Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

Medlem

http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/a2NGZWd_460s_v1.jp...


signatur

autograph

Medlem

Varför skyller han inte på Fotbollen? Det är ju på grund av fotbollen dessa personer springer runt och slåss. Om dom lade ner Fotboll så hade dessa herrar suttit hemma i soffan och kollat på TV istället. Ungefär så logiskt är hans resonemang...

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Exxo:

Ni som påstår att man lämnas helt opåverkad av spel- och film-våld får ju gärna förklara?

Det är väl självklart att detta påverkar.

Allt du upplever påverkar dig.

Och det måste då självklart vara en negativ påverkan?

Medlem

"– Jag tittar inte på ishockey och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som tv-spelare lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att unga människor åker och spelar ishockey där man skadar varandra och man lär sig hur man tacklar i sidan och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra."

Medlem

Jag tror att allt våld härstammar i att spela fotboll faktiskt.

En boll är rund
Ett huvud är runt.....

Man lär sig att sparka på en boll....
Man lär sig att sparka någon i huvudet!

Fotboll borde bannlysas!!!!

Medlem

Fan kanske dags att gå och sticka ner någon nu då eftersom man blir så påverkad av spel...

Medlem

spel är konst gubb jävel

Medlem
Skrivet av sereman:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Är du dum på riktigt eller? jämförde du nyss Arma's skjutande och vapenfysik med Cod's?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-spelade-sju-timmar-o...

– Vi vet att han har varit enormt uppslukad av att spela och vi vet att många av de begrepp som han använder sig av är hämtade från spelvärlden. Och vi vet också att han har förklarat hur han gick som på autopilot, som i ett spel, när han utförde massakern på Utøya, säger försvararen Geir Lippestad till tidningen.

Case closed.

Men hur dum får man bli? Försvararen som har till uppgift att hitta förmildrande omständigheter påvisar en teori om att det kan vara spelen som gjort att han utförde dåden. Han gick som på autopilot?! Fattar inte du hur rättssytemet fungerar?
En liten hint: Det är inte försvararen som får avlägga dom till den åtalade.

Skrivet av sereman:
Skrivet av Superfire94:
Skrivet av sereman:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Är du dum på riktigt eller? jämförde du nyss Arma's skjutande och vapenfysik med Cod's?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-spelade-sju-timmar-o...

– Vi vet att han har varit enormt uppslukad av att spela och vi vet att många av de begrepp som han använder sig av är hämtade från spelvärlden. Och vi vet också att han har förklarat hur han gick som på autopilot, som i ett spel, när han utförde massakern på Utøya, säger försvararen Geir Lippestad till tidningen.

Case closed.

Till att börja med så finns det en otrolig mängd spel. Det finns tillräckligt många för att alla ska kunna hitta ett spel dom gillar att spela. Därför är det meningslöst att säga att någon spelat ett spel innan dom gjorde ditt eller datt. Det är som att säga att någon läst en bok eller kollat på TV. det är irrelevant.
Men tillbaka till Breivik. Att säga att han har spelat 2 av de populärare spelen i världen är inte särskilt konstigt. det är inte konstigare än att han hade läst någon av de populäraste böckerna eller kollat på någon populär serie eller film innan. Det som gör att just spel är intressant är för att det är populärt att klaga på. på samma sätt som till exempel rollspelare var satanister och rocken var roten till all ondska på sin tid.

Jag vet inte om du har spelat CoD men om du har det och har lite koll på hur vapen fungerar så borde du veta att CoD inte går att se på som en krigssimulator. Då den har väldigt lite verklighetskoppling överhuvudtaget. Jag kommer inte bli bättre på att skjuta av CoD än vad jag blir bra på att spela fotboll av FIFA. För tro det eller ej men att försöka Quick-scopa någon IRL skull nog troligare leda till att du får en blåtira snarare än att du lyckas träffa något alls.

Läser folk nyheter över huvud taget? Vapen kunde han hantera redan innan, men han blev bättre skjuta med att spela Call Of Duty.

"Anders Behring Breivik har beskrivit hur han "tränade" för attackerna han som genomförts i Norge förra sommaren med hjälp av datorspelet Call of Duty: Modern Warfare.

Den 33-årige sa att han övade hans skott med hjälp av en "holografisk siktar enhet" om kriget simulering spel, som han sade används av arméer runt om i världen för utbildning.

