AMD: "Mantle är upp till 45 procent snabbare än DirectX"

Robot
AMD: "Mantle är upp till 45 procent snabbare än DirectX"
Medlem
AMD: "Mantle är upp till 45 procent snabbare än DirectX"

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Medlem

Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?

Ozo
Medlem

Detta låter mycket bra! I framtiden kan vi utesluta microsoft helt

Medlem

Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Skrivet av Deli:

Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?

Skrivet av Oddjob:

Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.

Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Skrivet av Deli:

Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?

Skrivet av Oddjob:

Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.

Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.

Det är tanken men kan mycket väl vara så att stödet för mantle endast finns i drivrutinerna på AMDs 7000 och R9 serie med grafikkort till en början.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

men det kommer inte hända "bara för att" och nvidia knapprar garanterat också ihop "sin" lösning...
Hur som helst så ser jag fram mot detta då tex Star Citizen rullar på i 19fps på mitt 7970 kort

Medlem

Jippi 45% snabbare buggar!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Testpilot

Seeing is believing , just nu är det bara hype.
Efter hårdvarusites hårdtestat detta lär man få koll på hur det verkligen är.

Medlem

Väntar med spänning. Hörde talas om Mantle först när jag köpte mitt R9-280. Lär ju inte bli sämre iaf då jag problemfritt kör BF4 på ultra allt, utan att komma över 69 grader på kortet med orginalkylning.

Medlem
Skrivet av Spiff:

men det kommer inte hända "bara för att" och nvidia knapprar garanterat också ihop "sin" lösning...
Hur som helst så ser jag fram mot detta då tex Star Citizen rullar på i 19fps på mitt 7970 kort

*facepalm*

Star Citizen är i pre-alpha. Du kan inte ta de nuvarande siffrorna som den slutgiltiga prestandan.

Medlem

Sound´s Guud!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Skrivet av Deli:

Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?

Skrivet av Oddjob:

Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.

Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.

Det vore fint! Eftersom jag kanske är lite av en nvidia-fanboy.

Medlem

Upp till. Den magiska frasen. Antagligen i snitt 5% m.a.o.

Medlem

"programmera närmare själva hårdvaran"

Ja trådlös programmering har aldrig varit någon höjdare

Och vem säger att man måste sitta i soffan, 200m från datorn!

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Boomer:
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Skrivet av Deli:

Men alltså kräver det att man har ett grafikkort som har inbyggt Mantle då? för jag har inte uppmärksammat några kort som stödjer det, är det helt bara mjukvara?

Skrivet av Oddjob:

Jag hoppas det blir bra och hoppas dom inte behåller det själva utan låter andra använda det så man kan komma undan från DirectX utan att man MÅSTE köpa deras kort.

Mantle är inte AMD-exklusivt. Kan anammas utav alla.

Det är tanken men kan mycket väl vara så att stödet för mantle endast finns i drivrutinerna på AMDs 7000 och R9 serie med grafikkort till en början.

Korrekt!

Medlem

Jahapp vad hände med 6-9 gånger fler draw calls? Det låter inte som det dom utlovade.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Spiff:

men det kommer inte hända "bara för att" och nvidia knapprar garanterat också ihop "sin" lösning...
Hur som helst så ser jag fram mot detta då tex Star Citizen rullar på i 19fps på mitt 7970 kort

*facepalm*

Star Citizen är i pre-alpha. Du kan inte ta de nuvarande siffrorna som den slutgiltiga prestandan.

Om man kan köra Crysis 3 så kan man köra Starcitizen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Nån som vet om det finns en linux-variant av mantle eller planer för en sådan?

jkw
Medlem

Skit i Mantle och använd OpenGL istället. Plattformsoberoende.

Medlem

ANSI, det är framtiden.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Nvidia kan använda Mantle också om dom vill men antagligen kommer de att satsa på att optimera openGL istället för likartad prestanda till mantle.

Medlem
Skrivet av jkw:

Skit i Mantle och använd OpenGL istället. Plattformsoberoende.

Mantle är också plattformsoberoende, det kommer dock rullas ut först på windows bara, men AMD vill ha det på flera plattformar.

Medlem
Skrivet av genma:
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Nvidia kan använda Mantle också om dom vill men antagligen kommer de att satsa på att optimera openGL istället för likartad prestanda till mantle.

Om så är fallet så blir det såfall ännu mer segregerade med AMD och nVidia optimerade spel?
Eller kommer de kunna existera jämte varann?
Ska bli spännande att se hur det utvecklas

Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av genma:
Skrivet av pillveke:

Men är detta exklusivt för AMD? eller är det en standard som nVidia också anammar istället för directx?

Nvidia kan använda Mantle också om dom vill men antagligen kommer de att satsa på att optimera openGL istället för likartad prestanda till mantle.

Om så är fallet så blir det såfall ännu mer segregerade med AMD och nVidia optimerade spel?
Eller kommer de kunna existera jämte varann?
Ska bli spännande att se hur det utvecklas

Om nvidia sattsar på openGL istället så kommer inte det skada något, mantle likt opengl är plattformsoberoende så jag ser inga problem med det. Nvidia har ju alltid varit lite löjliga och skapar oftast slutnalösningar som stänger ut andra aktörer like gsync, physx osv

1
Skriv svar