När får vi en homosexuell huvudperson i ett storspel?

Skribent

Jag som tycker det är björnbögar i var och vartannat spel. Inte mig emot om andra grupperingar representeras.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Ellen Page finns ju

Medlem

Det dröjer väl inte länge innan vi får se en

Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Tror inte du fattar vad jag menar, jag syftar på att måste man alltid skapa en bild av en värld med hetero människor? Måste alltid huvudkaraktären vara hetero med?
Vad skadar det en gamer ifall man får spela som gay? Skulle dom flesta här gråta om den man spelar som råkar vara homosexuell kan dom ju lika gärna sluta spela eller bara respektera att så är läget och fortsätta lira.

Förstår inte varför folk ska bli så ledsna för att den frågan ställs när vi får veta av att huvudkaraktären har en annan läggning, tycker väl vi borde ha kommit längre än så. till med homohatet existerar väldigt starkt ännu bara ute på gatan är folk dömer ifall två killar går och håller händerna.

Kan slå vad om att det är helt ok ifall det skulle vara en lesbisk tjej som är huvudkaraktär, för det är ju exakt samma sak ute i verkligheten.
Det är inte ok om det är två killar som visar sin kärlek till varandra öppet, men är det två tjejer då sitter folk och gräver sig i byxan.

Börja se över hur ni tänker, för jag finner det bra att andra läggningar syns i spel.

För knappast att det ärfler hetero runt om i världen än vad det är homosexuella eller bi, tror det är en ganska fin blandning. Ännu existerar det massor med folk som inte vågar erkänna sin läggning.

Jag fattar precis vad du menar och jag håller inte med helt enkelt. Jag vill inte spela som en person som sätter på samma kön, så är det bara.

Det är väl bättre att utvecklarna gör så att man får välja själv vad man vill vara. Alla blir nöjda.

Medlem

Till att börja med vill jag påpeka att Soulban är ett synnerligen olyckligt namn för en homosexuell person, men fantastiskt kul IMO. (Och hans namn består av början av Lucifer och slutet av Damien, ermahgerd!!)

Skrivet av Gaara:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Kan bara hålla med och jag är lika trött på detta feminist tjat...

Feministtjat? Det här är inte en fråga om feminism, även om de tangerar varandra i tanken om människors lika värde. Du ska inte ge en känga till kyrkan och USA när du ändå är igång och stör dig på random saker?

Skrivet av Alexraptor:

När får vi en Jude som en huvudperson i ett storspel? Eller Romer och Samer och andra diverse minoriteter?
Varför ska en minoritet få speciell behandling och uppmärksamhet när dom andra inte får det?

Det handlar inte om att de ska få speciell uppmärksamhet eller särbehandling, det handlar om att de inte ska ignoreras och uteslutas.

Medlem

Men altså spel utvecklas och ges ut av vinstdrivna företag då vill man ju självklart ha den karaktär som majoriteten kan identifiera sim med, ganska dumt att göra en huvudkaraktär som endast kanske 5% vill vara. När jag spelar vill jag vara en vit man för att jag är en vit man precis som 90% av dem som spelar.

Medlem

aldrig hoppas ja

Medlem

När Nintendo gör Tingles år, och nästa Zelda har honom som huvudkaraktär.

Majoras Mask, Never Forget.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av lop3r:

Men altså spel utvecklas och ges ut av vinstdrivna företag då vill man ju självklart ha den karaktär som majoriteten kan identifiera sim med, ganska dumt att göra en huvudkaraktär som endast kanske 5% vill vara. När jag spelar vill jag vara en vit man för att jag är en vit man precis som 90% av dem som spelar.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men jag är en vit, heterosexuell man och det är ytterst sällan jag identifierar mig med huvudpersonen eller någon annan i spel. Ibland dras jag in i karaktärer, men överlag är de för dåligt skrivna och onyanserade för att kännas trovärdiga. Spelar du inte Tomb Raider eller andra spel där du inte kontrollerar en vit man? Är hudfärg och kön det enda som är viktigt, medan du utan problem kan vara ett tjugo år äldre/yngre muskelberg som undervisar på Harvard när han inte vinner fjorton guld i OS?

Jag tror inte heller att man löper någon större risk att begränsa marknaden genom att ha en homosexuell huvudperson, så länge de inte trycker upp sexualiteten i ansiktet på spelaren. Spelet kan mycket väl få ganska bred uppslutning bland homosexuella (som det faktiskt finns en del av) utan att behöva utesluta många heterosexuella gamers. Jag tror inte att det är så hemskt många gamers utanför Ryssland som blir så äcklade av tanken att styra en homosexuell karaktär att de vägrar röra spelet.

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Du behöver inte be om ursäkt alls, hela homodebatten har gått för långt. Vem egentligen bryr sig vad folk har för läggning? Så länge man inte packar på mig det så skiter jag fullständigt. Det är samma med "hen"-debatten. Känner sig människor lite förmer om dom använder ordet så okay,. men jag kommer aldrig använda ordet.

Kommer det ett spel som försöker göra sig märkvärdigt bara för att det råkar vara så att huvudkaraktären är bög eller flata så kommer jag undvika det som pesten. Möjligen om det visar sig vara ett suveränt spel kan jag tänka om....

Medlem

Bioware har sina spel där man kan vara homosexuell, det får väl ses som AAA? Så det har redan gjorts. Eller är det viktiga att det är ett spel där man inte får välja så vi onda heterosexuella vita män inte får som vi vill?

Medlem
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

När får vi en Jude som en huvudperson i ett storspel? Eller Romer och Samer och andra diverse minoriteter?
Varför ska en minoritet få speciell behandling och uppmärksamhet när dom andra inte får det?

Har du någonsin hört talats om uttrycket "två fel blir inte ett rätt"? Det är iaf rätt relevant här, eftersom sakfrågan ifrågasätter varför över 90% av alla spel följer samma stereotyp när det finns rätt så mycket mer möjligheter kring karaktärsdesignen för en protagonist. Ingen strävar heller efter att normen skulle bytas ut mot homosexuella, utan snarare att det faktiskt blir lite mer variation i karaktärsdesignen istället för att hälften av alla spel har samma huvudkaraktär.

Skrivet av lop3r:

Men altså spel utvecklas och ges ut av vinstdrivna företag då vill man ju självklart ha den karaktär som majoriteten kan identifiera sim med, ganska dumt att göra en huvudkaraktär som endast kanske 5% vill vara. När jag spelar vill jag vara en vit man för att jag är en vit man precis som 90% av dem som spelar.

Om du tror att 90% av alla spelare är vita heterosexuella män så är du fullkomligt verklighetsfrånvänd, och hade behövt en kalldusch så att du kanske vaknar upp i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Predman:

Yay The Boondocks - No Homo

http://www.youtube.com/watch?v=1qlyn-jp0KE

But now you're forgetting The Story of Gangstalicious.

Medlem

Varför har hela spelbranschen blivit sån jäkla moralhora på sistånde?


signatur

Game long and prosper

Medlem

***Spoiler*** om THE LAST OF US (årtiondets storspel). Läs inte vidare om du inte vill veta...

Ellie är gay/bi och det berättas i DLC:n "Left Behind".


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

FM-guru
F.d. Sisyr

Vem fan bryr sig? Som toppkommentaren skrev är den sexuella läggningen något som sällan specifieras i spel. Varför? För att i den stora majoriteten spel spelar den sexuella läggningen INGEN SOM HELST JÄVLA ROLL FÖR HANDLINGEN.

Med det sagt finns det redan gott om t.ex. rollspel där huvudkaraktären är homosexuell, om man väljer att spela som det.

Skrivet av Javas:

Varför har hela spelbranschen blivit sån jäkla moralhora på sistånde?

Överdrivet hårda ord, men svaret är större mediaexponering.

Medlem
Skrivet av Javas:

Varför har hela spelbranschen blivit sån jäkla moralhora på sistånde?

Är det verkligen så moralhorigt att bara öppet ställa frågan? Just throwing it out there, whatever liksom?

Artikelrubriken är alltså inte avsedd att läsas som en uppmaning, med gnällig och otålig röst, utan mer som en svävande och filosofiskt shakespeariansk retorisk monolog.

Typ som "to be...? or not to be...?", sagt med långa andningspauser, i pottfrilla och långkalsonger.

Låter inte så hotfullt i mina öron.

Eller har jag missat en overt gnällig och otålig uppmaning någonstans i artikeln?

Medlem
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Genom att läsa kommentarerna i denna tråd så får man nästan svar på frågan. Tror faktiskt det behövs ett nytt storspel i stil med HL där protagonisten är gay. Jag tror inte det behövs så mycket för hbqt-spelarna som för vissa andra. En del kommentarer här inne är det sådan stenålder på att man nästan gör en facepalm... men man har tragiskt nog vant sig för länge sedan.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Genom att läsa kommentarerna i denna tråd så får man nästan svar på frågan. Tror faktiskt det behövs ett nytt storspel i stil med HL där protagonisten är gay. Jag tror inte det behövs så mycket för hbqt-spelarna som för vissa andra. En del kommentarer här inne är det sådan stenålder på att man nästan gör en facepalm... men man har tragiskt nog vant sig för länge sedan.

...tja, det är väl ok om det kommer ett sådant spel. Dock lär inte jag köpa den


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nocturnal77:

***Spoiler*** om THE LAST OF US (årtiondets storspel). Läs inte vidare om du inte vill veta...

Lär dig använda spoilertags om du ska spoila. Jag ger dig ett tips; koden skrivs inte helt jävla förvånande som , men med "spoiler" istället för "dumfan".

Resultatet blir detta:

Ja, du spoilade för mig eftersom, japp, jag läser ofrivilligt alldeles för fort för att den där "varningen" skulle hinna noteras.

Medlem

Det är desmond eller hur ?

Medlem

Varför blir alla så aggressiva när vi ifrågasätter era vita macho protagonister?

Inaktiv
Skrivet av Skelögd:

Det dröjer väl inte länge innan vi får se en

Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Den frågan an man ju även ställa när det gäller att dom allra flesta huvudkaraktärer ännu är hetero, måste det synas också?

hmmmmmmmmm, ja vad kan detta bero på tro?

kan det vara för att de flesta helt enkelt är hetero?

Tror inte du fattar vad jag menar, jag syftar på att måste man alltid skapa en bild av en värld med hetero människor? Måste alltid huvudkaraktären vara hetero med?
Vad skadar det en gamer ifall man får spela som gay? Skulle dom flesta här gråta om den man spelar som råkar vara homosexuell kan dom ju lika gärna sluta spela eller bara respektera att så är läget och fortsätta lira.

Förstår inte varför folk ska bli så ledsna för att den frågan ställs när vi får veta av att huvudkaraktären har en annan läggning, tycker väl vi borde ha kommit längre än så. till med homohatet existerar väldigt starkt ännu bara ute på gatan är folk dömer ifall två killar går och håller händerna.

Kan slå vad om att det är helt ok ifall det skulle vara en lesbisk tjej som är huvudkaraktär, för det är ju exakt samma sak ute i verkligheten.
Det är inte ok om det är två killar som visar sin kärlek till varandra öppet, men är det två tjejer då sitter folk och gräver sig i byxan.

Börja se över hur ni tänker, för jag finner det bra att andra läggningar syns i spel.

För knappast att det ärfler hetero runt om i världen än vad det är homosexuella eller bi, tror det är en ganska fin blandning. Ännu existerar det massor med folk som inte vågar erkänna sin läggning.

Jag fattar precis vad du menar och jag håller inte med helt enkelt. Jag vill inte spela som en person som sätter på samma kön, så är det bara.

Det är väl bättre att utvecklarna gör så att man får välja själv vad man vill vara. Alla blir nöjda.

Märker jag en viss homofobi här? Vad vill du istället ha en tuttlisa som har gigantiska sillisar?

Förstår mig inte på denna fobi, varken i verkliga livet eller när det kommer till spel.

