Haters gonna hate.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Svinstarkt av dig att ha kommit så här långt, och fortsätta framåt trots din svåra bakgrund, en bakgrund som inte på något sätt fråntar trovärdighet från dina texter eller dig som skribent. Om något så höjs trovärdigheten, då du verkar ha upplevt och sett saker som många annars skulle vara blinda inför.

Skulle folk dessutom koncentrera sig mer på vad som faktiskt skrivs och inte vem det skrivs av, så skulle de nog se att dina artiklar är av samma kvalitet som andra duktiga speljournalister. Men tyvärr kan folk bete sig som idioter när de konfronteras med något främmande, något de växt upp med och valt att ignorera.

Så du ska ha ett stort jäkla tack för att du fortsätter som du gör, och FZ har enligt mig blivit bra mycket intressantare sedan du började recensera här, både tack vare dina egna texter och din påverkan på "klimatet". För, som du skriver, haters gonna hate, men det märks att du bidragit till att fler vågar ta del i debatten! Och det om något, är ju otroligt viktigt.

Blir lättat när du skriver så. För det är ju det jag har varit rädd för. Men jag tror också som du skriver att vissa nog förstår att jag har personlig erfarenhet av sexism, rasism and so on. Jag ser saker som många inte tänker på för att det inte har varit en del av deras liv.

Ganska intressant det där. Mina manliga kollegor får inte stå ut med i närheten av så mycket skit som jag får - trots att vi kan skriva om exakt samma saker och ha liknande argument. Jag har även märkt att killar lättare lyssnar på män i sånna här frågor. Trist.

Nyligen fick jag en intressant kommentar på AB. Denna:
"Man blir förvånad av om man känner till Kerstin Alex. Hon höll på så här hela tiden på FZ med ( t om värre i vissa recensioner) och till sist blev riktigt många läsare trötta och irriterade som f*n på henne."

Men så kollar jag tillbaka och ser vilka kommentarer som fått flest tummen upp. Inser att den tysta majoriteten håller hus även här. Stort tack ska du ha som läser och märker att det jag skriver gör skillnad riktigt värmande kommentar. Har också märkt att fler vågar ge sig in i debatten nu.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Fl3xus:

varför skall en så stor tidning som aftonbladet, mörka härkomst på individen samt dennes indentitet som utfört detta fruktansvärda bestialiska dåd

Av flera anledningar. Till att börja med för att mannen inte dömts för brottet. I väldigt få fall avslöjas en förövares identitet innan personen har dömts för ett brott. Man är, som uttrycket säger, oskyldig till dess att motsatsen bevisats i en domstol.

Och sen är det även så att mannen är svensk medborgare. Då ska han dömas enligt samma lagar som Anders Andersson från Lidingö. Ras och härkomst ska inte spela in när man utreds för brott. Vårt rättssystem ska behandla alla svenska medborgare lika. Det är en av stöttepelarna i demokrati.

Tack. Tänkte skriva något liknande. Nu slipper jag


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

SPAMSPAMELLISPAM!


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Jag håller inte alltid med om det du skriver i dina recensioner men gillar dig skarpt som person och tycker att det du skriver ändå behövs. Man måste inte hålla med, men det du skriver ger än ändå en tankeställare. Det var också väldigt intressant att lyssna på din berättelse i Psykpodden. Tack för att du finns!

Tänk så tråkigt om alla hade skrivit likadant, om ingen stack ut. Ingen pallade ta upp ämnen som ändå är viktiga. Kör hårt Kerstin!

Fl3xus:
Vänta nu här, folk som är kritiska mot SD är antidemokratiska? Tycker ofta att det som kommer från SD's håll låter allt annat än demokratiskt. Varje gång man läser dravel från Avpixlat och liknande, eller tweets/uttalande från random SD politiker (inte sällan högt uppsatta SD politiker) blir man ju mörkrädd. Mer verklighetsfrånvända människor får man leta efter. Väntar fortfarande att SD ska komma med nåt vettigt. Än så länge har de inte lyckats iallafall.

Kul att mina texter är tankeställare det är ju meningen förstås. Man behöver absolut inte hålla med mig. Det visar ju bara på att vi är två olika individer. Tror inte att det finns någon där ute som alltid håller med mig. Tack för att DU finns och läser mina texter. Utan dig och andra läsare hade jag inte kunnat ha detta som yrke.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Fl3xus:

varför skall en så stor tidning som aftonbladet, mörka härkomst på individen samt dennes indentitet som utfört detta fruktansvärda bestialiska dåd

Av flera anledningar. Till att börja med för att mannen inte dömts för brottet. I väldigt få fall avslöjas en förövares identitet innan personen har dömts för ett brott. Man är, som uttrycket säger, oskyldig till dess att motsatsen bevisats i en domstol.

Och sen är det även så att mannen är svensk medborgare. Då ska han dömas enligt samma lagar som Anders Andersson från Lidingö. Ras och härkomst ska inte spela in när man utreds för brott. Vårt rättssystem ska behandla alla svenska medborgare lika. Det är en av stöttepelarna i demokrati.

Låter ju jättebra att skylla på pressetik i alla lägen. Då kan vi tillämpa det praktiskt då. T ex i detta fallet (hittade inte den tydligaste länken jag ville få tag i här),här har vi odömda personer som har häktats och här har AB inga problem att publicera vare sig namn eller bild. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18045780.ab (Gå in på bilder, för att få opixlad bild på den åtalade)
Och som mot exempel har vi en brottsåtalad vänsterextremist http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18438016.ab som är föga förvånad är pixlad, sedan förekommer vad jag vet inga andra opixlade bilder på denna vänsterextremist från aftonbladet sida. För det är en av deras "egna" som står för den "goda kampen" och då kan man tillämpa dubbelmoral! Jag gillar inte hyckleri, alltså är det ingen demokrati som du försöker påvisa, när man publicerar namn och bild på en nazist men i samma veva pixlar den vänsterextreme och inte redovisar namn. Kan inte bli mycket tydligare än så!

Allmänt känt är det, att det är mycket vanligt att man hänger ut svenskar med namn och bild än invandrare för man inte vill det skall nå fram till den stora bredda massan som är statiskt bevisat att invandrare särskilt utomeuropéer är överrepresenterade i brottsstatistiken. Visst har socioekonomiska faktorer en del i det, men också kulturella uttryck som vissa kulturer har en förutbestämd nedsättande syn moral&etik och på andra kulturer t ex svenskar.

Det verkar som det tävlas i att hitta rasism idag som uppenbarar sig i bakverk, i böcker, på tryckta t-shirts etc men när faktiskt svenskar som är minoriteter i förorter blir offer för rånvågor, eller våldtäkter för att de är just svenskar då är det locket på från MSM media som gäller.

Coincidence? I think not!

Ish
Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.

Eh. Nog är det du som komplicerar det. Eller åtminstone totalt missförstår mig. Ja, åsikter är subjektiva. Precis som mina recensioner. Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter, eller hur? Inga problem där. Men jag försöker inte aktivt tysta ner de som kritiserar mig sakligt. Snarare tycker jag det är fel att nätmobba och ge sig på mig med hot och personangrepp bara för att jag har en annorlunda åsikt. Eller tycker du det är rätt att göra så mot en annan människa? Hoppas inte det.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Tack!

Till dig och alla andra som under det senaste året har förändrat diskussionerna, kommentarerna och klimatet på FZ.
Har på senast vart väldigt glad över vad jag ser i bloggfälten och kommentarerna och det är tack vare pionjärer som du! Kämpa på och var bäst!

Fick inte din autograf på min musmatta dock, det kommer jag aldrig att glömma

Ish
Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.

Eh. Nog är det du som komplicerar det. Eller åtminstone totalt missförstår mig. Ja, åsikter är subjektiva. Precis som mina recensioner. Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter, eller hur? Inga problem där. Men jag försöker inte aktivt tysta ner de som kritiserar mig sakligt. Snarare tycker jag det är fel att nätmobba och ge sig på mig med hot och personangrepp bara för att jag har en annorlunda åsikt. Eller tycker du det är rätt att göra så mot en annan människa? Hoppas inte det.

Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, inte på vad jag pekar med..

Men ok, jag hugger. En recensent skriver alltid subjektivt, så varför försvara dina åsikter när du själv är medveten om att vissa inte delar dem? Extremt onödigt. Det får dig bara att verka osäker om dina, återigen, subjektiva åsikter. Jag har en känsla av att du tycker jag är negativ mot dig, men det är ju precis tvärt om. Du har ju misstolkat allt jag skrivit hittills så jag har väl inge förväntningar denna gången heller på att polletten trillar ner men men. Det är en sak att kritisera artikeln, men en annan att kritisera åsikten den förmedlar. Min take away point är att om det är du eller din åsikt som blir kritiserad så borde du inte ens ge gensvar över huvud taget.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.

Eh. Nog är det du som komplicerar det. Eller åtminstone totalt missförstår mig. Ja, åsikter är subjektiva. Precis som mina recensioner. Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter, eller hur? Inga problem där. Men jag försöker inte aktivt tysta ner de som kritiserar mig sakligt. Snarare tycker jag det är fel att nätmobba och ge sig på mig med hot och personangrepp bara för att jag har en annorlunda åsikt. Eller tycker du det är rätt att göra så mot en annan människa? Hoppas inte det.

Trollar du eller? Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, sluta titta på fingret.

Du säger att man inte ska ta åt sig och ignorera. Tror det är lättare sagt än gjort, varken du eller jag har med största sannolikhet upplevt vad Kerstin har.

Ish
Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.

Eh. Nog är det du som komplicerar det. Eller åtminstone totalt missförstår mig. Ja, åsikter är subjektiva. Precis som mina recensioner. Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter, eller hur? Inga problem där. Men jag försöker inte aktivt tysta ner de som kritiserar mig sakligt. Snarare tycker jag det är fel att nätmobba och ge sig på mig med hot och personangrepp bara för att jag har en annorlunda åsikt. Eller tycker du det är rätt att göra så mot en annan människa? Hoppas inte det.

Trollar du eller? Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, sluta titta på fingret.

Du säger att man inte ska ta åt sig och ignorera. Tror det är lättare sagt än gjort, varken du eller jag har med största sannolikhet upplevt vad Kerstin har.

Allt värt att göra är lättare sagt än gjort.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:

/../

Trollar du eller? Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, sluta titta på fingret.

Du säger att man inte ska ta åt sig och ignorera. Tror det är lättare sagt än gjort, varken du eller jag har med största sannolikhet upplevt vad Kerstin har.

Allt värt att göra är lättare sagt än gjort.

Jag anser dock inte att man ska ignorera mordhot och liknande. Det måste väl hållas på ett visst avstånd för att man ska orka med det men det är ett brott enligt svensk lag. Visst, ett brott folk sällan blir fällda för men att ignorera det helt är dumt.

Ish
Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:

/../

Trollar du eller? Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, sluta titta på fingret.

Du säger att man inte ska ta åt sig och ignorera. Tror det är lättare sagt än gjort, varken du eller jag har med största sannolikhet upplevt vad Kerstin har.

Allt värt att göra är lättare sagt än gjort.

Jag anser dock inte att man ska ignorera mordhot och liknande. Det måste väl hållas på ett visst avstånd för att man ska orka med det men det är ett brott enligt svensk lag. Visst, ett brott folk sällan blir fällda för men att ignorera det helt är dumt.

Man är inte mer offer än man tillåter sig vara.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Jag har så enormt svårt att begripa varför straighta vita män blir så fruktansvärt provocerade av att någon har en annan åsikt än de själva. Eller varför de/vi inte ser den strukturella rasism och sexism som är inbyggt i hela vårt samhälle. Men så är det.

Därför är människor som du, Kerstin, och Tove Bengtsson, Åsa Roos, Angelica Norgren och alla andra som vägrar tryckas ner, så otroligt viktiga. Som manlig spelskribent blir jag inte utsatt för samma vidriga hat som kvinnor som skriver om i stort sett vad som helst, och jag skäms över mitt kön när jag ser vad folk skriver i kommentarsfält och bloggar bara för att en kvinna råkar tycka något de inte håller med om. Samtidigt är jag full av beundran för de kvinnor som orkar fortsätta även mitt i den skitstorm som drabbar dem så fort de avviker från normen det allra minsta. Fortsätt med det!

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:
Skrivet av Kerstin Alex:
Skrivet av Ish:

Vad andra tycker om en har man inget med att göra.

Skrev jag det? Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter. Men det är lågt att försöka tysta/ge sig på en som tänker annorlunda.

Åsikter är subjektiva och det finns därför ingen anledning att försvara sig. Sluta komplicera allt.

Eh. Nog är det du som komplicerar det. Eller åtminstone totalt missförstår mig. Ja, åsikter är subjektiva. Precis som mina recensioner. Jag skrev till och med att folk har rätt att avsky mina texter, eller hur? Inga problem där. Men jag försöker inte aktivt tysta ner de som kritiserar mig sakligt. Snarare tycker jag det är fel att nätmobba och ge sig på mig med hot och personangrepp bara för att jag har en annorlunda åsikt. Eller tycker du det är rätt att göra så mot en annan människa? Hoppas inte det.

Jag skriver en mening, och det är att komplicera? Titta vart jag pekar, inte på vad jag pekar med..

Men ok, jag hugger. En recensent skriver alltid subjektivt, så varför försvara dina åsikter när du själv är medveten om att vissa inte delar dem? Extremt onödigt. Det får dig bara att verka osäker om dina, återigen, subjektiva åsikter. Jag har en känsla av att du tycker jag är negativ mot dig, men det är ju precis tvärt om. Du har ju misstolkat allt jag skrivit hittills så jag har väl inge förväntningar denna gången heller på att polletten trillar ner men men. Det är en sak att kritisera artikeln, men en annan att kritisera åsikten den förmedlar. Min take away point är att om det är du eller din åsikt som blir kritiserad så borde du inte ens ge gensvar över huvud taget.

Vet du, det du skrev först kan inte ha tolkats på så många andra sätt. Så du komplicerar det absolut med att vara så kortfattad att det lämnar utrymme för missförstånd. Så du gör nog både dig och mig en tjänst om du försöker förklara mer om vad du faktiskt menar.

Men tack. Nu förstår mycket bättre. Bara det att det skulle kräva extra energi från oss båda.

Jag är aldrig någonsin osäker när det kommer till mina egna åsikter. Däremot är jag en person som reflekterar mycket och ändå lyssnar på andra för att se om det finns något jag kanske har missat när jag t.ex. har recenserat ett spel. Jag har ju mitt perspektiv, men bara för det så sätter jag mig ju inte på tvären.

Ang. "Man är inte mer offer än man tillåter sig vara" stämmer inte. Om alla tänkte så och inte sade emot eller försökte göra något åt problemet, dvs bara ignorera, skulle vi inte komma någonstans i utvecklingen mot ett bättre samhälle.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Tack!

Till dig och alla andra som under det senaste året har förändrat diskussionerna, kommentarerna och klimatet på FZ.
Har på senast vart väldigt glad över vad jag ser i bloggfälten och kommentarerna och det är tack vare pionjärer som du! Kämpa på och var bäst!

