Steam drabbat av allvarligt säkerhetshål

Robot
Steam drabbat av allvarligt säkerhetshål

Användare rekommenderas att byta deras lösenord så snart som möjligt.

#nyhetstips


Grafikfejs
Paradox Interactive
Steam drabbat av allvarligt säkerhetshål

Yay. Min rubrik!


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av MaxC:

Yay. Min rubrik!

Du får mitt hjärta att blöda!


signatur
Medlem

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Tack för infon!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

så dom vet inte ifall någon har kommit över denna information?

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...

samma för mig tills för ett år sen...problemet är att jag nu inte kommer ihåge det nya.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Jobbigt, kan inte logga in "steam offline" står det?

Skippar jag klienten och försöker logga in via webben står den bara och jobbar i evighet?

edit: Mysko, om jag via klienten skriver in fel lösenord får jag att det är fel lösenord...skriver jag in rätt lösenord så blir det "could not connect to steam network".

Någon annan som har liknande problem?

eld
Medlem

Jag tror det hade hjälpt att skriva om själva heartbleed och inte bara enstaka fallet som handlade om steam, alla kommer nog bli drabbade på ett sätt eller annat.

Frågan med kortade svaret är nog "vilken service eller hemsida blev inte drabbad?"

Skribent

Fick mitt hackat för en månad sedan. Var inga problem att få tillbaka, blev lite konfunderad hur. Men nu kanske man kan lägga ihop 2 och 2.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Orkar snart inte byta lösenord på konton längre. Ta skiten.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

omg orkar snart inte höra mer om detta säkerhetshål. Hålet har existerat i 2 år ffs.

Gissa hur många fler säkerhetshål som existerar som ni också bör byta lösenorden för.

ELF
Medlem
Skrivet av warh0g:

Orkar snart inte byta lösenord på konton längre. Ta skiten.

Mm. Jag bytte för bara några månader sedan både epost adress och lösenord på alla sidor.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

fan inte konstigt att jag inte kunde logga in... någon försökte hacka mig... den jäveln fan... tack vare han fick jag low prio i dota 2 !! MOTHER"#"¤#%¤

Medlem

Så varför slinker det inte ner ett mejl i e-brevlådan angående detta?

Medlem

Detta låter ju som en potentiell katastrof, men inget mail från Steam eller ens nån info på hemsidan. Får inte riktigt ihop det.

Gen
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...

Samma här. Kanske dags att gå över till omöjliga lösenord som är genererade av KeePass.

Medlem
Skrivet av Zerofrosty:

fan inte konstigt att jag inte kunde logga in... någon försökte hacka mig... den jäveln fan... tack vare han fick jag low prio i dota 2 !! MOTHER"#"¤#%¤

Knappast.

Servrarna är överbelastade pga alla som byter lösenord. Logik...

Medlem
Skrivet av Frux:

Detta låter ju som en potentiell katastrof, men inget mail från Steam eller ens nån info på hemsidan. Får inte riktigt ihop det.

Valve brydde sig inte om att skicka ut några mail när folk stal deras databas häromåret heller. Man fick endast upp ett meddelande när man startade Steam.

Medlem

http://filippo.io/Heartbleed/

Den sidan testar och ser ifall sidan är säker, om den inte är det så rekommenderas man att inte logga in alls (fick sidan från IDG´s artikel.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Pjotor:

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...

Samma här. Kanske dags att gå över till omöjliga lösenord som är genererade av KeePass.

Krångliga lösenord är i och för sig inte alltid bäst. Relevant xkcd.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Lol, Valve.......


signatur

Den som sover levlar inte.

Inaktiv
Skrivet av Pjotor:

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...

pjotor?

Gen
Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Pjotor:

Det var ändå på tiden att jag bytte. Mitt konto fyller 10 i år och har hittills skyddats av ett 6 tecken långt lösenord med enbart små bokstäver...

Samma här. Kanske dags att gå över till omöjliga lösenord som är genererade av KeePass.

Krångliga lösenord är i och för sig inte alltid bäst. Relevant xkcd.

Just ja, den bilden har jag sett tidigare. Bra poäng, tack!

Medlem

Tusen tack för varningen FZ


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Rakoon:

så dom vet inte ifall någon har kommit över denna information?

Funktionen säkerhetshålet hittades i, så kallat heartbeat (varav namnet), har inga loggfunkioner inbyggda. Därför så är det omöjligt att veta om säkerhetshålet över huvud taget faktiskt använts, vilket är en av sakerna som gör den så allvarlig.

Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Orkar snart inte byta lösenord på konton längre. Ta skiten.

Safe in Cloud <3 Jag har endast 2 lösenord i mitt huvud nu för tiden, jämfört med förr. Det är helt underbart! Das frihet, jao <3

Medlem

steamdb... ja ... skitsnack

Medlem

Om de fixat problemet nu och ingen har snott mitt konto under de två åren som hålet var öppet så vetitusan hur bråttom jag har att byta lösenord?

På alla andra siter jag har bara struntat i stulna lösenord och fortsatt med samma utan att något hänt. Men Steam har man ju en hel del pengar investerat i så det tål ju övervägas.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Det här suger ju, bytte lösenord tidigare till en lång mening med mellanslag.

Ska nu logga in igen och får meddelande om felaktigt lösenord.

Har alltså direkt klipp och klistrat så det är ingen chans att jag har fel lösen, men om jag googlar så verkar det som att mellanslag i sitt lösenord gör att allting failar?

12
Skriv svar