Ska butiksanställda få neka homosexuella service?

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Det finns inga spöstraff för homosexualitet i Sydamerika, det är heller inte förbjudet att vara homosexuell i varken Venzuela eller Colombia. Säkert det inte är Afrika du tänker på?

Efter lite googlande så var det nog denna artikeln som jag tänkte på och Mail är ju inte i sydamerika, utan i afrika. Så felplacerat av mig där.

Men sedan så finns det, lite som Banditen är inne på, mer eller mindre de faco lagar/regler som redan utövas även om dom inte finns officiellt.

Kan du ge exempel på detta? Huvudstaden i Colombia (Bogota) ses som en av världens mest gayvänliga städer. Man får leta sig ut mot landsbygden om du ska hitta riktiga konservativa. Våldsdåd mot HBT-personer hör inte till vanligheterna i Colombia, till skillnad från Ryssland. Men visst förekommer det, som i alla länder.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Kan du ge exempel på detta? Huvudstaden i Colombia (Bogota) ses som en av världens mest gayvänliga städer. Man får leta sig ut mot landsbygden om du ska hitta riktiga konservativa. Våldsdåd mot HBT-personer hör inte till vanligheterna i Colombia, till skillnad från Ryssland. Men visst förekommer det, som i alla länder.

Just Colombia var fel av mig. Som jag skrev tidigare så tänkte jag på Mali, som jag av någon anledning placerade i syd-/centralamerika... Och eftersom jag inte kom på namnet på landet jag tänkte på så nämnde jag Colombia som exempel då det ligger i just sydamerika. Med andra ord: Colombia hade inte med det att göra, jag ber om ursäkt för förvirringen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är inte okej att förneka service av någon anledning såvida det inte är så att kunden eller butikens anställda är i fara.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Hur enkelt som helst att svara på=stort nej absolut inte oavsett om det är privat företag eller ej.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Känns som en konstig regel "troende får kränka folk för att inte bli kränkta".

Dessutom är det något av det dummaste någonsin att göra lagar pga religion enligt mig. Politik och religion hör itne ihop PÅ NÅGOT SÄTT


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Känns som en konstig regel "troende får kränka folk för att inte bli kränkta".

Dessutom är det något av det dummaste någonsin att göra lagar pga religion enligt mig. Politik och religion hör itne ihop PÅ NÅGOT SÄTT

Känner ärligt talat att religionens plats i någonting överhuvud taget är starkt ifrågasättbar vid det här laget


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av yoyisy:

Känns som en konstig regel "troende får kränka folk för att inte bli kränkta".

Dessutom är det något av det dummaste någonsin att göra lagar pga religion enligt mig. Politik och religion hör itne ihop PÅ NÅGOT SÄTT

Känner ärligt talat att religionens plats i någonting överhuvud taget är starkt ifrågasättbar vid det här laget

Du menar förutom att folk kan neka att hälsa kvinnor i hand och sedan få ersättning för att han inte fått jobbet på grund av det? Eller att tjejjer inte behöver vara med på gymnastiken bara för att det är killar är i samma lokal?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om man ska börja neka folk service pga av deras livsstil så har man valt fel yrke.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av yoyisy:

Känns som en konstig regel "troende får kränka folk för att inte bli kränkta".

Dessutom är det något av det dummaste någonsin att göra lagar pga religion enligt mig. Politik och religion hör itne ihop PÅ NÅGOT SÄTT

Känner ärligt talat att religionens plats i någonting överhuvud taget är starkt ifrågasättbar vid det här laget

Du menar förutom att folk kan neka att hälsa kvinnor i hand och sedan få ersättning för att han inte fått jobbet på grund av det? Eller att tjejjer inte behöver vara med på gymnastiken bara för att det är killar är i samma lokal?

Dem exemplen du nämner är väl de bästa vi har i Sverige. alla kulter, inklusive de största som Islam, Protestantism, Scientologi etc etc bygger på vidskepelse vilket är ekvivalent till att inte kunna koppla samman orsak och verkan, varför ska dessa människor få speciella lagar som tillåter dem att diskriminera? ja ingen vet.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Nej, religionsfriheten ger ingen rätt att neka homosexuella service. Lika lite som religionsfriheten ger rätt att neka andra religioner service. Religionsfriheten tar slut vid att du får lov att ha en tro, att utöva denna inom de allmänna gränserna av lagen och att du får lov att ha en plats att utöva denna. En restaurang är inte en sådan religiös plats och att servera mat är inte en religiös utövning. Gränsen går väl vid att du får neka att servera homosexuella nattvard om du verkligen är så tvär om det hela.

Jag tror inte att dem som ivrar för detta förslag skulle vara lika glada i att själva bli diskriminerade pga. sin tro. Sådana personer skulle jag gladeligen diskriminera om jag fick. Det är vidriga personer som plockar och väljer i bibeln för att sedan pressa på sin skeva tro på andra. Jag trodde att huvudlinjen i andra testamentet var att älska din näste, inte att sprida hat och förtryck.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar