The Elder Scrolls Online

Robot
The Elder Scrolls Online

Online-Tamriel vill blidka alla: både ensamma och mmo-äventyrare. Resultatet är en resa som tar lika många kittlande steg framåt som klavertramp bakåt.

#ultima-online, #zenimax-online-studios, #the-elder-scrolls-online, #the-elder-scrolls-v-skyrim, #star-wars-the-old-republic


Medlem
The Elder Scrolls Online

Bra skrivet! Ska bli intressant att läsa din nästföljande recension men förhoppningarna är inte direkt stora!

Medlem

"Om en vecka sätter vi betyg. Det lutar inte åt ett svindlande sådant."

Medlem

Tackar för precensionen. Det låter som att spelet blev ungefär så som jag (och de flesta andra) fruktade.

Det är synd att man måste titta så långt tillbaka i tiden att bara Ultima Online syns om man letar efter ett fritt/öppet mmo (om man bortser från lågbudget-mmos som Mortal Online t.ex, eller Pre-CU Starwars Galaxies). Är så sjukt trött på dessa mmo:s där man är så oinsatt i vad man gör att man skippar all questdialog och måste lyssna på mp3:or i bakgrunden för att inte somna under grindandet.

Vill ha något mmo där inte alla personer är hjälten. Där man får välja om man ska vara en crafting profession eller en fighting profession, så att inte alla kan göra allt själva. Där man får sätta upp affärer på gatan i storstaden, likt Ragnarok Online, istället för att allt flyger runt magiskt i ett auction house. Kanske ett mmo varpå om man dör så får man göra en ny gubbe, eller åtminstonde förlorar NÅGOT så att striderna får en att känna något.

Det kanske aldrig mer kommer att komma ett öppet mmo av det här slaget, för när det bara fanns UO att välja på så var metagaming och gamefaqs något utbrett fenomen än. Det gick inte att läsa på om allt som inte var helt uppenbart i spelen. Man fick helt enkelt utforska och pröva sig fram för att hitta nya genvägar, bra platser att levla, nya recept. Nu kommer alla som metagamear få sån otrolig fördel gentemot de som inte gör det att det i princip tvingar alla till att sitta och läsa guider för att inte halka efter och få pisk i pvp.

Den här videon behandlar hela problemet rätt bra:

Medlem

Varför kan dom bara inte göra ett vanligt elderscrolls tex skyrim fast med ett bra coop läge för 4 eller 8 spelare hadde ju vart hur fett som hälst om skyrim hadde haft det från början.

Medlem

Läser recesionen med din röst Frost. När får vi en till Hearthstone stream?

Medlem

Nä tyvärr lutar det inte verkligen inte åt ett slående mästerverk. Kan jag stå ut en vecka kanske jag får lite valuta för pengarna

Skribent
Skrivet av snigelnblå:

Läser recesionen med din röst Frost. När får vi en till Hearthstone stream?

Hah, vet faktiskt inte! Närmaste veckan är jag i alla fall väldigt upptagen med ESO.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Bara jag som känner att en femhunka för billigaste versionen, dessutom digitalt, är orimligt för ett spel man dessutom betalar månadsavgift för..

Medlem

Ni glömde att sätta poäng


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Varför lägga ut denna när ni inte kan betygsätta den? Så viktigt är det inte att den kommer ut snabbt tycker jag. Bättre ni tar er tid och gör det rätt efter några dagar. Fast klart ni vill ha sponsorklicks..

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ni glömde att sätta poäng

Du läste inte artikeln överhuvudtaget eller hur?


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ni glömde att sätta poäng

Läste du ens 2 rader?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har spenderat mycket tid på såväl betahelgerna som head starten och jag måste säga att spelet är fantastiskt i mina ögon, men tyvärr inte perfekt. Det finns fortfarande buggar kvar i spelet, buggar som även existerade i betan. Stridssystemet behöver det putsas på en hel del för att striderna och animationerna skall kännas mer precisa. Men i det stora hela bjuder ESO spelaren på en smått fantastisk värld att på egen hand, eller med en vän, fritt få utforska. Spelet gav ifrån max effekt på mig först när jag stängde av Skype-konversationen med polarna som också spelade, höjde såväl musiken som ambient sounds till max och fullständigt försvann in i Tamriel. Först då började jag intressera mig för handlingen, för vad alla NPC:s med dess tillhörande voice over hade att säga mig. Varför hjälper kattkrigaren Razum-dar mig titt som tätt eller vad är egentligen bakgrundshistorien till att den där hysteriska kvinnan har fått sin farm förstörd? Där växer spelet och jag kopplar bort mina "jag måste bli level 50 så jävla fort det bara går så att jag kan äntra Cyrodiil och börja grinda Alliance Points"-tankar och jag har kommit på mig själv flera gånger då jag stannat upp helt ute i någon skog eller på nån öppen slätt för att enbart sluka in miljöerna och dess olika ljud. Och så fångar jag den där fjärilen som fladdrar med sina vingar så fint av bara farten.

