Ungdomar dricker mindre - spel anges som orsak

Medlem

- En kompis till mig har fått intrycket av att han kör Gran Turismo bättre då han druckit flera bärs.
Han får faktiskt bättre tider då!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Kane:

...och när man blir äldre är en stänkare eller ett par till kvällens lir lika självklara som kaffet ^^

Precis, det är nog en åldersgrej. Det är skillnad på att dricka och supa, men för ungdomar är det nog svårt att se skillnaden - där det i vissa fall tom kanske anses "tufft" att dricka så mycket som möjligt. Då är det ju bättre att låta bli.

Några pilsner och en wirre till favoritspelet är det inget fel på - om man har åldern inne


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Eller så har dem börjat puffa le ganja istället

Medlem
Skrivet av autograph:

- En kompis till mig har fått intrycket av att han kör Gran Turismo bättre då han druckit flera bärs.
Han får faktiskt bättre tider då!

Har ofta fått höra att proffessionella dartkastare dricker någon öl före och under tävling för att det lugnar nerverna lite och får dem att prestera bättre.

Eller kanske bara för att det hör till en "pubsport" som dart


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Moltoy:

Kommer att komma upp forskare som vänder på detta och anser att det är ett asocialt beteende att sitta framför en dator. Så har det funkat i nästan varje fall förrut. Personligen tycker jag att det är bra.
Hoppas att det kan få va en glad nyhet, utan en massa folk som lägger sig i utan att veta riktigt hur det är att vara en gamer

Men det är viktigt att notera att socialt umgänge framför datorn INTE är samma sak som att socialt umgås, träffa, vara nära andra människor.
Det finns viktiga sociala förmågor som utvecklas endast av riktig fysisk närvaro/umgänge.

Man ska inte försöka få datorspelande att framstå som en ersättning för riktig social kontakt, "IRL" om nån vill.

Detta sagt så är jag glad att ungdomar dricker mindre, och jag vet att datorspelande ofta är mycket mer socialt än många tror.

Om man måste välja pest eller kolera så tror jag samhället skulle gynnas av att vara lite mindre full och lite mer introvert.

Absolut inte.
Introverta människor har det sjukt mycket svårare att få jobb.
Däremot ungdomar som dricker regelbundet har ett ohyggligt stort kontaktnät.

För okvalificerade jobb må det vara så att introverta kan ha det lite svårare att få jobb. För mer kvalificerade jobb, som kräver utbildning och kunskaper, brukar dock de extroverta pratkvarnarna bli förbigångna av de som faktiskt kan något.

Håller absolut med om att mindre full och mer introvert är att föredra framför motsatsen.

Medlem

Ungarna har inte råd att kröka när dom måste köpa DLC var 3e dag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag som både dricker en massa öl och spelar när helst jag får tid...

Medlem

Visst kan man ta sig några öl framför datorn en trevlig kväll när man lirar med folk. Däremot är drickandet för att bli full betydligt lägre. Finns liksom ingen anledning att bli redlös framför datorn. Sakta drickande är betydligt trevligare i sammanhanget.

Skrivet av Lolflakes:

Det är positivt att folk dricker mindre. Men är det positivt att folk spelar mer (egentligen)? Fler blir överviktiga och rör mindre på sig.

Jag kan se din logik men det finns inget bevisat sammanhang mellan datorspelande och övervikt. Spelar man inte spel så sitter man framför TVn. Att gå på krogen är heller ingen hälsosport för vikten. Jag vet väldigt många väldigt inbitna gamers som går till gymmet flera gånger i veckan och är väldigt medvetna om deras hälsa.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Är jag den enda som tänkt på hur rökning ses ned på i Sverige medan man samtidigt har en massa alkoholprovningar i tv?

Gud vad folk skulle flippa ur om man provade olika cigarrer.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Moltoy:

Kommer att komma upp forskare som vänder på detta och anser att det är ett asocialt beteende att sitta framför en dator. Så har det funkat i nästan varje fall förrut. Personligen tycker jag att det är bra.
Hoppas att det kan få va en glad nyhet, utan en massa folk som lägger sig i utan att veta riktigt hur det är att vara en gamer

Men det är viktigt att notera att socialt umgänge framför datorn INTE är samma sak som att socialt umgås, träffa, vara nära andra människor.
Det finns viktiga sociala förmågor som utvecklas endast av riktig fysisk närvaro/umgänge.

Man ska inte försöka få datorspelande att framstå som en ersättning för riktig social kontakt, "IRL" om nån vill.

Detta sagt så är jag glad att ungdomar dricker mindre, och jag vet att datorspelande ofta är mycket mer socialt än många tror.

Om man måste välja pest eller kolera så tror jag samhället skulle gynnas av att vara lite mindre full och lite mer introvert.

fast det är ju ingen som sagt att man ska ersätta och anse att datorspelande är bättre, datorspel hjälper mycket men det står ingenstans i artikeln att man ska sluta umgås med folk.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Moltoy:

Kommer att komma upp forskare som vänder på detta och anser att det är ett asocialt beteende att sitta framför en dator. Så har det funkat i nästan varje fall förrut. Personligen tycker jag att det är bra.
Hoppas att det kan få va en glad nyhet, utan en massa folk som lägger sig i utan att veta riktigt hur det är att vara en gamer

Men det är viktigt att notera att socialt umgänge framför datorn INTE är samma sak som att socialt umgås, träffa, vara nära andra människor.
Det finns viktiga sociala förmågor som utvecklas endast av riktig fysisk närvaro/umgänge.

Man ska inte försöka få datorspelande att framstå som en ersättning för riktig social kontakt, "IRL" om nån vill.

Detta sagt så är jag glad att ungdomar dricker mindre, och jag vet att datorspelande ofta är mycket mer socialt än många tror.

Om man måste välja pest eller kolera så tror jag samhället skulle gynnas av att vara lite mindre full och lite mer introvert.

fast det är ju ingen som sagt att man ska ersätta och anse att datorspelande är bättre, datorspel hjälper mycket men det står ingenstans i artikeln att man ska sluta umgås med folk.

Oftast blir det så att man till slut träffar merparten av de personer man spelat mycket med på riktigt också.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kan dock nästan ge mig tusan på att när man kommer upp i åldrar över typ ~23 så ökar andelen "drickande spelare" markant. Så jäkla skönt att sätta sig ner och ta en öl eller två samtidigt som man drar igång favoritspelet.

Själv blir jag dessutom skrämmande bra på att leka sniper i BF och liknande spel när jag är lite småfull. Helt på sant är jag en rätt dålig sniper i vanliga fall men med några öl i magen så kommer headshots på löpande band. Fattar inte tbh

Medlem

Alla tror att de kan bli esportare och vinna miljoner, precis som fån som skaffar sig cd spelare tror att de skall stå på friends arena inför 70 000.pers

Medlem
Skrivet av Moltoy:

Kommer att komma upp forskare som vänder på detta och anser att det är ett asocialt beteende att sitta framför en dator. Så har det funkat i nästan varje fall förrut. Hoppas att det kan få va en glad nyhet, utan en massa folk som lägger sig i utan att veta riktigt hur det är att vara en gamer

Det är för att de flesta erfarna forskare växte upp utan datorspel, vi är på väg in i en övergångsfas där den generationen håller på att ersättas av en som har datorpelande som en del av sin kultur och då kommer den attityden att ändras.

Medlem
Skrivet av Tomtefar:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tomtefar:

Idioter hela högen, ut och drick med er och ha skoj, träffa folk!

Bättre än att sitta hemma hela livet

Jay for stereotyping!

Den andra studion jag länkade till, den från 2007, visade till exempel att de som spelar aktivt sportar i samma utsträckning som de som inte spelar.

Pratar av egen erfarenhet säg vad du vill om stereotyper.. vissa stämmer rätt bra.

Så du tolkar dina egna erfarenheter och val som ett universalt val för hela mänskligheten? Okeeej..

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av autograph:

- En kompis till mig har fått intrycket av att han kör Gran Turismo bättre då han druckit flera bärs.
Han får faktiskt bättre tider då!

Har ofta fått höra att proffessionella dartkastare dricker någon öl före och under tävling för att det lugnar nerverna lite och får dem att prestera bättre.

Eller kanske bara för att det hör till en "pubsport" som dart

Professionella som i dartens Premier League tror jag räknar alkohol som doping, inte helt 100% på det dock.

Spelar dart i Sveriges(Eller Skånes) e-dart ligasystem och där dricks det friskt nästan varje match även på elitserienivå, spelar själv bäst efter ett par öl.

Sporten är så himla beroende av att man är lugnt i sinnet och inte blir nervös vilket alkohol verkligen hjälper till med.

123
Skriv svar