Dayz-dagboken – In i zombiehelvetet

Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Hur ligger det till med själva spelvärlden? Är den persistent? Återskapas loot med viss frekvens? Hur många spelare per server, för alla samsas väl inte på en? Något mer intressant?

Nja. Alla karaktärer lagras på gemensamma dataservrar, så de är desamma från server till server. Varje server är dock en egen värld, med eget loot, som i dagsläget INTE fylls på (det kommer senare). Därför startar de flesta servrar om var fjärde timme, så att inte alla hus ska bli helt tomma efter en dag :).

Max antal spelare per server är 40 just nu. Det lär bli fler med tiden.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Qn1f3:

Hur ligger det till med själva spelvärlden? Är den persistent? Återskapas loot med viss frekvens? Hur många spelare per server, för alla samsas väl inte på en? Något mer intressant?

Nja. Alla karaktärer lagras på gemensamma dataservrar, så de är desamma från server till server. Varje server är dock en egen värld, med eget loot, som i dagsläget INTE fylls på (det kommer senare). Därför startar de flesta servrar om var fjärde timme, så att inte alla hus ska bli helt tomma efter en dag :).

Max antal spelare per server är 40 just nu. Det lär bli fler med tiden.

Tackar så hjärtligt för svaret, dagboken är mycket underhållande för övrigt. Det ska onekligen bli spännande att följa utvecklingen av detta fenomen, där de olika psykologiska scenarierna är mer intressant än själva spelet(åtminstone just nu). Får se om man ger det en chans eller kan hålla sig undan.

Medlem

Väldigt trevlig dagbok! Har inte skaffat DayZ ännu, just pga av att det är en alpha med avsaknad av mycket tänkt funktionalitet.
Så detta är perfekt uppstyrd inblick i spelet tills det är dags för köp! (köpet kommer nog fortare än tänkt dock om man känner sig själv rätt)

Har Rust och 7D2D, Rust trodde jag att jag skulle gilla men det känns som ett heltidsjobb i spelform. 7D2D kan jag rekommendera just pga av hur kul det är redan i alphan, men undrar om det kommer leverera samma spänning som DayZ eller luta mera mot Minecraft myset.

Trevlig tid vi lever i när sandbox verkar booma.

Medlem

Gillar iden med DayZ, men jag är osäker på om jag verkligen skulle ha tålamod med de andra spelarna.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Väldigt trevlig dagbok! Har inte skaffat DayZ ännu, just pga av att det är en alpha med avsaknad av mycket tänkt funktionalitet.

På sätt och vis så gör avsaknaden att det blir ännu mer spännande. Skillnaden mellan en erfaren spelare och en nytillkommen är mindre just nu vad det gäller vapen och utrustning. Efterhand som de släpper mer och mer avancerade grejor så kommer gapet att öka.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av pillveke:

Väldigt trevlig dagbok! Har inte skaffat DayZ ännu, just pga av att det är en alpha med avsaknad av mycket tänkt funktionalitet.

På sätt och vis så gör avsaknaden att det blir ännu mer spännande. Skillnaden mellan en erfaren spelare och en nytillkommen är mindre just nu vad det gäller vapen och utrustning. Efterhand som de släpper mer och mer avancerade grejor så kommer gapet att öka.

Helt sant.
Är inte helt lätt välja vilket som är bäst, men såklart en charm i ha skillnad mellan veteraner och nybörjare. Den där känslan av att se någon med oerhörd skill och tänka "han kan sina grejer, dit vill jag nå", eller hur man ska beskriva det mindre löjligt hehe, har ju sin charm också.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Helt sant.
Är inte helt lätt välja vilket som är bäst, men såklart en charm i ha skillnad mellan veteraner och nybörjare. Den där känslan av att se någon med oerhörd skill och tänka "han kan sina grejer, dit vill jag nå", eller hur man ska beskriva det mindre löjligt hehe, har ju sin charm också.

En veteran kommer alltid att vara bättre oavsett utrustning. Frankie visar ju att han enkelt kan ta kol på (i modden..) noobs med .50 gevär med en enkel Enfield. Sure, viss utrustning gör det enklare (ex NV) men i det stora gillar jag att det är spartanskt just nu. Tar bort hetsen att hitta det mest awsome sniperz gun och istället spela DayZ som det är tänkt, att överleva.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av pillveke:

Helt sant.
Är inte helt lätt välja vilket som är bäst, men såklart en charm i ha skillnad mellan veteraner och nybörjare. Den där känslan av att se någon med oerhörd skill och tänka "han kan sina grejer, dit vill jag nå", eller hur man ska beskriva det mindre löjligt hehe, har ju sin charm också.

En veteran kommer alltid att vara bättre oavsett utrustning. Frankie visar ju att han enkelt kan ta kol på (i modden..) noobs med .50 gevär med en enkel Enfield. Sure, viss utrustning gör det enklare (ex NV) men i det stora gillar jag att det är spartanskt just nu. Tar bort hetsen att hitta det mest awsome sniperz gun och istället spela DayZ som det är tänkt, att överleva.

Du beskrev vad jag tänkte mycket bättre, håller helt med!
Intelligens framför material.

12
Skriv svar