Dragon Age: Origins

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av kebbe:

Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?

Nej.

Jo. 5/5 = 1 = 100%.

Om du ska göra om 95/100 till en 5 skala, så avrundas det till 5 st 20 tal. Alltså en 5a, fan vad det alltid ska tjafsas om betyg fanskapet.

Nu har jag dock aldrig sagt att det har fått ett för högt eller lågt betyg, jag pekar bara på varför 1-5-skalan är otillräcklig.

5/5 innebär perfektion, alltså 100%. Någonting som inte är perfekt och värt 100% borde alltså inte kunna få 5/5, då det skulle innebära att 5/5 har ett mindre värde än 100%, dvs ett spel som får 100% är bättre än ett spel som får 5/5.

Ta det inte så bokstavligt, suck. FZ:s "perfektion!" är väl att jämföra med "helt fucking awesome"" eller "riktigt jävla bra!" och inte "ett spel som saknar brister och är HELT perfekt i alla avseenden".

Komigen..

Inaktiv

Håller med. Säg ett spel som är helt perfekt.

Medlem
Skrivet av Metal4life:

Håller med. Säg ett spel som är helt perfekt.

Baldur's Gate II Shadows of Amn hehehe

Medlem
Skrivet av Metal4life:

Håller med. Säg ett spel som är helt perfekt.

Peggle, helt seriöst. Någon annan än jag som känner avsky mot detta digitaliserade crack?

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:
Skrivet av Slajm:

INTE ok med DLC från dag 1, INTE ok..

Så dom skulle vänta med att släppa det fast det redan är klart bara för att du inte tycker att det är ok? Seriöst. Det är inte som att spelet inte är stort nog utan DLC, så vill du inte skaffa DLC står det dig fritt.

Tycker det är dåligt att kränga det som DLC fast det lika gärna kan varit en del av spelet till en början. Mikrotransaktioner i all ära men är det klart @ release day är det lite mkt greed.

Medlem
Skrivet av Dabrinko:

Ni som inte har hängt med i utvecklingen av DA, så kan jag berätta varför de kan släppa DLC på dag 1:

DA: O till PC var färdigt att släppas i mars i år. EA ville att det skulle släppas till alla plattformar samtidigt. Alltså får Bioware ett halvår på sig att fila bort alla buggar...

Och utveckla klart den DLC (Warden's Keep och The Stone Prisoner) som skulle ha släppts ett tag efter den nu inställda mars-releasen.

Stone Prisoner ingår om man köper en ny, obegagnad (ej piratkopierad) kopia. Warden's Keep kostar pengar.

Jag får väl reposta den här, då.

Medlem

minns när "DLC" aka patchar med nya saker va gratis ...

Medlem

-förbeställer..-

Inaktiv

Måste det förekomma diskussion om betygen i varenda recensions tråd? Man vill gärna läsa annat i diskussionen som har med dessa trådar att göra än vilket betygsystem man borde ha.

Ha en egen tråd till detta kanske?

Medlem
Skrivet av Exim:

minns när "DLC" aka patchar med nya saker va gratis ...

Jag kan minnas...

Trials of the Luremaster

Och Bring Down the Sky.

Det är de enda rollspel som har fått gratis DLC.

Medlem
Skrivet av Metal4life:

Håller med. Säg ett spel som är helt perfekt.

Alltså används 5/5, perfektion, för sakens skull just för att betona hur pass bra ett spel är. 4/5 verkar ju kännas för lågt i detta fallet, vilket återigen bara visar att skalan är otillräcklig.

Medlem

Enligt wikipedia så har inte det här nått multiplayer, är det sant eller? Skulle vara skitskoj att spela ihop med en eller ett par polare ju.
Inget coop = inget köp.

Edit: Inget coop = kommer inte ens ladda ner det.

Medlem
Skrivet av Exim:

jag har inte problem med laddnings tiderna.

6gb ram
intel ssd x25 g2
quadcore 9650 @ 3.2ghz
ati 5870

jahapp du va snabbt framme med din e-penis:P

Medlem

Squeaky wheel gets the kick!

Medlem

Jag skulle ärligt talat inte ge spelet mer än två av fem. De första tio timmarna var helt fantastiska, men när motståndet började gå uppåt dog spelbarheten fullständigt. Världens bästa historieberättande är tyvärr föga värt om man inte kan spela sig till berättelsen.

Det som förstör skulle jag nog säga är "aggro-systemet" (i brist på bättre uttryck) och hur det inte fungerar tillfredsställande. Min stackars magiker tål inte mycket stryk och när fiender började anfalla honom för att han helar andra på säkert avstånd blev jag till en början imponerad över AI:n. Sedan en smula irriterad över att de aldrig släppte "aggron". Sedan arg över att det överhuvudtaget verkade bli ett återkommande inslag att jag får in en eldboll och sedan tvingas springa cirklar runt mina krigare och hoppas att fienderna inte får tag i mig innan de dött. Slag från krigarna drar dock, så klart, inte någon "aggro". "Ty vad är ett svärd i ryggen jämfört med en ful djävel som helar andra trettio meter bort?"

Jag upptäckte, till min glädje, en skill som hette "Taunt", den var tänkt att dra åt sig åtminstone viss "aggro". Tjena. Den gör varken till eller från så vitt jag kan skönja.

Missar jag något? Har de något slags fantastiskt dynamiskt system som faktiskt resonerar sig fram till att jag är det största hotet och gör allt för att ha ihjäl mig? Eller är jag sämst? Jag tror och hoppas inte det, jag brukar inte ha sådan tur att det visar sig att jag gjort något helt fel och sedan får fortsätta njuta av det underbara, jag har bara fel när det blir etter värre utav det. Jag är rätt besviken. De begynnande tio timmarna var helt underbara, jag kände hur "årets spel"-känslan infann sig i bröstet på ett sätt det inte har gjort sedan jag lirade första Half Life. Det var som en underbar, utsökt tårta.
The cake is a lie.

Nu lägger jag Dragon Age på hyllan tills någon (jag själv inkluderad) antingen listar ut vad jag gör fel eller bekräftar problemet och låter mig andas ut i trygg vetskap om att det kanske, kanske finns en chans att det är något som patchas bort.

Så, nu har jag fått gnälla lite. Troligtvis är jag på ett förlåtande humör imorgon och ser om jag inte kan nöta mig igenom det ändå, om inte annat så för berättelsen. Happy gaming!

Medlem

Så det är alltså bekräftat att konsol versionerna får vara utan isometriskt perspektiv? Det gör mig faktiskt lite gnällig. Får mig till att nästan boka om till PC versionen då. Och hur blir det med mus/tangentbord på PS3?


signatur

The cake is a lie.

Medlem
Skrivet av ZerOne:
Skrivet av Tybalt:

1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

Säg mig tybalt, gillar du jobbet som FZ fluffer?
Förklarar gärna om moralkärringarna (som dessutom var dem som började skrika om det) bryter mot samma regler eller inte, för du antyder att allt prat utav huvudtaget skulle vara emot reglerna och då blir det samma skrot och korn.

1.2. Inga personangrepp
Alla kan inte vara kompisar, men om ni vill göra upp - gör det utanför våra diskussionsforum. Vi tolererar inga personangrepp och definitivt inga hotelser - oavsett om de är allvarligt menade eller ej.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Finns det något slags multiplayer underlag i spelet, såsom i biowares föregående lir?

Medlem

Det finns inget Multiplayer i Dragon Age: Origins.

Medlem
Skrivet av Ihmrat:

Jag skulle ärligt talat inte ge spelet mer än två av fem. De första tio timmarna var helt fantastiska, men när motståndet började gå uppåt dog spelbarheten fullständigt. Världens bästa historieberättande är tyvärr föga värt om man inte kan spela sig till berättelsen.

Det som förstör skulle jag nog säga är "aggro-systemet" (i brist på bättre uttryck) och hur det inte fungerar tillfredsställande. Min stackars magiker tål inte mycket stryk och när fiender började anfalla honom för att han helar andra på säkert avstånd blev jag till en början imponerad över AI:n. Sedan en smula irriterad över att de aldrig släppte "aggron". Sedan arg över att det överhuvudtaget verkade bli ett återkommande inslag att jag får in en eldboll och sedan tvingas springa cirklar runt mina krigare och hoppas att fienderna inte får tag i mig innan de dött. Slag från krigarna drar dock, så klart, inte någon "aggro". "Ty vad är ett svärd i ryggen jämfört med en ful djävel som helar andra trettio meter bort?"

Jag upptäckte, till min glädje, en skill som hette "Taunt", den var tänkt att dra åt sig åtminstone viss "aggro". Tjena. Den gör varken till eller från så vitt jag kan skönja.

Missar jag något? Har de något slags fantastiskt dynamiskt system som faktiskt resonerar sig fram till att jag är det största hotet och gör allt för att ha ihjäl mig? Eller är jag sämst? Jag tror och hoppas inte det, jag brukar inte ha sådan tur att det visar sig att jag gjort något helt fel och sedan får fortsätta njuta av det underbara, jag har bara fel när det blir etter värre utav det. Jag är rätt besviken. De begynnande tio timmarna var helt underbara, jag kände hur "årets spel"-känslan infann sig i bröstet på ett sätt det inte har gjort sedan jag lirade första Half Life. Det var som en underbar, utsökt tårta.
The cake is a lie.

Nu lägger jag Dragon Age på hyllan tills någon (jag själv inkluderad) antingen listar ut vad jag gör fel eller bekräftar problemet och låter mig andas ut i trygg vetskap om att det kanske, kanske finns en chans att det är något som patchas bort.