"Du utvecklar mål-förvärv", sade han. Han använde en liknande produkt under fotograferings attacker som lämnade 69 döda på ett politiskt ungdomsläger på ön Utøya den 22 juli.

Att beskriva spelet, sade han: "Den består av flera hundra olika uppgifter och en del av dessa uppgifter kan jämföras med en attack, på riktigt Det är därför den används av många arméer i världen Det är väldigt bra för att inhämta erfarenheter relaterade till.. Sikten system. "

Han tillade: "Om du är bekant med en holografisk sikte, det är uppbyggt på ett sådant sätt att man kunde ha gett den till din mormor och hon skulle ha varit en super skytt Den är utformad för att användas av vem som helst I verkligheten kräver det.. mycket lite utbildning för att använda den på ett optimalt sätt. Men naturligtvis det hjälper om du har övat med hjälp av en simulator. "

Hur menar du att han blev bättre på att skjuta? Du citerar en person som har mördat 69 människor, tycker du att han är en tillförlitlig källa? Bara för att han säger så, då är det så eller? Det godkänns inte ens om erkännda forskare presenterar en ny upptäckt utan bevis, men en random 33-åring som går rampage och mördar 69 personer säger något så måste det ju vara så?!

KoP
Medlem

Har ett ganska enkelt svar på vad som låg bakom dödsmisshandeln:

Vi människor är helt enkelt av en våldsam natur. Det är inte film, spel eller musik som dödar, det är i våra sjuka hjärnor allt föds.
Det är bara blicka tillbaks historisk sett och följa alla spår av blod från att vi tog våra första stapplande steg fram tills idag.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

https://www.youtube.com/embed/tS1Ys7lNXYY

Den här brukar dyka upp när det ämnet tas upp...

den har jag totalt missat, tackar för den länken

Medlem

bästa kommentaren jag läst på länge;

It's a scientific fact that everyone who kills people breathe. So you all know what you should stop doing now, because it's bad for you.

MEG
Medlem

Våld ligger i människans natur, med det sagt så är det naturligtvis inte rätt, men det förorsakas inte av film eller spel.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Dom som inte kan skilja på fiktion och verklighet är folk med mentala skador (ingen sarkasm) och barn i 1års åldern. Att säga saker som både saknar grund och bevis efter så många studier som gjorts har blivit tröttsamt. Det jag blir mest irriterad över är att han placerar mig(oss), gamers i samma kategori som de jävla fega äcklen som faktiskt klär på sig skorna och "supporter" tröjor för att gå se på fotboll en fredagkväll och kulminerar med att hoppa sönder någons huvud. Den här reporten ska fan tänka efter vad att säger för det är stötande. Men inte fan har jag nån helst lust gå att sparka på katten för det. Fanns väl inga moves i Street Fighter som visa mig hur man gjorde

Medlem

Så nu har fått sina 15 minutes of fame.

De som inte kan skilja på spel och verklighet sitter på anstalt allaredan.

SUCK!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

En gång idiot, alltid idiot!!
Försök inte rädda ditt skin

Medlem

Jag tror det är väldigt, väldigt naivt att helt förneka att data/TV-spelsvåld (liksom filmvåld, och våld som upplevs i verkliga livet) inte påverkar oss alls.
Jag tror absolut att det kan fungera som en inspirerande och eggande faktor för en liten klick människor som är väldigt lättpåverkade, har sned verklighetsuppfattning och har svårt att skilja på fiktion och verklighet.

Jag tror alltså inte att man kan skylla våldshandlingar på TV/Data-spel men man måste nog vara öppen för att de kan bidra i vissa fall.

Medlem

Självklart blir ingen en bättre skytt av att spela förstapersonspangare, men samtidigt vore det lögn att påstå att hjärnan eller psyket inte påverkas av det man tänker och tittar på. Tror personligen att våldsamma spel kan dra en åt fel håll känslomässigt.

Medlem

Vi hade rät mycket slagsmål när jag var mindre. Minns jag tittade mycket på MTV då.

Medlem
Skrivet av pubisboy:

Jag tror det är väldigt, väldigt naivt att helt förneka att data/TV-spelsvåld (liksom filmvåld, och våld som upplevs i verkliga livet) inte påverkar oss alls.
Jag tror absolut att det kan fungera som en inspirerande och eggande faktor för en liten klick människor som är väldigt lättpåverkade, har sned verklighetsuppfattning och har svårt att skilja på fiktion och verklighet.

Jag tror alltså inte att man kan skylla våldshandlingar på TV/Data-spel men man måste nog vara öppen för att de kan bidra i vissa fall.

Självklart kan människor som har lätt att bli påverkade kunna ta våld i media som en kick till att utföra ett våldsdåd. Men det kan man säga om vad som helst om personen har sådana tendenser. Titta på skolskjutningen i Columbine till exempel. Det sista de gjorde innan de utförde dådet var att spela bowling. Två saker som är så lång ifrån varann som kan komma. Likaså fotboll och Street Fighter, tekken , Gta V osv. När en person gör en annan illa så är det personen i fråga som de är fel på. Fotboll som påpekat har haft en negativ plåga i många år. Och det finns i hockey också. På 80-talet gick folk på hockeymatcher för att se spelarna slåss. Spelarna som vann sina fighter på isen fick kändisstatus för det. Och folk jublade. Vad säger det om människan? Vi är alla djur.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Alltså, jag tycker det är hemskt att han pratar om "onda människor" som om de här huliganerna inte var människor som alla vi andra (en av dem har förresten anmält sig själv till polisen för dådet... så "ond" var man då).

Det är förresten en myt att huliganer inte gillar sport och det är nog med störst sannolikhet att den kulturen som finns kring fotboll har inspirerat dem till att "slåss för sitt lag".

Skyll på tv-spel, skyll på "onda människor" och se inte er själva i spegeln alls - ja så ska ni nog bli av med huliganer för evigt.

Ledsen att inte hålla med dig, huliganer är inte supportrar. Dom är där för att slåss, och de skiter i laget. Deras sk. verklighet är att boka "slåss" möten med andra huliganer, för att det stimulerar dom.

Det är inte supportrar, utan huliganer som inte ens ska få närma sig en fotbollsarena. Jag vet inte hur mycket böter respektive klubbar har fått böta, för dessa inkompetenta idioter. De har ingenting på en match att göra, man kan lika gärna slänga in alla huliganer i en bur, så får dom slåss hur mycket dom vill. Men inte under en match som skall handla om nöje och man ska inte behöva kännas sig obekväm för att kolla på sporten man älskar.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av pubisboy:

Jag tror det är väldigt, väldigt naivt att helt förneka att data/TV-spelsvåld (liksom filmvåld, och våld som upplevs i verkliga livet) inte påverkar oss alls.
Jag tror absolut att det kan fungera som en inspirerande och eggande faktor för en liten klick människor som är väldigt lättpåverkade, har sned verklighetsuppfattning och har svårt att skilja på fiktion och verklighet.

Jag tror alltså inte att man kan skylla våldshandlingar på TV/Data-spel men man måste nog vara öppen för att de kan bidra i vissa fall.

Självklart kan människor som har lätt att bli påverkade kunna ta våld i media som en kick till att utföra ett våldsdåd. Men det kan man säga om vad som helst om personen har sådana tendenser. Titta på skolskjutningen i Columbine till exempel. Det sista de gjorde innan de utförde dådet var att spela bowling. Två saker som är så lång ifrån varann som kan komma. Likaså fotboll och Street Fighter, tekken , Gta V osv. När en person gör en annan illa så är det personen i fråga som de är fel på. Fotboll som påpekat har haft en negativ plåga i många år. Och det finns i hockey också. På 80-talet gick folk på hockeymatcher för att se spelarna slåss. Spelarna som vann sina fighter på isen fick kändisstatus för det. Och folk jublade. Vad säger det om människan? Vi är alla djur.

Helt rätt. Som jag skrev. Tror inte man kan skylla på TV-Data-spel, men jag är säker på att de kan bidra i vissa fall, liksom precis vad som helst annat, som film, musik, sport, grupptryck eller what ever.

Vissa här verkar dock helt bombsäkra på att spelande inte har minsta lilla påverkan, och det tror jag är fel.

Medlem
Skrivet av TheRob:
Skrivet av DarkZide8:

Alltså, jag tycker det är hemskt att han pratar om "onda människor" som om de här huliganerna inte var människor som alla vi andra (en av dem har förresten anmält sig själv till polisen för dådet... så "ond" var man då).

Det är förresten en myt att huliganer inte gillar sport och det är nog med störst sannolikhet att den kulturen som finns kring fotboll har inspirerat dem till att "slåss för sitt lag".

Skyll på tv-spel, skyll på "onda människor" och se inte er själva i spegeln alls - ja så ska ni nog bli av med huliganer för evigt.

Ledsen att inte hålla med dig, huliganer är inte supportrar. Dom är där för att slåss, och de skiter i laget. Deras sk. verklighet är att boka "slåss" möten med andra huliganer, för att det stimulerar dom.

Det är inte supportrar, utan huliganer som inte ens ska få närma sig en fotbollsarena. Jag vet inte hur mycket böter respektive klubbar har fått böta, för dessa inkompetenta idioter. De har ingenting på en match att göra, man kan lika gärna slänga in alla huliganer i en bur, så får dom slåss hur mycket dom vill. Men inte under en match som skall handla om nöje och man ska inte behöva kännas sig obekväm för att kolla på sporten man älskar.

De är fotbollfans och att påstå annat är att bara göra det bekvämt för sig själv, sen hur de väljer att supporta sin klubb är där det skiljer sig.

Medlem

På ett sätt önskar jag att han har lite rätt i det han säger. Jag spelar mer Skyrim än vad jag kanske vill erkänna, men jag blir ändå ingen drakkrigare. Och jag är värdelös på att skjuta pilbåge..

Medlem

Sportjournalister - de mest interlektuellt bevandrade människorna i det mänskliga medvetandet. Troligtvis är alla medlemmar i Mensa, har långa akademiska utbildningar inom psykiatrin och vet VERKLIGEN vad de talar om.

...eller så är de kompletta idioter som sitter och hetsar upp sig över vuxna människor som sparkar en boll.

Medlem

Haha han skulle bara insett sitt misstag och varit tyst.
Innan tv-spel blev huvudmål var det våldsamma barnprogram som var roten till all ondska bland yngre.
Vuxna som försöker hitta en dålig ursäkt för varför vi betet oss som vi gör.

När det egentligen handlar om att barn haft dåliga förebilder hos oss vuxna. Människor som går och slåss för att få en kick, som dricker och slår sin fru, som beter sig våldsamt mot barnet. Där har ni exempel på varför vissa människor är våldsamma. Sen söker de sig till tryggheten, känna att man tillhör en gemenskap. Denna trygghet är adrelinpumpande huligankulturen.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Sportjournalister - de mest interlektuellt bevandrade människorna i det mänskliga medvetandet. Troligtvis är alla medlemmar i Mensa, har långa akademiska utbildningar inom psykiatrin och vet VERKLIGEN vad de talar om.

...eller så är de kompletta idioter som sitter och hetsar upp sig över vuxna människor som sparkar en boll.

"interlektuellt" ^ - ^

Medlem
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Att spela tekken tillräckligt mycket är alltså värre än att kolla på tekken filmerna? Vad är det jag lär mig i tekken spelen som jag inte lär mig i tekken filmerna? Jag kanske lär mig kung-fu som i Matrix? Bara för att jag trycker på några knappar gör ju inte det att jag blir mer våldsbenägen än när jag ser film där de slåss

Medlem
Skrivet av aholman:
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Att spela tekken tillräckligt mycket är alltså värre än att kolla på tekken filmerna? Vad är det jag lär mig i tekken spelen som jag inte lär mig i tekken filmerna? Jag kanske lär mig kung-fu som i Matrix? Bara för att jag trycker på några knappar gör ju inte det att jag blir mer våldsbenägen än när jag ser film där de slåss

Spelar du tekken nog mycket kan du ställa upp i UFC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tänk såhär gubbjävel. Dom som spelar data och tv-spel, gör just det. Dom sitter inne och spelar...ETT SPEL... dom är inte ute och gör det här på riktigt mot verkliga människor!
Det är klart att i vissa fall då psykopater runt om i världen har mördat människor men inte FAN har det med spelen att göra!!!
Utan de har med att dom själva är psykiskt sjuka!
Jag har spelat spel i HELA mitt liv, inte fan har jag mördat någon har heller aldrig hört talas om någon som gått ut och mördat pga ett spel UTAN att ha något psykiskt problem.

Läste nått om att Breivik skulle ha förberett sig med COD innan han satte igång här...> Aa okej, för han var ju verkligen en frisk kille, otur att COD finns annars hade det ju ALDRIG hänt!< Sarkasm

Skriv svar