Fristående Dayz släppt på Steam

Medlem
Skrivet av Stag:

Folk måste förstå två saker.

Alpha = Testing hos utvecklaren.
Beta = Testing involverande folk utanför utvecklaren.

Alpha är bara en beta som döps om till alpha av utvecklare för att särskilja det mer.

Det andra är att det fortfarande kan vara en mycket tidig beta, som denna. Att kalla folk för fanboys bara för att de säger att det såklart finns buggar när det är ofärdigt och early access är precis lika larvigt som att faktiskt fanboya.

Detta är en early access. Vill ni inte vara del av den processen, var inte det. Men sitt inte och klaga på att det är ofärdigt om ni väljer att vara del av den. Ta det för vad det är, en early access där ni får chansen att influera utvecklingen och vara med och leka tidigt i stadierna.

Mindre tjaffs, pajkastning och tråkigheter, mer julstämning och apokalyptisk överlevnad, i early access!

God jul!

Skulle gärna vilja se källa på påståendet om alpha vs beta.

Avstängd
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Bamia:
Skrivet av figgehn:

Spelat 90 minuter, lite småsaker som störde, overall så var det som när jag landade på Chernarus för första gången, osäkert och adrenalinfyllt

hopas bara detta inte kommer at bli en stor deathmatch med lite zombies i

Av det jag märkte hitills så var folk ganska friendly, dock var det en idiot som tyckte det var en bra idé att anfalla mig... utan vapen. Han fick smaka crowbar, men fick in ett par slag på mig, vilket gjorde att jag blödde ihjäl. Känns som det kommer vara som med modden, spelet upplevs bäst med ett gäng polare.

I början av modden (Jag började spela när man spawnade med en makarov) så var det 50 / 50 att folk var friendly, jag slutade sedan spela i somras då det var 1/99 som var friendly och det var hackers överallt.

När fler och fler finner råd att kunna köpa så kommer den där delen att många friendly kommer försvinna, finns så mycket bättre spel som klår ut DayZ med hästlängder, men folk är för överhypade för att förstå det.

Nether är i ett alphastadie men det kan jag till och med tycka är bättre, även fast buggar finns där med som inte rör mig i ryggen alls.
Nether är en fräsch fläkt där det inte är en zombieapokalyps, jag har inget emot zombiespel men det blir uttjatat efter ett tag.

Medlem

Lite på smärtgränsen prismässigt, trots att det är reducerat. (för mig då) Ett kap för dom som har väntat på detta.

eld
Medlem
Skrivet av Stag:

Folk måste förstå två saker.

Alpha = Testing hos utvecklaren.
Beta = Testing involverande folk utanför utvecklaren.

Alpha är bara en beta som döps om till alpha av utvecklare för att särskilja det mer.

Alpha är när mjukvaran är i tidigt test-stadie,
Beta är när mjukvaran anses vara featurecomplete men fortfarande ofärdig, mer testning där.

Det finns inga bestämmelser för vem som får testa vilken version, det är helt upp till utvecklaren och kan vara hur tidigt som hellst.

Men alpha kommer före beta så som grekerna bestämde det, och pre-alpha är som definierat före alpha.

Alpha-release är högst passande då dessa spel inte är färdiga på något sätt och oftast saknar features men där utvecklaren väljer att släppa/sälja det tidigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Medlem

Har ett sug på att impulsköpa det men tror nog jag avvaktar. Vet mycket väl vad en Early Access Alpha är för något och det är nog inte riktigt vad jag hungrar efter. Härligt att se att det äntligen är igång i alla fall(Early Access dvs)!

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:

230 spänn för ett spel som är i alpha stadiet och tagit för lång tid på sig... mja skulle inte tro det. En hundring och jag hade varit hooked men nej.

Dock har ens DayZ hype gått över för längesedan, upptäckt spel som är bra mycket bättre så.

Det handlar inte om att sälja så många exemplar som möjligt. Det handlar om att de vill få in folk som vill hjälpa till med att testa spelet och hjälpa dom komma framåt. Alla utvecklare som släpper spel tidigt vill ha hjälp av engagerade människor, inte dussin-lirare som bara testar det i en kvart och konstaterat att det är en buggig smörja.
Med ett pris som är högt sett till det faktiska underhållningsvärdet ser man till att det till större del är folk som faktiskt är intresserade och engagerar sig i utvecklingen som köper spelet.

Det är ingen som har något som helst intresse av att få dig "hooked" för en hundring.

En utvecklare som det har gått extremt bra för är IV Software. De har sålt strax under 300.000 exemplar av Prison Architect, som fortfarande är i alpha. Och de har dragit in över nio miljoner dollar på det. Utvecklarna får ekonomi nog att fortsätta utveckla medan spelarna själva drar det åt det hållet som dom vill ha.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Greenlight är ett träsk fullt med halvfärdigt mög. Synd och skam att folk numera frivilligt betalar för att bli alphatestare.

Men om man är intresserad av ett spel och kan köpa det för halv priset, så varför inte? Visst det kan ta lite tid innan den färdiga produkten kommer men det får man väl tåla.

Medlem

Måste säga att utvecklarna har varit grymt långsamma om detta är allt som de har åstakommit. Se bara på de som byggt vidare på DayZ-modden till olika egna saker, de har implementerat så mycket saker till deras moddar så att vanliga DayZ-modden ser ynklig ut. Har spelat mycket DayZ och folk har suktat efter det nya men jag förstår verkligen inte hur de inte lyckas sätta ihop ett bra team som är så mycket snabbare..

Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av olafpawbelt:

230 spänn för ett spel som är i alpha stadiet och tagit för lång tid på sig... mja skulle inte tro det. En hundring och jag hade varit hooked men nej.

Dock har ens DayZ hype gått över för längesedan, upptäckt spel som är bra mycket bättre så.

Det handlar inte om att sälja så många exemplar som möjligt. Det handlar om att de vill få in folk som vill hjälpa till med att testa spelet och hjälpa dom komma framåt. Alla utvecklare som släpper spel tidigt vill ha hjälp av engagerade människor, inte dussin-lirare som bara testar det i en kvart och konstaterat att det är en buggig smörja.
Med ett pris som är högt sett till det faktiska underhållningsvärdet ser man till att det till större del är folk som faktiskt är intresserade och engagerar sig i utvecklingen som köper spelet.

Det är ingen som har något som helst intresse av att få dig "hooked" för en hundring.

En utvecklare som det har gått extremt bra för är IV Software. De har sålt strax under 300.000 exemplar av Prison Architect, som fortfarande är i alpha. Och de har dragit in över nio miljoner dollar på det. Utvecklarna får ekonomi nog att fortsätta utveckla medan spelarna själva drar det åt det hållet som dom vill ha.

Så du skapar sådär fritt bara att jag endast skulle spela för att spela eller bara testa lite sedan gråta över buggar? Okej men då kan jag ju upprepa mig vad jag sagt förr är att buggar rör mig inte i ryggen och jag har inget emot att buggtesta, men med tanke på att rocket dragit ut på dayZ flertalet gånger då är inte 230 spänn värd att betala även för att hjälpa dom att göra spelet bra genom att finna buggar m.m.

Sedan så skrev jag ju även om du såg det att min hype för DayZ är över sen länget illbaka då jag även funnit spel som är bättre än vad dayz är.

Medlem

Nog för att det är tidig alpha och buggar hade jag räknat med men jag kommer inte ens in på en server...så fort jag joinar ser jag världen och springer MAX 10 meter sen fryser spelet och ctrl+alt+delete är enda utvägen

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Buggigare "spel" får man leta efter och det känns inte rätt att betala för ett nytt Battlefield 2142.

Battlefield 2142 var underbart.

Inaktiv

tystare spelsläpp får man leta efter...

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Buggigare "spel" får man leta efter och det känns inte rätt att betala för ett nytt Battlefield 2142.

Du kanske ska göra din läxa och läsa på vad "early access" betyder och läsa på vad det innebär? brukar stå klart och tydligt i informationen att spelet inte är färdigt och om du ej vill spela ett buggigt spel ska du inte köpa early access versionen

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Greenlight är ett träsk fullt med halvfärdigt mög. Synd och skam att folk numera frivilligt betalar för att bli alphatestare.

Du betalar för spelet... alphatestare blir du som bonus. Det är ju inte så att du måste köpa det igen när spelet är färdigt.

Och om Greenlight är så fullt av mög, så är det delvis ditt fel då det faktiskt är användarna som röstar fram vad som godkänns. Rösta på det du vill se isånafall, annars är det lite som att vilja gå ner i vikt och inte förändra något i sina vanor.

Skrivet av AddeKG:

Nog för att det är tidig alpha och buggar hade jag räknat med men jag kommer inte ens in på en server...så fort jag joinar ser jag världen och springer MAX 10 meter sen fryser spelet och ctrl+alt+delete är enda utvägen

Vad är det du försöker säga med "nog för att det är"? Det är en tidig beta oavsett vad utvecklare säger, och den är tidig nog för att vad som helst ska sluta fungera spontant. Så att du inte kommer in är en naturlig del av processen i så tidig access.

Skrivet av eld:
Skrivet av Stag:

Folk måste förstå två saker.

Alpha = Testing hos utvecklaren.
Beta = Testing involverande folk utanför utvecklaren.

Alpha är bara en beta som döps om till alpha av utvecklare för att särskilja det mer.

Alpha är när mjukvaran är i tidigt test-stadie,
Beta är när mjukvaran anses vara featurecomplete men fortfarande ofärdig, mer testning där.

Det finns inga bestämmelser för vem som får testa vilken version, det är helt upp till utvecklaren och kan vara hur tidigt som hellst.

Men alpha kommer före beta så som grekerna bestämde det, och pre-alpha är som definierat före alpha.

Alpha-release är högst passande då dessa spel inte är färdiga på något sätt och oftast saknar features men där utvecklaren väljer att släppa/sälja det tidigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Skrivet av eld:
Skrivet av Stag:

Folk måste förstå två saker.

Alpha = Testing hos utvecklaren.
Beta = Testing involverande folk utanför utvecklaren.

Alpha är bara en beta som döps om till alpha av utvecklare för att särskilja det mer.

Alpha är när mjukvaran är i tidigt test-stadie,
Beta är när mjukvaran anses vara featurecomplete men fortfarande ofärdig, mer testning där.

Det finns inga bestämmelser för vem som får testa vilken version, det är helt upp till utvecklaren och kan vara hur tidigt som hellst.

Men alpha kommer före beta så som grekerna bestämde det, och pre-alpha är som definierat före alpha.

Alpha-release är högst passande då dessa spel inte är färdiga på något sätt och oftast saknar features men där utvecklaren väljer att släppa/sälja det tidigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_release_life_cycle

Såklart är det upp till utvecklaren, men det finns en "normal" ordning till hur saker görs, och det är den jag syftar på. I min mening ser inte DayZ ut att vara i alpha-stadie, utan i beta.

Från din länk;
"External availability of alpha software is uncommon in proprietary software."

Mer direkt citat om testing;
Alpha Testing - The first testing should occur in-house with different operating systems and different hardware configurations. An alpha version may not yet contain all of the planned features, and may lack documentation. Use virtual systems or test drives to fully test software with various operating systems and patches.

Beta Testing - Beta testing is considered the second phase of software testing. Beta tests are typically external tests to identify any performances issues or bugs prior to an official release. Beta tests can be open or closed. A closed beta test is used to control the number of users participating. An open test is open to anyone who has an interest in beta testing.

Vidare källa;
http://www.differencebetween.info/difference-between-alpha-an...

"Alpha testing is performed by the users within the organization developing the software. It is done in a lab environment so that user actions can be measured and analyzed. Its purpose is to measure real users’ abilities to use and navigate the software before it can be released to the general public. "

"Beta testing, generally involves a limited number of external users. At this time, beta test versions of software are distributed to a select group of external users, in order to give the program a real-world test. Sometimes, the beta versions are made available to the open public to increase the feedback. If the audience finds any bugs or faults, they report it back to the developers, who then recreate the problem and fix it before the release."

Ytterligare källa;
http://quality-assurance-software-testing.blogspot.se/2005/10...

"In-house developers and software QA personnel perform alpha testing.
The public, a few select prospective customers, or the general public performs beta testing."

http://softwaretestingguidance.blogspot.se/2012/10/best-diffe...

Alpha Testing
1. It is always performed by the developers at the software development site.
Beta Testing (Field Testing)
1. It is always performed by the customers at their own site.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Någon som har lyckats lista ut hur man sätter fast en ficklampa på sitt vapen? Jag har hittat en "attatchment flashligt" men lyckas inte få fast den på varken min M4 eller pistolen.

Avstängd

Till er som säger att spelet tagit tid på sig, det har gjorts extremt mycket förändringar och jag har spelat DayZ sedan maj 2012. 3 veckor efter första release. Det finns extremt mycket mer funktioner i Standalone versionen och allt blir mer "Survival" enligt mig. Att sedan kompilera hela spelmotorn för Arma 2 lyfta ur den och kartan för att sedan implentera allt i ett eget spel är en bravad i sig.

Medlem

Betalar man för en Alpha får man skylla sig själv, men har inget att säga till om, utvecklar brukar aldrig sälja ett spel eller mod i såpass tidigt stadium.

Å andra sidan ser ni vad som som buggar nu och kan jämföra de buggar som kommer sitta kvar i guldversionen!

Bugz!

eld
Medlem
Skrivet av Zpartan:

Betalar man för en Alpha får man skylla sig själv, men har inget att säga till om, utvecklar brukar aldrig sälja ett spel eller mod i såpass tidigt stadium.

Betalar utan tvekan, oftast är alla spelen fantastiska i sin tidiga form och mer features plus fixar ramlar in.

Hade gått miste om många fantastiska spel om man inte gett sig in i dom så tidigt som man gjorde.

Medlem
Skrivet av p1mm3:

Till er som säger att spelet tagit tid på sig, det har gjorts extremt mycket förändringar och jag har spelat DayZ sedan maj 2012. 3 veckor efter första release. Det finns extremt mycket mer funktioner i Standalone versionen och allt blir mer "Survival" enligt mig. Att sedan kompilera hela spelmotorn för Arma 2 lyfta ur den och kartan för att sedan implentera allt i ett eget spel är en bravad i sig.

Ofan, jag ser typ ingen skillnad mellan mod'en och standalone.
Grafik laggproblem, samma som förut fast utan fordon.

sen när de bytt spel motor som de snackat om kanske skillnaden blir större

Skribent

Det jag vill veta, är om du kan öppna toalettdörrarna utan att bryta varenda jäkla ben i kroppen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Kommer nog vänta på färdiga produkten. Kan hända man köper det nu för få det billigare, men om det fortfarande är mer fokus på döda varann än överleva apokalypsen så hoppar kag nog.

Tills dess så känns 7 Days To Die (www.7daystodie.com) mer intressant och mindre deathmatch fokus. Kolla in det, svårt jämföra med DayZ fullt ut men i samma falang.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Greenlight är ett träsk fullt med halvfärdigt mög. Synd och skam att folk numera frivilligt betalar för att bli alphatestare.

Green light är till för att spelare ska kunna stötta små utvecklare för att de ska ha någon slags inkomst under utveckligen. Tycker det är jättebra, det är väl de som inte är förmögna att handskas med sina pengar och förväntar sig färdiga AAA titlar när de investerar 14 euro som är förlorarna. Och som andra sagt, du betalar för spelet, inte Beta/Alpha.

Det finns säkert utvecklare som kommer försöka få pengar utan att utföra arbetet, men det är ju samma skit som i alla branscher. Man får vara lite kritisk helt enkelt.

Medlem

Vågar nog påstå att det är utvecklaren, inte wikipedia, som avgör vad som är Alpha och vad som är Beta.

Medlem

Alldeles för mycket okunskap på fz. Ingen idé att släppa nyheter om dayz när 87% är okunniga, exempelvis.Aanvändaren Metal.

Medlem
Skrivet av Grislars:

Någon som har lyckats lista ut hur man sätter fast en ficklampa på sitt vapen? Jag har hittat en "attatchment flashligt" men lyckas inte få fast den på varken min M4 eller pistolen.

2 saker:

1. Ditt vapen måste ha stöd för det
2. Ha vapnet i händerna och dra och släpp din mojäng på rutan i mitten.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det är intressant att så många gråter trots "varningstexter" om att spelet är långt ifrån klart och garanterat innehåller buggar samt saknar massor av features. Hade spelet varit gratis hade 10 gånger så många dumbommar skaffat spelet, griefat och haft sig, istället för att komma med något värdefullt för utvecklarna.

Det brukar vara rätt standard att en alpha-version inte har alla features som utlovats. När dessa är implementerade och fungerar dugligt så övergår man till beta-fasen och bugg-jakten, utan att implementera massa nytt content.

Rocket & co hade nog räknat med en shitstorm som denna, och det skulle absolut inte förvåna mig ifall de inte läser steam-forumen överhuvudtaget.

Greenlight är en jättebra idé som jag stöttar fullt ut. Däremot har den fungerat sämre i praktiken. Ditt spel kan få ligga och tugga på Greenlight i ett år innan det händer något, om det händer något.

Marknaden går mer och mer mot att man ska betala för idéer/pre-release-versioner. Fördelen är att intressanta concept kan få bubbla upp till ytan ifall tillräckligt många intresserar sig för dessa projekt, och de kan genomföra ett projekt som annars inte hade varit möjligt. Nackdelen är att man betalar för något som man kanske inte får se förrän ett år senare, alternativt i en riktigt avskalad version, som gör att man ledsnar innan man ens spelat det färdiga spelet.

Det är lite upp till en själv vad man vill lägga pengarna på. DayZ, Kerbal Space Program och Spintires är de spel jag kan komma på att jag stöttat i tidigt utvecklingsstadie. Ett buggigt, ett annat mer polerat men saknar features och ett tredje där jag inte fått mer än ett spelbart techdemo.

Men jag var medveten om att det jag betalade för inte var färdiga produkter, så jag accepterade läget och grät inte som många andra

Okej då, ett par tårar grät jag igår när jag hållt min dayz-gubbe vid liv (konstant vatten-drickande och ätande av tonfisk och frukostflingor) i ett par timmar, hittat trevlig utrustning samt en M4A1 och 4 magasin. Sprang på en annan spelare som fick smaka 15 skott i bröstet, som sprang runt ett hörn och gömde sig för att sedan komma tillbaks och slå mig medvetslös med ett basebollträ med 1 ynka slag. Halvt förbannad slutade jag spela för kvällen, men likväl så är jag ruggigt spelsugen igen denna morgon

edit:
Patch som fixar en hel del grundläggande problem
http://forums.dayzgame.com/index.php?/topic/154520-pending-up...

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Grislars:

Någon som har lyckats lista ut hur man sätter fast en ficklampa på sitt vapen? Jag har hittat en "attatchment flashligt" men lyckas inte få fast den på varken min M4 eller pistolen.

2 saker:

1. Ditt vapen måste ha stöd för det
2. Ha vapnet i händerna och dra och släpp din mojäng på rutan i mitten.

Utifrån vad jag har förstått av forumen så måste man ha rätt "grip" för att kunna haka på lampan. Tycker man borde kunna tejpa fast den :S

Avstängd
Skrivet av Ducci:
Skrivet av p1mm3:

Till er som säger att spelet tagit tid på sig, det har gjorts extremt mycket förändringar och jag har spelat DayZ sedan maj 2012. 3 veckor efter första release. Det finns extremt mycket mer funktioner i Standalone versionen och allt blir mer "Survival" enligt mig. Att sedan kompilera hela spelmotorn för Arma 2 lyfta ur den och kartan för att sedan implentera allt i ett eget spel är en bravad i sig.

Ofan, jag ser typ ingen skillnad mellan mod'en och standalone.
Grafik laggproblem, samma som förut fast utan fordon.

sen när de bytt spel motor som de snackat om kanske skillnaden blir större

Spelet har optimerats sedan mod-versionen och de facto att kartan faktiskt är enorm så har jag stadiga 60 fps när jag spelar. Vad har du för uppsättning på datorn? Har du enablat så att spelet kör på alla cores? Det var problem med detta vet jag i mod-versionen. De kommer att köra på den här spelmotorn så den kommer inte att förändras. Däremot så kommer standalone bli modvänligt så snart det är stabilt.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Alldeles för mycket okunskap på fz. Ingen idé att släppa nyheter om dayz när 87% är okunniga, exempelvis.Aanvändaren Metal.

Säger killen som inte ens kunde få igång BF4-betan?

Saken är att andra som har fortsatt utveckla modifikationer på DayZ-modden har åstadkommit så mycket mer än Rocket m. team gjorde. Funktioner, förbättringar och buggfixar. Har ett par 100 timmar lirade på DayZ + mods. Att stand-alone:n har drygat ut så på tiden samt att så mycket saknas är riktigt tråkigt.

Medlem
Skrivet av Grislars:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Grislars:

Någon som har lyckats lista ut hur man sätter fast en ficklampa på sitt vapen? Jag har hittat en "attatchment flashligt" men lyckas inte få fast den på varken min M4 eller pistolen.

2 saker:

1. Ditt vapen måste ha stöd för det
2. Ha vapnet i händerna och dra och släpp din mojäng på rutan i mitten.

Utifrån vad jag har förstått av forumen så måste man ha rätt "grip" för att kunna haka på lampan. Tycker man borde kunna tejpa fast den :S

Det låter som ett rimligt antagande. Jag fick bipod till att funka, men inte TAC lighten. Med största sannolikhet så måste du ha rätt värmeskydd på vapnet.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar