Ljudisolera - hjälp!

Medlem
Ljudisolera - hjälp!

Hejsan!

Jag bor i en liten lägenhet i centrala Halmstad och nyligen köpte jag ett elektriskt trumset för att jag skulle kunna lira trummor utan att störa mina grannar.

När mina trummor hade anlänt såg jag till att testa spela på dem medans min bror stod utanför lägenheten för att höra om det lät mycket (trummorna avger trots allt lite ljud när man slår på plasten, helst kicken) och han sa att det hördes lite men inte tillräckligt för att vara störande vilket självklart var lättande.

Efter det så har jag spelat utan att höra några som helst klagomål...fram till idag. Personen som kom och sa åt mig berättade att det hördes jättemycket ner till hans lägenhet på våningen under genom ventilationen.

Så då är min fråga: Har någon här på FZ några tips om hur man kan dämpa de ljud som smiter ut genom ventilationen?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Vart sitter ventilationen?


signatur

Burn in the light.

Medlem

Sitter en inne på toaletten med.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Fixa två små skivor isolering och montera över ventöppningarna när du tänker lira.
Eller två små bitar dubbelgips, ska tydligen ljudisolera som 60cm vanlig isolering. (har jag endast hört, ej testat i praktiken).

Och fråga din granne lite trevligt vilka tider det är okej att du lever om


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Äggkartonger smetade vi upp min studentlya med i högskolan, och det blev en överraskande stora skillnad faktiskt. Kanske inte hjälper i din miljö dock.

Medlem

Kom ihåg att du faktiskt behöver ventilationen så lösningen måste vara temporär under tiden du spelar. Men det kanske redan var självklart för alla och onödigt att påpeka.

Annars kan du säga till din granne att han är en jävla gnällspik som borde ta sitt bohag och flytta ut i skogen, så långt som möjligt från närmsta människa. Men det kanske inte var svar på din fråga.

Medlem

Tack för alla tips än så länge! Ska tänka och fundera, fixa och tricksa.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Limma fast en plastskål på en träskiva och fäst skivan över ventilationen på något vis. Skålen fungerar som en parabol och studsar tillbaka alla ljud.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Limma fast en plastskål på en träskiva och fäst skivan över ventilationen på något vis. Skålen fungerar som en parabol och studsar tillbaka alla ljud.

HAHA!
Jag fick en nostalgisk shockattack av ditt inlägg som förde tankarna både till "Farbror Frej" och "Staffan och Bengt"!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

hängde i en skitig replokal i Tyskland en gång i tiden =P där hade dom äggkartonger =D Fungerade jävligt bra faktiskt!

1
Skriv svar