Dayz fyller två år

Robot
Dayz fyller två år

Dean Halls överlevnadsspel blev starten för en helt ny trend.

#dayz, #arma-2, #bohemia-interactive, #rust, #h1z1, #the-war-z, #infestation-survivor-stories


Medlem
Dayz fyller två år

Kommer nog bli riktigt nice när de tagit spelet ur alfa och beta fas

Medlem

lagom tills dayz är helt ute så kommer något som är 1000 gånger bättre redan släppts =_=


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Jag är ett stort fan av DayZ sedan starten men det känns som utvecklingen av standalone har stagnerat, jag tycker att det tar alldeles för lång tid med tanke på att en stor del av arbetet redan var gjort i modden.

Nu när jag spelar så känns det fortfarande som att modden var bättre i sitt tidiga skede än vad standalone är efter en ganska lång tids utveckling.

Medlem

Är det modden som fyller eller är det standalone?

Medlem
Skrivet av bond12:

Kommer nog bli riktigt nice när de tagit spelet ur alfa och beta fas

Verkligen! Jag har spelat snart hundra timmar av standalone, och trots att det ännu är ruskigt opolerat så är det sjukt roligt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Meh... 2 år och fortfarande ett ruggigt opolerat alpha

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag är ett stort fan av DayZ sedan starten men det känns som utvecklingen av standalone har stagnerat, jag tycker att det tar alldeles för lång tid med tanke på att en stor del av arbetet redan var gjort i modden.

Nu när jag spelar så känns det fortfarande som att modden var bättre i sitt tidiga skede än vad standalone är efter en ganska lång tids utveckling.

började spela modden för några veckor sen, sjuk mkt roligare var det, får dessutom inte samma feeling i standalone som jag fick/får i modden...

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

lagom tills dayz är helt ute så kommer något som är 1000 gånger bättre redan släppts =_=

Jag gillar att alla år av svikna löften inte har fått dig att tappa hoppet<3


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Medlem

Grattis!
Jag undrar hur lång tid det tar att komma ur detta alpha stadie och samtidigt hur H1Z1 ser ut om två år. Bra med konkurrens, det kanske gör att DayZ makar på lite med utvecklingen.

Medlem
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Modden gjorde Rocket/Dean Hall ensam. Det är samma kille som ansvarar för utvecklingen av standalone.
Han jobbade på Bohemia redan innan han gjorde modden så han var varken oskicklig eller amatör även om han gjorde den på sin fritid.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Är det modden som fyller eller är det standalone?

Modden.

Medlem
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av cute_ninja:

lagom tills dayz är helt ute så kommer något som är 1000 gånger bättre redan släppts =_=

Jag gillar att alla år av svikna löften inte har fått dig att tappa hoppet&lt;3

Svikna löften? Vilka svikna löften?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Modden gjorde Rocket/Dean Hall ensam. Det är samma kille som ansvarar för utvecklingen av standalone.
Han jobbade på Bohemia redan innan han gjorde modden så han var varken oskicklig eller amatör även om han gjorde den på sin fritid.

Den killen verkar inte riktigt rätt iaf... går och klättrar mount everest när det han som ÄR dayz och standalone är otroligt försenat och ofädrigt.. tar inte direkt mycket ansvar. Sen har han inte visat nåt speciellt med Dayz.. modden var ett häftigt koncept men inte mer än ett koncept som är otroligt frustrerande att spela. Skulle killen vara skicklig skulle dayz vara i mycket bättre shape än det är nu. Modden var ju bättre än detta såkallade standalone.

Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Modden gjorde Rocket/Dean Hall ensam. Det är samma kille som ansvarar för utvecklingen av standalone.
Han jobbade på Bohemia redan innan han gjorde modden så han var varken oskicklig eller amatör även om han gjorde den på sin fritid.

Den killen verkar inte riktigt rätt iaf... går och klättrar mount everest när det han som ÄR dayz och standalone är otroligt försenat och ofädrigt.. tar inte direkt mycket ansvar. Sen har han inte visat nåt speciellt med Dayz.. modden var ett häftigt koncept men inte mer än ett koncept som är otroligt frustrerande att spela. Skulle killen vara skicklig skulle dayz vara i mycket bättre shape än det är nu. Modden var ju bättre än detta såkallade standalone.

HAHAHAH

"går och klättrar mount everest" " tar inte direkt mycket ansvar"

HAHAAHHAAH

eld
Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Modden gjorde Rocket/Dean Hall ensam. Det är samma kille som ansvarar för utvecklingen av standalone.
Han jobbade på Bohemia redan innan han gjorde modden så han var varken oskicklig eller amatör även om han gjorde den på sin fritid.

Den killen verkar inte riktigt rätt iaf... går och klättrar mount everest när det han som ÄR dayz och standalone är otroligt försenat och ofädrigt.. tar inte direkt mycket ansvar. Sen har han inte visat nåt speciellt med Dayz.. modden var ett häftigt koncept men inte mer än ett koncept som är otroligt frustrerande att spela. Skulle killen vara skicklig skulle dayz vara i mycket bättre shape än det är nu. Modden var ju bättre än detta såkallade standalone.

Så ensamutvecklare är helt bannlysta från att ta semester?

Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Modden gjorde Rocket/Dean Hall ensam. Det är samma kille som ansvarar för utvecklingen av standalone.
Han jobbade på Bohemia redan innan han gjorde modden så han var varken oskicklig eller amatör även om han gjorde den på sin fritid.