Så, nu har jag fått gnälla lite. Troligtvis är jag på ett förlåtande humör imorgon och ser om jag inte kan nöta mig igenom det ändå, om inte annat så för berättelsen. Happy gaming!

Tror du får läsa på lite vad vissa skills med krigaren gör, har aldrig några direkt problem med aggron om jag inte börjar nuka iväg av bara helvete med mage. Då får man faktiskt skylla sig lite själv om man inte har spells så man kan utöva lite crowd control.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror du får läsa på lite vad vissa skills med krigaren gör, har aldrig några direkt problem med aggron om jag inte börjar nuka iväg av bara helvete med mage. Då får man faktiskt skylla sig lite själv om man inte har spells så man kan utöva lite crowd control.

Så jag har fel, trots allt?
Senast jag var glad för det, om du förstår vad jag menar. Nåväl, jag får väl ta mig en längre session i det skäggiga

faX
Medlem

Köpte nyss Dragon Age på MyMemory.co.uk för 320kr inkl frakt. Ser fram emot en fin spelupplevelse av sinnesro och djup

Inaktiv

Var det bara jag som kräktes när jag började spela detta spel? Hann inte ens spela klart ett första uppdrag som Dalish elf innan jag stängde ner skiten. Stridsmekaniken sög, grafiken sög, dialogerna sög, miljöerna sög. BLÄÄ!

Medlem

Tur att det finns blandade åsikter iaf
Själv har jag bara hunnit spela spelet i ca 2 timmar, testat en warrior samt mage och måste säga att jag är frälst. Hade svårt för att komma in i peka klicka mekaniken igen då det var år sen jag använde den sist. Men insåg snart att jag kunde styra spelet som vilket spel som helts och blev genast gladare Längtar till helgen så man kan sitta i timtal med detta spel. GJ Bioware!

Medlem
Skrivet av hyfer:

Var det bara jag som kräktes när jag började spela detta spel? Hann inte ens spela klart ett första uppdrag som Dalish elf innan jag stängde ner skiten. Stridsmekaniken sög, grafiken sög, dialogerna sög, miljöerna sög. BLÄÄ!

Förstår vad du menar, kände precis likadant dom 10 gånger jag försökte mig på att komma förbi första banan i Half-life 2. Så det måste ju vara ett skräpspel det med.

Inaktiv

Jag gillar rollspel. Men stridsgränssnittet i DA är en katastrof. Isometrisk vy är sprungen ur en enda anledning, de tekniska begränsningar som rådde för 10-15 år sedan. I ett modernt spel finns det ingen anledning att ha en isometrisk vy och ett hemskt "klicka på femtio olika fiender"-system där dessutom dina följeslagare är så dumma att de inte kan prioritera rätt bland fienderna.
Storyn är bra men genomförandet är mycket dåligt.

Medlem

Spelet är grymt. Det är som att återuppleva Baldur's Gate, fast med lite extra socker.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ZerOne:
Skrivet av Tybalt:

1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.

Säg mig tybalt, gillar du jobbet som FZ fluffer?
Förklarar gärna om moralkärringarna (som dessutom var dem som började skrika om det) bryter mot samma regler eller inte, för du antyder att allt prat utav huvudtaget skulle vara emot reglerna och då blir det samma skrot och korn.

1.2. Inga personangrepp
Alla kan inte vara kompisar, men om ni vill göra upp - gör det utanför våra diskussionsforum. Vi tolererar inga personangrepp och definitivt inga hotelser - oavsett om de är allvarligt menade eller ej.

Tuff uppväxt? Mycket mobbing?

Medlem
Skrivet av Kontot försvann:

Jag gillar rollspel. Men stridsgränssnittet i DA är en katastrof. Isometrisk vy är sprungen ur en enda anledning, de tekniska begränsningar som rådde för 10-15 år sedan. I ett modernt spel finns det ingen anledning att ha en isometrisk vy och ett hemskt "klicka på femtio olika fiender"-system där dessutom dina följeslagare är så dumma att de inte kan prioritera rätt bland fienderna.
Storyn är bra men genomförandet är mycket dåligt.

Nu vet jag inte vilken typ av rollspel det är du gillar...

Det som direkt slår mig är att det är det du som spelare som styr hela gruppen, det är inte din karaktär och några datorstyrda jeppar. Du har precis samma kontroll över samtliga. (Därför pausmekaniken finns och är viktig.)

Vad gäller den isometriska vyn kan man ju tycka vad man vill men jag tycker den är överlägsen i spel som detta där striderna i huvudsak handlar om taktiska beslut.

Inaktiv

Verkar vara ett grymt bra spel detta! Första gången sen jag köpte min Mac för 2 år sen som jag känner att det vore kul att ha en PC, hehe. Men men, Xbox får duga

Mikaelh: Ja, de bjuder ju bara på din utbildning!

Skriv svar