Playstation säljer minst tre gånger så bra som Xbox

Medlem

Ja precis men nu går det så "dåligt" för ms att dom gör det samma.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Bojkott:

De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Rare vill göra andra spel men de har inte fått för Microsoft.

Det finns bilder/filmer på upp till 20 olika spel de arbetat på men som alla lagts ned av Microsoft. De ville även göra ett nytt Killer Instinct för några år sedan men fick inte det. Den ultimata förödmjukelsen blev nog att när det spelet väl gjordes så gick jobbet till en extern studio.

Edit: Mer info här

Tragiskt! Varför köpte ens Microsoft upp dem om de inte tänker utnyttja deras talanger till något bra?

För de var inte ute efter Rare som utvecklare utan deras spel, de ville tydligen ha Donkey Kong´s IP men de missade tydligen att Nintendo ägde den och inte Rare.

Hahaha, skadeglädje när den är som ljuvast

Du kräver aldrig källor när folk slänger ur sig saker eller?

Jag googlade innan jag skrev och såg att en anställd på Rare hade twittrat att en chef på Microsoft trodde att de ägde Donkey Kong. Uppges inga källor så letar man källor

Medlem

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

Varför göra den mindre? Den är stationär och dess storlek är en bidragande faktor till att den är knäpptyst. Den är redan billigare sedan nyligen, och när den lanseras globalt om en månad blir den ännu billigare eftersom det medföljer 2 spel. Nästa steg är bara att korkade konsumenter ska informeras.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

Varför göra den mindre? Den är stationär och dess storlek är en bidragande faktor till att den är knäpptyst.

Nya revisioner av design och komponenter brukar leda till att elektronik blir mindre. Tar man dessutom bort en del saker så borde det inte vara några problem.

PS4 är mindre och det skiljer en decibel på en meters avstånd om jag minns rätt från tester då konsolerna kom ut.

Edit: Har det externa nätaggregatet till Xbox One en inbyggd fläkt? Jag har en kompis som hade en 360 där "nätagget" lät mer än konsolen.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av LariosoDog:

Är det inte voicekommandon på alla olika språk som gjort att MS har en uppförsbacke. De måste kunna skilja på massa olika phonetiska läten översättas till stavelser och ord - så de måste prioritera vilka marknader är viktigast och störst först. Massa strategiska missar förmodligen.

Även en del av de marknader den släpptes på var (är fortfarande?) utan röstkommandon så det argumentet håller inte riktigt. Konsolen går att använda utan Kinect också.

Hur som helst är det få som fattar hur MS tänkte när de sköt på releasen i många länder. Kanske trodde de att den skulle sälja så bra att de inte skulle klara av att producera enheter som räckte till fler än de största marknaderna?

Det var det enda jag kunde komma på som kunde spela in. Att göra skin i olika språk kan knappast skilja så drastiskt.

Europa har väl alltid Playstation territory. Om de skall ta marknadsandelar är det knappast genom att fördröja lanseringen ett år efter PS4.

Skumt, minst sagt....men next gen badar ju inte i tunga titlar heller för den delen. Det var nog pressen att PS4 offentliggjordes som stressade fram Xbone.

Men PS4 imponerade med remastrad LOU - även skraltiga youtubevideo syntes klar skillnad.

Och kanske byta till datormonitor som jag har i full hd, snarare än större tv som bara är hd ready. Det blir nog fint det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

typ så här?
http://www.theverge.com/2014/5/13/5713462/xbox-one-without-ki...

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av Margy:

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

typ så här?
http://www.theverge.com/2014/5/13/5713462/xbox-one-without-ki...

Nej.

Det enda som skiljer där är att själva kamera-delen inte följer med. Det sitter ju fortfarande hårdvara i konsolen som kostar pengar även för de som aldrig kommer att koppla in en Kinect.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av bruceleenus:

Ångrar mig inte en sekund att jag sålde mitt ps4 och köpte x1. Och andra sidan så har jag alltid varit för microsoft, och de competativa som finns där, kanske är därför.

Vad är det med Microsoft som du tycker är så bra? Spelen? Det kan jag köpa men att stå och klappa i händerna åt världens största monopol är ju inte asgött direkt. Tur som fan att Apple repat sig, Linux kommer mer och mer, samt att SteamOS kan låsa upp PC-spelandet.

Jag har sedan tidigare spelat cs 1.6, semielit kan man väl iallafall kalla det. Varit sponsrad av IT-café och dyl. Då playstation(sony) inte existerar inom tävlingsscenarion så blev det ett enkelt val, då på den tiden en xbox 360. Sedan gillar jag x1 mycket, mycket mer. Dashboarden, dosan, osv. Att spel inte har kommit än är ju som det är, men jag skulle aldrig välja en ps4 framför x1, då jag tycker spelupplevelsen är så hemskt mycket bättre på en x1.

Tycker x1 är en mycket mer komplett station, och jag är 110% säker på att det kommer bli som det var gällande ps3/xbox360, då 360'n var mycket, och blev bättre med tiden.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:

Jag undrar om Microsoft kan tänka sig att göra en ny modell helt utan Kinect-funktionalitet, utan HDMI-in och givetvis mindre storleksmässigt?

Då kanske de skulle kunna pressa ned priset en tusenlapp till?

Varför göra den mindre? Den är stationär och dess storlek är en bidragande faktor till att den är knäpptyst.

Nya revisioner av design och komponenter brukar leda till att elektronik blir mindre. Tar man dessutom bort en del saker så borde det inte vara några problem.

PS4 är mindre och det skiljer en decibel på en meters avstånd om jag minns rätt från tester då konsolerna kom ut.

Edit: Har det externa nätaggregatet till Xbox One en inbyggd fläkt? Jag har en kompis som hade en 360 där "nätagget" lät mer än konsolen.

Den är mycket högljuddare och det var 2 dB under normala förhållanden har jag för mig. Jag minns inte formlerna men skillnaden på t ex 23 dB och 53 dB är 1000 ggr så högt.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Den är mycket högljuddare och det var 2 dB under normala förhållanden har jag för mig. Jag minns inte formlerna men skillnaden på t ex 23 dB och 53 dB är 1000 ggr så högt.

Xbox One: Noise: 1 metre 40dB 41dB 41dB 41dB
PS4: Noise: 1 metre 40dB 40dB 42dB 42dB

Värdena är från Digital Foundrys test och visar nivå vid "Idle, Blu-ray, Gaming och Gaming + disc install".

Det är inte en rak skala men en decibels skillnad vid den nivån är inte något man märker av. Skillnaden blir även mindre ju längre bort du sitter och de flesta sitter inte i tystnad och spelar.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Den är mycket högljuddare och det var 2 dB under normala förhållanden har jag för mig. Jag minns inte formlerna men skillnaden på t ex 23 dB och 53 dB är 1000 ggr så högt.

Xbox One: Noise: 1 metre 40dB 41dB 41dB 41dB
PS4: Noise: 1 metre 40dB 40dB 42dB 42dB

Värdena är från Digital Foundrys test och visar nivå vid "Idle, Blu-ray, Gaming och Gaming + disc install".

Det är inte en rak skala men en decibels skillnad vid den nivån är inte något man märker av. Skillnaden blir även mindre ju längre bort du sitter och de flesta sitter inte i tystnad och spelar.

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Det första jag stötte på vid en "googling":

"För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel."

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Då Xbox One enligt dig är "knäpptyst" så lär du knappast märka någon direkt skillnad vid en decibel högre nivå. Jag släpper detta nu då det inte direkt har med ämnet att göra.

Inaktiv

So what, man väljer det man gillar, själv så föredrog man Sega före Nintendo förr, och nu Xbox före Playstation.

MS lär släppa en hel del goa exklusiva spel för det är ju sånt som lockar, sen så är ju handkontrollen superb.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nej.

Det enda som skiljer där är att själva kamera-delen inte följer med. Det sitter ju fortfarande hårdvara i konsolen som kostar pengar även för de som aldrig kommer att koppla in en Kinect.

sant, fast de sänkte ju även priset med 100 dollar...

Medlem

Ombytta roller denna generation. Sony gjorde konsumenterna förvirrade med sin PS3. Nu är det Microsoft som förvirrar med Xbox One.

Dessutom vem vill inte köpa produkter som denna herre ligger bakom?

Medlem
Skrivet av mh76:

Ombytta roller denna generation. Sony gjorde konsumenterna förvirrade med sin PS3. Nu är det Microsoft som förvirrar med Xbox One.

Dessutom vem vill inte köpa produkter som denna herre ligger bakom?

http://static.gamespot.com/uploads/original/1501/15010824/236...

alla som har ett barn?