Den killen verkar inte riktigt rätt iaf... går och klättrar mount everest när det han som ÄR dayz och standalone är otroligt försenat och ofädrigt.. tar inte direkt mycket ansvar. Sen har han inte visat nåt speciellt med Dayz.. modden var ett häftigt koncept men inte mer än ett koncept som är otroligt frustrerande att spela. Skulle killen vara skicklig skulle dayz vara i mycket bättre shape än det är nu. Modden var ju bättre än detta såkallade standalone.

Man kan inte bara sitta göra spel hela dagarna man måste kunna få ta semster...

Medlem
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Well.. det där var en salig röra av fel.
Det var Rocket som skrev modden och problemet som de fortfarande kämpar med är att motorn inte är skriven för den här typen av spel. Även om de påstår att DayZ SA är till stora delar omskriven.

Däremot, min favorit är Breaking Point som numera är portad till Arma 3. Riktigt rolig och de har lyckats fantastiskt med prestandan. Bohemia borde hyra in de grabbarna i stället.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av SpajN:

Jag tippar hela modden var gjort av oskickliga amatörer som bara hade tur att det blev så bra som det blev när dom gjorde modden.. det e ju endå bara samma karta som arma2 + zombies.. inte så svårt att koda. Nu när folk faktiskt vill ha ordentliga features kan dom inte leverera och börjar skylla på depression och allt skit.

Well.. det där var en salig röra av fel.
Det var Rocket som skrev modden och problemet som de fortfarande kämpar med är att motorn inte är skriven för den här typen av spel. Även om de påstår att DayZ SA är till stora delar omskriven.

Däremot, min favorit är Breaking Point som numera är portad till Arma 3. Riktigt rolig och de har lyckats fantastiskt med prestandan. Bohemia borde hyra in de grabbarna i stället.

Prestandan kommer från Arma 3 motorn, som DayZ SA motorn antagligen kommer utklassa till hösten. Bohemia har precis påbörjat sitt arbete med att uppgradera motorn till Direct x 11 och 64 bitar.

Skrivet av rocket2guns:

We debated these issues earlier this year internally, and decided that activity like replacing the renderer (does not sound very exciting!) and looking at 64-bit, multi-core, etc... while not "exciting" in terms of gameplay is the only way for us to secure the future.

An example, work has commenced on replacing the renderer. This could take quite a bit of time this year, but at the very least would result in a complete rewrite of how the scene is managed on the client: solving issues like FPS slowdown in cities and greatly improving client performance. At best it could result in DX10/11 (+opengl + ports), which gives better performance (especially on better cards) and provides great options in the future for artists and graphics programmers to write new shaders.

Medlem
Skrivet av Draug:

Prestandan kommer från Arma 3 motorn, som DayZ SA motorn antagligen kommer utklassa till hösten. Bohemia har precis påbörjat sitt arbete med att uppgradera motorn till Direct x 11 och 64 bitar.
]

Det tror jag när jag ser det. Arma 3 har varit ute sedan september förra året och det har inte gjorts många knop på optimiseringssidan. Det är helt enkelt inte deras grej och det har varit så sedan OfP (För er som spelade det..). 2 år in i produktionen upptäcker de att de måste byta motor? Det är så jävla amatörmässigt och det måste Rocket ta på sig.

Skillnaden mellan Real Virtuality och den här hybriden som de kokade ihop för DayZ är att Real Virtuality verkar skala bättre. DayZ SA har bara två lägen, allt avslaget och allting på ultra. I alla fall om man ser till prestanda. Det skulle vara lite roligt och se ifall VBS2 har samma problem, men det tvivlar jag på eftersom de antagligen säljs med dedikerad hårdvara.

Men, men.. jag hoppas de får ihopa det. DayZ är en stor del av mitt liv.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Tråkigt att det har tagit så lång tid. Många har nog tappat intresset. Vi översköljs med nya spel hela tiden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Draug:

Prestandan kommer från Arma 3 motorn, som DayZ SA motorn antagligen kommer utklassa till hösten. Bohemia har precis påbörjat sitt arbete med att uppgradera motorn till Direct x 11 och 64 bitar.
]

Det tror jag när jag ser det. Arma 3 har varit ute sedan september förra året och det har inte gjorts många knop på optimiseringssidan. Det är helt enkelt inte deras grej och det har varit så sedan OfP (För er som spelade det..). 2 år in i produktionen upptäcker de att de måste byta motor? Det är så jävla amatörmässigt och det måste Rocket ta på sig.

Skillnaden mellan Real Virtuality och den här hybriden som de kokade ihop för DayZ är att Real Virtuality verkar skala bättre. DayZ SA har bara två lägen, allt avslaget och allting på ultra. I alla fall om man ser till prestanda. Det skulle vara lite roligt och se ifall VBS2 har samma problem, men det tvivlar jag på eftersom de antagligen säljs med dedikerad hårdvara.

Men, men.. jag hoppas de får ihopa det. DayZ är en stor del av mitt liv.

Dayz teamet har inte påbörjat optimeringen överhuvudtaget. Från början tog dom enbart bort det som inte behövdes i Dayz, men inget har blivit optimerat precis.

Det är mycket "under the hood" som antagligen varken du eller jag förstår.

Dröjer nog ett par månader innan man faktiskt kan märka en förbättring.

Medlem
Skrivet av azynkron:

2 år in i produktionen upptäcker de att de måste byta motor? Det är så jävla amatörmässigt och det måste Rocket ta på sig.

De byter inte ut motorn, de bygger klart den. DayZ-motorn är Bohemias första serverbaserade spelmotor. Spelmotorer tar sin tid att bygga.

1
Skriv svar