Medieval Times
Ok, den här bloggen har varit något inaktiv en tid. Men misströsta icke ty här kommer ett nytt inlägg!
Mitt team och jag (som består av en man totalt) har arbetat stenhårt den sista tiden. Ett nytt spel är på gång att släppas och går under namnet Medieval Times. Det är ett isometriskt action/äventyrsspel med pusselelement. Du kommer vandra längs slingriga mörka skogsstigar, treva i mörka grottor samt utforska gamla borgar med tinnar och torn. Strid med svärd eller använd din list för att besegra dina fiender - vinn ära och berömmelse. Jaa… det är väll vad spelet i korthet går ut på.
Medieval Times är det första spel jag utvecklar som har en ”riktig” historia. Du spelar som en enkel dräng som längtar efter ett mer fartfyllt leverne. Så när han en dag får chansen att resa från sin hemby tackar han genast ja. Tyvärr blir livet på resandefot inte som han tänkt det. Snabbt visar det sig att världen är grym och hans skicklighet sätts på prov…
Spelet visas i ett isometriskt perspektiv likt Diablo 2 och Baldur’s Gate. Du har dock möjligheten till skillnad från nämnda spel att styra din karaktär direkt med tangentbordet. Du kan springa, gå, hoppa, parera och attackera mm. direkt med tangenterna. Det är även möjligt att styra spelaren genom peka-klicka varianten med mus. Spelet är inte fokuserat på att levla/jaga erfarenhetspoäng. Istället är det utrustningen som du bär på dig och skickligheten bakom tangenterna som avgör om du lyckas vinna en strid. Medieval Times spelas i realtid, strider går inte att pausa.
Nog snackat nu. Här kommer färska bilder från spelet:
[eos_image="946908"]Hem ljuva hem.[/eos_image]
[eos_image="946909"]Övervåning.[/eos_image]
[eos_image="946910"]Lite spring i skogen.[/eos_image]
[eos_image="946911"]Abborre är gott![/eos_image]
[eos_image="946912"]Må bäste man vinna![/eos_image]
[eos_image="946913"]A slight case of death.[/eos_image]
Här är en albumlänk för lättare visning.
Förhoppningsvis finner jag tid att uppdatera denna blogg något oftare i framtiden. Tack för att du läste!
Ser mysigt ut, hur är det egentligen med svårighet på fiender? Antar att dom ökar med områden, hur fixar man dom om man inte själv går upp i level? Hur får man ny utrustning, är det enbart drops eller finns det crafting?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Tack! Fienderna är av varierande svårighetsgrad. De kan hugga oftare och snabbare, utdela mer skada, parera oftare osv. Man vinner lättast över dem genom att man får bättre utrustning med tiden. Man kan även bli bättre på att utnyttja fiendens svagheter. I den första version jag planerar att släppa finns det dock bara ett fåtal olika typer av fiender.
För att skaffa sig bättre utrustning finns det handelsmän att besöka. Man hittar även utrustning genom att utforska områden och vinna i strider. Det finns stöd för crafting, dock är det inte planerat att finnas med i denna första version som strax skall släppas.
Ser bra ut. Lycka till.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Tack för alla kommentarer! Kul att det påminner om DS och Ultima
Jag kommer att försöka släppa en alpha version av spelet på steam (mfl. ställen). Förhoppningsvis inom de närmaste dagarna. Har även planerat en indiegogo kampanj som kommer startas i anslutning till demo releasen.