Doom fyller 20 år!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Hipshot:

Det är fel i nyheten, Wolfenstein 3d borde inte stå med i den där listan då det kom före.

Ähum. Duke Nukem 3D skulle det stå.

Wolfenstein 3d (1992) va före doom (1993) Duke nukem 3d kom inte förrän 1996 och dom 2 Duke nukem spelen innan 3d va la plattforms spel om jag inte minns fel? (kan ev ha mixat lite årtal men men)

Medlem
Skrivet av racersthlm:

Som tidigare skrevs: Doom och de andra borde tacka Wolfenstein 3D.

Ja fast det var med Doom som id blev kända. Körde Wolfenstein 3D hos en kompis men det inte det spelet som jag senare såg på skolan utan Doom och det är nog det spel som på allvar fick FPS att bli stort.

Medlem
Skrivet av Lappis82:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Hipshot:

Det är fel i nyheten, Wolfenstein 3d borde inte stå med i den där listan då det kom före.

Ähum. Duke Nukem 3D skulle det stå.

Wolfenstein 3d (1992) va före doom (1993) Duke nukem 3d kom inte förrän 1996 och dom 2 Duke nukem spelen innan 3d va la plattforms spel om jag inte minns fel? (kan ev ha mixat lite årtal men men)

Tror mer att han menar att det blev fel, det skulle stått Duke Nukem 3D men det råkade bli Wolfenstein 3D istället;).

Edit: Står rätt nu iaf.
Stämmer att Doom 2 kom före Duke Nukem 3D och efter det kom ett av de bästa Star Wars spelen som gjorts, Dark Forces=).

Haha, jag gillade omröstningen med ett val, mer sådant tack


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

ujujuj, de var lite Autoaim där, nu ragear väl alla PC spelare som glömt bort det...

Medlem
Skrivet av B0urne:

ujujuj, de var lite Autoaim där, nu ragear väl alla PC spelare som glömt bort det...

Trots det är det fortfarande ett svårare spel än många av dagens spel. Säger en hel del om hur lätta spel har blivit den senaste tiden.

Medlem
Skrivet av B0urne:

ujujuj, de var lite Autoaim där, nu ragear väl alla PC spelare som glömt bort det...

Kommer från tiden då man styrde med piltangenterna. Dvs så som konsollspelarna styr sina fps nuförtiden...

Medlem

Hehe både Doom och Duke nukem 3d väcker goa minnen men doom är nog det första stora minnet man har på sin gammla 386,a sen lirade vi massor me Duke på coax lan men då med en annan burk

Medlem

IGN spelar med John Romero som pratar anekdoter. Mycket intressant!

http://www.ign.com/videos/2013/12/10/we-play-doom-with-john-r...

Bilder från Doom-tiden av Romero.
http://www.ign.com/articles/2013/12/10/go-behind-the-scenes-w...

Medlem

Fan vad gammal man känner sig nu då, kom ju en moderniserad version med mouselook för inte så länge sedan som är tok-rolig!

Medlem

Rekommenderar köra spelet med Skulltag, kan man stänga av autoaim och lira med mlook och wasd =).

Inte förrän på senare tid man börjat inse hur pass otroligt bra design spelet har. Få om ens något fps spel har bättre mekanik, gameplay, weapon-, level- och enemie design. Sen den minnesvärda grymma musiken och sköna ljuden, gjorde ju inte saken sämre =D.

Tror aldrig någon av dagens utvecklare inklusive dagens ID Software tyvärr kan återskapa den extremt höga standarden dem tog fram för 20år sedan.

Helt enkelt urvrickad fokus idag med dagens absurda produktionsnivå med (för det mesta) meningslösa gamebreaking cutscenes/qtes och annat hollywood fjanteri. Sen alla dryga och påtvingade unlocks, levelup och xp skit, kombinerat med den usla attityd att anpassa spelen för dem som inte är djupt intresserade, har en tendens att ta ihjäl i stort sett alla projekt som någonsin skulle kunna uppnå något utöver det vanliga.

Behövs fokus, någon med balls som kan drämma näven i bordet och be utgivaren att dra åt helvette om dem tänker kompremissa spelets design, mekanik eller gameplay genom att anpassa det för en gamepad, göra det f2p eller något annat liknande trams.

Och va fan hände med grym musik i spel?! Förhelvette musik! Räcker ju med att bara nynna en av dem klassiska Doom melodierna, så kan ett vanligt tråk modernt fps lir helt plötsligt bli rätt okej igen.

Medlem

Mycket rätt där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av phi:

Vad gammal jag känner mig helt plötsligt.

Eller hur! Pong fyllde 40 förra året dock.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Bästa Doom spelet dagens datum är Doom 64 utan tvekan.

Medlem

Jag gillar alternativen om vad man får rösta på

12
Skriv svar