Jag undrar i vilken mån Arnroths entusiasm gör sig gällande där.

Ok, jag ska försöka förklara. Även om det verkligen inte är OK att kasta tårtor på kungligheter eller politiker så är det relativt harmlöst. Det blir lite piniga rubriker, men det enda som tar någon skada är stoltheten. Jimmies tårta har naturligtvis (trots att det är lite skämmigt) spelat honom rakt i händerna, då han "med rätta" kan dra på sig offerkoftan...stackarn. Att sedan göra ett ännu harmlösare spel om händelsen är ju mer en kul grej. Charmig liksom...hade lika gärna kunnat vara kungen (blandade också ihop honom med Reinfelt!). En tårta är ju bättre än en sko iallafall, och långt ifrån ett riktigt vapen.

Spelet du pratar om skulle kunna falla in under samma kategori, ett "politiskt" spel, eller ett "åsiktsspel" kanske man skulle kunna säga. Där upphör alla likheter abrupt. Ett sådant spel hade inte ens varit OK att göra mot Jimmie Åkesson. Vidrigaste jävla exempel på nätmobbning jag sett, som lämnar mig med en smak av galla i munnen. Behöver jag ens förklara att "charmen" gått förlorad med det "spelet"?

Tillräckligt tragiskt i sig att man ens ska behöva förklara skillnaden.

Men Beat up Anita Sarkeesian spelade ju henne i händerna i samma avseende. En annan skillnad som du inte nämner är att tårtspelet var baserad på en verklig händelse medan det förra inte var det.

Förövrigt, vem har sagt att "åsiktsspel" ska vara charmiga?

I det här fallet anser jag att det inte spelar någon roll ifall det "baseras" på en verklig händelse eller inte, Sarkeesian har mottagit så mycket hot om våld att det lika gärna skulle kunna vara. Utöver det så är det rätt stor skillnad på att vara charmigt eller harmlöst mot att vara jämställt med mobbning och hot. Du kanske inte ser skillnaden själv, vilket bara är att beklaga, men jag har inga problem med det.

Antar att du mer vill väcka en reaktionär filosofisk debatt än att du verkligen är så dum, men jag ska ge ett annat exempel. Ser du själv någon skillnad på ris eller ros? En komplimang eller hot? Är det OK att hota någon till livet bara för att det bara är ord/text och inte en egentlig handling?

Naturligtvis inte. Enfemåring skulle förstå skillnaden mellan ett hot eller ett skämt, lika mycket som en femåring skulle se skillnaden på tårtajimmie och Beat up Anita Sarkeesian. Mer än lite tröttsamt att du argumenterar som att där inte finns någon.

Medlem
Skrivet av Ender:

I det här fallet anser jag att det inte spelar någon roll ifall det "baseras" på en verklig händelse eller inte, Sarkeesian har mottagit så mycket hot om våld att det lika gärna skulle kunna vara. Utöver det så är det rätt stor skillnad på att vara charmigt eller harmlöst mot att vara jämställt med mobbning och hot. Du kanske inte ser skillnaden själv, vilket bara är att beklaga, men jag har inga problem med det.

Antar att du mer vill väcka en reaktionär filosofisk debatt än att du verkligen är så dum, men jag ska ge ett annat exempel. Ser du själv någon skillnad på ris eller ros? En komplimang eller hot? Är det OK att hota någon till livet bara för att det bara är ord/text och inte en egentlig handling?

Naturligtvis inte. Enfemåring skulle förstå skillnaden mellan ett hot eller ett skämt, lika mycket som en femåring skulle se skillnaden på tårtajimmie och Beat up Anita Sarkeesian. Mer än lite tröttsamt att du argumenterar som att där inte finns någon.

Hur kom du fram till att Sarkeesian-spelet är ett hot medan Tårta Jimmie inte är det? Är Tårta Jimmie en "ros" eller komplimang till Jimmie? Utveckla gärna.

Skriv svar