Fick inte din autograf på min musmatta dock, det kommer jag aldrig att glömma

Jag hängde ju inte här innan jag började skriva, så jag har ingen aning om hur det sett ut tidigare. Men det är verkligen jättekul att kunna bidra till förändring. Det gör mig en smula stolt och riktigt glad tack för dina ord. Gör min kväll! Naaw, vilka var det som signerade den? Fragzone-gänget + redaktörer? Ja det är synd! Har aldrig skrivit autograf till någon så det hade ju varit kul för mig med inte lika intressant att langa iväg en musmatta med bara min autograf till dig heller.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Jag har så enormt svårt att begripa varför straighta vita män blir så fruktansvärt provocerade av att någon har en annan åsikt än de själva. Eller varför de/vi inte ser den strukturella rasism och sexism som är inbyggt i hela vårt samhälle. Men så är det.

Därför är människor som du, Kerstin, och Tove Bengtsson, Åsa Roos, Angelica Norgren och alla andra som vägrar tryckas ner, så otroligt viktiga. Som manlig spelskribent blir jag inte utsatt för samma vidriga hat som kvinnor som skriver om i stort sett vad som helst, och jag skäms över mitt kön när jag ser vad folk skriver i kommentarsfält och bloggar bara för att en kvinna råkar tycka något de inte håller med om. Samtidigt är jag full av beundran för de kvinnor som orkar fortsätta även mitt i den skitstorm som drabbar dem så fort de avviker från normen det allra minsta. Fortsätt med det!

Det blir lätt så, Mats. Jag menar, har man inte mött negativa konsekvenser av maktstrukturer så ser man dem inte. Det är logiskt. Jag har legat på botten av många anledningar; kvinna, arbetarklass, halvasiat, psykiska/fysiska problem. Så jag har sett många orättvisor och varit med om många. Det gör att man öppnar upp ögonen på ett annat sätt.

Du nämner ett gäng fantastiska kvinnor som verkligen har gjort skillnad. Jag blir lite ledsen när folk säger att de skäms över att vara gamer eller man på grund av vissa as. Tycker inte de är värda att få en att behöva skämmas. Förstår vad du menar liksom, men förutom att ni har samma könstillhörighet är ni inte samma annars.

Tack för ditt inlägg Mats! Jag tuffar på.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem

Spelmedia behöver kritiker som tar i alla frågor, eftersom spel är en kulturform bland alla andra och därför i mer eller mindre utsträckning påverkas av, och påverkar, vårt samhälle och vår världsbild. Så fortsätt!

Inaktiv

DET KALLAS FÖR OLIKTÄNKANDE MEDMÄNNISKOR-INTE HATERS:down:

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

DET KALLAS FÖR OLIKTÄNKANDE MEDMÄNNISKOR-INTE HATERS:down:

Stor skillnad på de som tänker annorlunda och inte håller med mig, och de som pysslar med nätmobbning.


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Martyrerna:

DET KALLAS FÖR OLIKTÄNKANDE MEDMÄNNISKOR-INTE HATERS:down:

Om någon slår sin fru så kallas han inte för hustrumisshandlare. Han är en oense fysiskt aktiv relationspartner.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Martyrerna:

DET KALLAS FÖR OLIKTÄNKANDE MEDMÄNNISKOR-INTE HATERS:down:

Om någon slår sin fru så kallas han inte för hustrumisshandlare. Han är en oense fysiskt aktiv relationspartner.

Haha, spot on!

Medlem

Bra skrivet. Jag är sjukt glad att du börjat skriva endel för fz. Tycker det är viktigt att någon vill ta upp samhällsfrågorna i sina recensioner på det sätt som du gör det. Jag är själv en vit heterosexuell man så jag passar rätt bra in i normen så jag kan aldrig föreställa mig hur många medmänniskor har det pga av kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning m.m i en mansdominerade värld som spelvärlden verkligen är. Men som sagt, du är så sjukt jävla viktig för svensk spelkultur.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Medlem

Lite sent men: fortsätt! En stor mängd människor på fz ser ingen genusproblematik i spelvärlden. Det finns vissa som försöker argumentera emot, men det drunknar lätt bland alla kommentarer. Att då ha någon i auktoritetsposition som (genom artiklar) styr samtalet underlättar. Faktiskt.

12
Skriv svar