GOG överväger early access

Robot
Medlem
GOG överväger early access

Nej, jag litar inte på Early access i allmänhet.

Nej tack!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gör det inte! Visa att ni vågar vara annorlunda!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nej, tack. Så många andra ställen erbjuder det redan.

Medlem

Det låter som en bra grej för de som vill vara med tycker jag.

Jag köper dock färdiga spel, oftast en god tid efter släpp för att det ska hinna patchas och så. Det är bara trist att se andra spela ofärdiga spel och bli irriterade över att de är just ofärdiga, fälla sin dom trots att de visste, och sen lägger de ner innan spelet nått sin fulla potential.

Company of Heroes 2 är ett ypperligt exempel på detta. Det är ett riktigt fint spel idag.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Ser spelet tillräckligt bra ut så betalar jag gärna för tidigare åtkomst, typ Wasteland 2, Elite: Dangerous osv.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Gamla goda spel... som inte är färdiga än?!?!

Medlem

Att betala för ofärdiga produkter är en usel idé för oss kunder. De enda som tjänar på det är företagen som kan sälja fagra löften och få gratis betatestare. Blä.

( Med detta sagt så sponsrade jag Star Citizen. Hyckleri? )


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Att betala för ofärdiga produkter är en usel idé för oss kunder. De enda som tjänar på det är företagen som kan sälja fagra löften och få gratis betatestare. Blä.

( Med detta sagt så sponsrade jag Star Citizen. Hyckleri? )

Jag är för early access, har varit nöjd med mina köp än så länge.

Space engineres
Project zombiod
Kerbal
SC
E.D
DayZ
Minecraft
Planetside 2 (har för mig att jag la ut en slant för Beta, kan ha varit gratis dock)

Har haft mer kul i dessa än de flesta AAA titlar.

Medlem

Early access är spelvärldens svar på kolera. Jag är helt övertygad om att spelen överlag blir sämre när utvecklarna får betalt i förskott.

Medlem

gjort det nån gång bara så generellt nej.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jo, jag köpte ju Battlefield 4...

Medlem

Nej! Jobbigt nog med alla early access spel som tar upp plats i steam store listor


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

"Men i skuggan av framgångssagor som DayZ ...." - har inte han som skapade modden sagt han ska röra sig vidare innan året är slut? ... Rust är iaf på väg att gå in i en ny utvecklingsfas och faktiskt spelbart som det är nu.... DayZ .... njaaaa...

Medlem

Early Access?

Nä, fan heller. Verkar ju korkat att betala för en undermålig produkt som inte är färdig och där man inte ens får möjligheten att påverka resultatet.

Tyvärr är det ju korkade konsumenter som inte inser att de bidrar till att uppmuntra utvecklare att basera sin affärsmodell runt early access.

Om utvecklarna släpper early access under förevändningen att de vill ha feedback från sin Community, stresstesta sina servers etc.. så är det ju en Beta - då ska de det inte kosta pengar (räcker det inte med tiden som vi konsumenter investerar?).

Skulle du betala fullpris för en musik CD, inspelad som en demo, omixad och omastrad, utan sång 2014 i förhoppning om att dessa egenskaper kommer finnas med när skivan släpps 2016?

Vilket incitament har utvecklaren att färdigställa projektet när han redan fått betalt?

Förskottsbetalning och betalningsplaner finns förvisso i många andra sammanhang, men då är den slutgiltiga produkten definierad och specificerad. Skulle resultatet avvika från den överenskomna definitionen så har du som konsument juridisk rätt att reklamera varan. Under Early Access så har du inte ett skit - du har köpt varan i befintligt skick i förhoppning om "puppan blir en fjäril en dag" helt utan garantier.

Tråkigt om GOG viker ner sig och hoppar på the bandwagon, men ur ett affärsmässigt perspektiv så har de självklart inget val.

dmn
Medlem

Gillar man inte early access är det ingen som tvingar en att köpa innan spelen är färdiga.

Jag hoppas att ni som inte gillar early access heller aldrig förbokar/förköper några spel X månader innan release...det är ju ännu värre!

dmn
Medlem
Skrivet av Sandman666:

Vilket incitament har utvecklaren att färdigställa projektet när han redan fått betalt?

Du förutsätter att early access genererar lika många sålda kopior som den färdiga produkten, vilket knappast är fallet.

Medlem

Så länge det inte tar plats på första sidor mm från gamla klassiker så bryr jag mig inte nämnvärt.

Medlem

Det är inte early access som är problemet, det är dom som köper det och förväntar sig ett spelbartspel och blir rosenrasade när dom stöter på buggar.

Man köper enbart early access om man faktiskt är intresseradd och kan bidra med något, eller för helt enkelt testa det för sedan fortsätta lite vid uppdatering/release.

eld
Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Ravenknight:

Att betala för ofärdiga produkter är en usel idé för oss kunder. De enda som tjänar på det är företagen som kan sälja fagra löften och få gratis betatestare. Blä.

( Med detta sagt så sponsrade jag Star Citizen. Hyckleri? )

Jag är för early access, har varit nöjd med mina köp än så länge.

Space engineres
Project zombiod
Kerbal
SC
E.D
DayZ
Minecraft
Planetside 2 (har för mig att jag la ut en slant för Beta, kan ha varit gratis dock)

Har haft mer kul i dessa än de flesta AAA titlar.

Bra early access spel räknas inte, det vet ju varje surgubbe på FZ

Inaktiv
Skrivet av Rakoon:

Det är inte early access som är problemet, det är dom som köper det och förväntar sig ett spelbartspel och blir rosenrasade när dom stöter på buggar.

Man köper enbart early access om man faktiskt är intresseradd och kan bidra med något, eller för helt enkelt testa det för sedan fortsätta lite vid uppdatering/release.

Verkligen, se det som ett chans att kanske få påverka och stödja något lir/utvecklare man gillar, inte en chans att spara ett par euros för att sitta o whina på steamforumen om hur dåligt allt är. Då har man själv köpt fel produkt.

Har själv stött ett par, men för tilfället räcker det, och visst är det kul att testa något lite mer från början.

Själv gillar jag Prison Architecht, det kommer att bli en 5/5 vid release! Wasteland 2 och Defense Grid 2 också hoppas jag

Problemet är som vanligt inte formen för försäljning eller distribution utan oseriösa tillverkare, men det finns det ju AAA studior som också är. *host* Creative Assembly *host* där jag betalade €35-40 för en testversion av Rome: Total Fail, fast dom orkade aldrig berätta det för mig....

Var ärlig om det är early access, beta/alpha eller vad det nu är så är det fint för mig.

Medlem

- Ja, jag är trött på alla halvfärdiga spel som visas upp i Steam-butiken! Ja, det behövs en mer "reglerad marknad".
Jag har köpt några early access, men tänker inte göra det något mer.
Jag väntar hellre tills spelen släpps färdiga och patchade.

- Har köpt dessa:
Assetto Corsa
Carmageddon: Reincarnation
Next Car Game (Den är riktigt bra faktiskt!)
Insurgency
Jo, och så var det Battlefield 4...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av dmn:

Gillar man inte early access är det ingen som tvingar en att köpa innan spelen är färdiga.

Jag hoppas att ni som inte gillar early access heller aldrig förbokar/förköper några spel X månader innan release...det är ju ännu värre!

Ja preorder är minst lika korkat då man inte kan skaffa sig en kvalificerad bild av om spelet är bra innan recensionerna dyker upp.
Men visst, gillar man att tex dricka mjölken utan att kolla bästföredatum eller om det är klimpar i den så gillar man säkert preorder också.

Köper man något ofärdigt (early access) eller blint (preorder) så skall man brännas enligt 1500-talets häxlagar.

Medlem

- Jo, man har ju blivit bränd några gånger nu.
Jag kommer inte att förboka BF5.


signatur

autograph

Medlem

Jag vet inte vad som är fånigast. Att Good Old Games ska sälja *early access*-spel eller att CDON säljer vitvaror....

Medlem
Skrivet av Kiske:

Early access är spelvärldens svar på kolera. Jag är helt övertygad om att spelen överlag blir sämre när utvecklarna får betalt i förskott.

Spelen blev redan sämre och sämre när EA och Ubisoft betalade för dom.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Ravenknight:

Att betala för ofärdiga produkter är en usel idé för oss kunder. De enda som tjänar på det är företagen som kan sälja fagra löften och få gratis betatestare. Blä.

( Med detta sagt så sponsrade jag Star Citizen. Hyckleri? )

Jag är för early access, har varit nöjd med mina köp än så länge.

Space engineres
Project zombiod
Kerbal
SC
E.D
DayZ
Minecraft
Planetside 2 (har för mig att jag la ut en slant för Beta, kan ha varit gratis dock)

Har haft mer kul i dessa än de flesta AAA titlar.

Instämmer. Har köpt en hel del early access titlar. Bland annat Kerbal Space Program, Prison Architect, Arma 3, Planet Explorers, Outerra och Star Citizen. Jag köper early access till spel som jag tror på, och hittills så har i stort sätt alla spel som jag köpt utvecklats i rätt riktning.

Tror många är förbannade för att de köpte DayZ SA och tror att alla early access är lika stora skithögar. Men DayZ är ett extremt dåligt exempel på early access, och samma gäller Rust. Känns som framrusade projekt för att tjäna snabba pengar snarare än att skapa ett bra spel. Tror inte ens utvecklarna har någon aning om vad de vill.

Medlem

Inte en chans, jag laddar ned först, sen om spelet är bra så köper jag det, vill de inte släppa "rättvisa" demos får de skylla sig själva, jag köper inte en bil, eller musik utan att provköra, lyssna först, likaså med spel.

Medlem

Minecraft <3 inget annat dock

12
Skriv svar