Tips på headset sökes

Medlem
Tips på headset sökes

Tjenare folket.

Är väldigt sugen på ett headset, och har mest kikat på Astro A50. Men det känns lite i det övre laget i pris sett, och trådlöst är egentligen inget krav, utan mest en bonus.

Det jag vill ha är rundgångs-fri mic (Mitt nuvarande Turtle Beach X12 gör att jag hör mig själv från de andras datorer, byter jag headset hör jag inte mig själv) och en "kontrollstation" likt den som Roccat Kave XTD 5.1 har.

Så, någon som har några tips på sjyssta lurar till spel, film/musik och allmänt prat? Inget plastigt skräp, och såklart inte sämre än mina Turtle Beach X12.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem

Eftersom att du sneglat på Astro så kan jag ju rekommendera Astro A40 om inte trådlöst var ett absolut krav. Hade dessa tidigare till 360 men uppgraderade till A50 för att jag ville köra trådlöst.

Skillnaden på ljudet mellan dem är att A40 är öppna/halvöppna vilket gör att du får mer ljudläckage och men också något naturligare ljud i främst de högre frekvenserna. A50 är och andra sidan stängda vilket gör att du får lite mer basåtergivning och något "burkigare" (i brist på bättre ord) ljud. Det är inte dåligt något sätt men A40 låter bättre i mina öron när det kommer till musik i alla fall.

Medlem

Hm, okej. Har sneglat lite på A40 ändå. Det verkar helt klart intressanta.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har aldrig hört talas om Astro innan, men Sennheiser gör ju bra lurar. Jag är nöjd med mina QPAD-QH 90 som jag fick för 500 kr, men du har ju aningen högre budget än så.
Sennheiser PC360/363D kanske? Eller valfri bättre hörlur av bra märke tillsammans med en modmic/snowball.

Medlem

Det A50 kostar känns lite overkill. Men typ.. 1500 kan jag absolut ge.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det A50 kostar känns lite overkill. Men typ.. 1500 kan jag absolut ge.

Då är ju Sennheiser PC360 ett populärt val. Riktigt bra ljud och mic.

Medlem

Jag har alltid tänkt mig Sennheiser som mindre lämpliga för spel osv, och mer för musik och liknande? Det kanske är en missuppfattning?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag har alltid tänkt mig Sennheiser som mindre lämpliga för spel osv, och mer för musik och liknande? Det kanske är en missuppfattning?

Sennheiser gör massor av olika lurar, vissa neutrala, vissa lite mer färgade i ljudet. Just PC360 är öppna hörlurar, vilket gör att ljudet blir lite luftigare, men tappar lite i bas, jämfört med stängda lurar. Det läcker även ut mer ljud till omgivningen, så det är något att tänka på.
När man är uppe i denna klassens hörlurar så behöver man en hörlursförstärkare för att få ut fulla potentialen av luren, låter givetvis bra utan också, men det är något att komma ihåg.

Gå inte på allt "gaming-audio" trams, med virtuellt 7.1 och allt vad det heter nu för tiden.

Medlem

Senneheiser PC363D

Medlem

Det verkar inte framgå om Sennheisers lurar är slutna eller inte?

Jag har inte haft några lurar som inte varit helt slutna, så är därför osäker på om jag skulle trivas med det. Jag ogillar skarpt när det läcker ljud från lurar, och vill gärna bli lite avskärmad från omvärlden.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Sennheisers lurar är slutna. Beroende på vilken modell du nu väljer. Men PC360, 363D osv är slutna

Medlem
Skrivet av Stag:

Det verkar inte framgå om Sennheisers lurar är slutna eller inte?

Jag har inte haft några lurar som inte varit helt slutna, så är därför osäker på om jag skulle trivas med det. Jag ogillar skarpt när det läcker ljud från lurar, och vill gärna bli lite avskärmad från omvärlden.

ATH-M50 är ju ett bra val ifall du vill ha slutna lurar i den prisklassen, då får du dock köpa till en mic. Gillar själv slutna till spel, blir lite mer tryck i basen och mindre ljud läcker. Tänk också på att dessa lurar låter mycket bättre med ett ljudkort med hörlursförstärkare.

Skrivet av DraxXus:

Sennheisers lurar är slutna. Beroende på vilken modell du nu väljer. Men PC360, 363D osv är slutna

Både PC360 och 363D är öppna. Står klart och tydligt på specsen

Medlem

Hm. Behöver dock ha micen inbyggd. Många krav här.

Och ja precis, slutna lurar innebär ju alltså inte alla som har kåpor, för att förtydliga.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Slutna runt öronen, men öppna för ventilation

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm. Behöver dock ha micen inbyggd. Många krav här.

Och ja precis, slutna lurar innebär ju alltså inte alla som har kåpor, för att förtydliga.

Hmm. Finns inte allt för många bra slutna headsets. Många av dom är såkallade gaming headsets som fokuserar mer på att se fräcka ut än att låta bra.
QPAD-QH90 är nog det bästa du kan få då, för en rätt nätt prislapp.

Skulle inte en modmic kunna fungera då? Det blir ju mer eller mindre som en inbyggd.

Medlem

Hur tänker du med modmic? Den som syns i bilden du visar ser ju ut att ha någon form av fäste? Sen måste man i det läget börja bråka med extra sladdar osv.

Sitter och sniffar mer och mer på Roccat Kave XTD 5.1 för varje dag nu. Det känns som att det har bäst funktions-range av det jag vill ha.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Hur tänker du med modmic? Den som syns i bilden du visar ser ju ut att ha någon form av fäste? Sen måste man i det läget börja bråka med extra sladdar osv.

Sitter och sniffar mer och mer på Roccat Kave XTD 5.1 för varje dag nu. Det känns som att det har bäst funktions-range av det jag vill ha.

Modmic är delvis ett fäste och delvis en mic. Man sätter fast fästet på hörluren och sedan sätter man fast micen, man kan också köpa fler fästen ifall man vill flytta micen till en annan hörlur.
Ja, det blir ju en extra sladd. Lite mer jobb för både bättre ljud och bättre mic.

Har aldrig hört talas om Roccat innan så kan inte uttala mig om ljudet, men tänk på att det är 6 element för att få "5.1" ljud. Det brukar innebära 6 st sämre element istället för 2 st bättre, i en vanlig hörlur.

Medlem

Intressant det där med modmic, aldrig hört talas om.

Läs lite om de på hemsidan så låter det som att de har tänkt på det iallafall. Roccat gör riktigt bra grejer enligt mina erfarenheter, då inom mus och tangentbord.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Intressant det där med modmic, aldrig hört talas om.

Läs lite om de på hemsidan så låter det som att de har tänkt på det iallafall. Roccat gör riktigt bra grejer enligt mina erfarenheter, då inom mus och tangentbord.

Hehe det är ju lite det. Ta liksom Sennheiser, har sysslat med hörlurar sedan 1945, jämfört med Roccat, ett no-name "gaming" företag.
Jag var länge nöjd med diverse gaming headsets, tills jag testade ett par riktiga hörlurar och märkte skillnaden. Har man ingen bra referens att jämföra med så blir det ju lätt så att man nöjer sig med det man tror är bra.

Nu är det ju ganska lätt att bli elitistisk inom ljud, men om jag hade haft såpass stor budget som du ändå verkar ha, så hade jag absolut inte nöjt mig med något random headset för att det står gaming och surround på det.

Medlem

Hate to say it, men du låter lite som en Sennheiser-fanboy.

Bara för att ett företag har gjort något länge, innebär inte det att ett nytt företag inte kan sin sak också. Roccat vet vad de gör, och de sätter inte orden gaming och surround på saker för att det ska låta coolt.

Du antar också att jag väljer headset efter hur många häftiga features och ord de har låter det som, men jag har gjort min research, och postar här för att få tips. Jag uppskattar såklart all feedback jag kan få, men det innebär inte att jag är helt okunnig.

Nu är såklart Sennheiser ett riktigt bra företag när det kommer till lurar, det råder det ingen tvekan om. Det jag reagerar på är att du tycks behandla de flesta andra som "random headsets" som "försöker vara häftiga" med saker som Gaming i namnet och 5.1. Det går att göra 5.1 rätt, och har man en Gaming-inriktning på alla sina produkter, eller på enskilda produkter, är det inget fel med det. Kolla på Razer. De har inte gjort det de gör i 70 år, de tycks få till det ändå?

Det jag försöker säga är alltså, att ja, det är lätt att bli elitistisk inom ljud, och jag tror att du är ute på en hal bana med att kalla företag som Roccat för ett no-name "gaming" företag. No offense intended! Just saying.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Behöver absolut inte vara Sennheiser, har inte ens Sennheiser själv haha. Tog det som förslag då det är mer eller mindre det enda riktiga ljudföretaget som har ett headset på marknaden.
Ta vilket företag som helst som faktiskt gör bra lurar och inte gamingtillbehör.
AKG, Audio Technica, Beyerdynamic, Denon osv.

Saken är att det pratar man om bra ljud så nämns inte Razer, Roccat, Astro, Steelseries av en anledning.
Det bästa tipset du kan få är att faktiskt pröva olika hörlurar och bilda en egen uppfattning.
Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att Razer gör det bra...

Jag försöker verkligen inte klanka ner på dig, jag försöker bara ge dig bra tips, jag tänkte precis som dig innan jag läste på lite och faktiskt gick ut och testade bra hörlurar. Jag har haft dyra headsets från både Razer, Steelseries och Corsair och tyckt att dom har låtit jättebra, sen testat bra hörlurar och ändrat uppfattning helt. Jag tvivlar inte på att du blir nöjd med oavsett du väljer, men du kan bli så mycket nöjdare

5.1/7.1 i hörlurar är bara en gimmick och bör undvikas som pesten. Det blir inte mer surround för att det är fler element i luren, testa själv med ett par hörlurar, man hör ingen skillnad i spel. Folk brukar vilja ha 5.1 för att dom tror det ska hjälpa med en att höra vart fotsteg osv kommer ifrån, saken är att en vanlig hörlur klarar det lika bra.

Jag kallade Roccat ett no-name företag då jag inte hittade någon info om det på varken Wikipedia eller deras egna hemsida.

Medlem

Roccat är ganska nya, det stämmer. Dessutom är de finska. Razer tycker inte jag heller göra bra grejer, men med tanke på hur stora de blivit så har du lyckats oavsett.

Du nämnde en hel trave märken som jag inte ens hört talas om, så ska kolla upp de också.

Men sen finns det ju också en anledning att många gillar Gaming-företag som Roccat och Astro t.ex, då de gör headsets som är designade för spel. Det finns ju ljud och ljud. Ett par lurar som är bra för musik kanske inte ger samma leverans i spel osv. Sen har också lurar frånm företag som Sennheiser ofta betydligt mindre "funktioner".

Som t.ex Kave 5.1 XTD. Jag gillar idén med skrivbords-kontrollen, då den ger mig snabbare och enklare kontroll över ljudet, och dessutom låter mig göra och ta telefonsamtal genom lurarna, utan att avbryta övrigt. Så medan många märken levererar väldigt bra ljud, är de mycket mer... Hm, tunnelseende? Eller kanske fokuserade snarare. Man får väl göra en avvägning helt enkelt.

Skulle helst vilja prova Kave 5.1 XTD innan jag köper de, men det blir nog också svårt då jag inte vet någon fysisk butik som har de inne, och ännu mindre där man får prova de.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag står fast vid att bra ljud är bra ljud, oavsett om det gäller film, musik eller spel.
En bra hörlur spelar upp ljudet så som dom som gjort materialet vill att det ska låta. Utan equalizers och mjukvara som ändrar ljudet.

Skrivbords-kontrollen är smidig faktiskt.
Det är tyvärr rätt svårt att få prova headsets, har för mig att Media Markt har haft en sektion där man kan testa ljud.
Utbudet är ju dock inte så maffigt.

Medlem

Ja precis, de låter dig prova de tre modeller som har flest spel-profilers namnteckningar på sig.

Hade jag kunnat få typ Sennheiser eller liknande med en sån skrivbordskontroll hade det ju varit sålt!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hej !

Jag har ägt ett par Sennheiser PC 350 och är dom bästa lurarna jag haft i många år till allt och den enda nackdelen var att dom var helt slutna.

Och nu har jag köpt ett par Sennheiser Pc 360 och dom är helt underbara och dom är inte slutna så nu är jag i himmelriket köp ett par du kommer inte bli missnöjd .

Och dom är bra till allt lycka till med ditt köp

phi
Medlem

Om det verkligen är bra ljudkvalitet du är ute efter så måste jag hålla med Svanberg i det här fallet; då går alla dessa "gamingheadsets" bort direkt. Då är det tveklöst referenslurar du bör titta på istället.

Nog för att jag gillar mitt Astro-headset för spel men de har inte en chans när det gäller ljudkvalitet mot mina Beyerdynamic-lurar som drivs av ett Apogee Duet 2. En modmic på det och det skulle slå allt vad gamingheadsets heter.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Senneheiser PC363D

this


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Gör som jag in stället och köp kvalitetslurar utan mic (Beyerdynamic, AKG, Audio Technica, Yamaha, Sennheiser) och en rejäl bordsmic. Du får bättre ljud och andra kan höra vad du säger och slipper höra på ditt flåsande. Win-Win

Medlem

Nu är det riktigt svårt att välja.. Samtidigt som jag gillar de funktioner som headsets från t.ex Roccat och liknande levererar, så skulle jag hellre ha bra ljud, men vill inte ha en bordsmic, och helst inte en modmic..

Om vi säger såhär, tips på headset där det finns inbyggd mic men som ger bättre ljud än gaming-headset-gänget, vad svarar ni då?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

12
Skriv svar