Xbox One – Första intrycket

Skribent
Xbox One – Första intrycket

Idag fick jag hem min Xbox One och tänkte utan krusiduller berätta lite om den erfarenheten.

* Maskinen är busenkel att koppla in och uppdatera. Allt sköter sig självt och det tar inte särskilt lång tid.

* Att ställa in Kinect är också snabbt och smärtfritt, och det känns faktiskt lite som FRAMTIDEN att sitta och snacka med maskinen. Lite otippat, för det var verkligen inte en funktion jag var särskilt peppad på innan jag släpade hem lådan.

* "Xbox Bing Ryse: Son of Rome" förvandlades till "hot dog" när jag kommunicerade med Kinect. Ett svidande nederlag för mitt engelska uttal.

* I övrigt går det faktiskt rätt bra att prata, BARA. MAN. TALAR. HÖGT. OCH. TYDLIGT.

* Det skulle kunna bli en vansinnigt kul (och farlig!) drinking game att söka på bing och dricka varje gång det blir missförstånd.

* Den gryniga kameran gör mig INTE rättvisa. I vanliga fall ser jag ut ungefär så här:

Men genom Kinect ser jag ut så här:

Vilket får mig att vilja vända kameran mot väggen istället.

* Menyerna känns en smula stökiga, men det stör mig egentligen inte så mycket. Jag vill mest bara komma åt spelen, vilket jag gör utan problem.

* När jag skriver detta sitter fru ett par meter till vänster och tvättar en noshörning i Zoo Tycoon. Det verkar vara ett sjukt charmigt spel! Hoppas bara jag får många strategiska aspekter, sätta ut inhägnader på rätt ställe och tjäna så mycket pengar som möjligt, som komplement till att klappa söta djur.

* Jag gillar handkontrollen. Den ligger skönare i handen och känns lite tyngre än 360-kontrollen. De analoga spakarna är väldigt trevliga med sina urgröpningar som gör att jag inte tappar fästet så lätt.

* Officiellt är Xbox One inte lanserad här i Sverige, vilket gör att man måste ställa in maskinen till ett av lanseringsländerna, förslagsvis Storbritannien, för att kunna handla online. Trots att jag var tvungen att stuva in ett påhittat postnummer från England så fick jag det att fungera att köpa Ryse: Son of Rome och Zoo Tycoon via Xbox Live. Jag använde mitt e-kort från Swedbank. Vågar inte lova att det fungerar med andra arrangemang, så det här får ni tyvärr testa på egen risk.

Överlag är jag nöjd med maskinen i sig, och nu ska jag hugga in på några av lanseringstitlarna. Ett par recensioner dyker upp här på FZ inom kort!

Mer läsning: Allt om Xbox One

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Xbox One – Första intrycket

Hej!

Nice och bra information om den nya konsolen xbox one. Var köpte du den om jag får fråga? Gamestop?


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skribent
Skrivet av The Gamer:

Hej!

Nice och bra information om den nya konsolen xbox one. Var köpte du den om jag får fråga? Gamestop?

Game.

Och det är alltså en importerad enhet (jag hade kunnat importera den från utlandet själv, men kostade på mig att vara lite lat och lät någon annan göra jobbet).


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Så vad funkar förutom spelandet? Har inte läst på vad som kommer att funka och inte funka i Sverige när den släpps.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av The Gamer:

Hej!

Nice och bra information om den nya konsolen xbox one. Var köpte du den om jag får fråga? Gamestop?

Game.

Och det är alltså en importerad enhet (jag hade kunnat importera den från utlandet själv, men kostade på mig att vara lite lat och lät någon annan göra jobbet).

ok, tack för ett snabbt svar. Kostade den 5000 kr eller? Jag såg en annan svensk som hade köpt sin EU xbox one via gamestop här i Sverige för 5k. Jag länkar 2 videos från youtube där det är ett gäng som går igenom xbox one:s funktioner och vad som inte fungerar, samt fungerar m.m. http://www.youtube.com/user/davebostr/videos


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skulle inte Xbone:n känna av att man var i Sverige (trots Storbritannien inställningen) och således stänga av sin röststyrning? Eller har jag läst i nattmössan nu


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skulle inte Xbone:n känna av att man var i Sverige (trots Storbritannien inställningen) och således stänga av sin röststyrning? Eller har jag läst i nattmössan nu

http://www.youtube.com/user/davebostr/videos

Kolla på hans 2 senaste videos, så får du svar på de flesta frågorna.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skribent
Skrivet av The Gamer:

ok, tack för ett snabbt svar. Kostade den 5000 kr eller? Jag såg en annan svensk som hade köpt sin EU xbox one via gamestop här i Sverige för 5k. Jag länkar 2 videos från youtube där det är ett gäng som går igenom xbox one:s funktioner och vad som inte fungerar, samt fungerar m.m. http://www.youtube.com/user/davebostr/videos

5400:-, inklusive nedladdning av #Forza Motorsport 5. Tror mycket riktigt det är 5k som gäller utan spel.

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Skulle inte Xbone:n känna av att man var i Sverige (trots Storbritannien inställningen) och således stänga av sin röststyrning? Eller har jag läst i nattmössan nu

Jag kan använda den i alla fall! Däremot är det möjligt att den stänger av röststyrningen om man själv ställer in att man är i Sverige.

Skrivet av 73mpl4R:

Så vad funkar förutom spelandet? Har inte läst på vad som kommer att funka och inte funka i Sverige när den släpps.

Jag tror det mesta funkar, men man ska tydligen inte köpa kort med Xbox-valuta i svenska spelbutiker och fylla på, det ska inte fungera. Men klippen med Gaminggrannar som The Gamer länkar har nog koll på läget.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Ah, coolt! Föredrar Microsofts exklusiva titlar, så det kanske blir en sådan framöver.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Ah, coolt! Föredrar Microsofts exklusiva titlar, så det kanske blir en sådan framöver.

ok, är det framför allt Halo, Gears of War och Forza du tänker på?


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Inaktiv

JAG HÅLLER MED OM ATT MENYERNA ÄR STÖKIGA(HATAR OREDA);)

Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av 73mpl4R:

Ah, coolt! Föredrar Microsofts exklusiva titlar, så det kanske blir en sådan framöver.

ok, är det framför allt Halo, Gears of War och Forza du tänker på?

Halo framförallt, men även Gears of War ja. Är inte förtjust i några av Playstations titlar ännu. Ska testa handkontrollerna först dock.

1
Skriv svar