Hur ser det ut i Dataspelsbranschen?
Jag har haft lite funderingar på att börja studera något ämne inom just dataspelsbranschen. Har alltid varit intresserad och det verkar som att det skulle vara jäkligt kul att jobba med. Kom hem från ett säsongsjobb som kock och kom under fund med att jag är sjukligt trött på det. Någon som vet hur det egentligen ser ut med jobb inom dataspel i Sverige? Hur är lönerna och arbetsvillkoren?
Tack för era svar
Jag har haft lite funderingar på att börja studera något ämne inom just dataspelsbranschen. Har alltid varit intresserad och det verkar som att det skulle vara jäkligt kul att jobba med. Kom hem från ett säsongsjobb som kock och kom under fund med att jag är sjukligt trött på det. Någon som vet hur det egentligen ser ut med jobb inom dataspel i Sverige? Hur är lönerna och arbetsvillkoren?
Tack för era svar
Skulle också vilja veta, mest av nyfikenhet.
Känns som ett osäkert krt, om du inte alltid är bland de bästa på det du gör inom branschen.
Ja det känns ju lite så, nästa lite flummigt rent ut sagt. Funderar annars på något inom IT, kanske IT-säkerhet. Det verkar kul.
Jag jobbar inte med dataspel så jag kan inte ge dig några råd angående det, dock så jobbar jag med IT-säkerhet för ett större företag. Rådet jag ger dig, precis som alla som inriktar på IT-jobb är att ha ett genuint intresse för det du pluggar till.
Det letas mycket folk i säkerhetsbranschen, dock så krävs det en viss kunskap som inom området som du oftast inte bara får igenom att läsa en KY/YH eller högskoleutbildning. Själv har jag pluggat på högskola i några år och har tagit en examen, det gav en del fast jag hade själv velat har med "hands-on". Om du vill ha mycket praktisk erfarenhet skulle jag dock rekommendera en KY/YH för att få mer praktiskt erfarenhet och inte bara det teoretiska.
Man tycker det skulle finnas mer jobb, men för tillfället så arbetar de flesta med det som bisyssla, tex om du är nätverkstekniker så är det en del av jobbet men inte din huvudsyssla, det mesta outsourcas till företag som Secode, Truesec, Isecure eller Omegapoint, konsultmässigt finns det en del möjligheter det finns dock relativt ltie företag som söker juniora säkerhetskonsulter men det dyker upp lite då och då.
Utbildningar med inriktning på säkerhet finns (vad jag vet) på BTH, Halmstad, Dalarna och KTH, KY/YH har jag ingen större koll på eftersom det skiftar från år till år.
Har du några frågor får du gärna PMa.
Jag jobbar inte med dataspel så jag kan inte ge dig några råd angående det, dock så jobbar jag med IT-säkerhet för ett större företag. Rådet jag ger dig, precis som alla som inriktar på IT-jobb är att ha ett genuint intresse för det du pluggar till.
Det letas mycket folk i säkerhetsbranschen, dock så krävs det en viss kunskap som inom området som du oftast inte bara får igenom att läsa en KY/YH eller högskoleutbildning. Själv har jag pluggat på högskola i några år och har tagit en examen, det gav en del fast jag hade själv velat har med "hands-on". Om du vill ha mycket praktisk erfarenhet skulle jag dock rekommendera en KY/YH för att få mer praktiskt erfarenhet och inte bara det teoretiska.
Man tycker det skulle finnas mer jobb, men för tillfället så arbetar de flesta med det som bisyssla, tex om du är nätverkstekniker så är det en del av jobbet men inte din huvudsyssla, det mesta outsourcas till företag som Secode, Truesec, Isecure eller Omegapoint, konsultmässigt finns det en del möjligheter det finns dock relativt ltie företag som söker juniora säkerhetskonsulter men det dyker upp lite då och då.
Utbildningar med inriktning på säkerhet finns (vad jag vet) på BTH, Halmstad, Dalarna och KTH, KY/YH har jag ingen större koll på eftersom det skiftar från år till år.
Har du några frågor får du gärna PMa.
Det finns ett systemvetenskapligt masterprogram med inriktning på informationssäkerhet på Luleå Tekniska Universitet, dock är det universitetet helt värdelöst, har läst 1.5 år av deras systemvetarprogram, och det var det sämsta jag har gjort i utbildningsväg. Fruktansvärt oengagerade lärare och låg nivå på kunskapen.
Jag jobbar inte med dataspel så jag kan inte ge dig några råd angående det, dock så jobbar jag med IT-säkerhet för ett större företag. Rådet jag ger dig, precis som alla som inriktar på IT-jobb är att ha ett genuint intresse för det du pluggar till.
Det letas mycket folk i säkerhetsbranschen, dock så krävs det en viss kunskap som inom området som du oftast inte bara får igenom att läsa en KY/YH eller högskoleutbildning. Själv har jag pluggat på högskola i några år och har tagit en examen, det gav en del fast jag hade själv velat har med "hands-on". Om du vill ha mycket praktisk erfarenhet skulle jag dock rekommendera en KY/YH för att få mer praktiskt erfarenhet och inte bara det teoretiska.
Man tycker det skulle finnas mer jobb, men för tillfället så arbetar de flesta med det som bisyssla, tex om du är nätverkstekniker så är det en del av jobbet men inte din huvudsyssla, det mesta outsourcas till företag som Secode, Truesec, Isecure eller Omegapoint, konsultmässigt finns det en del möjligheter det finns dock relativt ltie företag som söker juniora säkerhetskonsulter men det dyker upp lite då och då.
Utbildningar med inriktning på säkerhet finns (vad jag vet) på BTH, Halmstad, Dalarna och KTH, KY/YH har jag ingen större koll på eftersom det skiftar från år till år.
Har du några frågor får du gärna PMa.
Det finns ett systemvetenskapligt masterprogram med inriktning på informationssäkerhet på Luleå Tekniska Universitet, dock är det universitetet helt värdelöst, har läst 1.5 år av deras systemvetarprogram, och det var det sämsta jag har gjort i utbildningsväg. Fruktansvärt oengagerade lärare och låg nivå på kunskapen.
När jag pluggade programmering på gymnasiet hade jag en lärare som studerade programmering under lektionens gång för att ligga i fas för nästa undervisning. Slå den om du kan.
Tänk först ut vad du vill göra inom branschen. Det finns flera helt olika jobb inom ett företag som utvecklar spel. Vill du programera? Vill du göra banor/maps/levels? Vill du designa modeller? Vill du göra ljud? Vill du göra musik? Vill du skapa bilder eller texturer? Vill du spela spel? Vill du skapa berättelser? Vill du leda utvecklingen av ett spel?
Dagens spelföretag har 10-1000 anställda och om du inte gör ett indiespel så är det ingen som gör flera områden utan det är teams som arbetar med sina egna specifika områden. Det är en enorm skillnad på att vara designer, programmerare eller ljudtekniker även om ni alla jobbar på samma produkt.
Som programmerare skriver du kod. Även här finns det flera inriktningar men det är mycket matematik, logiskt tänkande och problemlösning. Du kan skapa en grafikmotor, scripta AI eller
Som ljuddesigner gör du antingen enstaka ljud, ett svärd som träffar en sköld eller ett gevär som skjuter, eller så gör du hela musikaliska verk.
Som grafisk designer kan du göra de bilder som "klistras" på modellerna eller olika konceptuella bilder till loading screens/menyer eller marknadsföring. Du kan också göra modeller eller animera dessa - något som är en helt annan sak än att skapa bilder.
Som speltestare (quality assurence) testar du de tidiga versionerna av spelen inom väldigt specifika uppgifter och rapporterar de fler som finns. Du kan även få testa buggar i släppta spel för att försöka ta reda på vad som verkligen är problemet. Det kan t.ex. vara att skjuta på en vägg i 20 minuter för att se om den förstörs på rätt sätt.
Du kan även jobba som författare till berättelsen i spelet eller designa de enskilda karaktärerna. Skapa quests eller utveckla spelvärlden.
Som level designer får du skapa själva banorna. Var ska väggarna ska vara för att en bana ska bli rolig att spela. Hur man ska ta sig genom uppdragen och var det ska finnas fiender. Vilka uppdrag ska spelaren få?
Som producent är det du som ser till att alla dessa olika grupper av utvecklare jobbar mot samma mål och ser till att slutprodukten inte bara blir bra utan att du håller din budget.
När det kommer till högskola har jag hört att Uppsala Universitets campus på Gotland samt Blekinge Tekniska Högskola har bra och breda program inom dataspelsutveckling.
http://www.bth.se/web/utbildning.nsf/sidor/upplevelse-spel-oc...
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=...
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Tänk först ut vad du vill göra inom branschen. Det finns flera helt olika jobb inom ett företag som utvecklar spel. Vill du programera? Vill du göra banor/maps/levels? Vill du designa modeller? Vill du göra ljud? Vill du göra musik? Vill du skapa bilder eller texturer? Vill du spela spel? Vill du skapa berättelser? Vill du leda utvecklingen av ett spel?
Dagens spelföretag har 10-1000 anställda och om du inte gör ett indiespel så är det ingen som gör flera områden utan det är teams som arbetar med sina egna specifika områden. Det är en enorm skillnad på att vara designer, programmerare eller ljudtekniker även om ni alla jobbar på samma produkt.
Som programmerare skriver du kod. Även här finns det flera inriktningar men det är mycket matematik, logiskt tänkande och problemlösning. Du kan skapa en grafikmotor, scripta AI eller
Som ljuddesigner gör du antingen enstaka ljud, ett svärd som träffar en sköld eller ett gevär som skjuter, eller så gör du hela musikaliska verk.
Som grafisk designer kan du göra de bilder som "klistras" på modellerna eller olika konceptuella bilder till loading screens/menyer eller marknadsföring. Du kan också göra modeller eller animera dessa - något som är en helt annan sak än att skapa bilder.
Som speltestare (quality assurence) testar du de tidiga versionerna av spelen inom väldigt specifika uppgifter och rapporterar de fler som finns. Du kan även få testa buggar i släppta spel för att försöka ta reda på vad som verkligen är problemet. Det kan t.ex. vara att skjuta på en vägg i 20 minuter för att se om den förstörs på rätt sätt.
Du kan även jobba som författare till berättelsen i spelet eller designa de enskilda karaktärerna. Skapa quests eller utveckla spelvärlden.
Som level designer får du skapa själva banorna. Var ska väggarna ska vara för att en bana ska bli rolig att spela. Hur man ska ta sig genom uppdragen och var det ska finnas fiender. Vilka uppdrag ska spelaren få?
Som producent är det du som ser till att alla dessa olika grupper av utvecklare jobbar mot samma mål och ser till att slutprodukten inte bara blir bra utan att du håller din budget.
När det kommer till högskola har jag hört att Uppsala Universitets campus på Gotland samt Blekinge Tekniska Högskola har bra och breda program inom dataspelsutveckling.
http://www.bth.se/web/utbildning.nsf/sidor/upplevelse-spel-oc...
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=...
Tack för informationen och tipsen!
Men om vi säger så här, jag pluggar upp min matematik på komvux till det som behövs, jag antar att det är B och C? Rätta mig om jag har fel hehe. Måste man liksom vara insatt i t ex. C++, python, java etc innan man börjar plugga på högskola om jag nu vill bli en programmerare, eller kan man komma dit som en komplett newbie och inte fatta ett skvatt?
Hur som helst så lät ljuddesigner najs, är något insatt och ganska intresserad.