Valve tjänar mer pengar på lyckliga spelare

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Artikeln:

Det gör inte ens något om spelet är pay-to-win, så länge det inte har en negativ inverkan på spelarna som inte betalar

Öhm, hur är det då p2w om det inte har en negativ inverkan på folk som inte betalar?

Ett exempel är ju om p2w spelarna hammnar på högre rankade servrar så att de som grindar hammnar i ett sorts vakuum för sig själva för att sedan när dom kommit ikapp dom med 2h speltid i jämförelse med 200h speltid kommmer alla vara jämmna.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Så är det väl med allt, glada och nöjda kunder återkommer, arga och besvikna ger dig fingret!

Medlem
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Artikeln:

Det gör inte ens något om spelet är pay-to-win, så länge det inte har en negativ inverkan på spelarna som inte betalar

Öhm, hur är det då p2w om det inte har en negativ inverkan på folk som inte betalar?

Ett exempel är ju om p2w spelarna hammnar på högre rankade servrar så att de som grindar hammnar i ett sorts vakuum för sig själva för att sedan när dom kommit ikapp dom med 2h speltid i jämförelse med 200h speltid kommmer alla vara jämmna.

Sant, dela upp betalande folk från icke betalande, men vem skulle vilja betala då? Skulle någon frivilligt vilja hamna på en kapprustnings server, där betalande människor slåss mot varandra om vem som vill spendera flest pengar på digitala låtsasföremål för att nå toppen?
Visst, det finns ju dummare saker här i världen, men jag har svårt att se att det skulle finnas så många idioter att Valve verkligen skulle tjäna några större pengar på det

Samtidigt så sätter jag mig själv lite i klistret när jag säger så. Jag spelar HearthStone betan just nu, och kommer närsomhelst att lägga iallafall en 400 på ett sånt där fint 40 pack med kort. Det skulle kunna kategoriseras in i p2w modellen iom att fler kort kommer ge mig större flexibilitet gentemot mina motståndare och därigenom större chanser att vinna. Samtidigt älskar jag spelet i sig och betalar mer än villigt för att stödja utvecklaren av ett spel som faktiskt är gratis.
Tanken bakom gratisspelen är ju ändå att folk ska betala något för dom genom in-game köp. Antar att jag sitter och besvarar mina egna argument här...nåja.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Artikeln:

Det gör inte ens något om spelet är pay-to-win, så länge det inte har en negativ inverkan på spelarna som inte betalar

Öhm, hur är det då p2w om det inte har en negativ inverkan på folk som inte betalar?

Vet inte vad som är definitionen av P2W, men i TF2 kan ju alla spelare skapa alla items. Om man betalar kommer man dit fortare än om man ska tillverka grejerna själv. Ligger det nåt i det?

Antar att definitionen är att man betalar för att få fördelar över sina motståndare. Får man inga fördelar så kan man ju undra över vad man i så fall betalar för då det skulle vara för just "win". Sen kan det naturligtvis variera hur mycket som helst från spel till spel.

Gillar verkligen inte konceptet.

Jag uppelver inte att TF2 lider av några såna problem, åtminstone inte när jag spelade senast för kanske ett år sedan. Då var det ju helt enkelt att pengar är en genväg för den som inte orkar samla speltid eller ägna sig åt trading. Men grejen med spelets föremål är ju att de i regel är väldigt välbalanserade så att det inte finns en sak som är uppenbart bättre än någon annan. Det enda som är i närheten av det är väl när man får item set bonusar. Men det är ju ändå så att den som betalar pengar inte kommer åt grejer som den icke-betalande inte gör. Enligt mig är det en fråga om tid och pengar för att komma åt föremål som möjligen passar ens spelstil bättre än vanilla-föremålen.

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Sapiens:

Det dem gjorde med TF2 gjorde mig till en ledsen panda :|.

Genomtänkt design och balans är i min bok alltid bättre än massa gegg som bara gör allt till ett enda clusterfuck =/.

En geggaröra? Menar du att du inte förstår vad de olika vapnen gör?

Bittert gormande längre ner ;)....

Skrivet av Sebovich:
Skrivet av Sapiens:

Det dem gjorde med TF2 gjorde mig till en ledsen panda :|.

Genomtänkt design och balans är i min bok alltid bättre än massa gegg som bara gör allt till ett enda clusterfuck =/.

Håller med fullständigt. Spelade i tidernas begynnelse igenom deras developer commentary för att se hur de tänkt när de skapat det en gång så underbara spelet och förundrades över hur mycket energi de hade lagt till på att få klasserna vara så olika (estetiskt och funktionsmässigt) som möjligt. Att man skulle kunna på långt avstånd, se vad man hade att göra med. Nu har man ju fan inte en aning om vad som kan komma ens väg.

Precis!

För mig så rann bägaren över någonstans runt soldier/demo uppdateringen. Spelade mycket spy och då är det ju skitviktigt att kunna läsa av slagfältet, åtminstone om man ska vara en riktigt effektiv spy. Hur många som spelar, vilka klasser folk spelar och hur dem klasserna ser ut och och beter sig.

Har man koll på allt det kan en bra och tålmodig spy med lite flyt neutralisera mer än halva laget, dess utrustning och försvar... eller åtminstone kunde... om man idag inte bara spelar mot noobs dvs.

Men på senare tid när... en demoman helt plötsligt vara ett större hot i närfight än en pyro, en soldier kan helt plötsligt springa om dig (eller på dig ), en supernabb scout kan råka springa in i en när man är cloakad, det finns snipers som inte går att backstabba, en minigun som slöar ner dig, projektiler färdas i ovetande hastighet och kan ändra riktning osv, osv, osv.... För att inte tala om allt random diverse skit och piss (bokstavligt talat :#) man alltid kan råka bli träffad av.

Allt det här skiten läggs ju på och ökar chansen för något oväntat ska inträffa, ofta något som man inte kan undvika eller totalt bryter flödet i sitt spel. Och bra flöde i sitt spel kan betyda allt som spy.

Den här videon tillsammans med många av dem andra "how to play" är ju tyvärr inte alls lika relevant längre =/

Visst det går väl fortfarande rätt enkelt att vara bland dem bästa i laget (speciellt under den tid när det blev f2p). Men det är ju inte alls lika roligt som förut. Och att spela tex spy, scout eller pyro slutar allt för ofta med att man säger "-fuck it!" och byter till tradionell demoman (aka the one man army ;|), eftersom den klassen inte störs lika mycket av den här kaotiska sörjan som TF2 tyvärr blivigt.

Men slutar det ändå med att man för det mesta bara spammar en klass, kan man ju likväl skita i alltihop och lira QL pro-mode clanarna istället (där kan man fan i mig snacka om att få flöde i spelet ). Är vad jag gjort senaste tiden pga av den totala avsaknaden av något annat vettigt teambaserat fps lir med bra design, mekanik och gameplay.

Och det är ju det som är så extra tragiskt att just ett spel som TF2 föll ner i den här uppdatering och dlc-träsket. För annars är ju TF2 så unikt idag i jämförelse med alla jädra modern military spunkgargleweewe- xp-unlock skit spel. Varför har "jag spelar för att ha kul" ersatts med "jag spelar för att låsa up X"?!

Men, men, en fick ju i alle fall en massa hattar herp derp :baby:...

Medlem

Valve in my heart!

12
Skriv svar