Jag gillar att de olika klasserna (som dock gärna hade fått vara mer till antalet) inte är låsta till vilka vapen eller rustningar de kan bära. Det ger spelare friheten att på bästa Elder Scrolls-manér få välja om din karaktär som är magiker till grunden minsann inte skall få svinga det där stora tvåhandssvärdet istället för den obligatoriska träkäppen. Förmodligen kommer det inom kort att finnas cookie cutter builds ute på forum för de som vill få ut mest av sin karaktär, men fram tills dess kan man ju bara blunda för dessa och experimentera sig fram efter eget tycke och tänk.

Enbart Cyrodiil gör spelet värt att spela för mig, då jag tröttnat på den instängda och begränsade arenastrukturen många MMO kör idag. För jag saknar skogarna i Emain Macha från Dark Age of Camelots storhetstid så enormt att jag fortfarande ibland drömmer om dem. Cyrodiil ja, denna enorma PvP-zon kommer att sluka ett rejält antal timmar för mig framöver, förmodligen i ett par välorganiserade mindre grupper som jagar rätt på de där ostrukturerade zergsen på väg att inta något fort - och äger dem i skitan.

Det återstår att se hur pass mycket det kommer att finnas att göra där uppe på maxnivån, för de som väljer att hålla sig borta från Cyrodiil helt och istället fokuserar på att banka ihjäl datorstyrda monster. Men med Adventure Zones runt hörnet och Veteran Ranks att grinda, torde det finnas en hel del även för dem.

Första betahelgen med eso gjorde mig faktiskt besviken, men ju mer timmar jag lägger ner på spelet, desto mer ändras min inställning åt det positiva hållet. Tyvärr kanske många bara dras ner i den överdrivet sega inledningen av spelet.

Medlem

Jag stod ut 20 min i första betan. R.I.P ESO.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Spelade under betan.

Och kommer nog spela lite mer när det går F2P.

Medlem

Grym artikel Mattias! Och jag håller med på majoriteten av alla punkter. Jag gav spelet flera chanser under betan med, men det lyckades aldrig fånga in mig i skiten. Har intresset för den här sortens mmo börjat dö ut, tro? Nej, hua! Tacka gud för single player spel.

Medlem

Tycker spelet är väldigt underhållande.

Medlem

Bra recension, även om jag inte håller med helt och hållet. Mig passar spelet och dess upplägg riktigt bra. Jag är inte en hardcode MMORPG-spelare och spelets balans då det försöker att vara ett slags single player med MMO-inslag är nice. Nu har jag inte kommit upp i levels än så kan inte uttala mig om att spela i grupp, men det ser helt Ok ut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Jag testar gärna när det blir F2P.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har testat spelet en hel del och gillar det inte alls. För mig fanns det ingen elderscrolls känsla öht i spelet och som ett fristående mmo är det på sin höjd mediokert. Redan när du skapar din karaktär och måste välja klass försvann en stor del av det som för mig är Elderscrolls. Striderna är stela och oprecisa och jag tycker man får ganska dålig feedback på grund av detta, jag accepterade detta i betan med motiveringen att de nog blir bättre till release men det blev det inte och så ska det nog inte vara. Själv hade jag nog givit spelet 2-3 av 5, och även om jag är övertygad om att det precis som alla andra mmo kommer ha en liten hängiven skara spelare så spår jag ändå en f2p framtid om inte allt för länge för detta spel. Synd då vi behöver fler p2p spel så vi slipper många gnälliga idioter

när det blir f2p...varför antar alla att allt ska bli f2p....


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

när det blir f2p...varför antar alla att allt ska bli f2p....

För att de flesta MMO:er som misslyckas blir F2P (eller feel free to pay, med itemshop) och även ESO blir nog det. Jag tror att många kommer tycka att ESO är otroligt kul...i några veckor.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Känner igen mycket av det Mattias skriver från betan och håller i stort med. Kompromisserna gör det till ett halvdant Mmo och ett halvdant Es-spel, när det kunde ha varit så mycket mer om de bara koncentrerat sig på att göra ett grymt spel istället för att försöka blidka så många som möjligt.

Problemet grundar sig väl i att det är så sjukt dyrt att göra ett Mmo, då underhåll, servrar och kontinuerlig uppdatering krävs och tar så mycket resurser. Därför vill investerarna försäkra sig om att tjäna igen sina pengar, och enklaste sättet blir ju så att få in så många spelare som möjligt. Tror dock de har trampat i klaveret, då spelet dels saknar identitet och dels att det kräver månadskostnad, vilket i dagens läge kanske skrämmer iväg fler än vad det hade gjort för ett antal år sedan.

Personligen gillar jag ändå eso för den inlevelse det ger, men hade de kört hårdare på den aspekten och tagit vara på ES-arvet så hade det kanske blivit ett bättre spel. Som det är nu väntar jag nog tills de går f2p eller b2p, eller om de gör radikala förbättringar efter släpp.

I övrigt, bra skrivet, men kan ni inte chocka alla genom att inte ge ett betyg alls? Så kanske folk kan försöka förstå artikeln istället.

phi
Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

när det blir f2p...varför antar alla att allt ska bli f2p....

För att spelet är för dåligt för att det ska kännas motiverande att betala en månadsavgift för att spela det.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag testar gärna när det blir F2P.

Haha... det värsta är att det är nog rätt många som går och väntar på det... Stackars människor som börjar spela nu vid launch och får betala månadsavgift för spelets buggigaste period

Medlem

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!

Eller så är det helt enkelt så att spelet inte är bra och att det är väldigt många som tycker så?

Medlem
Skrivet av Acriax:

Tackar för precensionen. Det låter som att spelet blev ungefär så som jag (och de flesta andra) fruktade.

Det är synd att man måste titta så långt tillbaka i tiden att bara Ultima Online syns om man letar efter ett fritt/öppet mmo (om man bortser från lågbudget-mmos som Mortal Online t.ex, eller Pre-CU Starwars Galaxies). Är så sjukt trött på dessa mmo:s där man är så oinsatt i vad man gör att man skippar all questdialog och måste lyssna på mp3:or i bakgrunden för att inte somna under grindandet.

Vill ha något mmo där inte alla personer är hjälten. Där man får välja om man ska vara en crafting profession eller en fighting profession, så att inte alla kan göra allt själva. Där man får sätta upp affärer på gatan i storstaden, likt Ragnarok Online, istället för att allt flyger runt magiskt i ett auction house. Kanske ett mmo varpå om man dör så får man göra en ny gubbe, eller åtminstonde förlorar NÅGOT så att striderna får en att känna något.

Det kanske aldrig mer kommer att komma ett öppet mmo av det här slaget, för när det bara fanns UO att välja på så var metagaming och gamefaqs något utbrett fenomen än. Det gick inte att läsa på om allt som inte var helt uppenbart i spelen. Man fick helt enkelt utforska och pröva sig fram för att hitta nya genvägar, bra platser att levla, nya recept. Nu kommer alla som metagamear få sån otrolig fördel gentemot de som inte gör det att det i princip tvingar alla till att sitta och läsa guider för att inte halka efter och få pisk i pvp.

Den här videon behandlar hela problemet rätt bra:

https://www.youtube.com/embed/nvK8fua6O64

Han slår verkligen huvudet på spiken. Mycket intressanta tankegånger han för. Det skulle vara otroligt spännande om spelutvecklare inspirerades av EVE-Online mer och gav spelaren större frihet.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Javas:

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!

Eller så är det helt enkelt så att spelet inte är bra och att det är väldigt många som tycker så?

Eller nej????
Jag tror de flesta hatarna är så pass insnöade på Oblivion och Skyrim så de blir negativa mot ESO för det inte är single player uppföljaren de har längtat efter


signatur

Game long and prosper

123
Skriv svar