Windows 8 kan få startmeny i höst

Robot

Rykten surrar om startmenyer, gratis Windows 9 och bantade Windows Cloud.

#microsoft

Medlem

Fint som snus!

Medlem

Windows 9 låter lockande.

Medlem

När ska dom fatta, vi vill ha enkelhet och prestanda!

Herr rygg

Vågar man hoppas på ett nytt Win 98? Oslagbart! (Ja, jag är gammal).

signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem

Planer på att släppa Windows 9 gratis? Knappast.

Eller syftades det på det nya metro?

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Nej nej, xp ska det vara ^^ (nåja, kör på win7, men min favorit som ligger mig varmast om hjärtat är xp ^^).

När win98 var "stort" så satt jag mest med mitt psx och spelade, när jag väl satt vid en dator så var det mest surf så märkte ingen direkt skillnad från win95-win2000 eller vilken det nu var som kom innan xp :p. Ja och körde jag datorspel så flöt dom på i vilket fall som helst

Bra att de tänker om.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Haha installerade om mitt Second Edition så många gånger att jag kunde cd-nyckeln utantill

När XP sedan kom var jag tvungen att dual boota win98 då XP var sånt skräp i början

Medlem

Jag trodde startmenyn lades till i 8.1 uppdateringen?

Redaktör
Skrivet av Raid25:

Jag trodde startmenyn lades till i 8.1 uppdateringen?

Bara startknappen (med annan funktion) inte den klassiska startmenyn.

signatur
Medlem

Alltså, det jag gillar med windows 7, är att jag kan ha classiskt tema, jag vill inte behöva ladda ner det heller. Utan det skall bara vara där.

Jobbar man på kontor så har man klassiskt tema, ingen bakgrund (eller en porsche-bild) och ett tangentbord från dell.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Alx_83:

Nej nej, xp ska det vara ^^ (nåja, kör på win7, men min favorit som ligger mig varmast om hjärtat är xp ^^).

När win98 var "stort" så satt jag mest med mitt psx och spelade, när jag väl satt vid en dator så var det mest surf så märkte ingen direkt skillnad från win95-win2000 eller vilken det nu var som kom innan xp :p. Ja och körde jag datorspel så flöt dom på i vilket fall som helst

XP var ju en riktig pain in the ass när det kom. Var inte förrän efter SP1 som det gick att använda och efter SP2 som XP blev en succé.

Windows 98 var för 95 vad Windows 7 var för Vista. En räddare i nöden, och en väldigt bra sådan. Och förmodligen lär Windows 9 bli den räddare som alla väntat på. Jag personligen älskar Windows 8, men mycket tack vare Start8, och det tycker jag inte ska behövas.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Alx_83:

XP var ju en riktig pain in the ass när det kom. Var inte förrän efter SP1 som det gick att använda och efter SP2 som XP blev en succé.

Windows 98 var för 95 vad Windows 7 var för Vista. En räddare i nöden, och en väldigt bra sådan. Och förmodligen lär Windows 9 bli den räddare som alla väntat på. Jag personligen älskar Windows 8, men mycket tack vare Start8, och det tycker jag inte ska behövas.

Har inte ens testat win8, så kan inte yttra mig om det, men ja, fy helsike vad vista drog minne, tack och lov för win7 ^^. Jag vet inte om jag testade xp innan sp1, men vet iaf att xp sp2 är min favorit ^^ (eller kom det en sp3? Jag minns inte ).

MEN! Jag funderar faktiskt på att testa win8, har hört att prestandan är bättre där, vilket jag iofs inte vet om det stämmer, men det skadar inte att testa det

Kontot avslutas

Själv är jag av åsikten att inte byta OS fören man måste.
Jag hade XP under hela tiden vista var det senaste och sen bytte till 7an när det blev ett "måste"

Finns inget behov att byta till 8an än

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Yay, var skriver man under??

signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

Men när de äntligen tagit död på skiten ska den få återuppstå igen. Startmeny är helt enkelt något inte behövs utan bara gamla dinosaurier som inte kan släppa sin gamla vanor.

Medlem

" För full funktionalitet krävs uppkoppling och att du betalar en prenumerationsavgift."
Om denna del av ryktena visar sig vara sant så har nog Microsoft sagt sitt i den här branschen.
Finns inte en chans i världen att jag skulle betala en prenumerationsavgift för mitt operativsystem. Och all denna jävla moln hysterin de håller på med. Det är illa nog med en del spel som kräver uppkoppling (som inte har något med multiplayer att göra). Att inte ens kunna använda sitt operativsystem om något går fel finns inte ens med på en skala över vad man kan ha tålamod med.

Medlem
Skrivet av Winzi:

" För full funktionalitet krävs uppkoppling och att du betalar en prenumerationsavgift."
Om denna del av ryktena visar sig vara sant så har nog Microsoft sagt sitt i den här branschen.
Finns inte en chans i världen att jag skulle betala en prenumerationsavgift för mitt operativsystem. Och all denna jävla moln hysterin de håller på med. Det är illa nog med en del spel som kräver uppkoppling (som inte har något med multiplayer att göra). Att inte ens kunna använda sitt operativsystem om något går fel finns inte ens med på en skala över vad man kan ha tålamod med.

Fast det var ju för den avskalade varianten man kan ladda ner gratis.

Medlem

Är ju bara högerklicka på startikonen 8.1 så får man ju fram allt man behöver..

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Alx_83:

98? Gammal? Tacka vet jag MS/DOS och WfW 3.11 på det, 3.11 leker för övrigt utmärkt i nätverksmiljöer med både XP och W7.

Sen finns det de som är ännu äldre och vill bli nostalgiska över massa proprietära OS till massa proprietära plattformar - the horror.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Winzi:

"Det finns också planer på ett molnbaserat Windows, som i grundutförandet blir gratis att ladda hem och då är en ganska avskalad historia."
Ja den är gratis att ladda hem och väldigt bantad. Det var just den andra versionen med full funktionalitet som jag inte gillade.
Den skulle i så fall kräva uppkoppling och en prenumerationsavgift för att fungera som det ska.
Beroende på vad den avskalade versionen tillåter så måste nog den med prenumerationsavgift vara en företagsversion.
Bara att se hur mycket folk hatar att inte komma åt sina spel utan uppkoppling, tänk då bara vilket ramaskri det skulle bli om inte ens deras datorer fungerar fullt ut om nätet går ner.

Förvisso endast ett rykte just nu, men Microsoft måste vara smartare än så, de borde inte ta en så stor risk.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Winzi:

"Det finns också planer på ett molnbaserat Windows, som i grundutförandet blir gratis att ladda hem och då är en ganska avskalad historia."
Ja den är gratis att ladda hem och väldigt bantad. Det var just den andra versionen med full funktionalitet som jag inte gillade.
Den skulle i så fall kräva uppkoppling och en prenumerationsavgift för att fungera som det ska.
Beroende på vad den avskalade versionen tillåter så måste nog den med prenumerationsavgift vara en företagsversion.
Bara att se hur mycket folk hatar att inte komma åt sina spel utan uppkoppling, tänk då bara vilket ramaskri det skulle bli om inte ens deras datorer fungerar fullt ut om nätet går ner.

Förvisso endast ett rykte just nu, men Microsoft måste vara smartare än så, de borde inte ta en så stor risk.

Ja, alltså...det är den avskalade varianten som man behöver betala för, för att få den fullskalig?

jkw
Medlem

Startmenyn kommer tillbaka i Windows 8.2.

Medlem

Jag är faktikst sjukt nöjd med win 8, bryr mig inte alls om startmenyn. Har fortfarande 8.0

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Winzi:

Ja, alltså...det är den avskalade varianten som man behöver betala för, för att få den fullskalig?

Ja, det är så jag förstår det när jag läser texten, och inte en engångsavgift utan en prenumerationsavgift (månads/års vet man ju inte då det endast är ett rykte) dessutom skall uppkoppling krävas utöver det.
Låter inte precis som ett vinnarkoncept i mina öron.

Medlem
Skrivet av Ztrife:

När ska dom fatta, vi vill ha enkelhet och prestanda!

Läste jag fel nu eller fixar dom till det som upplevdes dåligt? win8 har ju rätt bra prestanda och speciellt svårt är det inte heller.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Men när de äntligen tagit död på skiten ska den få återuppstå igen. Startmeny är helt enkelt något inte behövs utan bara gamla dinosaurier som inte kan släppa sin gamla vanor.

Vissa av oss vill ha ett så rent skrivbord som möjligt då vi tycker det ser bättre ut, så enkelt är det i vissa fall. Vi alla har olika smak, live with it

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Jaxz:

Vissa av oss vill ha ett så rent skrivbord som möjligt då vi tycker det ser bättre ut, så enkelt är det i vissa fall. Vi alla har olika smak, live with it

Ursäkta, men vad har skrivbordets innehåll med startmenyn att göra?

Själv lägger jag genvägar till programmen jag använder regelbundet i aktivitetsfältet, resten använder jag sökfunktionen till. Där funkar nya gränssnittet minst lika bra som gamla startmenyn (man trycker på Windows-tangenten och börjar skriva, trycker sen på Enter för att välja en sökträff). Lägger varken genvägar på skrivbordet eller startskärmen. I Windows 7 fanns ju en lista på senast använda program i startmenyn men den bestod i mitt fall ändå av grejerna jag hade i aktivitetsfältet så det var en ganska meningslös yta.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Jaxz:

Ursäkta, men vad har skrivbordets innehåll med startmenyn att göra?

Själv lägger jag genvägar till programmen jag använder regelbundet i aktivitetsfältet, resten använder jag sökfunktionen till. Där funkar nya gränssnittet minst lika bra som gamla startmenyn (man trycker på Windows-tangenten och börjar skriva, trycker sen på Enter för att välja en sökträff). Lägger varken genvägar på skrivbordet eller startskärmen. I Windows 7 fanns ju en lista på senast använda program i startmenyn men den bestod i mitt fall ändå av grejerna jag hade i aktivitetsfältet så det var en ganska meningslös yta.

Det lilla lilla jag vet om w8 är att tydligen ska väl det mesta ligga på skrivbordet och skräpa? Dessutom, det du snackar om låter väldigt mycket som en förenklad startmeny, jag gillar att ha sorterat så hittar jag lättare och ser lättare vad jag har på datorn, istället för att behöva söka för att se vad jag har. Men som sagt, vad jag vet om w8 är EXTREMT lite, så kan ju vara mycket bättre än vad jag fått för mig. w7 har funkat bra, funkar bra så jag har inte sökt något om w8 då jag är helnöjd med w7, men kan tänka mig att testa w8 och se om det är något för mig.

Så kortfattat, är inte emot w8, bara smått skeptisk, känns som att det är extremt anpassat efter touch vilket jag inte är direkt intresserad av. Men vad vet jag, jag vet egentligen inget mer än att w8 är ett OS

12
Skriv svar