Politiskt korrekt.

Bra skrivet.

Jag noterade att alla elit-feminister blev sura på Blondinbella så snart hon tyckte något annat än dem.

Vad hände med systerskapet? Ska man sticka varandra i ryggen så snart man drar åt olika håll?

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Fargo:

Okej crazy idé, vad sägs om att vi låtar alla uppfostra sina barn precis som de vill utan att staten eller annan part lägger sig i? Så länge det inte handlar om barnmisshandel o dylikt givetvis.

*knäpper med fingrarna* och så vaknar vi ur drömmen...

Skämt o sido, visst vore det det allra bästa. Men hur sannolikt är det att folk plötsligt kommer sluta lägga sig vad andra gör och inte gör? Inte så troliga va?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Xzander:

Ditt exempel har inget att göra med det faktum att kvinnor får lägre lön, oberoende av arbete, för att de är just kvinnor... just för deras kön. Det finns så många arbeten som inte kräver en specifik fysisk egenskap för att utföra där kvinnor likväl får lägre lön än sina manliga kollegor. Varför? Jo, för att någon gång har det bestämts att kvinnor helt enkelt inte ska ha lika hög lön som män, av helt outgrundliga anledningar.

Det är sant att mitt exempel inte tog upp skillnaden i lön mellan lika arbetare, jag ville bara poängtera att det inte alltid är av ondo att behandla personer olika - tvärt om så kan det vara positivt.

Angående lönerna håller jag med dig: två personer som gör samma jobb lika bra och med ungeför samma erfarenget skall givetsvis ha samma lön oavsett vem det är. Sedan om det verkligen är så stora skillnader som media skriver vet jag inte. De arbetsplatser som jag har arbetat på så har det varit lika lön för de som gör samma sak och jag har inte heller hört att några bekanta har råkat ut för orättvisor. (Men vi kanske bara har haft tur...)

Skrivet av Xzander:

Sen kan man fråga sig ifall löneklyftan i ett fysiskt krävande arbete blir lika hög mellan en fysiskt stark man och en fysiskt svagare man, som mellan en man och en kvinna (om man nu utgår från att denna kvinna genetiskt har mindre muskelstyrka än mannen). Jag skulle tro att så inte är fallet, och att risken är stor att kvinnan får lägre lön än en man med liknande fysiska förutsättningar/muskelstyrka.

För mig är det samma tankesätt där: om det krävs fysisk styrka för att utföra jobbet, så borde en stark person göra ett bättre jobb och därmed få högre lön än en svag person. Notera borde då en svag person rent teoretiskt skulle kunna göra jobbet lika bra, även om det är mindre sannolikt. Sedan om det är en man eller kvinna spelar ingen roll.

Summa sumarium: Det man i slutändan bedömer är alltså inte personen, utan vad personen utför samt resultatet.

Skrivet av Xzander:

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg kommer man inte ifrån den genetiska skillnaden mellan könen, och i min mening är det bara korkat att ignorera denna skillnad. Det du beskriver är ett exempel på "könsignorans", vilket motstrider min åsikt kring ämnet. Så jag vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstod dig, för egentligen verkar det som att vi tycker samma sak, bara att det i detta fall inte är ett stort problem i löneklyftorna könen emellan.

Vi kanske är inne på samma spår, men talar om varandra på något sätt. (?)

Jag hade egentligen tre poänger om man skall försöka sammanfatta det hela:

1) Det finns skillnader mellan könen och mellan alla människor. Detta är inte dåligt, utan en tillgång som man kan nyttja.

2) Genom att ignorera/släta över skillnader så går man inte bara miste av dom positiva saker som det innebär, man riskerar också att en del personer inte får samma chans då olika människor behöver olika förutsättningar och/eller hjälpmedel.

3) Det är mycket tjat om att inte döma folk efter det ena eller det andra: Döm inte personer efter kön. Döm inte personer efter ålder. Döm inte personer efter hudfärg. osv osv. Jag skulle vända på det: fokusera på vad man skall döma folk efter, det vill säga det som dom säger och gör. Simple as that.

Haha men vafan då tycker vi ju egentligen exakt samma sak!

Sen är det klart att det blir tjatigt, och att det ofta kan tjatas om oväsentliga saker, men utvecklingen sker långsamt och ju trögare trafiken går desto mer tutar trafikanterna. Vilket är ett annat problem, som ligger djupt rotat i hur vi människor fungerar.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Bra skrivet.

Jag noterade att alla elit-feminister blev sura på Blondinbella så snart hon tyckte något annat än dem.

Vad hände med systerskapet? Ska man sticka varandra i ryggen så snart man drar åt olika håll?

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.

Skeva verklighetsuppfattning? Ursäkta? Har jag en skev verklighetsuppfattning för att jag inte vill uppfostra mina(framtida) barn i traditionella könsroller?

Jag vill självklart uppmuntra dom att komma ut ur normen, passivitet kommer ju med största sannolikhet göra att barnet fostras in i normen att exempelvis "pojkar ska leka med bilar och vapen" och "flickor ska leka med dockor".

Om barnet sedan vill leka med samma saker som dess vänner, sjävklart ska hen få göra det, men att lyfta fram alternativen är ju knappast att uppfostra barnet på något "elit-feministiskt" sätt.

Blir så jävla förbannad på alla attacker på feminister här, det är otroligt orättvist med tanke på hur mycket bra feminister gör ute på arbetsplatser och skolor här i Sverige. Stå upp för en värld med mångfald, det handlar inte om att hindra barn från att vara barn, det handlar om att låta barn växa upp utan att styras in i förutbestämda könsroller.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.

Vilken vacker tanke...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Själv har jag alltid stört mig på hur den nya generationen växer upp och mer eller mindre tar över i hemmet eftersom det är fel att ens höja rösten åt ett barn. Vågar knappt berätta om min uppväxt men där var det andra bullar som gällde. När det gäller feminister så hade jag inga problem med dom tills dom införde ordet Hen i vårt språk. Hen låter som att man vore en hermafrodit. Han kan ju fortfarande leka med Barbie och klä sig i rosa om han känner för det..

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av walter_iego:

Bra skrivet.

Jag noterade att alla elit-feminister blev sura på Blondinbella så snart hon tyckte något annat än dem.

Vad hände med systerskapet? Ska man sticka varandra i ryggen så snart man drar åt olika håll?

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.

Skeva verklighetsuppfattning? Ursäkta? Har jag en skev verklighetsuppfattning för att jag inte vill uppfostra mina(framtida) barn i traditionella könsroller?

Jag vill självklart uppmuntra dom att komma ut ur normen, passivitet kommer ju med största sannolikhet göra att barnet fostras in i normen att exempelvis "pojkar ska leka med bilar och vapen" och "flickor ska leka med dockor".

Om barnet sedan vill leka med samma saker som dess vänner, sjävklart ska hen få göra det, men att lyfta fram alternativen är ju knappast att uppfostra barnet på något "elit-feministiskt" sätt.

Blir så jävla förbannad på alla attacker på feminister här, det är otroligt orättvist med tanke på hur mycket bra feminister gör ute på arbetsplatser och skolor här i Sverige. Stå upp för en värld med mångfald, det handlar inte om att hindra barn från att vara barn, det handlar om att låta barn växa upp utan att styras in i förutbestämda könsroller.

Varför tror du att vi har det du kallar ''traditionella könsroller'' då? Varför tror du vi har haft dessa sen människans begynnelse? Om man aktivt ska styra sitt barn från ''normer'' så borde man ge fan i att skaffa barn överhuvudtaget.
http://youtu.be/Jm5mDjxuOKY?t=2m40s

Sen skulle jag gärna vilja ha källor på vad feminister gör för bra arbete i skolor och på arbetsplatser. Vad är det dom gör så att man konkret kan se att det leder till nåt bra? Det är lätt att sitta och spotta ur sig floskler utan nån som helst verklighetsförankring. Det klarar vem som helst.

ZF
Medlem

ser framför mig hur den stackars skribenten dagligen följs av ett koppel idel kacklande besservissrar inom könsmaktkommissionen som petar i allt hen gör. isåfall är naturligtvis det ett fruktansvärt övergrepp som borde bekämpas.

åas så misstänker jag att inget sånt nånsin händer och hen har bara retat upp sig lite över ett inslag i PKTV pracis som alla andra gnällgökar i ämnet.

gomorron isf, du är reaktionär.

Skrivet av Athaleos:
Skrivet av walter_iego:

Bra skrivet.

Jag noterade att alla elit-feminister blev sura på Blondinbella så snart hon tyckte något annat än dem.

Vad hände med systerskapet? Ska man sticka varandra i ryggen så snart man drar åt olika håll?

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.

Skeva verklighetsuppfattning? Ursäkta? Har jag en skev verklighetsuppfattning för att jag inte vill uppfostra mina(framtida) barn i traditionella könsroller?

