24, Travellers Lista med tecknade serier: Retro

24, Travellers Lista med tecknade serier: Retro

Den här listan är skurken och ansvarig till varför det dröjt, hur förväntas man kunna välja ut sina favoriter utifrån alla serier jag någonsin följt under min uppväxt.

Jag valde att helt enkelt lyfta fram de serier jag har mest Nostalgiska känslor för, de serier som jag personligen föredragit och som jag än idag kan sitta och maraton stirra på en hel dag.
så...denna lista är mycket av det som format mig, min humor och mitt sätt, min fantasi och personliga preferenser av serier.

så enjoy denna extremt smärtframkallade process som varit mig, tvingas välja bort delar av min barndom/tonår/tjugotal/nu.

M.A.S.K
Detta är liksom själva praktexemplet av "Toyetic", en serie som är gjord utan någon annan mening än att sälja leksaker. Serier som flätas samman med Tv-serier, Serietidningar och leksakskataloger, Meningen är att få ungarna och deras föräldrar från tv:n in i leksaksaffären, så det känns ju lite skämmigt av att vi så gärna går på denna stil som är mer utav en marknadsföringsstrategi än ren serie.
Oavsett Så var serien en av hörnstenarna av min barndoms favoriter, likt Turtels eller He-Man eller Transformers kan ha varit för er, vi pratar inte om Ghostbusters...inte förrän längre ner i listan.

Mobile. Armored. Strike. Kommand. "Illusion is the ultimate weapon".
Så simpelt men så kul, och så många gånger önskade jag att familjens bil kunde transformeras till ett flygplan under de där tråkiga bilköerna. Eller att grannens motorcykel Plötsligt blev en vattenskoter. Det är just sådana fantasier denna serie planterade i mitt huvud. Och att serien har en av de bästa introna hjälper också, den riktigt doftar åttiotals färgrik positivism. Den är så bra enligt mig att jag tänker lägga in klippet här och inte bara en länk!

Serien tog även upp historia samt nutida sociala problem och miljöproblem, och så fanns de där små snuttarna i slutet av avsnitten som gav tips som att stänga av det rinnande vattnet när du borstar tänderna eller, ta på dig säkerhetsbältet oavsett om det bara är nedför gatan ni ska. Oavsett vad ni tycker om det, så följde jag tipsen, jag tjatade alltid när vi satte oss i bilen "ta på bältena".

MASK åker runt i världen och jagar(fast faktiskt så var det mer som om de bara råkade stöta på) VENOM, Coola fordon och tuffa karaktärer i laserstrider som alltid slutade med att VENOM retirerade. Sammanfattas ganska enkelt, men det var alltid underhållande. Förutom de coola fordonen så hade varje karaktär en Mask med mystiska krafter som bröt fysikens regler, hade gärna velat ha en sådan.

Fortfarande idag drar jag fram VHS banden och bara geekar ur, sjukdagar är aldrig tråkiga med en välfylld bokhylla av tecknat. Tror att det var Trickfilm som distribuerade serien här i Sverige, ni vet, den där med företagsloggan av den skidåkande råttan som gled fram till skärmen. fun times.

Ulysses 31

Fransk-Japanskt samarbete som förvandlar klassik text till flummigt rymdepos som doftar sent sjuttiotal...wait what?

Hur ska man korrekt beskriva Ulysses 31?! Odysséen i rymden. Måste jag förklara Odysséen? Läs den istället, klassiskt, måste man säga men mig får ni inte i närheten av boken igen. Inte igen.

Den följer Mythoset ganska nära men tar sina friska friheter ändå, vem vill inte se "Space Jesus" slås mot Posseidons Triadskepp i laserdoftande rymdstrider, eller följa med på de fantastiska planeterna de besöker, oftast faller de i fällor som Olympens gudar planerat för dem.

Olympens gudar blir arga på människorna som inte respekterar dem och försätter hela skeppets besättning i någon form av sömn som de inte vaknar från. Alla utom Ulysses och hans son plus en utomjordisk liten flicka som de räddade från Cyklopen undgår att falla i koma. Förutom ett allvarligt törnrosa syndrom så raderade gudarna koordinaterna tillbaka till jorden. Så nu flyger våra hjältar runt i galaxen i jakten på en väg hem och ett sätt att väcka alla sina vänner. Stöter på allsköns karaktärer från Odysséen på vägen.

Jag måste bara säga att de lugna bilderna av rymden är så stilbildande och fantastiska och skulle enkelt ha passat in i 2001.

Så Rymdopera baserad på klassisk litteratur. Det är Ulysses 31.

Ulysses 31

Underbara WB cartoons, I samma veva som Animaniacs och Pinky & The Brain kom Freakazoid. En hyperaktiv galning som fick sina superkrafter från internet, alltså det riktiga fysiska internet. Den socialt utstötte datornörden Dexter fick ett nytt datachip i julklapp, hans katt "mr Chubbykins" jagar en fluga och slår in en gömd kod som suger in dexter i självaste internet, han märker av sin nya förmåga att förvandla sig till superhjälten Freakazoid.

Med en hjärna som är galen(internet) bekämpar han skurkarna samtidigt som han driver dem till vanvett(internet). Skurkar som "Longhorn", "Cobra Queen" "The Lobe" och meme favoriten "Candle Jack".

Det är humorn och det konstanta "over the fourth wall" beteendet och alla oväntade infall som gör att Freakazoid alltid kommer vara en av mina favoriter.
Showerna med karaktärer som "Lord Bravery" och "The Huntsman" bjuds på som delar av avsnitten, och de är lika värda som resten av serien, synd att de gjorde så få.

Freakazoid Huggbees

Nu har jag tagit mig vatten över huvudet, försöka förklara allt som är bra med Batman TAS, jag måste vara galen.

Jag får helt enkelt ta upp det som jag gillar med serien. Jag gillar komplexiteten med Batman och Skurkarna vi alla känner och hatar/älskar. Mark Hamills Jokern är fortfarande min favorit och ja, jag har övat på joker skrattet framför en spegel. Jag gillar att skurkar som Mr Freeze och the mad hatter ges spelrum för att vi ska förstå deras djup och motivation, vart det gick snett för dem.

Jag gillar att vi får se Batman som den människa han är under masken, hur skurkarna påverkar honom psykiskt. Tillsammans med så många expressionistiska och Noir intryck (ibland samma sak) i dekor och stadsvyer gör Gotham City till en av de vackraste och sorgligaste städerna som visats i tecknad form. Användandet av skuggor och färg bland de starka linjerna får mig att mysa av behag.

Serien är inte utan sin kritik från min sida, men det är lätt att förlåta saker som ojämn animering och ibland lata lösningar som ger Batman övertaget. Ibland känns det som att varje avsnitt vill mer än tidsramen ger och avslutar några avsnitt lite väll snabbt. Det finns så många avsnitt som jag älskar för des ton, vuxet men anpassat för barn.

Men en helt fantastisk show, en som lockar barn och vuxna lika mycket. Och att Batman does not kill, gör honom till min favorit hjälte i den klassiska uppställningen.

Batmans ånger

Scooby Dooby Doo! En serie som hängt med mig från början och som fortfarande får nya inkarnationer. Det är premissen som känns så härlig, fyra ungdomar och en talande hund löser spöklika mysterier landet runt.

Alla känner till Scooby Doo, för min del älskar jag de hemsökta ställen och fantasirika monstren. Att det känns billigt med Hanna Barberas teknik och ständigt återanvändande av gammalt material hindrar inte Scooby Doo från att vara sådär mysigt spännande.

Zoinks och Jinkies eller Scoobys(och shaggys) vilja att göra vad som helst för scooby snax, alla minnen som kommer flygandes från var jag var, hur jag var och när jag var gör glada besök när jag ser gamla avsnitt. Något jag tror alla har.

Hell yes! Min enda riktiga Fandom. Fast även här är jag ganska lågmäld jämfört med andra fans.

Har filmerna, har leksaker (Toyétic) har serietidningar, T-shirt och nyckelringar och LP skivor med soundtracket. Så vad lockar mig till Ghostbusters och speciellt The Real Ghostbusters?

Först vill jag säga lite saker om det jag generellt gillar med Ghostbusters.
Jag gillar att de är så olika, Egon är total scientist, Ray är entusiasten av det oculta, Peter är den lättgående skämtaren, Winston är pålitlig och jordnära. Att ta sin idé om att fånga spöken mot betalning, mest för att ha ett jobb men även mod nog att ställa sig upp och säga vi kan fixa det här.
Det jordnära livet där pengarna går till räkningar(som alltid är ett problem för dem) eller en New York style pizza till middag, det skapar en känsla av att de är normala personer som gör det onormala till sitt jobb
En riktig "New York story" som blandar in spöken, kan bara bli lyckat.

Serien i sig skiljer i kvalitet mellan avsnitten då produktion lobbades runt mellan olika studior och regissörer som alla ville ha en annorlunda framförande. Men det finns många avsnitt som lyser igenom. Designen på spökena och dialogen mellan spökjägarna är en fröjd. Likt Scooby Doo finns den där mysiga spänningen närvarande.

Bra musik och klassiska Ghostbusters Ljudeffekter, varierande animation, grym design och bra grund att bygga på, jag bara älskar denna serie och känner att jag inte kan framföra mina åsikter tillräckligt väll, fanboyen i mig tar över.

The Real Ghostbusters

God Jul önskas från mig till er

ECTO 1 är den bästa filmbilen någonsin, slut på diskussionen.

#blogg


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
24, Travellers Lista med tecknade serier: Retro

Åhhhh, Ulysses 31 är tillsammans med Jayce and the wheeled warriors mina barndomsfavoriter från Sky-channel och parabolantennens barndom! Musiken var ju fantastisk i den tidens program.

Medlem

Eller ja när jag tänker efter så spenderade jag nog alldeles för mycket tid framför TV:n i min barndom, undrar vem man skulle vara i dag om man inte sett alla de där "våldsamma" programmen?

Medlem

Åh, batman TAS, så otroligt bra!

God Jul må jag önska dig, du var väldigt fin i julhälsningen också!

Medlem

Åhhhhh, nu vaknar nostalginerven. M.A.S.K.!

Har fortfarande kvar alla leksaker jag hade i serien på mina föräldrars vind, och VHS-banden finns nånstans de med. Dock har jag tyvärr inte kvar nån VHS-spelare längre tyvärr.

Tack för nostalgitrippen och God Jul.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Trevlig läsning, jag växte upp med TMNT, men gillade även Doktor Snuggels och andra mer märkliga serier. I vilket fall som helst så var dessa serier bättre förr. Idag är det mesta CGI-trams utan någon riktigt känsla. Star Wars - TCW blev faktiskt riktigt bra mot slutet, men då lade de ned serien.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Hej alla, nu är jag tillbaka igen!

Glad att ni gillade min lilla "lista", nästan så att jag vill göra fler.
Fast ändå inte, som jag skrev så var det här skitsvårt, men nu sliper jag stressen att hinna med julkalendern, så mer tid till att gå mer ingående i detaljer.

Tycker att det finns många bra serier som nyttjar 3D helt godkänt, sen finns det de som är raka motsatsen.

Ingen annan som vill visa lite Love för Ghostbusters???


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar