Aktieägare stämmer EA för buggigt Battlefield 4

Medlem

Om man slutar dra kon i spenarna så ofta så kanske saker och ting funkar bättre vid release...

Medlem
Skrivet av bjorlebeach:

Är det bara jag som skonats från alla buggar?

bjolebeach: you and me both, pal. Inte ett strul. Har tydligen haft tur?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Men frågan hänger kvar: hur reagerar vi om/när Dice gör något dåligt som EA sen ställer tillrätta?

Kan du ge ett exempel på det?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av bjorlebeach:

Är det bara jag som skonats från alla buggar?

Nej, jag har inte märkt några problem alls. Är nöjd och förstår inte vad alla gnäller om.

Är heller inte arg på EA som släpper nästan alla mina favoritspel och har tagit väldigt aktiv ställning för sina anställda i HBTQ-frågor, vilket inga andra stora spelutgivare mig veterligen gjort.

Är det här en PC-grej? Alltså alla buggar och hatet mot Origin? Någon får gärna förklara vad det är för buggar ni syftar på.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Tompa:

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Fast en hypotetisk fråga som har noll bäring på verkligheten är ju totalt meningslös...

Hur meningsfullt är det att "hypotetiskt" resonera om att EA skulle gett Dice 10 gånger mer resurser och anställt 3000 i Sverige? Inte alls eftersom det är 100% fantasi.

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Det är mer meningsfullt att resonera kring mer sannolika hypotetiska frågor såsom:

Vad hade vi tyckt om EA istället bestämt sig för att Dice inte kan leverera och flyttat studion till USA eller sparkat halva ledningen på Dice och satt in eget folk?

Eller, vad hade vi tyckt om EA ifall de skjutit upp launchen med 2-3 månader?

Enkelt, ID


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

bara bra sätta eld i byxorna på dom så att det fixas

Inaktiv
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vandraren:
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Är det inte mer troligt att DICE sade "Det är inte färdigt, vi behöver mer tid. Tiden ni gett oss räcker inte till med dom resurserna vi har" och EA kontrade med "lol, släpp skiten bara så vi får pengar. Spelarna bryr sig inte. Kolla bara Sim City. Dom köper ju ändå. *ler*"

Skrivet av umegatron:

De hade nog knappast skrotat allt, snarare skjutit upp release i några månader. Bara det hade nog skapat en del sura miner Men det är dags för bolag i den storleken att lära sig planera riktigt från början.

Frågan är hypotetisk, trovärdigheten spelar ingen roll. Jag är ute efter hur vi reagerar på vilket företag som gör vad.

Det är väldigt enkelt - Vi är aldrig nöjda! Men att skjuta upp ett spel för att det ska vara spelbart vid släpp är en kortvarig besvikelse som går över när spelet väl släpps och vi kan spela den färdiga produkten. Ett ofärdigt spel i klass med BF4 är något som troligtvis kommer följa EA väldigt länge och som dessutom dragit varumärket Battlefield i smutsen.

Stämningen kan förhoppningsvis leda till något bra. Pengar är det enda språket stora företag pratar och förhoppningsvis kan det bli ett uppvaknande för en branch som släppt spel med alldeles för många buggar tidigare.

Tyvärr så tror jag att det även kan få negativa konsekvenser. Var kommer pengarna från om EA tvingas betala skadestånd? Knappast från ledningens löner iaf.

Ledningen har dock det yttersta ansvaret. Inte så att dom får leva på vatten och bröd oavsett vad som händer, men slutligen kan dom få gå. Ekonomiskt klarar dom sig såklart ändå.

Håller med Tompa i denna diskussionen, varför hyllas alltid Dice och EA slaktas? Båda har ju ett samarbete och jag tror verkligen inte på bilden om onda EA som slaktar snälla snälla underbara Dice hela tiden. Känns mer fanboyism än något annat, för Dice vill väl inte tjäna pengar, precis som EA?

Med det sagt är det underbart att det äntligen, efter så lång tid iaf får några konsekvenser av att lura oss kunder gång på gång (sen borde vi ju lära oss). CA och Sega next?

Förhandsboka aldrig, vänta 6 månader, köp spelet för $5= du som kund kan skita i om spelet är dåligt, men troligen är det vid detta tillfälle riktigt bra. Risken är som sagt obefintlig för oss kunder än om när vi köper vid release.

Medlem

Har en känsla av att BF går lite på konstgjord andning nu senaste åren.. ser fram emot nästa BF-liknande spel med ww2 theme och grym grafik, helst med ryska utvecklare då de verkar grymma i denna genre

Medlem
Skrivet av Zerp:

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Blizzards Project Titan fick reboot efter 6 års utveckling. Har blizzard råd har EA, båda är jättar.

