Diablo III: Reaper of Souls

Robot
Diablo III: Reaper of Souls

Efter skäll och gnäll är nu Diablo III det spel många suktade efter i åratal men vi ställer oss frågande kring huruvida det är Reaper of Souls förtjänst eller om expansionen bara är ett kuttersmycke.

#diablo-iii


Medlem
Diablo III: Reaper of Souls

Tråkiga bosstrider!? Var ju bland det roligaste med RoS, riktigt svettigt och underhållande första gången man mötte dom och precis klarade sig på torment 1 med hyffsad gear från 60. Samt att mystic är en godsend när du får ett föremål du annars skulle ha sålt/salvageat eftersom någon stat var fel men resten bra!

Medlem

Tråkiga boss fighter? Har ni kört sista bossen?

Och det är ju bra att det kostar mycket att ändra sina saker.. Hur kul vore det att snabbt rolla något nytt på varje grej man får? Nä.. Man får tänka på om det är värt att rolla om först, å inte vara zombie rolla allt som en hjärndöd.. Zombie.

Medlem

När jag läser detta är det som om du inte spelat samma expansion som jag, Adventure läget är bland det bästa i hack & slash väg som finns, med nephalem rifts blir det bara bättre.

Nya hantverkaren är allt annat än onödig, den gör att du kan specialisera drops till din egen build & skills, nä som sagt, gör om gör rätt med denna "recension"

PS. Ljudet & artwork förtjänar ett +, likaså detaljerna man kan hitta överallt. Ett mer välpolerat spel får du leta länge efter.

Medlem

Bra recension. Verkar som att spelet är som jag trodde det skulle bli. Men det blir nog ett köp längre fram. Håller mig till Titan Quest ett tag till...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Nya hantverkaren är ju fantastiskt rolig! Det är ju skitkul att hålla på att dona med kläder och sådant, sedan att rulla om stats är inte fy skam heller. Jag har inte testat sistnämnda, däremot.

Medlem

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Medlem

Håller inte riktigt med.
Mystic är fantastisk. Man hittar en rustnings-del som nästan är rätt. Värt att försöka "sy om" några gånger för att få allt rätt. Sen måste jag påpeka att "crafting" har blivit mycket intressantare med alla plans som droppar och att man måste kämpa lite för att hitta delarna. Tyckte även att bossen som rocket-jumpar var rätt kul. Rifts testade? 8/10

Medlem

Vad Trelloz sa.

Och vad Kerstin sa. RoS är vad D3 borde ha varit från början. Och nu har vi det!! Så nu håller alla tyst och spelar!


signatur

Nä men, annars då?

Medlem

Bossfighterna för mig vart episka.

Sen borde ett stort + delas ut till det fantastiska soundtracket. Toppklass på musiken.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Vannulven:

Vad Trelloz sa.

Och vad Kerstin sa. RoS är vad D3 borde ha varit från början. Och nu har vi det!! Så nu håller alla tyst och spelar!

Si vi ska alltså betala extra för att Blizz ska fixa spelet? Vi borde få pengar tillbaka för allt som saknades i grundspelet.

Medlem

Tyvärr känns det som att recensenten har recenserat spelet ur ett väldigt casual perspektiv. Dvs köra igenom Act 5, och därefter testat ett adventure och en rift och därefter sluta spela. Då kanske Mystic exempelvis känns som onödigt. Men för dem som fortsätter spelar är Mystic'en ovärderlig.

Medlem
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Medlem
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Är det någon som har tvingat dig att "spela på ah"? Handlar inte det snarare om någon internetpenis-mäteri där man måste matcha sin bästis balla prylar?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Som någon ovan skrev, känns som vi spelat 2 olika exp's

Tråkiga bosstrider
Nya hantverkaren känns onödig
Triviala uppdrag i äventyrsläget

^

Bosstriderna kräver mer taktik och inte bara vänsterklicka som många i vanilla gjorde.
Hantverkaren är sjukligt viktig för att du ska få det bästa möjliga gearet.
Uppdragen i äventyrsläget är jättebra, man får nästan aldrig samma quests.. nephalem rifts är underhålande, mötte 4 elitepacks och 1 boss samtidigt på torment 3, det gick men det tog 30 min

Vad är det för clown?

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Är det någon som har tvingat dig att "spela på ah"? Handlar inte det snarare om någon internetpenis-mäteri där man måste matcha sin bästis balla prylar?

