Raids är hardcore i Wildstar

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ja. Spelet är riktat mot 12 åriga (om inte yngre) spelare. Voiceactinget i spelet låter som de direkt kommit från något cartoon network progam.
Självklart kan äldre spelare också tycka om spelet men det är nog tonåringar man riktat sig mot

Butthurt much?

Voice Acting och Grafik, och plötsligt är spelet "riktat mot småbarn". Har du ens testat spelet än? Har du något hum överhuvudtaget, vad svårighetsgraden ligger på? Första Dungeon:et i spelet (på level 20), är utmanande nog. Och raidsen har jag hört ska vara riktigt enormt jobbiga.

Massa folk som bett Carbine -sänka- svårighetsgraden på spelet. Stephan Frost (en av devsen), svarade kort och gott: No.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Ahris:

De som inte gillar den tecknade stilen kommer nog att bli besvikna framöver. Fler och fler utvecklare föredrar den för projekt som ska hålla ett tag eftersom den inte åldras på samma sätt som mer realistisk grafik.

När det gäller just WildStar så upplever jag inte innehållet som särskilt barnsligt, det är snarare riktat mot spelare i övre tonåren och uppåt.

Du har rätt, och jag har själv ett otal gånger propagerat för EXAKT samma sak. Realism är fel väg att gå om man räknar med att titeln ska hålla ett bra tag.

Men (!), det är skillnad på äpplen och päron trots att de växer på träd. Bara för att man i regel diggar en viss stil finns det ALLTID undantag. I mitt fall är Wildstar ett sådant, och jag tror fler håller med.

Bara för att man gillar impressionism och Renoir/Manet kanske man inte gillar Monet.

Personligen bryr jag mig mer om innehållet än förpackningen men generellt gillar jag inte den tecknade stilen.
Modell/karaktärsdesign och animering är dock långt mycket viktigare för mig än hur texturerna ser ut.

WildStar har lyckats med ett skönt helhetsintryck och väldigt levande miljöer. Endgame, raider och skit är helt oväsentligt för mig så länge jag spelar i en genomarbetad miljö med omväxlande och engagerande saker att göra, där lyckas det här spelet.
Jag tror att många stirrar sig blinda på jämförelser med WoW och missar allt annat som det här spelet bjuder på. Jag har i alla fall haft kul i åtskilliga betor nu och har fortfarande kul, det är ju det som räknas.

Medlem

För ett spel som slår på stora trumman om raids of hur hardcore och fantastiska dem är så är det jag såg i trailern märkligt mediokert. Flera av mekanikerna som jag såg i trailern finns i WoW. Döds-zoner är ingen nytt även när WoW lanserades och i princip alla MMO har dem. Är raiderna hardcore för att man har fler av dem och markerar ut dem? Svårare - kanske men blir raiderna bättre? När man lärt sig att bli bäst på att undvika röda rutor är man hardcore? Detta är basen i en bossfight - inte det yttersta.

Bättre är det med element för kräver taktik, organisation och mer än det basala att undvika rutor. Att man måste ha X personer med healers på plats Y vid tidpunkt Z samtidigt som man dödar mobs A och undviker attack B. Dessutom måste all DPS vara på topp och ingen healer miss att dispella för annars går det åt helvete.

Nu ska jag som ESO-fan kanske inte klaga på raids men ESO har ej heller gjort något vidare anspråk på att vara hardcore - även om bossar i veteran dungeons redan är skitsvåra stundvis.

Storleken på raidsen är uppmuntrande i alla fall.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Alkaizzer:

Det som är grejen med svenskar är att dom klagar på spel som Wildstar grafiken osv. men sedan så spelar dom spel som WoW, team fortress, borderlands, Torchlight etc. hur går det ihop egenterligen?

Hmm, tror det är art style som klagas över. Den är ju ganska "barnslig" (jag tycker det ser förjävligt ut och ser mig inte leva in i ett barnspel iht). Dina exempel är väl egentligen inte jättebarnsliga. Wow har starkt karaktäristiska drag på olika raserna osv, men inte nödvändigtvis barnsliga. Hela lich king historian rätt grisig om man inspekterar lite nogrannare vad som försegår i northland osv. Borderlands har väl rätt "vuxet" tema. osv.

Nu har jag ju inte spelat wildstar men all footage och all concept jag ser får mig att sortera bort lika snabbt som jag bläddrar förbi barnkanalerna på telefunken.

"Den är ju...." Nej, du tycker att den är, den är inte. Fakta och åsikt är inte samma sak, skilj på det.

Det är många som klagar på grafiken i wow, speciellt att den är dålig, för "cartoonig" och barnslig.
Lika så om du bara skulle titta på concept art och bilder från torchlight, borderlands osv så ser de inte heller speciellt "vuxet" ut.

Och det du säger om Wow och borderlands är vad du får reda på genom en närmare granskning vilket du säger att du inte ens gett wildstar eftersom du sortera bort det endast från bilder "lika snabbt som du bläddrar förbi barnkanalerna på tv".
Sedan jämför du en story från ett spel utan att veta storyn i ett annat.

Det verkar mer som att du inte vet riktigt hur wildstar är men du orkar inte kolla upp det och samtidigt förkastar du spelet som "skit".

Förlåt pappa jag glömde skriva en redogörelse att det är mina åsikter det handlar om i en diskussionstråd och min svenska är säkert felande. Jag ska göra en armhävning, räkna multiplikationstabellen samt fråga fröken vad som är skillnad.

Hur mycket måste man kolla på videos, streams och bilder då för att få ha en åsikt? Är det minst 40 timmar i alla betor eller? Spelet kan handla om en gammal svensk kung om det så vill, men ser det ut som skit så spelar jag inte.

Medlem

Alltså grafiken är bra, men det ser alldeles för barnsligt ut

Medlem
Skrivet av Raxxa:

skulle säkert tyckt det där var skit tufft om man var 14 igen

Du är alltså 15 nu?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Hur raids är är ointressant för mig. Jag vill att själva världen och levlandet först och främst ska vara underhållande.

Vilket detta spel misslyckades rätt brutalt med.

du behöver ett bra end-game för att hålla kvar subs. de mesta bryr sig inte om leveling.

Gen
Medlem
Skrivet av yngve:
Skrivet av Skelögd:

Hur raids är är ointressant för mig. Jag vill att själva världen och levlandet först och främst ska vara underhållande.

Vilket detta spel misslyckades rätt brutalt med.

du behöver ett bra end-game för att hålla kvar subs. de mesta bryr sig inte om leveling.

Exakt så är det, åtminstone om man ser på den stora massan. Har förvisso en kompis som älskar att levla nya alts men hon hör till en minoritet.

Se bara TSW och Tera som exempel. Det fanns ingen end game och folk rageade pga detta. FFXIV hade samma problem men där var devs smarta och slängde ut en enorm contentpatch med raids ett tag efter lansering och behöll därmed sina subscribers.

När man är max level vill man ju jaga bra gear och den finns i expert dungeons och raids.

Medlem
Skrivet av yngve:
Skrivet av Skelögd:

Hur raids är är ointressant för mig. Jag vill att själva världen och levlandet först och främst ska vara underhållande.

Vilket detta spel misslyckades rätt brutalt med.

du behöver ett bra end-game för att hålla kvar subs. de mesta bryr sig inte om leveling.

Anledningen till detta är att så många MMO har en så pass dålig leveling att spelarna slutat att bry sig. Frågan är då vad för syfte leveling har över huvud taget om den endast tjänar till en time-drain av halv-taskigt innehåll i väntan på att det riktiga spelet börjar? Då kan man lika gärna skippa levels helt och fokusera max på vad som nu är end-game.

2004 accepterade man kanske detta men när andra genrer gör enorma lyft i berättarteknik så sitter många MMO kvar med en liten ruta av text som man inte ens behöver skumma igenom. T.o.m. Blizzard har börjar inse att det finns en idé i att förbättra sin leveling, vilket dem också gjorde till viss del i och med Cataclysm. Även om World of Warcraft fortfarande har en ganska halv-taskig sådan med samma grundproblem. De enstaka cut-scenes i alla ära men dem saknar interaktivitet och är för få för att ge ett noterbart lyft.

Inom detta område utmärker sig verkligen GW2, SWTOR och ESO. I alla fall hos de förstnämnda när det gäller den personliga berättelsen. Hos ESO omfattar implementeringen allt men saknar det djup som SWTOR visade.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

För ett spel som slår på stora trumman om raids of hur hardcore och fantastiska dem är så är det jag såg i trailern märkligt mediokert. Flera av mekanikerna som jag såg i trailern finns i WoW. Döds-zoner är ingen nytt även när WoW lanserades och i princip alla MMO har dem. Är raiderna hardcore för att man har fler av dem och markerar ut dem? Svårare - kanske men blir raiderna bättre? När man lärt sig att bli bäst på att undvika röda rutor är man hardcore? Detta är basen i en bossfight - inte det yttersta.

Bättre är det med element för kräver taktik, organisation och mer än det basala att undvika rutor. Att man måste ha X personer med healers på plats Y vid tidpunkt Z samtidigt som man dödar mobs A och undviker attack B. Dessutom måste all DPS vara på topp och ingen healer miss att dispella för annars går det åt helvete.

Nu ska jag som ESO-fan kanske inte klaga på raids men ESO har ej heller gjort något vidare anspråk på att vara hardcore - även om bossar i veteran dungeons redan är skitsvåra stundvis.

Storleken på raidsen är uppmuntrande i alla fall.

Jag skulle säga att du behöver testa raidsen innan du dömmer dem.

Medlem
Skrivet av yngve:
Skrivet av Naraccas:

För ett spel som slår på stora trumman om raids of hur hardcore och fantastiska dem är så är det jag såg i trailern märkligt mediokert. Flera av mekanikerna som jag såg i trailern finns i WoW. Döds-zoner är ingen nytt även när WoW lanserades och i princip alla MMO har dem. Är raiderna hardcore för att man har fler av dem och markerar ut dem? Svårare - kanske men blir raiderna bättre? När man lärt sig att bli bäst på att undvika röda rutor är man hardcore? Detta är basen i en bossfight - inte det yttersta.

Bättre är det med element för kräver taktik, organisation och mer än det basala att undvika rutor. Att man måste ha X personer med healers på plats Y vid tidpunkt Z samtidigt som man dödar mobs A och undviker attack B. Dessutom måste all DPS vara på topp och ingen healer miss att dispella för annars går det åt helvete.

Nu ska jag som ESO-fan kanske inte klaga på raids men ESO har ej heller gjort något vidare anspråk på att vara hardcore - även om bossar i veteran dungeons redan är skitsvåra stundvis.

Storleken på raidsen är uppmuntrande i alla fall.

Jag skulle säga att du behöver testa raidsen innan du dömmer dem.

Tyvärr har jag bara deras PR-material att tillgå så det får duga tills vidare. Fram tills dess, och med reservation att spelet ej är klart än, tycker jag att jag kan döma det utifrån vad som faktiskt finns att tillgå. Mig veterligen finns det ingen som har testat raidsen och får fritt prata om det utanför Ncsoft:s PR. Och vad jag ser är inte särskilt speciellt för genren.

Men har du en beta key där jag kan hoppa in och testa endgame raids så kan jag gärna ta emot en.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:

skulle säkert tyckt det där var skit tufft om man var 14 igen

Du är alltså 15 nu?

jag vet att du av nån anledning känner ett behov att försvara det du är fanboy av men jag vet inte riktigt vad du har emot att jag påpekar att spelet riktar sig mot en yngre generation.

ps. jag är 25 om du nu så gärna ville veta

Medlem
Skrivet av Raxxa:
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:

skulle säkert tyckt det där var skit tufft om man var 14 igen

Du är alltså 15 nu?

jag vet att du av nån anledning känner ett behov att försvara det du är fanboy av men jag vet inte riktigt vad du har emot att jag påpekar att spelet riktar sig mot en yngre generation.

ps. jag är 25 om du nu så gärna ville veta

Sånt är lätt att säga när man inte har en aning om hur spelet är.
Ingen 14 åring kommer kunna ta sig igenom raidsen.
Kan även säga att jag är i en 40manna guild där majoriteten 25+.

Medlem
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:

skulle säkert tyckt det där var skit tufft om man var 14 igen

Du är alltså 15 nu?

jag vet att du av nån anledning känner ett behov att försvara det du är fanboy av men jag vet inte riktigt vad du har emot att jag påpekar att spelet riktar sig mot en yngre generation.

ps. jag är 25 om du nu så gärna ville veta

Sånt är lätt att säga när man inte har en aning om hur spelet är.
Ingen 14 åring kommer kunna ta sig igenom raidsen.
Kan även säga att jag är i en 40manna guild där majoriteten 25+.

Jag skulle säga att du underskattar 14-åringar ganska hårt. Finns många i yngre tonåren som är betydligt vassare än oss "veteraner".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:
Skrivet av yngve:
Skrivet av Raxxa:

skulle säkert tyckt det där var skit tufft om man var 14 igen

Du är alltså 15 nu?

jag vet att du av nån anledning känner ett behov att försvara det du är fanboy av men jag vet inte riktigt vad du har emot att jag påpekar att spelet riktar sig mot en yngre generation.

ps. jag är 25 om du nu så gärna ville veta

Sånt är lätt att säga när man inte har en aning om hur spelet är.
Ingen 14 åring kommer kunna ta sig igenom raidsen.
Kan även säga att jag är i en 40manna guild där majoriteten 25+.

Jag skulle säga att du underskattar 14-åringar ganska hårt. Finns många i yngre tonåren som är betydligt vassare än oss "veteraner".

absolut jag skrev ingenting om svårighetsgrad vilket mr fanboy inte läste tydligen

123
Skriv svar