Medlem

I USA letar man anledningar att stämma ngn, pga av att det oftast är mkt lukrativt ekonomiskt. Här har således Aktieägare kommit på ett sätt att få högre "utdelning" på sina EA-aktier än normalt..

Medlem
Skrivet av Augustus:
Skrivet av bjorlebeach:

Är det bara jag som skonats från alla buggar?

Nej, jag har inte märkt några problem alls. Är nöjd och förstår inte vad alla gnäller om.

Är heller inte arg på EA som släpper nästan alla mina favoritspel och har tagit väldigt aktiv ställning för sina anställda i HBTQ-frågor, vilket inga andra stora spelutgivare mig veterligen gjort.

Är det här en PC-grej? Alltså alla buggar och hatet mot Origin? Någon får gärna förklara vad det är för buggar ni syftar på.

lite väl arrogant å säga "förstår inte vad alla gnäller om"
du verkar ha haft tur med ditt spel men när ca 90% verkar lida eller har lidigt av crashar etc så borde du väl förstå vad folk "gnäller om".. tror inte att du hade varit nöjd om du hade köpt något som inte fungerade som det skulle.

det är som att säga "min bil som jag köpte fungerar jätte bra men min väns bil som han köpte från samma företag fungerar bara då och då.. förstår inte varför min vän gnäller"

eld
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Strunta i exemplet då. Men frågan hänger kvar: hur reagerar vi om/när Dice gör något dåligt som EA sen ställer tillrätta?

Då måste man se det från rätt perspektiv, EA äger dice, dice gör som EA säger, något dåligt som dice skulle kunna göra är att försena produktionen av ett spel, något som EA gör för att ställa det till rätta är att se till att dice klipper element för att se till att produktionen händer inom realistiska tidsramer.

Hade EA's intresse varit att Dice utan konsekvenser skulle se till att spelet blir färdigt oberoende av kostnader eller release-schedules så hade världen sett väldigt intressant ut.

Medlem

Lägg ner DICE.

Redaktör
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

Hypotetiska frågor bör ha någon slags verklighetsankring för att ens vara intressanta, att starta om en sån här produktion från början existerar inte någonstans, det är något man gör med spelkoncept som är obeprövade och visar sig inte fungera alls, inte med en otroligt lång spelserie och ett spel som som mest är ofärdigt och buggigt.

Om något så bör vi kolla på hur ironisk situationen är, aktieägare pushar för en release inför julen även om spelet inte är färdigt och aktiägare reagerar när konsekvenserna för detta val visar sig.

Men frågan hänger kvar: hur reagerar vi om/när Dice gör något dåligt som EA sen ställer tillrätta?

Kan du ge ett exempel på det?

Alla Battlefield till pc, kanske. Jag vet inte om det är EA eller Dice som ska ha mest cred för att buggar fixas, men alla Battlefield har varit mer eller mindre buggiga. Det är på något plan Dices ansvar. Förmodligen EA:s också, men defintivt Dices.


signatur
Medlem

Försökte spela igår men fick ge upp för "server not found" efter att ha stått i kö och sedan anslutit i ett par minuter till olika servers... Mer än lovligt less

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag misstänker skarpt att EA har en större roll i spelets släppschema än DICE har, vilket är roten till mycket av det onda i det här fallet...

Hur som helst, hoppas stämningen går igenom. Det måste bränna ekonomiskt att släppa ofärdiga spel.

Jaa just de ja... för bf1942/vietnam och 2942 eller va de hette var inte buggigt skräp under releasen. Nä känns mer som good old dice som ligger bakom problemen. Men så klart de ör lättare att skylla allt på stora stygga


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Och hur fan vet du det? Jobbar du inom högsta ledningen för dice/ea? Eller kan de snararr vara så att du bara är en av den sinnesslöa massan som läser nått på the internetzz och tar det för absolut sanning?


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

eld
Medlem
Skrivet av Tompa:

Alla Battlefield till pc, kanske. Jag vet inte om det är EA eller Dice som ska ha mest cred för att buggar fixas, men alla Battlefield har varit mer eller mindre buggiga. Det är på något plan Dices ansvar. Förmodligen EA:s också, men defintivt Dices.

De enda som kan ge Dice tid för att fixa buggar är EA, buggar är oundvikliga och spelet släpptes för att hinna med schemat för jul-release.

Redaktör
Skrivet av eld:
Skrivet av Tompa:

Alla Battlefield till pc, kanske. Jag vet inte om det är EA eller Dice som ska ha mest cred för att buggar fixas, men alla Battlefield har varit mer eller mindre buggiga. Det är på något plan Dices ansvar. Förmodligen EA:s också, men defintivt Dices.

De enda som kan ge Dice tid för att fixa buggar är EA, buggar är oundvikliga och spelet släpptes för att hinna med schemat för jul-release.

Ja, givetvis. Men alla pc-BF har varit ganska buggiga vid release - kanske spelar fler faktorer än EA:s piska in. Kanske behövs nytt kodkunnande hos Dice, kanske ny styrning, nya arbetsmetoder... Jag bara spekulerar, men det jag menar är att man kanske inte ska låta reptilhjärnan lasta EA för alla problem bara för att de är störst och har dåligt rykte.


signatur
Medlem
Skrivet av Lash:
Skrivet av sgt_lol:

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Och hur fan vet du det? Jobbar du inom högsta ledningen för dice/ea? Eller kan de snararr vara så att du bara är en av den sinnesslöa massan som läser nått på the internetzz och tar det för absolut sanning?

man kan säga att du gör samma sak men åt andra hållet
vi kan väl iaf sammanfatta det på så sätt att det är tråkigt hur spelbranschen har utvecklas på senare år($$$). oavsett om det är Dice/EA som är ansvariga så är det inte okej att marknadsföra produkter som inte fungerar.. hade det fungerat i någon annan seriös bransch?

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Tompa:

Alla Battlefield till pc, kanske. Jag vet inte om det är EA eller Dice som ska ha mest cred för att buggar fixas, men alla Battlefield har varit mer eller mindre buggiga. Det är på något plan Dices ansvar. Förmodligen EA:s också, men defintivt Dices.

De enda som kan ge Dice tid för att fixa buggar är EA, buggar är oundvikliga och spelet släpptes för att hinna med schemat för jul-release.

Och du tror dice har noll att säga om till om saken? Vällkommen till verkligheten med underleverantörer/konsulter mm ljuger offtast på löpande band om /produkter/tjänster etc flr att kamma hem bonusar fmr nått mål mm hela jävla tiden inom alla brancher. Är det så i detta fallet? Jag har inte den blekaste för jag jobbar som sagt inte för ea eller dice. Men jag skulle inte bli förvånad. Därimot så är det fan bara barnsligt jävla trams att sitta och kväka ur sig skit om att det är ea som ligger bakom alla problem och sen sitta och halv hylla dice när i slutet på dagen båda företagen är ansvariga flr spelet och den ena ha ris Kan lika gott den andra ha det.


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av Augustus:
Skrivet av bjorlebeach:

Är det bara jag som skonats från alla buggar?

Nej, jag har inte märkt några problem alls. Är nöjd och förstår inte vad alla gnäller om.

Är heller inte arg på EA som släpper nästan alla mina favoritspel och har tagit väldigt aktiv ställning för sina anställda i HBTQ-frågor, vilket inga andra stora spelutgivare mig veterligen gjort.

Är det här en PC-grej? Alltså alla buggar och hatet mot Origin? Någon får gärna förklara vad det är för buggar ni syftar på.

lite väl arrogant å säga "förstår inte vad alla gnäller om"
du verkar ha haft tur med ditt spel men när ca 90% verkar lida eller har lidigt av crashar etc så borde du väl förstå vad folk "gnäller om".. tror inte att du hade varit nöjd om du hade köpt något som inte fungerade som det skulle.

det är som att säga "min bil som jag köpte fungerar jätte bra men min väns bil som han köpte från samma företag fungerar bara då och då.. förstår inte varför min vän gnäller"

Jag försöker inte vara nonchalant, jag försöker få reda på vad det handlar om. Borde man inte ha märkt NÅGOT om problemet ska vara så utbrett? Eller är det PC-versionen som inte funkar?

Om du tror att jag tar intryck av alla kommentarerna här? Nej. FZ-gnäll på forum med missriktade David vs Goliat-perspektiv rinner av mig sedan länge.

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av Lash:
Skrivet av sgt_lol:

Som sagt innan här allt hat ska gå mot EA inte mot Dice, Dice utvecklar bara spelet det är EA som håller på att fifflar runt för att tjäna extra cash

Och hur fan vet du det? Jobbar du inom högsta ledningen för dice/ea? Eller kan de snararr vara så att du bara är en av den sinnesslöa massan som läser nått på the internetzz och tar det för absolut sanning?

man kan säga att du gör samma sak men åt andra hållet
vi kan väl iaf sammanfatta det på så sätt att det är tråkigt hur spelbranschen har utvecklas på senare år($$$). oavsett om det är Dice/EA som är ansvariga så är det inte okej att marknadsföra produkter som inte fungerar.. hade det fungerat i någon annan seriös bransch?

Nej det gör jag inte ser väll mest bara ut så för jag blir så förbaskat less på folk som postar skit mest bara för att berättiga sin existens eller nått.. och som jag skrev innan så här är det överallt. Och det finns ingen white horse. Alla vill kamma in cashen och spruta champagne på varandra. Och i slutet på dagen sitter vi spelare blåsta på konfekten. Och det kommer bara bli mer av detta tills spelate faktiskt slutar vara lemings och vågar bojkotta spel av den hör typen


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem
Skrivet av Olidion:
Skrivet av Zerp:

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Blizzards Project Titan fick reboot efter 6 års utveckling. Har blizzard råd har EA, båda är jättar.

De skrotade också Starcraft Ghost. Ghost var ändå i slutskedet men de var inte nöjda och la ner skiten.

Medlem

Det är så ledsamt på många sätt och vis. Jag är ideologiskt för att företag ska vara vinstdrivande och jag är exempelvis pro-DLC för att företagen ska kunna driva en merförsäljning - med andra ord; det är ok för mig att tjäna pengar på spel. Men när man läser att aktieägare till en speldistributör stämmer samma distributör för ett buggigt spel "som stod för ungefär 11 procent av dess intäkter räkenskapsåret 2012" så blir det en tår i ögat, det är på en helt annan nivå än på min där jag sitter framför datorskärmen och lirar spelet. Spelets buggar beror med största sannolikhet på att DICE inte fått tillräckligt med tid för utvecklingen av EA, som i sin tur lovat sin investerare X intäkter under kvartal Y och absolut inte kan rucka på lanseringsdatumet. Det förstör illusionen att spelet finns till för att underhålla mig, istället är jag och mitt exemplar enkom en beståndspunkt i en försäljningskurva.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Avstängd
Skrivet av Tompa:

Tänk om EA märkt att BF4 var extremt buggigt någon månad före release. De hade tvingat Dice att skrota spelet och börja om från början, med ett par års försening som följd. Hur hade EA:s beslut tagits emot av oss i spelforum - hade vi hyllat dem för kurage och kvalitetskrav, eller tyckt att jätten kvävde en stackars svensk studio som bara ville göra ett bra spel?

Alla hade alltid klagat, det verkar fungera så.

Tänk Microsoft angående Xbox one, där de tog besult, alla klagade. Så de lyssnade och ändrade sig, alla klagade.

*alla är i detta kontext större delen av de som klagar på saker i trådar*

Avstängd
Skrivet av SVartstol:
Skrivet av Olidion:
Skrivet av Zerp:

Kan du nämna någon utgivare som "skrotat" ett spel och bett stuidion börja om från början med 2 års försening för att det var buggigt en månad före release????

Blizzards Project Titan fick reboot efter 6 års utveckling. Har blizzard råd har EA, båda är jättar.

De skrotade också Starcraft Ghost. Ghost var ändå i slutskedet men de var inte nöjda och la ner skiten.

Det är ofta fördelaktigt att lägga ner innan. Reklam för ett AAA spel är makalöst dyrt. Räknar man inte på att spelet kommer sälja för mer än reklam + utvecklingskostnader är det bättre att lägga ner, bita i det sura äpplet som är utvecklingskostnader och hoppas att man kan gå mer plus på andra projekt.

Extremt tveksam till att det skulle vara i "slutskedet" också, vad det nu innebär.

Inaktiv

Battlefield 3 är inte ens helt fixat än.

Redaktör
Skrivet av Anwest:

Det är så ledsamt på många sätt och vis. Jag är ideologiskt för att företag ska vara vinstdrivande och jag är exempelvis pro-DLC för att företagen ska kunna driva en merförsäljning - med andra ord; det är ok för mig att tjäna pengar på spel. Men när man läser att aktieägare till en speldistributör stämmer samma distributör för ett buggigt spel "som stod för ungefär 11 procent av dess intäkter räkenskapsåret 2012" så blir det en tår i ögat, det är på en helt annan nivå än på min där jag sitter framför datorskärmen och lirar spelet. Spelets buggar beror med största sannolikhet på att DICE inte fått tillräckligt med tid för utvecklingen av EA, som i sin tur lovat sin investerare X intäkter under kvartal Y och absolut inte kan rucka på lanseringsdatumet. Det förstör illusionen att spelet finns till för att underhålla mig, istället är jag och mitt exemplar enkom en beståndspunkt i en försäljningskurva.

Battlefield gör ju ungefär samma resa som Call of Duty med årliga releaser (även om det kallas dlc och premium i BF-världen). De hinner kanske inte med, eller så felbedömer EA och Dice vad folk är beredda att stå ut med i fråga om buggar och ofärdigheter. BF4-krånglet kan mycket väl betyda att vi får se modellen skrotas, att BF5 dröjer längre än till 2015.


signatur
Skriv svar