För att komma vidare i svårighetsgrad innan loot 2.0 var du tvungen att handla väldigt mycket på AH, den som säger annat ljuger rent ut sagt, spelet var konstruerat med AH & RMAH i grunden, detta har blizzard själva erkänt ett flertal ggr. Detta har inget med e-penis att göra, som tur är har Blizz hittat sitt förnuft nu & vi slipper AH/RMAH

Medlem

ROS var ju fantastiskt, boss striderna var episka och adventure mode var den bästa ändringen dom har gjort(efter bortplockning av ah). Sen måste jag hålla med Struggle om att musiken var awesome

Medlem
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Min poäng är att det ses som en triumf att Blizzard tog bort det som skulle vara det stora genomslaget, att blizzard gör helt förfärliga designbeslut. Auktionhuset sög, och det är ännu mer sorgligt.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Min poäng är att det ses som en triumf att Blizzard tog bort det som skulle vara det stora genomslaget, att blizzard gör helt förfärliga designbeslut. Auktionhuset sög, och det är ännu mer sorgligt.

Då förstår jag, anledningen till att D3 gick igenom så stora förändringar kallas Jay wilsson, denna människa låg bakom många av bristerna inklusive AH/RMAH, när han fick "gå till andra uppdrag" så vart det den förändring spelet behövde. Få människor är nu lika hatade i spelbranschen som denna man...

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Vannulven:

Vad Trelloz sa.

Och vad Kerstin sa. RoS är vad D3 borde ha varit från början. Och nu har vi det!! Så nu håller alla tyst och spelar!

Si vi ska alltså betala extra för att Blizz ska fixa spelet? Vi borde få pengar tillbaka för allt som saknades i grundspelet.

Det är väl så expansioner alltid varit? Ny content och optimerat gameplay.

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Är det någon som har tvingat dig att "spela på ah"? Handlar inte det snarare om någon internetpenis-mäteri där man måste matcha sin bästis balla prylar?

Med tanke på att spelet var anpassat runt AH så var man oftast tvungen att kolla efter gear där, än att
få dom när man spelade.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Håller med resterande här, rolla om items och äntligen kunna crafta upgrades är ju sinnessjukt roligt! Bossarna har olika faser och kan vara riktigt utmanande att klara, vad mer kräver man? ;D Adventure mode är helt rätt!


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Det går inte att göra en bedömning på detta spelet utan en massa speltimmar och inte bara som troligen gjorts, spelat igenom act 5 sen lite av det nya. Alla som spelar Diablo vet att när man nått max level och kört igenom spelet så börjar det på ett helt annat sätt. Dåligt av er FZ, ni ska veta bättre än så.

Medlem

Jag kommenterar väldigt sällan här på fz.se men brukar ändå läsa ganska mycket av det ni skriver. Nu vill jag dock kommentera eftersom jag är osäker på att rätt person verkligen recenserat spelat i fråga.

Själva huvudidén med Diablo-serier är ju att det är en grind-fest och då behöver man i mina ögon lägga ner lite tid på det. jag får intrycket av att recensenten spelat igenom kampanjen en gång och inte gett det den tid som spelet behöver. Sen håller jag inte heller med om att boss-striderna skulle vara tråkiga. Vad är det som är tråkigt tycker du? Utveckla gärna eftersom dessa strider i mina ögon är de mest oförlåtliga och spännande fighterna i hela spelet!

Vidare tror jag att den nya "mysticen" är dyr för att det ska vara något att kämpa för, man ska inte kunna köpa allt eller tillverka saker direkt utan du ska få lägga ner tid och sedan bli belönad allt eftersom.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Vannulven:

Vad Trelloz sa.

Och vad Kerstin sa. RoS är vad D3 borde ha varit från början. Och nu har vi det!! Så nu håller alla tyst och spelar!

Si vi ska alltså betala extra för att Blizz ska fixa spelet? Vi borde få pengar tillbaka för allt som saknades i grundspelet.

En legitim åsikt, kan inte riktigt bestrida den heller. Spelat för mycket RoS att jag inte kan bilda tankar.


signatur

Nä men, annars då?

Medlem
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djupt!

Härligt att se att du är lika positiv som vanligt, sitt inte och gnäll på internet hela helgen. Trevlig helg!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Min poäng är att det ses som en triumf att Blizzard tog bort det som skulle vara det stora genomslaget, att blizzard gör helt förfärliga designbeslut. Auktionhuset sög, och det är ännu mer sorgligt.

Då förstår jag, anledningen till att D3 gick igenom så stora förändringar kallas Jay wilsson, denna människa låg bakom många av bristerna inklusive AH/RMAH, när han fick "gå till andra uppdrag" så vart det den förändring spelet behövde. Få människor är nu lika hatade i spelbranschen som denna man...

Jay är bara en person, hundratals personer jobbade på Diablo 3. Det är uppenbart att konversionen alltid fanns i bakhuvudet, att göra spelet mer tillgängliga för "casuls" och göra det allmänt lättare med färre prefix och suffix. D3 är inte en bråkdel så avancerat som D2, och ännu mindre innoverade än konkurrenterna.

D3 är inte ett dåligt spel, men jämfört med allt som D1 och D2 var är det en katastrof.

Inaktiv

Kan bara instämma till resten att den expansionen jag spela känner jag verkligen inte igen i recensionen här.

Jag verkligen kände pulsen höjas när jag sprang den sista biten till sista bossen för att hinna innan han förstörde allt. Blizzard har verkligen lyckats med stämningen i denna akten och tycker de borde göra om de tidigare så att de blir samma. ^^

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Draug:

+ Tillgången till hela världskartan
+ Det ökade nivåtaket
+ Anpassningsbara tempelriddaren

Två av dessa borde ha varit i grundspelet. Och är det bara jag som finner det sorgligt att det räknas som en förbättring att de tog bort en av de största innovationerna från releasen (auktionshuset)?

Diablo-serien har verkligen fallit av piedestalen, och avgrunden är djup.

Nä det är verkligen inte sorgligt att AH togs bort, nu kan vi äntligen ha kul i spelet & inte "spela" på ah... Dessutom har det öppnat upp för att du får drops du verkligen har nytta av.

Min poäng är att det ses som en triumf att Blizzard tog bort det som skulle vara det stora genomslaget, att blizzard gör helt förfärliga designbeslut. Auktionhuset sög, och det är ännu mer sorgligt.

Då förstår jag, anledningen till att D3 gick igenom så stora förändringar kallas Jay wilsson, denna människa låg bakom många av bristerna inklusive AH/RMAH, när han fick "gå till andra uppdrag" så vart det den förändring spelet behövde. Få människor är nu lika hatade i spelbranschen som denna man...

Jay är bara en person, hundratals personer jobbade på Diablo 3. Det är uppenbart att konversionen alltid fanns i bakhuvudet, att göra spelet mer tillgängliga för "casuls" och göra det allmänt lättare med färre prefix och suffix. D3 är inte en bråkdel så avancerat som D2, och ännu mindre innoverade än konkurrenterna.

D3 är inte ett dåligt spel, men jämfört med allt som D1 och D2 var är det en katastrof.

Visst är han bara en man, dock hade han huvudansvaret för D3 och han bestämde mer eller mindre vilken riktning spelet skulle ta. Sen kan man diskutera hur smart det va att låta honom bestämma så mycket som han faktiskt gjorde.

I det skick spelet är idag med RoS så är det definitivt ingen katastrof, jag törs säga att det är nu i nivå med D1 &2.

Medlem

"Nya hantverkaren känns onödig"

Med den ordkompositionen under spelets minuskonto föll hela trovärdigheten i skribentens syn på spelet för mig. Man får direkt intrycket av att skribenten nöjer sig med ett par snabba och genomstressade spelomgångar för att kunna recensera spelet på utsatt deadline, och ja, där bidrar kanske inte Mysticen med särskilt mycket välbehövligt. Dina stats på din karaktär är tämligen ointressanta för denna typ av spelare. Men Diablo-spelen har aldrig tagit ut sin fulla rätt för denna typ av publik i mitt tycke, utan mer för de som vill farma monster i oändlighet i jakt på bäst möjliga gear och loot. Och det är för just dessa (säkerligen majoriteten av de som uppskattar spelet till att börja med) som Mysticen finns till för, och skiner som en välkomnande och välbehövlig vårsol.

För Enchanting är ju nämligen ett PERFEKT verktyg för alla som vill ha den ultimata utrustningen, man hittar ju ofta en legendary eller en rare som har bra stats i alla aspekter utom en, och efter ett snabbt besök hos Mysticen så kan man numera ÄNTLIGEN sudda ut en +12% ökning av en värdelös ability man aldrig använder till den ability du använder vid varje farmrunda istället. Du kan även byta ut +1200 Health Globes till ökning av din Experience medan du levlar så att du levlar snabbare. Ja, möjligheterna är rätt så stora faktiskt. För den som har material och guld, that is.

Transmogrification är ju dessutom ett verktyg som de flesta uppskattade MMO kör med numera, ett verktyg att leka med när man har gjort precis allt i spelet och enbart jagar items med bättre stats eller föremål med häftigare utseende. Du kan ju snabbt och lätt byta ut det gula föremålet du hittat som har bättre stats än din extremt coola Legendary - men som råkar se ful ut som stryk, till att se mycket häftigare ut. Vem som planerar att lägga ner en stor dos tid och möda på spelet, vill inte ha den här funktionen?

Because in the end, it's all about the looks, right?

Sedan är min personliga åsikt att Reaper of Souls i sig är en transmogrification av högsta grad som både rättar till Blizzards alla snedsteg med originalspelet samt tillökar det med en hög nya, roliga (ja, jag vet, det återstår att se hur länge dessa håller) spellägen att farma loot på istället för att bara köra om kampanjläget i oändlighet.

Blizzard gjorde om, och gjorde rätt. Jag hade utan tvekan belönat spelet med en fyra i sammanhanget.

Skriv svar