Arnroths krönika – När alla blöder på samma villkor

Robot
Arnroths krönika – När alla blöder på samma villkor

Armbågar i nyllet och blod som skvätter när kvinnor får stryk, kan det vara något att stå efter i spelvärlden? Jadå, skriver Arnroth i veckans krönika.

#avalanche, #ea-sports, #ea-sports-ufc, #nba-2k14, #electronic-arts


Medlem
Arnroths krönika – När alla blöder på samma villkor

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

Medlem

Har saknat dessa! Bra skrivet som vanligt. I can't wait till att kvinnliga karaktärer tar större och mer nyanserad plats i spel; det kommer bli riktigt grymma spel!

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

för att vara ärlig så tror jag inte de, om battlefield asså. nån kanske surar i början, men sen handlar allt om frags och pang pang precis som vanligt. ta wow som ett exempel. jag har ingen statestik att snacka om men rent erfarenhetsmässigt så spelar man lika mycket kvinnliga karaktärer där som manliga. om inte mer på vissa ställen,.
hade man gått all in med jämställdhet bland karaktärer i spel så tror jag inte folk hade brytt sig speciellt i slutändan...

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

för att vara ärlig så tror jag inte de, om battlefield asså. nån kanske surar i början, men sen handlar allt om frags och pang pang precis som vanligt. ta wow som ett exempel. jag har ingen statestik att snacka om men rent erfarenhetsmässigt så spelar man lika mycket kvinnliga karaktärer där som manliga. om inte mer på vissa ställen,.
hade man gått all in med jämställdhet bland karaktärer i spel så tror jag inte folk hade brytt sig speciellt i slutändan...

Jag hoppas du har rätt, men ser jag bara på hur chatten ser ut idag med f-ing, n00b, ghey etc etc så tror jag som jag skriver att det kommer att bli ett förbannat liv i början men visst kommer det att dö ut.

Jag tror inte de kommer att orka i längden. Om inte annat visar chatten i bf4 idag att män generellt mognar senare än kvinnor och vår något större muskelmassa står sig slätt mot kvinnlig list och taktik i den virtuellavärlden.

Medlem
Skrivet av Syrfid:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

för att vara ärlig så tror jag inte de, om battlefield asså. nån kanske surar i början, men sen handlar allt om frags och pang pang precis som vanligt. ta wow som ett exempel. jag har ingen statestik att snacka om men rent erfarenhetsmässigt så spelar man lika mycket kvinnliga karaktärer där som manliga. om inte mer på vissa ställen,.
hade man gått all in med jämställdhet bland karaktärer i spel så tror jag inte folk hade brytt sig speciellt i slutändan...

Jag hoppas du har rätt, men ser jag bara på hur chatten ser ut idag med f-ing, n00b, ghey etc etc så tror jag som jag skriver att det kommer att bli ett förbannat liv i början men visst kommer det att dö ut.

Jag tror inte de kommer att orka i längden. Om inte annat visar chatten i bf4 idag att män generellt mognar senare än kvinnor och vår något större muskelmassa står sig slätt mot kvinnlig list och taktik i den virtuellavärlden.

ingen orkar i längden, speciellt inte om speltillverkarna väljer att ha kvinnliga karaktärer i spelen. då är valet redan gjort. det är i diskussionerna här nu innan som alla fräcka forums-hatare tar sin chans att spotta lite. men man växer ifrån det till sist

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

Ramaskri utanför spelvärlden möjligtvis. Typ nån vinklad Aftonbladet: "Här är dataspelet där män springer runt och skjuter kvinnor". Tror inte många spelare över 10 år hade haft något att invända. 50/50 fördelningen i WoW är ju en ickefråga t.ex.

kanske lite off topic: Ibland förstår jag inte denna kvinnodebatten och hur kvinnor inte kan etc och att man måste göra mer för att "fixa" det. I japanska såväl anime, manga som spel är det inte bara vanligt, det är ofta stort förekommande att kvinnor finns med bland de som har superkrafter, mechas, dvs kan slåss eller vara "kraftiga" och inflytelserika. Ofta är dessa kvinnor kanske inte speciellt lika vanliga kvinnor men när man blandar in saker som mechas, gigantiska svärd, magi av olika former etc så har man redan kasserat världens riktiga fördomar, begränsningar och inflytande. Samtidigt beskylls japan enormt för att vara oerhört förtryckande av kvinnor pga fanservice, studsande bröst och annat. Men tydligen ska man absolut inte lära sig något av japansk kultur?

Jag som har växt upp med anime och manga (även om jag närmar mig mitt tredje decennium) har aldrig sett att kvinnor inte skulle kunna vara en del av alla slags elitstyrkor, arméer eller huvudperson etc. Dock tillhör jag inte dem som spelar BF 4 eller cod och tycker det är verkligheten och jag bryr mig mindre om sport i alla dess former, speciellt som spel.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Bra skrivet herr Arnroth

Medlem

Jag kommer ihåg dina första artiklar om kvinnoroller is spel här på FZ. Vilket ramaskri det blev från många användare.
Ser nu att du får mer beröm än spä och kan enbart säga tack. Tack för att du är en del av spelindustrin som vill ändra på den misogyna kvinnosynen som finns i vår hobby och som många kämpar för att behålla (gå tillbaka några krönikor och se kommentarna, de var läskiga och riktigt kvinnofientliga). Tack för att du är en av de som jobbar hårt för att skapa en mer inkluderande och samtidigt en mer intressant hobby.

Kudos arnroth.

Medlem

Bra söndagsläsning som vanligt!


signatur

IDKFA

Medlem

Jag är rädd för att det skulle bli ett ramaskri från de mer extrema feministerna (dvs de enda feminister som får mediautrymme i Sverige) om man skulle kunna döda kvinnor. Tänk er att Sam Fisher skulle smyga upp bakom en kvinna, koppla ett grepp runt hennes mun och skära halsen av henne.

Aftonbladet skulle skriva krigsrubriker "HÄR LÄR SIG MÄN HUR MAN DÖDAR KVINNOR", bloggosfären skulle explodera, och det skulle vara en PR-mardröm, i alla fall i Sverige, där feminism slutade handla om jämställdhet någon gång på 80-talet.

Medlem

Kan bara hålla med Arnroth, dock måste jag påstå att kvinnor och män som slåss och dödar varandra på lika villkor är något jag sett som standard de senaste 5 åren, sen har jag ju riktat mig mer till RPG, MOBA, RTS och mindre till FPS men ändå.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det är en komplicerad fråga, att bli lika behandlad som män, som du skriver, en mkt tänkvärd krönika.

Medlem

""Att göra kvinnor i ett basketspel innebär enormt mycket jobb. Jag säger inte att vi inte kommer att göra det i framtiden, men det krävs helt nya animationer och fysikmodeller för att det ska fungera. Det är svårt redan i NHL, men ännu svårare i ett basketspel", förklarade han."

NBA Live 14 är ju en HD remake av NBA Live 98. Dom borde satsa lite mer på göra ett bra basketspel innan dom satsar på göra kvinnor precis som i NBA 2K14.

Skrivet av LVX156:

Tänk er att Sam Fisher skulle smyga upp bakom en kvinna, koppla ett grepp runt hennes mun och skära halsen av henne..

Man kan skydda sig mot kvinnor som tänker kniva med att lägga en bit bröd och smör på ryggen så kommer den kvinnliga instinkten att kicka in...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vad jag kan tycka är problemet när det gäller detta är tex NBA, FIFA och NHL så är det ju trots allt männen som får störst utrymme. Därav är det folk som köper de spelen.

Att göra exempelvis FIFA med bara kvinnliga lag skulle nog inte sälja särskilt bra förutom till de som verkligen var intresserade av just jämställdhetsaspekten alternativt att spela med bara kvinnor. Bara min åsikt som jag grundar på magkänsla dock


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag är rädd för att det skulle bli ett ramaskri från de mer extrema feministerna (dvs de enda feminister som får mediautrymme i Sverige) om man skulle kunna döda kvinnor. Tänk er att Sam Fisher skulle smyga upp bakom en kvinna, koppla ett grepp runt hennes mun och skära halsen av henne.

Aftonbladet skulle skriva krigsrubriker "HÄR LÄR SIG MÄN HUR MAN DÖDAR KVINNOR", bloggosfären skulle explodera, och det skulle vara en PR-mardröm, i alla fall i Sverige, där feminism slutade handla om jämställdhet någon gång på 80-talet.

Har lurat ut ett ex antal kvinnor i skogen i dayz för att skjuta dom kallblodigt och stjäla mat och förnödigheter, lol, betyder ju inte direkt att jag tänker lura ut min flickvän i skogen.
Har även gjort det med några snubbar, men dom är betydligt mycket svårare att lura, paranoida skulle man kunna säga.

Aftonbladet kan dra åt helvete

Medlem

Det är helt rätt som du skriver, kvinnor måste få mer plats i spel. Dock så bryr jag mig inte så mycket om sport och därför inte heller om sportspel, men det väl bra om det blir lite mer kvinnor där också. Dock tycker jag det viktigaste är att få på kvinnorna lite mer kläder i diverse action- och rollspel.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Inaktiv
Skrivet av LVX156:

Jag är rädd för att det skulle bli ett ramaskri från de mer extrema feministerna (dvs de enda feminister som får mediautrymme i Sverige) om man skulle kunna döda kvinnor. Tänk er att Sam Fisher skulle smyga upp bakom en kvinna, koppla ett grepp runt hennes mun och skära halsen av henne.

Aftonbladet skulle skriva krigsrubriker "HÄR LÄR SIG MÄN HUR MAN DÖDAR KVINNOR", bloggosfären skulle explodera, och det skulle vara en PR-mardröm, i alla fall i Sverige, där feminism slutade handla om jämställdhet någon gång på 80-talet.

Helt riktigt. Sen är det inte realistiskt med 50% kvinnor i det militära, polisens yttre tjänst eller räddningstjänsten så länge vi inte pratar om kvotering.

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

xcom också

Medlem

Finns många fps där man bara kan spela manliga karaktärer. I Tribes Ascend har spelarna efterfrågat kvinnliga karaktärer i två år nu. Ps2 däremot kan man vara både man och kvinna och karaktärerna är inte lättklädda.

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Bra artikel! Fler kvinnor i alla sorters spel tack!
I Tomb Raider är varenda fiende på hela ön en man, det tycker jag är rätt märkligt, jag vet inte hur många man dödar och ser men det lär vara mellan 500-1000 iallafall, och 0% kvinnor av dom då dvs.
Det är lite orealistiskt att det skulle vara 0 kvinnor på hela ön där tycker jag... Om dom nu inte har offrat varenda kvinna men det är ingenting som framgår i storyn.

SPOILER ALERT!
Man dödar ju en gudinna i slutet. De kanske tyckte att det kompenserar.

Medlem

Huruvida detta är okej beror lite på vad spelet vill uppnå i min mening. Om spelet t.ex. ska porträttera ett medeltida Europa så förstör kvinnliga soldater all känsla av trovärdighet, men om det är fantasy så bryr jag mig inte ett dugg. Kvinnliga soldater i FPS är världen nog mogen för nu då fler kvinnor börjar leta sig fram i de västerländska arméerna.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

En sak som verkar glöms bort i Genus-debatten är vilken målgrupp som speltillverkaren riktar in sig på. Deras mål är att göra ett bra spel, men också att sälja så mycket som möjligt.

Tar vi Multiplayer-spel som ett exempel så finns det gott om kvinnor i dessa spel, T ex i L4Dead 1 & 2, Samtliga MMO's har båda könen representerade och det finns ett gäng sådana där ute i etern. DayZ har det. Till och med i nya Loadout finns kvinnor representerade.

Tittar man däremot på Action spel i Single Player, ja där kan vi snacka ojämn fördelning. Ta till exempel Gears of War-serien, GTA-serien, Assassins Creed eller Dishonored. Enda undantaget är väl Tomb-Raider, men då är ju, som någon ovan skrev, problemet att 100% av motståndarna är män.
Men då kan man fundera på vilken målgrupp som denna typ av spel riktar sig mot: - ja Tonårsgrabbar som (i regel) vill ha en cool manlig karaktär att spela.

Jag tror heller inte att denna målgrupp skulle springa benen av sig om NBA/NHL 2015:s Slogan var: - NOW WITH WOMEN!

Bra att debatten finns, men i slutändan handlar det om dom som gör spelen och vilken målgrupp som dom riktar in sig på. Cash is King!

Problemet idag ligger ju snarare i att allmänhetens och även speltillverkarens syn på den genomsnittlige gamern är en finnig tonåring som sitter och spelar i mammas källare i samma kläder som han hade för en vecka sedan.

Slutligen skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att dom flesta (inte alla) som vuxit upp med en viss typ av spel där män är överrepresenterade, har helt enkelt vuxit ifrån dom.
Det är dags att vidga sina vyer och prova lite andra kategorier!
För dom finns därute om man letar lite.

Medlem

Tjejer ska så klart få vara med i spel. Skitbra! Men om man ska göra realistiska historiska spel så ska det inte vara några kvinnor med alls i stort sätt. Det fanns en anledning till att kvinnor inte var med i strider förr i tiden. Muskelstyrka.

Medlem

Jag tycker det är demokratiskt viktigt att digitala kvinnor (oavsett spelarens kön) också får sig i ett kok stryk i spel ibland.

Och får dela ut det till både (digitala) män och (digitala) kvinnor, såklart.

Ett samhälle där alla pucklar på varandra digitalt är helt enkelt min vision.

Medlem

Arnroth. Dana White är högste chef för UFC vilket står för "Ultimate Fighting Championship" vilket i sin tur är en av många MMA-organisationer. MMA står just för "mixed martial arts".

Du skrev:

"UFC-chefen Dana White hade med emfas slagit fast att hans organisation MMA, den största proffsligan för kampsporternas Formel 1, aldrig någonsin skulle tillåta kvinnliga proffs"


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

Det må vara kvinnliga soldater i flera arméer men de är inte jätte många så att göra hälften av soldaterna i spel till kvinnliga våre för mig bara ett patetiskt försök att spegla något som inte finns. I försvarsmakten har vid nog bara en tiondel kvinnor och ju hårdare förbanden är ju färre är dem

Medlem
Skrivet av Schlaktarn:
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

Det må vara kvinnliga soldater i flera arméer men de är inte jätte många så att göra hälften av soldaterna i spel till kvinnliga våre för mig bara ett patetiskt försök att spegla något som inte finns. I försvarsmakten har vid nog bara en tiondel kvinnor och ju hårdare förbanden är ju färre är dem

Är det egentligen ett problem?
Det behöver inte vara 50/50, det vi behöver är valet att kunna välja att spela som kvinna eller man.
För det är i övrigt ofta om 32 soldater från vardera sida träffas, skjuter på varandra, tar varandras flaggpunkter eller placerar bomber på varandras nyckelpositioner eller vad det nu är de här 64 männen träffas och gör. Skulle de dö så är det lugnt det återuppstår ju ändå.

Det handlar inte om att göra spel som t ex Battlefield mer verklighetstrogna, det handlar om att ge spelarna rätten att välja kön på sin kombattant. Att låta kvinnliga och manliga spelare vara en bad ass rambolina om det är vad de önskar.

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Det är inget snack om saken. Kvinnor ska vara med på samma villkor. Flera länder har nu kvinnliga soldater sida vid sida med manliga och självklart ska de också finnas i spelen och i filmerna.
Det slog mig att jag bara kan komma på en sådan film och det är Starship Troopers (som "krigsfilm").

Det lär väl ändå bli ett ramaskri när hälften av soldaterna i Battlefield är kvinnor. Även om de kvinnliga soldaterna redan finns i Tom Clancy spelen.

Starship Troopers är en bok, men vädigt mycket i filmen är med i boken. Även de kvinliga soldaterna, och där är det inget snack om att det finns kvinliga soldater, det bara är så. Den är utgiven 1959, snacka om att vara före sin tid.


signatur

IDKFA

123
Skriv svar