Jag vill självklart uppmuntra dom att komma ut ur normen, passivitet kommer ju med största sannolikhet göra att barnet fostras in i normen att exempelvis "pojkar ska leka med bilar och vapen" och "flickor ska leka med dockor".

Om barnet sedan vill leka med samma saker som dess vänner, sjävklart ska hen få göra det, men att lyfta fram alternativen är ju knappast att uppfostra barnet på något "elit-feministiskt" sätt.

Blir så jävla förbannad på alla attacker på feminister här, det är otroligt orättvist med tanke på hur mycket bra feminister gör ute på arbetsplatser och skolor här i Sverige. Stå upp för en värld med mångfald, det handlar inte om att hindra barn från att vara barn, det handlar om att låta barn växa upp utan att styras in i förutbestämda könsroller.

Jag tänkte inte på det du skrev, utan mer allmänt på föräldrar som "experimenterar" med könsroller, nästintill tvingar på pojkar flickleksaker, och tvärtom. Låt barnen själva få upptäcka och leka med det som de trivs bäst med. Det är det jag menar med "skev verklighetsuppfattning", att man inte bejakar barnets "jag".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av walter_iego:

Bra skrivet.

Jag noterade att alla elit-feminister blev sura på Blondinbella så snart hon tyckte något annat än dem.

Vad hände med systerskapet? Ska man sticka varandra i ryggen så snart man drar åt olika håll?

Barn ska få vara barn tills de blir vuxna. Att tvingas på en förälders skeva verklighetsuppfattning kan aldrig leda till något bra.

Skeva verklighetsuppfattning? Ursäkta? Har jag en skev verklighetsuppfattning för att jag inte vill uppfostra mina(framtida) barn i traditionella könsroller?

Jag vill självklart uppmuntra dom att komma ut ur normen, passivitet kommer ju med största sannolikhet göra att barnet fostras in i normen att exempelvis "pojkar ska leka med bilar och vapen" och "flickor ska leka med dockor".

Om barnet sedan vill leka med samma saker som dess vänner, sjävklart ska hen få göra det, men att lyfta fram alternativen är ju knappast att uppfostra barnet på något "elit-feministiskt" sätt.

Blir så jävla förbannad på alla attacker på feminister här, det är otroligt orättvist med tanke på hur mycket bra feminister gör ute på arbetsplatser och skolor här i Sverige. Stå upp för en värld med mångfald, det handlar inte om att hindra barn från att vara barn, det handlar om att låta barn växa upp utan att styras in i förutbestämda könsroller.

Varför tror du att vi har det du kallar ''traditionella könsroller'' då? Varför tror du vi har haft dessa sen människans begynnelse? Om man aktivt ska styra sitt barn från ''normer'' så borde man ge fan i att skaffa barn överhuvudtaget.
http://youtu.be/Jm5mDjxuOKY?t=2m40s

Sen skulle jag gärna vilja ha källor på vad feminister gör för bra arbete i skolor och på arbetsplatser. Vad är det dom gör så att man konkret kan se att det leder till nåt bra? Det är lätt att sitta och spotta ur sig floskler utan nån som helst verklighetsförankring. Det klarar vem som helst.

Är du verkligen så konservativ att du tror att "det som har varit måste vara bra"? Varför skulle det vara bättre att killar leker med bilar och tjejer med dockor? I den bästa världen så tvingas vi inte in i någon könsroll utan kan själva välja vem vi vill vara. Jag sitter inte och spottar ur mig floskler, du frågar om exempel, exempelvis män och kvinnor som arbetar mot en sexualisering av kvinnor på arbetsplatsen. Titta på serveringsyrket så har du ett yrke där det finns både män och kvinnor som tar aktiv ställning mot att kunderna taffsar på tjejerna - feminismen är ett viktigt initiativ för att detta skulle hända.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Okej crazy idé, vad sägs om att vi låtar alla uppfostra sina barn precis som de vill utan att staten eller annan part lägger sig i? Så länge det inte handlar om barnmisshandel o dylikt givetvis.

*knäpper med fingrarna* och så vaknar vi ur drömmen...

Skämt o sido, visst vore det det allra bästa. Men hur sannolikt är det att folk plötsligt kommer sluta lägga sig vad andra gör och inte gör? Inte så troliga va?

Varför inte? Jag lever så, tycker andra bör göra det med.
Att agera mot sexism/sexuella trakasserier har ingenting med feminism att göra. Det kallas bara allmänt hyffs. Är det feminism när man står upp mot en person som blir misshandlad/mobbad? Nej. Humant möjligen.

Sen är man väldigt skev om man anser att allt gammalt = dåligt. Det är en lika skev uppfattning som att anse att förr alltid var bättre. Förändring är inte alltid positivt.

Jag tänker uppfostra mina barn som jag själv anser bäst, inte vad någon prettovit medelklassfeminist tycker.
Sen kommer jag givetvis strunta fullständigt i hur medelklassfeminister uppfostrar sina barn. Be my guest, klä dom i rosa sparkcykeldräkter om ni så vill. Men lämna mig och mina barn ifred. Jag tänker inte tvinga mina barn leka med dockor bara för att någon låtsasakademiker på Södertörn har sagt att man bör göra så.
Det låter jag mina barn få avgöra själva.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Varför inte? Jag lever så, tycker andra bör göra det med.

Enda anledningen som skrev att det troligen inte kommer bli så är att det alltid kommer att finnas människor med bestämda uppfattningar om vad som är rätt och fel. Samma människor kommer alltid att försöka få andra att tycka och tänka som dom, eller i alla fall avfärda vad andra säger.

Skrivet av Fargo:

Att agera mot sexism/sexuella trakasserier har ingenting med feminism att göra. Det kallas bara allmänt hyffs. Är det feminism när man står upp mot en person som blir misshandlad/mobbad?

Nej, såklart inte. Det tror jag bara är få som påstår. Men det var väl inte det som saken handlade om? I alla fall inte det jag skrev om.

Skrivet av Fargo:

Sen är man väldigt skev om man anser att allt gammalt = dåligt. Det är en lika skev uppfattning som att anse att förr alltid var bättre. Förändring är inte alltid positivt.

Precis. Men det där är svårt, det finnas alltid olika läger. Som när jag pratade med en vegan; jag skrev "människan har alltid ätit en varierad kost där kött ingår" och då svarade han "bara för att man alltid har gjort det behöver det inte betyda att det är rätt". Visst, men med samma retorik skulle man kunna säga "bara för att man på 2000-talet 'kommer på' att det är fel så betyder det inte att det är mer rätt än det som man alltid har gjort.". Tyvärr så fungerar inte den sortens retorik på alla dom dom endast vill få fram sin vilja och en del tenderar att borse från fakta som stör deras argumentation. Hur som helst, nu gled jag ifrån ämnet lite...

Som du skriver så är inte alltid förändring positiv, men man får heller inte tro att den alltid är av ondo.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Varför inte? Jag lever så, tycker andra bör göra det med.

Enda anledningen som skrev att det troligen inte kommer bli så är att det alltid kommer att finnas människor med bestämda uppfattningar om vad som är rätt och fel. Samma människor kommer alltid att försöka få andra att tycka och tänka som dom, eller i alla fall avfärda vad andra säger.

Skrivet av Fargo:

Att agera mot sexism/sexuella trakasserier har ingenting med feminism att göra. Det kallas bara allmänt hyffs. Är det feminism när man står upp mot en person som blir misshandlad/mobbad?

Nej, såklart inte. Det tror jag bara är få som påstår. Men det var väl inte det som saken handlade om? I alla fall inte det jag skrev om.

Skrivet av Fargo:

Sen är man väldigt skev om man anser att allt gammalt = dåligt. Det är en lika skev uppfattning som att anse att förr alltid var bättre. Förändring är inte alltid positivt.

Precis. Men det där är svårt, det finnas alltid olika läger. Som när jag pratade med en vegan; jag skrev "människan har alltid ätit en varierad kost där kött ingår" och då svarade han "bara för att man alltid har gjort det behöver det inte betyda att det är rätt". Visst, men med samma retorik skulle man kunna säga "bara för att man på 2000-talet 'kommer på' att det är fel så betyder det inte att det är mer rätt än det som man alltid har gjort.". Tyvärr så fungerar inte den sortens retorik på alla dom dom endast vill få fram sin vilja och en del tenderar att borse från fakta som stör deras argumentation. Hur som helst, nu gled jag ifrån ämnet lite...

Som du skriver så är inte alltid förändring positiv, men man får heller inte tro att den alltid är av ondo.

Haha, ber om ursäkt, resten av mitt inlägg var inte riktat mot dig, utan allmänheten. Ursäkta för missförståndet! Håller med i stora delar av det du skrev.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Haha, ber om ursäkt, resten av mitt inlägg var inte riktat mot dig, utan allmänheten. Ursäkta för missförståndet! Håller med i stora delar av det du skrev.

Inga problem, jag är inte alltid helt tydlig heller


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Är du verkligen så konservativ att du tror att "det som har varit måste vara bra"? Varför skulle det vara bättre att killar leker med bilar och tjejer med dockor? I den bästa världen så tvingas vi inte in i någon könsroll utan kan själva välja vem vi vill vara.

Läs igenom min text igen och skriv exakt var i den texten jag påstår att det som varit bra alltid är bra och var i texten jag påstår att det är bättre att killar leker med bilar och att tjejer leker med dockor.

Skrivet av Athaleos:

Jag sitter inte och spottar ur mig floskler, du frågar om exempel, exempelvis män och kvinnor som arbetar mot en sexualisering av kvinnor på arbetsplatsen. Titta på serveringsyrket så har du ett yrke där det finns både män och kvinnor som tar aktiv ställning mot att kunderna taffsar på tjejerna - feminismen är ett viktigt initiativ för att detta skulle hända.

Feminismen har ingenting med det att göra. Det har aldrig funnits nån feminist som gått till en restaurang och berättat att det är fel att bli tafsad på och att man måste säga till och polisanmäla. År 2014 har vi lagar som tar hand om sånt.
För det första så har dagens feminism ingenting med kvinnorörelsen som har gjort att Sverige ligger i topp i jämställdhet.
För det andra så har vi kommit så pass långt i jämställdhetsarbetet i Sverige att det ses som en självklarhet att man inte ska bli utsatt för trakasserier av nåt slag, varken på jobbet eller fritiden. Jag säger inte att det inte finns vissa hjärndöda personer (både killar och tjejer) som inte verkar förstå detta men dom flesta gör faktiskt det.
För det tredje så skriver du endast ''sexualisering av kvinnor'' vilket visar på hur indoktrinerad i ditt tänkande du är.
Du förstår inte att sexuella trakasserier kan vara mot män också och det är DÄR feminismen blir obsolet. I dagens samhälle där jämlikheten ligger så pass högt finns det inte utrymme för en ideologi som försöker nå jämställdhet genom att enbart fokusera på 50% av befolkningen.
Det funkade jättebra på 40-50 talet då kvinnor inte hade samma möjligheter som män men idag har kvinnor exakt samma möjligheter som män att göra karriär i vad dom än önskar.

http://www.nbcnews.com/id/19536167/

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:

Är du verkligen så konservativ att du tror att "det som har varit måste vara bra"? Varför skulle det vara bättre att killar leker med bilar och tjejer med dockor? I den bästa världen så tvingas vi inte in i någon könsroll utan kan själva välja vem vi vill vara.

Läs igenom min text igen och skriv exakt var i den texten jag påstår att det som varit bra alltid är bra och var i texten jag påstår att det är bättre att killar leker med bilar och att tjejer leker med dockor.

Skrivet av Athaleos:

Jag sitter inte och spottar ur mig floskler, du frågar om exempel, exempelvis män och kvinnor som arbetar mot en sexualisering av kvinnor på arbetsplatsen. Titta på serveringsyrket så har du ett yrke där det finns både män och kvinnor som tar aktiv ställning mot att kunderna taffsar på tjejerna - feminismen är ett viktigt initiativ för att detta skulle hända.

Feminismen har ingenting med det att göra. Det har aldrig funnits nån feminist som gått till en restaurang och berättat att det är fel att bli tafsad på och att man måste säga till och polisanmäla. År 2014 har vi lagar som tar hand om sånt.
För det första så har dagens feminism ingenting med kvinnorörelsen som har gjort att Sverige ligger i topp i jämställdhet.
För det andra så har vi kommit så pass långt i jämställdhetsarbetet i Sverige att det ses som en självklarhet att man inte ska bli utsatt för trakasserier av nåt slag, varken på jobbet eller fritiden. Jag säger inte att det inte finns vissa hjärndöda personer (både killar och tjejer) som inte verkar förstå detta men dom flesta gör faktiskt det.
För det tredje så skriver du endast ''sexualisering av kvinnor'' vilket visar på hur indoktrinerad i ditt tänkande du är.
Du förstår inte att sexuella trakasserier kan vara mot män också och det är DÄR feminismen blir obsolet. I dagens samhälle där jämlikheten ligger så pass högt finns det inte utrymme för en ideologi som försöker nå jämställdhet genom att enbart fokusera på 50% av befolkningen.
Det funkade jättebra på 40-50 talet då kvinnor inte hade samma möjligheter som män men idag har kvinnor exakt samma möjligheter som män att göra karriär i vad dom än önskar.

http://www.nbcnews.com/id/19536167/

Rent skitsnack att kvinnor och män skulle ha samma möjligheter att göra karriär, män väljer män. Därför har vi styrelsegrupper som består till större delen män och kommer fortsätta att ha det, oberoende av att kvinnor kommer ha en högre akademisk utbildningsgrad i framtiden.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Rent skitsnack att kvinnor och män skulle ha samma möjligheter att göra karriär, män väljer män. Därför har vi styrelsegrupper som består till större delen män och kommer fortsätta att ha det, oberoende av att kvinnor kommer ha en högre akademisk utbildningsgrad i framtiden.

Du tar alltså den enda karriärmöjligheten där kvinnor har det lite svårare att komma in i för att göra en poäng? Självklart väljer män andra män. Om man ska fatta beslut så vill man ha människor man litar på runt omkring sig och män litar mer på andra män rent generellt. Dessutom så i det samhället vi har nu i framförallt Sverige så kommer en kvinna direkt att bli ifrågasatt för att det finns en risk att hon blivit inkvoterad. Om kvoteringsskiten kunde sluta skulle det gå betydligt snabbare att uppnå jämlikhet i styrelserummen.

Och akedemisk utbildningsgrad visar ingenting på kompetens inom olika yrken. Du kan ha två män och en kvinna som har en akademisk examen i matematik och sen har du tre kvinnor och en man som har läst genus''vetenskap'' (genusteori). Man måste förstår kolla på alla fall individuellt och faktum är att det är mer män som väljer tekniska utbildningar medan fler kvinnor väljer humana utbildningar. Det har också med biologi att göra.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:

Rent skitsnack att kvinnor och män skulle ha samma möjligheter att göra karriär, män väljer män. Därför har vi styrelsegrupper som består till större delen män och kommer fortsätta att ha det, oberoende av att kvinnor kommer ha en högre akademisk utbildningsgrad i framtiden.

Du tar alltså den enda karriärmöjligheten där kvinnor har det lite svårare att komma in i för att göra en poäng? Självklart väljer män andra män. Om man ska fatta beslut så vill man ha människor man litar på runt omkring sig och män litar mer på andra män rent generellt. Dessutom så i det samhället vi har nu i framförallt Sverige så kommer en kvinna direkt att bli ifrågasatt för att det finns en risk att hon blivit inkvoterad. Om kvoteringsskiten kunde sluta skulle det gå betydligt snabbare att uppnå jämlikhet i styrelserummen.

Och akedemisk utbildningsgrad visar ingenting på kompetens inom olika yrken. Du kan ha två män och en kvinna som har en akademisk examen i matematik och sen har du tre kvinnor och en man som har läst genus''vetenskap'' (genusteori). Man måste förstår kolla på alla fall individuellt och faktum är att det är mer män som väljer tekniska utbildningar medan fler kvinnor väljer humana utbildningar. Det har också med biologi att göra.

Din poäng gällande tekniska utbildningar kontra humanistiska? Det har ingenting med "biologi" att göra, lika lite som det har med biologi att göra att fler män än kvinnor spelar datorspel, det är normer och konventioner.

Inaktiv

I think I created a monster

Men trevligt att se hur andra tycker och tänker. Kärlek till alla och en var och vi är alla olika. Ett samhälle där man inte ska stöpas i en och samma form utan uppmuntras att vara precis det/den man är är det jag hoppas på. Utan att "superföräldrarna"/politikerna kommer och lägger sig i hur man gör


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:

Rent skitsnack att kvinnor och män skulle ha samma möjligheter att göra karriär, män väljer män. Därför har vi styrelsegrupper som består till större delen män och kommer fortsätta att ha det, oberoende av att kvinnor kommer ha en högre akademisk utbildningsgrad i framtiden.

Du tar alltså den enda karriärmöjligheten där kvinnor har det lite svårare att komma in i för att göra en poäng? Självklart väljer män andra män. Om man ska fatta beslut så vill man ha människor man litar på runt omkring sig och män litar mer på andra män rent generellt. Dessutom så i det samhället vi har nu i framförallt Sverige så kommer en kvinna direkt att bli ifrågasatt för att det finns en risk att hon blivit inkvoterad. Om kvoteringsskiten kunde sluta skulle det gå betydligt snabbare att uppnå jämlikhet i styrelserummen.

Och akedemisk utbildningsgrad visar ingenting på kompetens inom olika yrken. Du kan ha två män och en kvinna som har en akademisk examen i matematik och sen har du tre kvinnor och en man som har läst genus''vetenskap'' (genusteori). Man måste förstår kolla på alla fall individuellt och faktum är att det är mer män som väljer tekniska utbildningar medan fler kvinnor väljer humana utbildningar. Det har också med biologi att göra.

Din poäng gällande tekniska utbildningar kontra humanistiska? Det har ingenting med "biologi" att göra, lika lite som det har med biologi att göra att fler män än kvinnor spelar datorspel, det är normer och konventioner.

Fortsätt se världen ur din naiva synvinkel om du vill. En dag kommer du inse att du hade fel och se sanningen.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Athaleos:

Rent skitsnack att kvinnor och män skulle ha samma möjligheter att göra karriär, män väljer män. Därför har vi styrelsegrupper som består till större delen män och kommer fortsätta att ha det, oberoende av att kvinnor kommer ha en högre akademisk utbildningsgrad i framtiden.

Du tar alltså den enda karriärmöjligheten där kvinnor har det lite svårare att komma in i för att göra en poäng? Självklart väljer män andra män. Om man ska fatta beslut så vill man ha människor man litar på runt omkring sig och män litar mer på andra män rent generellt. Dessutom så i det samhället vi har nu i framförallt Sverige så kommer en kvinna direkt att bli ifrågasatt för att det finns en risk att hon blivit inkvoterad. Om kvoteringsskiten kunde sluta skulle det gå betydligt snabbare att uppnå jämlikhet i styrelserummen.

Och akedemisk utbildningsgrad visar ingenting på kompetens inom olika yrken. Du kan ha två män och en kvinna som har en akademisk examen i matematik och sen har du tre kvinnor och en man som har läst genus''vetenskap'' (genusteori). Man måste förstår kolla på alla fall individuellt och faktum är att det är mer män som väljer tekniska utbildningar medan fler kvinnor väljer humana utbildningar. Det har också med biologi att göra.

Din poäng gällande tekniska utbildningar kontra humanistiska? Det har ingenting med "biologi" att göra, lika lite som det har med biologi att göra att fler män än kvinnor spelar datorspel, det är normer och konventioner.

Fortsätt se världen ur din naiva synvinkel om du vill. En dag kommer du inse att du hade fel och se sanningen.

Jag skulle ha skrattat om jag inte tyckte synd om dig, din sanning skiljer sig mycket från min sanning, kamrat.

ZF
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Feminismen har ingenting med det att göra. Det har aldrig funnits nån feminist som gått till en restaurang och berättat att det är fel att bli tafsad på och att man måste säga till och polisanmäla. År 2014 har vi lagar som tar hand om sånt.

För det första så har dagens feminism ingenting med kvinnorörelsen som har gjort att Sverige ligger i topp i jämställdhet.

För det andra så har vi kommit så pass långt i jämställdhetsarbetet i Sverige att det ses som en självklarhet att man inte ska bli utsatt för trakasserier av nåt slag, varken på jobbet eller fritiden. Jag säger inte att det inte finns vissa hjärndöda personer (både killar och tjejer) som inte verkar förstå detta men dom flesta gör faktiskt det.

Det funkade jättebra på 40-50 talet då kvinnor inte hade samma möjligheter som män men idag har kvinnor exakt samma möjligheter som män att göra karriär i vad dom än önskar.

väl talat! och eftersom det knappt finns några fällande domar för tafsande på serveringspersonal så beyder det att det inte förekommer, varför lagen inte behövt befatta sig med saken. säger sig ju självt.

och dagens antirasiströrelser har inte nått att göra med abolitionismen heller, därför bör alla från och med sen länge hålla tyst och sluta kräva mer. blir folk aldrig nöjda?

japp, har varit på många skolor. det är knappt aldrig några numera som skriker nått nedsättande efter nån annan. visserligen mest på kristna friskolor för bemedlade, men det är samma överallt. de flesta av våra kvinnliga studenter ser dessutom fram emot att ta hand om hemmet och vete sin plats enligt skaparens ordning, det har ingenting med någon yttre påverkan att göra.

ja just under 40-50-talet så tvingades industrin välja kvinnor enbart orsakat av brist på manlig arbetskraft vilket var ett stort misstag. mycket av vad de tillverkade var undermåligt eller rent livsfarligt. många män dog av exploderande hårdvara. inte konstigt att det experimentet fick ett slut innan det inte fanns män kvar alls.

