Deal or no deal?

Inaktiv
Deal or no deal?

Gick igenom lite av mina spel igår, och upptäckte att jag samlat på mig en massa dubbletter (blir lätt så när det kommer in billiga små guldklimpar på jobbet). Det är en del av spelen som jag sett att man kan få en del för på tradera. Men även om det alltid är trevligt att ha lite extra pengar i fickan, så tycks jag ha extremt svårt att komma till skott.

Först och främst tänker jag på hur priserna utvecklas. Om man väntar ett tag, stiger eller sjunker priset då? Är det bättre att släppa iväg dom medans det syns att man kan få nåt för dom, eller ska man se det som en liten sparfond som kan ligga och gro i några år?

Ah, the problems

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Deal or no deal?

Jag som precis satt och funderade på hur det där med prissättning fungerar. Tittade lite på Dark Messiah som finns på CDON för 199 kr. Samma spel finns för digital nedladdning för 299 kr. Varför är digitala versionen dyrare? Det som är ännu knäppare att Dishonored, som för övrigt kom ut 2012 (DM kom ut 2006) och dessutom fick högre betyg kostar bara 77 kr. (Förvisso på Spelbutiken, men ändå.)

// edit

Nu är det i och för sig ett gammalt spel, vilket kanske kan förklara att den digitala är dyrare då man vill bli av med den fysiska utgåvan från butiken. Men samma sak gäller ju även nya spel, där dom kan kosta mer redan från dag ett.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Ja, prissättning verkar vara en tuff nöt att knäcka. Men kan ärligt säga att många gånger förstår jag inte alls varför folk väljer att köpa digitala kopior när dom kostar 50 kronor mindre eller lika mycket som i butik. Är det inte mer värt att få hela produkten då?

Men precis som du säger så vill dom ju sälja av fysiska spel samt inte förstöra relationen helt med återförsäljare.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem

När det gäller nya så är det ofta dyrare för att man inte vill konkurrera med fysiska spelbutiker, som skulle kunna bojkotta produkter annars. Men när det gäller äldre så kan jag gissa att spelen helt enkelt inte säljer lika många exemplar redan från start, vilket gör att priset höjs att kompensera kostnaden att göra om det för steam eller liknande. Dom som vill ha det köper det ändå liksom, gamla fans som man inte måste bevisa något för.


signatur

Videomupp

Medlem

Allt före PS2-eran håller på att stiga i pris nu, så det tar ganska många år innan t.ex. Xbox 360 spel kommer bli värda riktigt mycket.

Inaktiv

Är lite Ps1, Gb och Gc som jag konkret kikat på. Förvånad att Gc-spel kunde ligga på den högre skalan faktiskt!


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar