Att berätta något

Skribent
Att berätta något

Att sitta och spela ett spel för att sen i slutet upptäcka att storyn inte håller ihop eller att manusförfattarna helt har gått "Lost" på storyn kan göra en rejält besviken. Tyvärr är det ganska många gånger detta händer i spel. Faktum är att spelmediet har en rätt lång väg att gå vad gällande berättande och manus. Rihanna Pratchett har också uttryckt hur svårt det är att vara manusförfattare då de blir oftast överkörda av spelutvecklarna.

Jag kan nog räkna på en hand spel som har en story som direkt sticker ut och försöker göra något av just berättandet. Jag förstår att det inte är lätt att skriva bra berättelser men oftast så saknar spelutvecklarna det dramaturgiska som bra filmskapare har. Det kan nog märkas mest när man försöker göra ett en filmversion av ett "bra" spel. Storyn kan ses med bra ögon i spelvärlden men när man ser den på vitaduken så faller allt platt. Givetvis beror det ju på vem som gör filmversionen också, men oftast så är storyn och berättande rätt platt redan från spelet.

Andra aspekten är att bra historier kan slarvas bort i en medioker spelmekanik. Jag tänker då på Bioshock - Infinite. Det är ett bra spel och jag vet att Ken Levine vill berätta något, dock så faller mycket på att spelmekaninken som till mesta del är en standard korridorsshooter. För mig så bryter det lite hela illusionen och jag spelade mest igenom skjuta momenten för att komma till nästa storydel. Tillsammans hängde de inte riktigt ihop så bra. Delsvis tycker jag nog att Last of Us också har de problemen av vad jag sett. Inte lika mycket som Bioshock, men spelmekanik och story är lite separerade. Det är ett problem att få spelmekanik och story att gå hand i hand. Åt andra hållet kan vissa spel nästan bli självspelande för att kunna berätta en historia och detta är ju inte heller bra. Sen har vi de spel som är på väg någonstans men faller ihop på mållinjen, t.ex. Mass Effect 3 där allt blir space magic och konstigheter.

Karaktärer är också en deal braker, men det har jag i stort behandlat tidigare. Spelkaraktärer blir oftast just vad de är "spelkaraktärer". De är svårt att känna att de är verkliga. Kvinnorna kan ju t.ex. ha utstyrsel som inte ens är fysikt möjligt att ha på sig som tjej, och männen ser ju ut som He-man. Till och med Lara Croft fick lite förändrade kläder till sin filmversion för att de kanske kändes lite väl tv-spel. Även beteendet kan kännas direkt "tv-spelsmässigt" och det kan vara svårt att känna något för karaktärerna i fråga.

För att ta ett exempel på ett spel som gifter båda delarna så måste jag hålla fram Josef Fares "Brothers". Det syns att denna man brinner för både spel och film, han lyckades med att gifta spelmekanik med ett bra historieberättande. Dessutom skriver han oss inte på näsan utan låter oss ta del av materialet med egna tankegångar. Jag hoppas nu att Fares kan få lägga vantarna på ett AAA-projekt. Med han bakom spakarna kan vi nog få se något revolutionerande. Jag tycker även att Telltales gör ett bra jobb med sina spel, dock får vi se om de kan hålla uppe kvalitén med så många projekt antagna.

Sen har vi spel som Spec Ops - the Line, där ingen i spelmediet fattade riktigt helheten. Spelet har så många subtila saker i sitt berättande att man missar dem. Men börjar man gräva i spelet och titta efter små saker så ser man en otroligt välberättad historia. Till och med den mediokra shootermekaniken har en tanke och ska få oss att ifrågasätta. Tyvärr så kräver det både efterforskning på nätet och att man spelar igenom spelet flera gånger för att man ska greppa allt. Problemet där är att de har dolt saker allt för väl och även om de inte velat underskatta spelarnas intellekt så blir det nästan som de överskattar det. Spelet blir allt för svårt att förstå helt enkelt. Men det är synd, själv tycker jag spelet är en pärla nu när jag grävt lite i det.

Att foga ett berättande och spelmekanik är inte lätt tydligen. Vi är på rätt väg med de exempel jag tagit upp här. Jag hoppas vi kan få se något riktigt spektakulärt denna generation, något som tar berättandet till en helt ny nivå.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Att berätta något

Håller med gällande Spec Ops: The Line, väldigt subtil och annorlunda shooter om man får säga så. Sen är jag, som så många andra, ett fan av Half-Life's "icke-berättande".

Skrivet av 73mpl4R:

Håller med gällande Spec Ops: The Line, väldigt subtil och annorlunda shooter om man får säga så. Sen är jag, som så många andra, ett fan av Half-Life's "icke-berättande".

'

"Spec Ops ..." - är som Uncharted med patos, och inte blir det sämre att det är samma röstskådis.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar