Svårt att släppa tankarna

Flakmonkey

Idag var jag på mitt andra yoga-pass någonsin och det var lika plågsamt som det första. Jag är stel som en jag vet inte vad. Ska jag böja mig fram med raka ben och försöka nudda marken med händerna så är jag flera decimeter bort. Och det är det kanske mest smickrande exemplet. Det tar jag dock bara som ett tecken på att det här är något som jag behöver. Vad jag däremot inte riktigt gillar är min oförmåga att slappna av.

Yoga handlar ju till stor del om att kunna slappna av. Att gå in i sig själv och bara vara. Att andas rätt och rensa huvudet från allt som stör där ute. Det är inte som att vi ska lära oss att meditera som några buddistmunkar utan det ligger på en väldigt enkel nivå. Trots det så är det väldigt svårt för mig. Jag ligger där och slappnar av. Känner min andning och försöker tänka att jag andas som i en åtta först upp genom kroppens framsida på inandningen och sen ut längs med nacken och ryggen på utandningen.

Det låter inte särskilt komplicerat och är det säkert inte heller, men jag kan inte tänka på annat än vardagsproblem och klurigheter. Att släppa alla vanliga tankar och gå in i sig själv å hela det där är jag långt ifrån. Min funderingar under de här stunderna ligger mycket på jobbet. Jag går igenom dagen och funderar på vad jag ska göra framöver. Reciterar konversationer jag haft under dagen och analyserar dem. Kunde jag ha gjort något annorlunda? Hur ska jag tolka det där?

Tror inte att det är det som är meningen direkt och tanken på det gör det ännu värre. För när jag ligger där och tänker på jobbet (eller något annat) när jag inte ska tänka på någonting så hamnar jag i en situation där jag tänker på att jag gör fel. Har jag väl kommit så långt i tankegångarna finns det ingen återvändo. Det är inte lätt, men jag väljer att se det på samma sätt som med smidigheten och tar det som ett tecken på att det är något jag måste öva på helt enkelt.

#blogg

Inaktiv

Skulle testa mindfulness för ett tag sedan, kändes sådär flummigt. Blev mest förbannad när jag var tvungen att sitta still och bara lyssna på rösten, sjukt irriterande. Försök 2 gick bättre, blev faktiskt riktigt lugn men samtidigt helt otroligt trött, gäspade så att tårarna bara rann och rann. Kan nog finnas något här antar jag.

Får bli Yoga nästa gång.

Flakmonkey
Skrivet av Aresz:

Skulle testa mindfulness för ett tag sedan, kändes sådär flummigt. Blev mest förbannad när jag var tvungen att sitta still och bara lyssna på rösten, sjukt irriterande. Försök 2 gick bättre, blev faktiskt riktigt lugn men samtidigt helt otroligt trött, gäspade så att tårarna bara rann och rann. Kan nog finnas något här antar jag.

Får bli Yoga nästa gång.

Tjejen testade mindfulness igår. Det finns visst några bra app för det som hon blev rekommenderad. Fungerade riktigt bra om målet var att slappna av och somna, för hon blev precis som du trött som få... Dock blir väl resultatet annorlunda när man använder den när man sitter på tuben eller liknande vilket man också ska göra som jag förstår det.

1
Skriv svar