"Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt"

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Grimley:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Gamer 24-7:

I have a dream... Att de skulle sluta och göra spel till PC.

Tänk vad de skulle mjölka prestanda ur konsollerna. Vilka fantastiskt snygga spel de skulle göra för oss konsollspelare. Klart att dt går men...

Snarare tvärtom. Konsollerna borde sluta försöka mäta sig med PC prestandamässigt eftersom konsollgenerationerna helt enkelt är för långa för att hänga med hårdvaruutvecklingen på PC. Eller rättare sagt - Vi kanske borde sluta jämföra dom och inse att grafik inte är allt och att konsoller och PC kompletterar varandra rätt bra.

Det var bättre förr.

Så den grafik som vi har idag har bara ploppat upp under det närmsta året?

Skrivet av Bennii:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av cute_ninja:

vad som behövs just nu är en teknikvägg för pc'n en vägg av utmaningar för att göra pc'n bättre utan att dom kostar runt 30 000 och under den tiden får konsolerna ett perfekt tillfälle att komma ikapp

vänta nu lite 30 000 för en dator nämn en dator som kostar så mycket om du vill ha en highend pc behöver du max lägga ner 11 tusen.

då har du bra grejjor visst du kan öka pcn mer men det blir betydligt dyrare och inte värt vad du får för pengarna, exempelvis du kan betala 11 tusen och den kanske är 50% bättre än din 2-4 år gamla.

men ska du pejja 30k så får du kankse en som är 55% bättre.

Detta är en snabb förklaring så ta det med en nypa salt dvs köpa en för 30 000 är riktigt korkad om du ej har det som ett intresse och vill slänga bort pengar.

Det är som köpa en ferrari men bara köra till jobbet med den nästan, inte riktigt så men ja

så dessa 30 000 jag vet inte vem som lurat i dig detta.

Max 11000kr för en High end dator betyder alltså att du även kan bygga en high end maskin för, låt säga, 8000kr? Eller 6000kr? 4000? Hur lågt ska vi gå? Med tanke på att du sa max 11000 så tycker jag den frågan är relevant.

Sen kan ju definitionen av high end faktiskt variera något från person till person. Ber du mig plocka ihop en high end PC så kan jag lova att den snarare kostar från 11000 än max 11000.Utan att nämna några märken eller specifika modeller på hårdvara så kan jag säga följande:
Processor - 2500kr
Grafikkort - 4500kr
Nätdel - 1000kr
Bra SSD - 1500kr
Då är vi uppe i 9500kr, utan minne, moderkort, chassi, dvd-brännare, eventuellt en hårddisk för lagringen. Ganska tight om du ska betala max 11000.

Sen håller jag iofs med dig om att steget upp till 30000 ger ganska lite i förhållande till prisökningen, men jag håller inte med dig om den nedre gränsen.

Jag är också väldigt intresserad av att veta var du fick siffrorna 50 och 55% från.

Skulle gärna vilja se var du fått att en high-end CPU kostar 2500:- och en SSD för 1500:-? Skulle inte tro det. Snarare så att det borde vara CPU 1600:- och SSD 1000:- För det är vad en 4570k och en Samsung 840 EVO kostar idag.

4570 är en mid range produkt. i7 4770 är en high end processor. Priset på SSD varierar naturligtvis beroende på smak och hur stort utrymme du behöver på den.

Nej. 4670K är lika mycket high end som i7 4770K. Skillnaden är bara att den ena stödjer HT och den andra inte.

Som jag tidigare nämnde, exakt var gränsen går mellan mid range och high end kan variera något beroende på vem du frågar. Det är alltid dom sista procenten av prestanda som kostar mest och när kostnaden blir för hög i förhållande till vinsten så slår man i taket, men olika personer har olika nivå på taket. I mitt tidigare inlägg förklarade jag min syn på high end och bad om ett förtydligande om vad föregående talare ansåg vara high end.

http://www.inet.se/kategori/796/speldator-inet

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av AxxT:

Varför räkna en high End dator på 11000:-?

När PS4, One maxar 720p. Runt 30fps. Den klarar vilken dator som helst för en budget på 4-5k. Komplett

Maxar 720p? Var har du hört det? PS4 kör BF4 i 900p i 60FPS, och det är knappast en titel som är det minsta väloptimerad för den konsollen. Vänta tills de exklusiva, väloptimerade spelen kommer.

Moderkort + RAM + CPU kan man ju köpa riktigt budget-grejor av för 2000kr, och sen grafikkort för 1500, Bluray-spelare för vadå, 500kr? Nätagg + chassi med dålig ventilation och mycket buller för säg 500kr, och då står du där utan operativsystem, och om två år anses datorn vara skräp.

Umh, ändå sedan konsolerna har dominerat spelutvecklarnas fokus så har det inte funnits massiva behov av ständiga uppgraderingar. (förutsatt att du inte kör med ultra-högra upplösningar) Jag känner folk som fortfarande kör med Intel e6600 CPU (dock överklockat) från 2006 och grafikkort från 2008. Fortfarande spelbart.

Skräp? Konsolerna är redan det. PS4 har en bra GPU, men CPUn är riktigt svag.

"Spelbart" ja. Xbox360 är fortfarande "spelbar" den också. Hade själv ett 8800GTS 512mb och visst gick det väl spela, men vi snackar framedrops här och där och low på alla spel. CoD gick bra men det är ju väldigt väloptimerade spel.

Har nu en Phenom X6 och ett Radeon 6950, inte alls särskilt gamla eller usla grejor, och det sitter på ett budgetmoderkort med DDR2. Borderlands 2 på högsta är bara att glömma. Går väl skapligt i mindre miljöer, men så fort man kommer till de öppna landskapen så blir det ibland problematiskt. Medium/High får jag blanda med.

PC-spelen anpassas efter hårdvara som ständigt förbättras och tar massiva kliv varje år. Konsoll-spelen anpassas efter hårdvara som inte förändras, och där alla har exakt samma hårdvara och därmed går optimera i sinne. I PC-världen är PS4:ans processor dålig, men den är väldigt bra när alla trådar används, och det är där PS4:ans spel skulle kunna hämta igen sig. På en PC blir det ingen skillnad mellan 4 eller 8 kärnor för att kärnorna inte används. Under många år var det ingen skillnad mellan 2 och 4 kärnor. Tänk om PS4:ans spel kan byggas för att nyttja alla 8 kärnor. Då är den definitivt inte 3 år efter i utvecklingen.

Skriv svar