Medlem
Tips om kylplatta

Hej jag skulle vilja ha några tips om köpa av kylplatta till en laptop.

Jag köpte en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/193332-a...
för ca en månad sedan för att kunna se på film och anime samt också
kunna spela lite spel på (under semestern), hade tänkt Fallout: New Vegas eller World of Tanks t.ex.
men det blev nästan bara Master of Orion 2.
Men jag testade ett spel som heter Singularity men tycke att datorn blev för varm,
nästan så att jag brände mig på luft utflödet för grafikkortet.

Kom då på att stapla upp datorn, blev genast bättre men också mycket ostabilt
och svårt att spela. Så tanken att köpa en kylplatta till,
men jag har ingen större koll på kylplattor.

Så jag tänkte fråga om lite tips om 4 st jag har plockat ut,
måste inte vara någon av dessa men datorn är ca 41cm bredd (17,3 tum)
och jag vill ha aktiv kylning, samt slipper jag gärna allt för mycket led och neon ljus.
Budget ca 500 kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1689852,2173691,1208964,...

Och när jag väl skriver så tänket jag fråga om tips till en datorväska
skulle vilja ha något liknande detta http://s5.postimg.org/hb1yq4evr/497424.jpg
Som sagt datorn är ca 41 till 41,5 cm bredd, 28 cm lång och 4 cm hög.
Budget ca 250-350 kr.

Tacksam för alla svar.

Medlem

Vad jag har läst mig till så gör en kylplatta ingen skillnad mer än 1-3grader om det är en effektiv variant. Används mestadels för du inte ska bränna dig när du har laptop i knäet samt för stativet.

Mitt tips är istället att skaffa mus o tangentbord och komma bort från datorn så slipper du den heta luften. Den är byggd för att klara av uppåt 70-80 grader så du behöver inte vara orolig. Däremot bör den inte stå på något ömtåligt bord som du är rädd om då färgen kan missfärgas vid utelåst om du har otur.

Så kontentan av det hela, köp en du tror passar dig bäst för de gör inge större skillnad ändå. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men detta är vad jag har läst mig till.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Vad jag har läst mig till så gör en kylplatta ingen skillnad mer än 1-3grader om det är en effektiv variant. Används mestadels för du inte ska bränna dig när du har laptop i knäet samt för stativet.

Mitt tips är istället att skaffa mus o tangentbord och komma bort från datorn så slipper du den heta luften. Den är byggd för att klara av uppåt 70-80 grader så du behöver inte vara orolig. Däremot bör den inte stå på något ömtåligt bord som du är rädd om då färgen kan missfärgas vid utelåst om du har otur.

Så kontentan av det hela, köp en du tror passar dig bäst för de gör inge större skillnad ändå. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men detta är vad jag har läst mig till.

Har en billig skit Compaq HP som har riktigt dålig kylning. För mig gör kylplattan stor skillnad då datorn får mycket lättare in kall luft i kylningen. Är som natt och dag när man lyssnar på ljudet.
Trivs även bättre att jobba med datorn när jag har plattan under för den kommer längre upp och sitter bekvämare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Fungerar det för dig, grattis. Alla professionella sidors recensioner så som cnet eller tomshardware menar dock att det är mer placebo än vad deras mätningar antyder. Beror väl även på vad det är för dator och så men vad jag vet så brukar inte laptops ha något direkt inblås. Att kyla skalet som sker i de flesta fall har minimal inverkan.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Fungerar det för dig, grattis. Alla professionella sidors recensioner så som cnet eller tomshardware menar dock att det är mer placebo än vad deras mätningar antyder. Beror väl även på vad det är för dator och så men vad jag vet så brukar inte laptops ha något direkt inblås. Att kyla skalet som sker i de flesta fall har minimal inverkan.

Har insug på undersidan och utblås på vänstersida. Att ha fläktar som blåser på skalet för inget.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Här är undersidan av laptopen, med IQ fiskpinne förklaringar
http://s5.postimg.org/qu7z8lavp/2014_07_24_19_48_20.jpg

1
Skriv svar