På fredag släpps Thief – så tycker spelkritikerna

Medlem
Skrivet av Kaiser_Johan:

TB har uppenbarligen knappt någon erfarenhet av de tidigare spelen för att förstå vilken galen och nerdummad speldesign nya Thief har.

Man kan inte längre hoppa, inte simma, få noggrant utvalda rope arrow spots, väldigt små kartor som dom försökt dölja med cutscenes där man kryper in igenom fönster, osv. Lika hjärndött och railshooter som CoD.

Och för folk som inte spelat tidigare Thief spel så är väl hans åsikt väldigt mycket mer relevant än någon som spelat massor av de gamla spelen och jämför det nya med dem?

Jag har inte spelat tidigare spel, förutom 2 timmar av det första imorse. Och jag dömde det jag såg utifrån mina egna likes/dislikes, TB är jävligt opartisk när han beskriver spelen. men lägger till hans personliga åsikt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Blir nog inget köp trotts allt. Vem vet kanske ångrar mig längre fram.

Inaktiv

Förbetalt och beställt till PS4. Finns ju inte så många spel till den än så det blir nog skoj. Förväntningarna är lite nertryckta nu också så jag kommer nog bli positivt överraskad. Väntar mig inte GOTY direkt så det blir nog några timmar god underhållning.

Medlem
Skrivet av Cane:

Om inte ens de stora spelsidorna gillar det här nerdummade thief är det fan illa, då kan det inte vara mycket till spel

Att lita på en spelsajts betyg är som att lita på en politiker.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Verkar som att merparten av de som inte gillar spelet är folk som spelat de gamla Thief spelen, vilket inte jag har, så jag kanske kommer att gilla det? Gillar stealthspel, men inte spelat så många. Älskade Dishonored.

Medlem

Anledningen till att de valde just Thief IP´n kan man ju bara spekulera kring men baserat på vad jag läst och sett från nya Thief så har min misstanke om att få "gratis" PR inte ändrats. Varför annars göra ett Thief spel som verkar vara ett helt annat spel? Hade de kallat spelet något annat hade all kritik som riktats mot spelet av äldre fans varit som bortblåst. Fast då hade det ju även varit ett annat spel, ett spel som kanske inte ens hade tilltalat de som nu gillar nya Thief.

Jag tror att de som gillar Dishonored kommer vara benägna att gilla nya Thief medan, som sagt, de som gillade de gamla spelen antagligen kommer tycka det här spelet är för linjärt och scriptat. Även om jag inte hade gillat gamla Thief så hade AI´n varit väldigt avgörande, utan bra AI så känns spelet tomt. Hade demot på Far Cry haft en korkad AI hade jag inte varit intresserad av spelet alls, samma sak med Crysis, Half-Life 2 (fortfarande ett av de bästa FPS spel som gjorts).

Om man spelar Thief : TDP idag och inte är van vid gamla spel så kommer man nog reagera på hur man förväntas komma på vad man ska göra själv. Den inledande hjälpdelen förklarar bara hur spelet fungerar och låter en öva på saker som är vitala för att kunna klara spelet. Spelet är ganska tråkigt i början men det tar bara några uppdrag innan man börjar se varför Thief är så omtalat som det är. Kartorna kan ibland bli massiva och det enda man har är en karta som inte är speciellt detaljerad. Var är denna i nya Thief? Var är dokumenten som är en del av spelet (alltså inte som i nya Thief, utan riktiga dokument som är handskrivna).

Ase
Medlem

Tyvär så var spelet totalt förstört, kontrollerna suger ! finns ingen bra styrning med mus & tagentbord ,märks att dom gjort spelet för konsoller snyggt e det men som sagt förstört för oss pc spelare, fattar inte varför dom inte kan ge direkt kontroll över karaktären (vi hade det redan på quake1 tiden) utan tryck knapp . så händer det, tryck nästa så händer .... hoppa kan man inte heller, allt går som på en rälsbana trist på ett spel som annars kunde vara bra ger det nog 3 av 10 allt pga kontrollerna

12
Skriv svar