Och det finns ingen som blir helt nöjd, får alla välja sitt eget så kommer det gnällas i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Genom att läsa kommentarerna i denna tråd så får man nästan svar på frågan. Tror faktiskt det behövs ett nytt storspel i stil med HL där protagonisten är gay. Jag tror inte det behövs så mycket för hbqt-spelarna som för vissa andra. En del kommentarer här inne är det sådan stenålder på att man nästan gör en facepalm... men man har tragiskt nog vant sig för länge sedan.

...tja, det är väl ok om det kommer ett sådant spel. Dock lär inte jag köpa den

Förklara gärna varför du inte skulle köpa det

Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Märker jag en viss homofobi här? Vad vill du istället ha en tuttlisa som har gigantiska sillisar?

Förstår mig inte på denna fobi, varken i verkliga livet eller när det kommer till spel.

Och det finns ingen som blir helt nöjd, får alla välja sitt eget så kommer det gnällas i alla fall.

Det är väl inte per automatik homofobi bara för man inte vill spela en homosexuell karaktär?
Jag bryr mig inte om det kommer spel med homosexuella huvudpersoner, men jag försöker oftast leva mig in i spelen medan jag spelar...och är man själv som mig hetrosexuell så känns det definitivt inte rätt att spela en homo karaktär.

Det finns säkert en del homofober som skriver här - men det är lite tråkigt att homofob kortet ska dras så fort någon inte håller med eller?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Dvärgen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av bleetzer:

Asså homo debatten börjar gå mig på nerverna. VARFÖR är det så viktigt att man ska få synas och höras bara för man är bög? Är det så illa att alla bögar känner att deras liv skulle förbättras om de fick ett spel med en huvudkaraktär som har samma sexuella läggning?

Ber om ursäkt om detta låter argt, starkt eller anti på något vis, men jag förstår bara inte grejen.

Genom att läsa kommentarerna i denna tråd så får man nästan svar på frågan. Tror faktiskt det behövs ett nytt storspel i stil med HL där protagonisten är gay. Jag tror inte det behövs så mycket för hbqt-spelarna som för vissa andra. En del kommentarer här inne är det sådan stenålder på att man nästan gör en facepalm... men man har tragiskt nog vant sig för länge sedan.

...tja, det är väl ok om det kommer ett sådant spel. Dock lär inte jag köpa den

Förklara gärna varför du inte skulle köpa det

Se mitt andra inlägg.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av krad:

När får vi en Indier som huvudkaraktär? Eller en Same, en Afrikan, en transvestit, en tvekönad, en tysk, en handikappad eller en albino som huvudkaraktär? Ja du, ett otroligt problem som kanske DO borde tillsätta en utredning om?

Folket känner sig mer och mer kränkt för var dag som går!
Jag skyller på alla förbannade sociala medier som fått "folket" att ständigt söka uppmärksamhet..
Ta mig fan synd om varenda jävel idag.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pessimist:

Varför blir alla så aggressiva när vi ifrågasätter era vita macho protagonister?

Insinuerar du att en vit machoprotagonist per definition ska vara hetero?

Medlem

De valen finns ju redan, för huvudrollskaraktären i Mass Effect.

Inaktiv
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Dvärgen:

Märker jag en viss homofobi här? Vad vill du istället ha en tuttlisa som har gigantiska sillisar?

Förstår mig inte på denna fobi, varken i verkliga livet eller när det kommer till spel.

Och det finns ingen som blir helt nöjd, får alla välja sitt eget så kommer det gnällas i alla fall.

Det är väl inte per automatik homofobi bara för man inte vill spela en homosexuell karaktär?
Jag bryr mig inte om det kommer spel med homosexuella huvudpersoner, men jag försöker oftast leva mig in i spelen medan jag spelar...och är man själv som mig hetrosexuell så känns det definitivt inte rätt att spela en homo karaktär.

Det finns säkert en del homofober som skriver här - men det är lite tråkigt att homofob kortet ska dras så fort någon inte håller med eller?

vad kallar du en då som är hetero men inte finner det rätt att spela en homosexuell karaktär?

Skriv svar