Skrivet av Tompa8989:

Du tar alltså den enda karriärmöjligheten där kvinnor har det lite svårare att komma in i för att göra en poäng? Självklart väljer män andra män. Om man ska fatta beslut så vill man ha människor man litar på runt omkring sig och män litar mer på andra män rent generellt.

Dessutom så i det samhället vi har nu i framförallt Sverige så kommer en kvinna direkt att bli ifrågasatt för att det finns en risk att hon blivit inkvoterad. Om kvoteringsskiten kunde sluta skulle det gå betydligt snabbare att uppnå jämlikhet i styrelserummen.

Och akedemisk utbildningsgrad visar ingenting på kompetens inom olika yrken. Du kan ha två män och en kvinna som har en akademisk examen i matematik och sen har du tre kvinnor och en man som har läst genus''vetenskap'' (genusteori). Man måste förstår kolla på alla fall individuellt och faktum är att det är mer män som väljer tekniska utbildningar medan fler kvinnor väljer humana utbildningar. Det har också med biologi att göra.

slut på sarkasmerna. män väljer inte män för att de litar mer på män, män med en viss åsikt och intresse väljer folk de råkar ha samma åsikter och intressen som, det brukar bli män.

sluta? det finns ingen påtvingad kvotering, än.

ja det är verkligen skitkonstigt om wn redivisningsbyrå inför valet av 1 sökande som läst matte och 9 som läst genusdravel väljer det statistiskt mest osannolika. hoppsan, gled in på sarkasmen igen, magsyran stiger.

Medlem
Skrivet av ZF:

sluta? det finns ingen påtvingad kvotering, än.

Tyvärr så finns det det. Mer eller mindre. T.ex inom brandkåren så pratas det om att det ska vara 40% kvinnor och om du lagt märke till vilka programledare på SR och SVT det börjar dyka upp som inte har några som helst kvalifikationer förutom att dom är kvinnor och är av utländskt ursprung så inser du att kvotering lever och frodas i Sverige idag. Och det kommer bli värre.

ZF
Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av ZF:

sluta? det finns ingen påtvingad kvotering, än.

Tyvärr så finns det det. Mer eller mindre. T.ex inom brandkåren så pratas det om att det ska vara 40% kvinnor och om du lagt märke till vilka programledare på SR och SVT det börjar dyka upp som inte har några som helst kvalifikationer förutom att dom är kvinnor och är av utländskt ursprung så inser du att kvotering lever och frodas i Sverige idag. Och det kommer bli värre.

hmm.. har bara märkt att det möjligen finns en överrepresentation av konstiga dialekter bland programledare, och väderpresentatörer i synnerhet. det är visserligen ungefär hälften av var könsort, alla påstås dock vara meteorologer.

men att norskar, skåningar eller kvinnor rent allmänt skulle vara där som del av kvotering låter inte riktigt statistiskt självbevisande nog tycker jag. jag behöver en omfattande graf på det är.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av ZF:

sluta? det finns ingen påtvingad kvotering, än.

Tyvärr så finns det det. Mer eller mindre. T.ex inom brandkåren så pratas det om att det ska vara 40% kvinnor och om du lagt märke till vilka programledare på SR och SVT det börjar dyka upp som inte har några som helst kvalifikationer förutom att dom är kvinnor och är av utländskt ursprung så inser du att kvotering lever och frodas i Sverige idag. Och det kommer bli värre.

hmm.. har bara märkt att det möjligen finns en överrepresentation av konstiga dialekter bland programledare, och väderpresentatörer i synnerhet. det är visserligen ungefär hälften av var könsort, alla påstås dock vara meteorologer.

men att norskar, skåningar eller kvinnor rent allmänt skulle vara där som del av kvotering låter inte riktigt statistiskt självbevisande nog tycker jag. jag behöver en omfattande graf på det är.

Det finns faktiskt bevisat att SVT ersatt män med kvinnor. Och den mannen som berättade det är så indokrinerad att han tyckte att det var bra...Endast i Sverige.

ZF
Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Det finns faktiskt bevisat att SVT ersatt män med kvinnor. Och den mannen som berättade det är så indokrinerad att han tyckte att det var bra...Endast i Sverige.

liksom det är bevisat att GB tog bort Igglo för att Göteborgare generellt är mer homofoba antar jag.

*båda påståenden ovan är naturligtvis också bevisade.

12
Skriv svar