Doom fyller 20 år!
Det är fel i nyheten, Wolfenstein 3d borde inte stå med i den där listan då det kom före.
Ähum. Duke Nukem 3D skulle det stå.
Wolfenstein 3d (1992) va före doom (1993) Duke nukem 3d kom inte förrän 1996 och dom 2 Duke nukem spelen innan 3d va la plattforms spel om jag inte minns fel? (kan ev ha mixat lite årtal men men)
Som tidigare skrevs: Doom och de andra borde tacka Wolfenstein 3D.
Ja fast det var med Doom som id blev kända. Körde Wolfenstein 3D hos en kompis men det inte det spelet som jag senare såg på skolan utan Doom och det är nog det spel som på allvar fick FPS att bli stort.
Det är fel i nyheten, Wolfenstein 3d borde inte stå med i den där listan då det kom före.
Ähum. Duke Nukem 3D skulle det stå.
Wolfenstein 3d (1992) va före doom (1993) Duke nukem 3d kom inte förrän 1996 och dom 2 Duke nukem spelen innan 3d va la plattforms spel om jag inte minns fel? (kan ev ha mixat lite årtal men men)
Tror mer att han menar att det blev fel, det skulle stått Duke Nukem 3D men det råkade bli Wolfenstein 3D istället;).
Edit: Står rätt nu iaf.
Stämmer att Doom 2 kom före Duke Nukem 3D och efter det kom ett av de bästa Star Wars spelen som gjorts, Dark Forces=).
Haha, jag gillade omröstningen med ett val, mer sådant tack
IGN spelar med John Romero som pratar anekdoter. Mycket intressant!
http://www.ign.com/videos/2013/12/10/we-play-doom-with-john-r...
Bilder från Doom-tiden av Romero.
http://www.ign.com/articles/2013/12/10/go-behind-the-scenes-w...
Rekommenderar köra spelet med Skulltag, kan man stänga av autoaim och lira med mlook och wasd =).
Inte förrän på senare tid man börjat inse hur pass otroligt bra design spelet har. Få om ens något fps spel har bättre mekanik, gameplay, weapon-, level- och enemie design. Sen den minnesvärda grymma musiken och sköna ljuden, gjorde ju inte saken sämre =D.
Tror aldrig någon av dagens utvecklare inklusive dagens ID Software tyvärr kan återskapa den extremt höga standarden dem tog fram för 20år sedan.
Helt enkelt urvrickad fokus idag med dagens absurda produktionsnivå med (för det mesta) meningslösa gamebreaking cutscenes/qtes och annat hollywood fjanteri. Sen alla dryga och påtvingade unlocks, levelup och xp skit, kombinerat med den usla attityd att anpassa spelen för dem som inte är djupt intresserade, har en tendens att ta ihjäl i stort sett alla projekt som någonsin skulle kunna uppnå något utöver det vanliga.
Behövs fokus, någon med balls som kan drämma näven i bordet och be utgivaren att dra åt helvette om dem tänker kompremissa spelets design, mekanik eller gameplay genom att anpassa det för en gamepad, göra det f2p eller något annat liknande trams.
Och va fan hände med grym musik i spel?! Förhelvette musik! Räcker ju med att bara nynna en av dem klassiska Doom melodierna, så kan ett vanligt tråk modernt fps lir helt plötsligt bli rätt okej igen.