Julkalender, dag 1.

Julkalender, dag 1.

Okej, ingen video kalender i år, är lite besviken själv, men vi kan väll göra det bästa av det.

Jag gör min egen. Ingen Video här heller. Men varje dag fram till jul kan väll något postas, något roligt, något personligt eller bara något glatt.

En historia, en låt, en anekdot om dagens bestyr.

Häng med mig, och gör gärna en egen, låt oss göra bloggsidorna till ett juligt ställe.

Lucka 1.

I min familj har vi en tradition som härstammar från Dalarna, något min släkt dragit med sig och som även här i Stockholm är ett trevligt måste, varje jul.
Vi hänger upp ris i taket i köket. Det blir riktigt mysigt och definitivt trevligare än den vita takfärgen.

Gör så här: Gå ut i skogen och plocka; Blåbärsris, Lingonris och kvistar av En. Det viktiga är att de är i klyka, alltså två kvistar som naturligt sitter ihop vid kvistens bas, det blir lättare att hänga upp då.

*Spänn upp fiskelina i tacket i ett korsmönster, så det borde gå i fyra riktningar.
*Häng upp riset i omgångar , Blåbär, Lingon, En, och kanske en fin julkula eller klocka. Vi har röda små klockor. Fortsätt i samma ordning linan ut.

Nu är köket inte lika kalt och tråkigt och förgyller de där trista morgnarna.

Det är en av de saker jag gör varje år, och det skulle kännas konstigt att inte göra det varje jul, så det är definitivt en tradition för livet. Vad gör ni för något roligt eller kanske lite konstigt??

När jag har pyntat taket så postar jag en bild här i bloggen så får ni se hur det ser ut.

ses imorgon!

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Julkalender, dag 1.

Kändes lite risigt ... Trist att det inte blir några videos i år, får väl dränka mina sorger med julmust.

Har köpt min back med julmust på glasflaska. den står undangömd, bäst så.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar