Ett erkännande

Medlem
Ett erkännande

Jag är till 90% är mot piratkopiering av spel Men jag måste erkänna .. jag HAR piratat i min ungdom och det här är min berättelse ..

Det började med spel till Commodore 64. Jag och några kompisar kopierade både kasetter och disketter i massor. Det var här grunden lades. Jag visste inte ens var man kunde köpa spel så det var inte alls konstigt att vi kopierade allt vi kom över. Det fanns inte en tanke på att det skulle vara omoraliskt på något vis och när faster kom hem med en hel kasse med stora disketter, ja, vad skulle de annars användas till?

Sen var det lugnt ett bra tag men det berodde nog mest på att det inte gick att göra egna kopior av spel till Nintendo, GameBoy, Mega Drive osv .. Hade inte råd att köpa spel så de jag hade spelades om gång på gång in i det oändliga.

Sen fick jag en dator. 4 mb ram och Windows 3.11. Både moster och faster dök upp med nån diskett ibland med diverse program. Allt från antivirus till världsatlas. Musik kopierades via kasettband men spridningen var inte större än att man hade tillgång till det kompisarna hade hemma. Man lärde sig hacka runt i autoexec.bat för att ens få spelena att starta upp och varje spel var en kamp för att få till bättre prestanda. varenda unge var plötsligt en hacker.

Sen kom Internet och Windows 95. Det gick att hitta både spel och program på olika FTP:er och vid ett besök på lärarhögskolan för att LANa en kväll hittade vi en jättehög med både spel och program på en öppen nätverksdisk. Vi tankade Zip-diskar fulla med ja, allt vi kom över. Det spelade ingen roll vad det var för allt var intressant, Från bildredigeringsprogram till spel.. När zip-diskarna blivit fulla kommer jag ihåg att jag åkte tåg till en främling ute i roslagsnäsby som hade egen cd-brännare och för att bränna en skiva tog han 150 kr. Det var mycket pengar men billigare än nya zip-diskar.

Sen kom Playstation och då kom plötsligt möjligheten att köpa asienkopior av tv-spel för 80-100 kr styck. Allt som krävdes var ett snabbbesök i en butik på stan och sen satt det ett chip i konsolen och plötsligt kunde man köpa ful-spel i Gula Tidningen.

Sen när prisenera gick ned och det vart möjligt att skaffa en egen cd-brännare börjades det laddas ned allt mer. Mycket tid gick åt att klicka runt på warez-sajter i jakt på crackade grejjer uppdelade i 2mb rar-filer. Det fanns särskilda program som innehöll 1000-tals med produktnycklar så ibland kunde man t.om tanka från oficiella sidor.

Det här vart som en drog för mig. Jag laddade ned ständigt, både dag och natt. Jag brydde mig knappt om vad det var för nåt, det vart mer ett begär av att bara ha mer och mer. Det var ett enda maniskt samlande utan en tanke på om jag ens ville använda det. Hela nöjet med att tålmodigt vänta på att få prova ett spel och sen spela genom det så man lärde sig varenda trick var som bortblåst. Med så stor tillgång på spel var det inte längre lika roligt. All tid gick åt till att packa upp/packa ned/sortera det man hade på hårddisken.

Det här var typ 20 år sedan nu. Idag köper jag mina spel till PS3 och gläds åt att spela igen. Nu läser jag recensioner och kollar gameplay-videos innan jag bestämmer mig för att skaffa ett spel och jag känner mig bättre än någonsin.

(Visserligen har jag kvar lite av det maniska samlandet i blodet så varje steam-rea är rena fasan för plånboken när det slinker med spel bara för att de är så billiga)

#blogg

Medlem
Ett erkännande

There is a special place in Hell reserved for scum like you!

Nej, alla har väl någon historia av piratkopiering. Att ohämmat ladda ner allt som finns är däremot inte min grej och har aldrig varit. Min första helt egna dator kan jag däremot erkänna att jag hade en piratad Windows 98 i.

Jag hade även en C64 som barn som min mamma köpte av min morbror. Den levererades med diverse disketter som inte alla var original. Men då var jag cirka 6-9 år när jag hade den så jag tror inte ens jag kände till ordet piratkopia.

Medlem

"Spelena"
"Vart"

wtf...

Medlem
Skrivet av superskurken:

"Spelena"
"Vart"

wtf...

Skapade du ett konto bara för att anmärka på två ord i hans text eller kommer vi få se fler inlägg från dig?

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av superskurken:

"Spelena"
"Vart"

wtf...

Skapade du ett konto bara för att anmärka på två ord i hans text eller kommer vi få se fler inlägg från dig?

Det ska vi nog kunna ordna, kanske till och med något som är lite positivt. Vem vet!

Man ska inte kasta öl i vinhus, du är inte den ende. De flesta av oss har nog testat ett nedladdat spel någon gång. Förhoppningsvis är vi många som inte gör det längre.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av superskurken:

"Spelena"
"Vart"

wtf...

Ja du, vad ska jag säga .. uppenbarligen har allt spelande påverkat både min stavning och grammatik ..

1
Skriv svar