Dragon Age: Origins
Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?
Nej.
Jo. 5/5 = 1 = 100%.
Om du ska göra om 95/100 till en 5 skala, så avrundas det till 5 st 20 tal. Alltså en 5a, fan vad det alltid ska tjafsas om betyg fanskapet.
Nu har jag dock aldrig sagt att det har fått ett för högt eller lågt betyg, jag pekar bara på varför 1-5-skalan är otillräcklig.
5/5 innebär perfektion, alltså 100%. Någonting som inte är perfekt och värt 100% borde alltså inte kunna få 5/5, då det skulle innebära att 5/5 har ett mindre värde än 100%, dvs ett spel som får 100% är bättre än ett spel som får 5/5.
Ta det inte så bokstavligt, suck. FZ:s "perfektion!" är väl att jämföra med "helt fucking awesome"" eller "riktigt jävla bra!" och inte "ett spel som saknar brister och är HELT perfekt i alla avseenden".
Komigen..
INTE ok med DLC från dag 1, INTE ok..
Så dom skulle vänta med att släppa det fast det redan är klart bara för att du inte tycker att det är ok? Seriöst. Det är inte som att spelet inte är stort nog utan DLC, så vill du inte skaffa DLC står det dig fritt.
Tycker det är dåligt att kränga det som DLC fast det lika gärna kan varit en del av spelet till en början. Mikrotransaktioner i all ära men är det klart @ release day är det lite mkt greed.
Ni som inte har hängt med i utvecklingen av DA, så kan jag berätta varför de kan släppa DLC på dag 1:
DA: O till PC var färdigt att släppas i mars i år. EA ville att det skulle släppas till alla plattformar samtidigt. Alltså får Bioware ett halvår på sig att fila bort alla buggar...
Och utveckla klart den DLC (Warden's Keep och The Stone Prisoner) som skulle ha släppts ett tag efter den nu inställda mars-releasen.
Stone Prisoner ingår om man köper en ny, obegagnad (ej piratkopierad) kopia. Warden's Keep kostar pengar.
Jag får väl reposta den här, då.
Jag skulle ärligt talat inte ge spelet mer än två av fem. De första tio timmarna var helt fantastiska, men när motståndet började gå uppåt dog spelbarheten fullständigt. Världens bästa historieberättande är tyvärr föga värt om man inte kan spela sig till berättelsen.
Det som förstör skulle jag nog säga är "aggro-systemet" (i brist på bättre uttryck) och hur det inte fungerar tillfredsställande. Min stackars magiker tål inte mycket stryk och när fiender började anfalla honom för att han helar andra på säkert avstånd blev jag till en början imponerad över AI:n. Sedan en smula irriterad över att de aldrig släppte "aggron". Sedan arg över att det överhuvudtaget verkade bli ett återkommande inslag att jag får in en eldboll och sedan tvingas springa cirklar runt mina krigare och hoppas att fienderna inte får tag i mig innan de dött. Slag från krigarna drar dock, så klart, inte någon "aggro". "Ty vad är ett svärd i ryggen jämfört med en ful djävel som helar andra trettio meter bort?"
Jag upptäckte, till min glädje, en skill som hette "Taunt", den var tänkt att dra åt sig åtminstone viss "aggro". Tjena. Den gör varken till eller från så vitt jag kan skönja.
Missar jag något? Har de något slags fantastiskt dynamiskt system som faktiskt resonerar sig fram till att jag är det största hotet och gör allt för att ha ihjäl mig? Eller är jag sämst? Jag tror och hoppas inte det, jag brukar inte ha sådan tur att det visar sig att jag gjort något helt fel och sedan får fortsätta njuta av det underbara, jag har bara fel när det blir etter värre utav det. Jag är rätt besviken. De begynnande tio timmarna var helt underbara, jag kände hur "årets spel"-känslan infann sig i bröstet på ett sätt det inte har gjort sedan jag lirade första Half Life. Det var som en underbar, utsökt tårta.
The cake is a lie.
Nu lägger jag Dragon Age på hyllan tills någon (jag själv inkluderad) antingen listar ut vad jag gör fel eller bekräftar problemet och låter mig andas ut i trygg vetskap om att det kanske, kanske finns en chans att det är något som patchas bort.
Så, nu har jag fått gnälla lite. Troligtvis är jag på ett förlåtande humör imorgon och ser om jag inte kan nöta mig igenom det ändå, om inte annat så för berättelsen. Happy gaming!
1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.
Säg mig tybalt, gillar du jobbet som FZ fluffer?
Förklarar gärna om moralkärringarna (som dessutom var dem som började skrika om det) bryter mot samma regler eller inte, för du antyder att allt prat utav huvudtaget skulle vara emot reglerna och då blir det samma skrot och korn.
1.2. Inga personangrepp
Alla kan inte vara kompisar, men om ni vill göra upp - gör det utanför våra diskussionsforum. Vi tolererar inga personangrepp och definitivt inga hotelser - oavsett om de är allvarligt menade eller ej.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Jag skulle ärligt talat inte ge spelet mer än två av fem. De första tio timmarna var helt fantastiska, men när motståndet började gå uppåt dog spelbarheten fullständigt. Världens bästa historieberättande är tyvärr föga värt om man inte kan spela sig till berättelsen.
Det som förstör skulle jag nog säga är "aggro-systemet" (i brist på bättre uttryck) och hur det inte fungerar tillfredsställande. Min stackars magiker tål inte mycket stryk och när fiender började anfalla honom för att han helar andra på säkert avstånd blev jag till en början imponerad över AI:n. Sedan en smula irriterad över att de aldrig släppte "aggron". Sedan arg över att det överhuvudtaget verkade bli ett återkommande inslag att jag får in en eldboll och sedan tvingas springa cirklar runt mina krigare och hoppas att fienderna inte får tag i mig innan de dött. Slag från krigarna drar dock, så klart, inte någon "aggro". "Ty vad är ett svärd i ryggen jämfört med en ful djävel som helar andra trettio meter bort?"
Jag upptäckte, till min glädje, en skill som hette "Taunt", den var tänkt att dra åt sig åtminstone viss "aggro". Tjena. Den gör varken till eller från så vitt jag kan skönja.
Missar jag något? Har de något slags fantastiskt dynamiskt system som faktiskt resonerar sig fram till att jag är det största hotet och gör allt för att ha ihjäl mig? Eller är jag sämst? Jag tror och hoppas inte det, jag brukar inte ha sådan tur att det visar sig att jag gjort något helt fel och sedan får fortsätta njuta av det underbara, jag har bara fel när det blir etter värre utav det. Jag är rätt besviken. De begynnande tio timmarna var helt underbara, jag kände hur "årets spel"-känslan infann sig i bröstet på ett sätt det inte har gjort sedan jag lirade första Half Life. Det var som en underbar, utsökt tårta.
The cake is a lie.
Nu lägger jag Dragon Age på hyllan tills någon (jag själv inkluderad) antingen listar ut vad jag gör fel eller bekräftar problemet och låter mig andas ut i trygg vetskap om att det kanske, kanske finns en chans att det är något som patchas bort.
Så, nu har jag fått gnälla lite. Troligtvis är jag på ett förlåtande humör imorgon och ser om jag inte kan nöta mig igenom det ändå, om inte annat så för berättelsen. Happy gaming!
Tror du får läsa på lite vad vissa skills med krigaren gör, har aldrig några direkt problem med aggron om jag inte börjar nuka iväg av bara helvete med mage. Då får man faktiskt skylla sig lite själv om man inte har spells så man kan utöva lite crowd control.
Tror du får läsa på lite vad vissa skills med krigaren gör, har aldrig några direkt problem med aggron om jag inte börjar nuka iväg av bara helvete med mage. Då får man faktiskt skylla sig lite själv om man inte har spells så man kan utöva lite crowd control.
Så jag har fel, trots allt?
Senast jag var glad för det, om du förstår vad jag menar. Nåväl, jag får väl ta mig en längre session i det skäggiga
Tur att det finns blandade åsikter iaf
Själv har jag bara hunnit spela spelet i ca 2 timmar, testat en warrior samt mage och måste säga att jag är frälst. Hade svårt för att komma in i peka klicka mekaniken igen då det var år sen jag använde den sist. Men insåg snart att jag kunde styra spelet som vilket spel som helts och blev genast gladare Längtar till helgen så man kan sitta i timtal med detta spel. GJ Bioware!
Var det bara jag som kräktes när jag började spela detta spel? Hann inte ens spela klart ett första uppdrag som Dalish elf innan jag stängde ner skiten. Stridsmekaniken sög, grafiken sög, dialogerna sög, miljöerna sög. BLÄÄ!
Förstår vad du menar, kände precis likadant dom 10 gånger jag försökte mig på att komma förbi första banan i Half-life 2. Så det måste ju vara ett skräpspel det med.
Jag gillar rollspel. Men stridsgränssnittet i DA är en katastrof. Isometrisk vy är sprungen ur en enda anledning, de tekniska begränsningar som rådde för 10-15 år sedan. I ett modernt spel finns det ingen anledning att ha en isometrisk vy och ett hemskt "klicka på femtio olika fiender"-system där dessutom dina följeslagare är så dumma att de inte kan prioritera rätt bland fienderna.
Storyn är bra men genomförandet är mycket dåligt.
1.5. Inga wareztips eller multiplayerfusk
Allt prat samt förfrågningar och/eller tips om piratkopior, fildelningsprogram, och/eller försäljning/köp av stöldgods, är förbjudet. Vi godtar inte heller länkar eller tips om fusk till multiplayerspel; som t ex bottar eller olika exploits.
Säg mig tybalt, gillar du jobbet som FZ fluffer?
Förklarar gärna om moralkärringarna (som dessutom var dem som började skrika om det) bryter mot samma regler eller inte, för du antyder att allt prat utav huvudtaget skulle vara emot reglerna och då blir det samma skrot och korn.
1.2. Inga personangrepp
Alla kan inte vara kompisar, men om ni vill göra upp - gör det utanför våra diskussionsforum. Vi tolererar inga personangrepp och definitivt inga hotelser - oavsett om de är allvarligt menade eller ej.
Tuff uppväxt? Mycket mobbing?
Jag gillar rollspel. Men stridsgränssnittet i DA är en katastrof. Isometrisk vy är sprungen ur en enda anledning, de tekniska begränsningar som rådde för 10-15 år sedan. I ett modernt spel finns det ingen anledning att ha en isometrisk vy och ett hemskt "klicka på femtio olika fiender"-system där dessutom dina följeslagare är så dumma att de inte kan prioritera rätt bland fienderna.
Storyn är bra men genomförandet är mycket dåligt.
Nu vet jag inte vilken typ av rollspel det är du gillar...
Det som direkt slår mig är att det är det du som spelare som styr hela gruppen, det är inte din karaktär och några datorstyrda jeppar. Du har precis samma kontroll över samtliga. (Därför pausmekaniken finns och är viktig.)
Vad gäller den isometriska vyn kan man ju tycka vad man vill men jag tycker den är överlägsen i spel som detta där striderna i huvudsak handlar om taktiska beslut.