Medlem
Skrivet av TheRob:
Skrivet av Bojkott:

Någon som är chockad egentligen? Sony säljer en renodlad spelkonsol till ett lägre pris medan Microsoft säljer ett all-in-one system vars huvudsakliga uppgift hamnar i kläm av alla andra egenskaper.

Jag hoppas verkligen att Microsoft lyckas styra skutan i hamn, men för att göra det så måste de släppa all fokus på Kinect och gå tillbaka till sina rötter. De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Nu är den ju inte billigare än Xbox One i Sverige i alla fall. Du får den nordiska utgåvan med FIFA 15 och Forza 5 för under 4000 kr. Medan PS4:an kostar 4390 kr (utan spel).

Till ren underhållning så diggar jag Xbox One bättre, fast jag ej har den. Den har framför allt mer appar samt så är den tystare. Jag har en PS4 själv och den dammar mest, men man har börjat lira lite då nya Last of Us Remastered har kommit.

Sen kan nog jämnas ut grafikmässigt med tanke på att Xbone kanske får DirectX 12. Båda är meh-konsoler till hårdvara, så det finns ingen riktig favvo faktiskt.

Ps4 kostar 3390 kronor utan spel. Kan vara bra om man har bra koll på saker innan man uttalar sig.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Det första jag stötte på vid en "googling":

"För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel."

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Då Xbox One enligt dig är "knäpptyst" så lär du knappast märka någon direkt skillnad vid en decibel högre nivå. Jag släpper detta nu då det inte direkt har med ämnet att göra.

Har både PS4 och Xbox One. PS4:an placering är A och O för hur mycket den låter, blir den varm och fläktarna får arbeta kan den bli extremt högljudd, det fick jag erfara. Trots gott om plats runt om konsolen, räckte det inte med att fronten var "öppen", jag var jag tvungen att avlägsna bakdelen på TV-bänken i det facket som jag placerade PS4:an i så varmluften kunde smita ut den vägen, annars lät den så pass högt efter ett tags användande att det nästan lät som om man hade en dammsugare i rummet. Konsolen blev stekhet och ljudnivån var oacceptabelt hög, det gick helt enkelt inte att ha det så. Trodde först jag fått en defekt Playstation, men efter att ha öppnat upp baksidan på TV-bänken ordnade det till sig, nu behöver fläktarna inte jobba lika hårt och ljudnivån stör ej, hör bara ett svagt väsande. Ingen av dom låter speciellt mycket, men av dom två är Xbox One den som låter minst.

On Topic: Synd man inte har tillgång till alla försäljningssiffror land för land, ingen tvekan Playstation 4 säljer bäst, men hade varit intressant att dra i från dom 26 länder som Xbox One lanseras i nu i september från Sony's statistik, och endast jämföra försäljningssiffror över länder där båda konsolerna har släppts.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Bojkott:

De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Rare vill göra andra spel men de har inte fått för Microsoft.

Det finns bilder/filmer på upp till 20 olika spel de arbetat på men som alla lagts ned av Microsoft. De ville även göra ett nytt Killer Instinct för några år sedan men fick inte det. Den ultimata förödmjukelsen blev nog att när det spelet väl gjordes så gick jobbet till en extern studio.

Edit: Mer info här

Tragiskt! Varför köpte ens Microsoft upp dem om de inte tänker utnyttja deras talanger till något bra?

För de var inte ute efter Rare som utvecklare utan deras spel, de ville tydligen ha Donkey Kong´s IP men de missade tydligen att Nintendo ägde den och inte Rare.

Hahaha, skadeglädje när den är som ljuvast

Du kräver aldrig källor när folk slänger ur sig saker eller?

http://www.gengame.net/2013/06/microsoft-executives-thought-t...

"but some of Microsoft’s executives thought they were getting a little more than the actual package.

Former Rare employee Chris Seavor, director of Conker’s Bad Fur Day, tweeted (and later deleted) an amusing anecdote from the early days after Microsoft’s acquisition of the company.

Here’s a true story.. When Rare was first bought by MS a group of execs came on a tour.. One of them noticed the Donkey Kong. ..Posters everywhere and said.. ‘Hey that’s great.. We own Donkey Kong right??’ ………/massivesigh I kid you not"

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Bojkott:

De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Rare vill göra andra spel men de har inte fått för Microsoft.

Det finns bilder/filmer på upp till 20 olika spel de arbetat på men som alla lagts ned av Microsoft. De ville även göra ett nytt Killer Instinct för några år sedan men fick inte det. Den ultimata förödmjukelsen blev nog att när det spelet väl gjordes så gick jobbet till en extern studio.

Edit: Mer info här

Tragiskt! Varför köpte ens Microsoft upp dem om de inte tänker utnyttja deras talanger till något bra?

För de var inte ute efter Rare som utvecklare utan deras spel, de ville tydligen ha Donkey Kong´s IP men de missade tydligen att Nintendo ägde den och inte Rare.

Hahaha, skadeglädje när den är som ljuvast

Du kräver aldrig källor när folk slänger ur sig saker eller?

http://www.gengame.net/2013/06/microsoft-executives-thought-t...

"but some of Microsoft’s executives thought they were getting a little more than the actual package.

Former Rare employee Chris Seavor, director of Conker’s Bad Fur Day, tweeted (and later deleted) an amusing anecdote from the early days after Microsoft’s acquisition of the company.

Here’s a true story.. When Rare was first bought by MS a group of execs came on a tour.. One of them noticed the Donkey Kong. ..Posters everywhere and said.. ‘Hey that’s great.. We own Donkey Kong right??’ ………/massivesigh I kid you not"

Varför valde du att inte att fortsätta citatet? Texten fortsätter med...

"To be fair, I’m sure (or I at least hope) that no one involved in the decision making process actually believed that they would be acquiring one of Nintendo’s oldest properties in the purchasing of a third party company."

Medlem
Skrivet av krille1986:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av Bojkott:

Någon som är chockad egentligen? Sony säljer en renodlad spelkonsol till ett lägre pris medan Microsoft säljer ett all-in-one system vars huvudsakliga uppgift hamnar i kläm av alla andra egenskaper.

Jag hoppas verkligen att Microsoft lyckas styra skutan i hamn, men för att göra det så måste de släppa all fokus på Kinect och gå tillbaka till sina rötter. De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Nu är den ju inte billigare än Xbox One i Sverige i alla fall. Du får den nordiska utgåvan med FIFA 15 och Forza 5 för under 4000 kr. Medan PS4:an kostar 4390 kr (utan spel).

Till ren underhållning så diggar jag Xbox One bättre, fast jag ej har den. Den har framför allt mer appar samt så är den tystare. Jag har en PS4 själv och den dammar mest, men man har börjat lira lite då nya Last of Us Remastered har kommit.

Sen kan nog jämnas ut grafikmässigt med tanke på att Xbone kanske får DirectX 12. Båda är meh-konsoler till hårdvara, så det finns ingen riktig favvo faktiskt.

Ps4 kostar 3390 kronor utan spel. Kan vara bra om man har bra koll på saker innan man uttalar sig.

Märkte att den hade sänkts, men det var inte länge sedan den kosta 4390.

Medlem

Jag tror alla innerst inne vet att x1 är den bättre pjäsen! Inutsprutslut

Inaktiv
Skrivet av TheRob:
Skrivet av krille1986:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av Bojkott:

Någon som är chockad egentligen? Sony säljer en renodlad spelkonsol till ett lägre pris medan Microsoft säljer ett all-in-one system vars huvudsakliga uppgift hamnar i kläm av alla andra egenskaper.

Jag hoppas verkligen att Microsoft lyckas styra skutan i hamn, men för att göra det så måste de släppa all fokus på Kinect och gå tillbaka till sina rötter. De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Nu är den ju inte billigare än Xbox One i Sverige i alla fall. Du får den nordiska utgåvan med FIFA 15 och Forza 5 för under 4000 kr. Medan PS4:an kostar 4390 kr (utan spel).

Till ren underhållning så diggar jag Xbox One bättre, fast jag ej har den. Den har framför allt mer appar samt så är den tystare. Jag har en PS4 själv och den dammar mest, men man har börjat lira lite då nya Last of Us Remastered har kommit.

Sen kan nog jämnas ut grafikmässigt med tanke på att Xbone kanske får DirectX 12. Båda är meh-konsoler till hårdvara, så det finns ingen riktig favvo faktiskt.

Ps4 kostar 3390 kronor utan spel. Kan vara bra om man har bra koll på saker innan man uttalar sig.

Märkte att den hade sänkts, men det var inte länge sedan den kosta 4390.

Codetronics kör ju med begagnat och refurbished. Inte riktigt samma sak. Butiken skille vara tvungen att sälja med föelust annars:)

Inaktiv
Skrivet av bruceleenus:

Jag tror alla innerst inne vet att x1 är den bättre pjäsen! Inutsprutslut

Det är den. Den är faktiskt mycket bättre.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Bojkott:

De har en mängd bortglömda IP:n som de borde satsa på. Kameo och Banjo Kazooie är några utav dem, men istället så väljer Rare att satsa på usla Kinect-spel.

Rare vill göra andra spel men de har inte fått för Microsoft.

Det finns bilder/filmer på upp till 20 olika spel de arbetat på men som alla lagts ned av Microsoft. De ville även göra ett nytt Killer Instinct för några år sedan men fick inte det. Den ultimata förödmjukelsen blev nog att när det spelet väl gjordes så gick jobbet till en extern studio.

Edit: Mer info här

Tragiskt! Varför köpte ens Microsoft upp dem om de inte tänker utnyttja deras talanger till något bra?

För de var inte ute efter Rare som utvecklare utan deras spel, de ville tydligen ha Donkey Kong´s IP men de missade tydligen att Nintendo ägde den och inte Rare.

Hahaha, skadeglädje när den är som ljuvast

Du kräver aldrig källor när folk slänger ur sig saker eller?

http://www.gengame.net/2013/06/microsoft-executives-thought-t...

"but some of Microsoft’s executives thought they were getting a little more than the actual package.

Former Rare employee Chris Seavor, director of Conker’s Bad Fur Day, tweeted (and later deleted) an amusing anecdote from the early days after Microsoft’s acquisition of the company.

Here’s a true story.. When Rare was first bought by MS a group of execs came on a tour.. One of them noticed the Donkey Kong. ..Posters everywhere and said.. ‘Hey that’s great.. We own Donkey Kong right??’ ………/massivesigh I kid you not"

Hahaha... vad besviken han måste ha blivit:) Jag tror nog inte att de som slöt avtalet trodde det däremot.

Inaktiv
Skrivet av boota:
Skrivet av mh76:

Ombytta roller denna generation. Sony gjorde konsumenterna förvirrade med sin PS3. Nu är det Microsoft som förvirrar med Xbox One.

Dessutom vem vill inte köpa produkter som denna herre ligger bakom?

http://static.gamespot.com/uploads/original/1501/15010824/236...

alla som har ett barn?

Har man flickor är det nog ingen fara.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Det första jag stötte på vid en "googling":

"För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel."

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Då Xbox One enligt dig är "knäpptyst" så lär du knappast märka någon direkt skillnad vid en decibel högre nivå. Jag släpper detta nu då det inte direkt har med ämnet att göra.

"...och 10 dB är som sagt den nivå då örat hör en fördubbling av ursprungsnivån"

Vem det än är som har skrivit det där är matematiskt efterbliven. Och de som tummar upp din länk är lika kunskapslösa som du i det ämnet. Det är en logaritmisk formel, så man kan inte säga så ALLS, man måste ta det från tal till tal och från vilket avstånd det gäller (avståndet och ljudnivån kan man räkna ut utifrån ett utgångsvärde, jag orkar inte läsa in det igen nu;) ).

Tänk på att testen kan vara gjorda när PS4an är nyuppstartad, och de nämner fortfarande inte decimaler. Tydligen blir den jävligt varm efter ett tag och låter ganska mycket när den blir varm. Jag har inte spelat på en PS4, men min polare säger att den är tydligt hörbar när man spelar. Vi spelade Titanfall hos honom i 8 timmar nånting, och Xboxen hördes inte alls över spelljudet under hela tiden.

Tillbaka till din grundkommentar. Om det är nånting MS har gjort rätt den här generationen, så är det att göra den stor och skapa stor luftvolym med stor fläkt. Det är rakt av PC-tänk i designen, vilket är det absolut bästa för en stationär enhet. Jag tycker att det är bra att MS inte försökte blidka tunn- o smal-generationen.

Tydligen kommer PS4an upp i temperaturer som kan skada komponenterna. Xboxen går inte att få upp i mer än ungefär 40 celcius, medans PS4an går upp emot 80 grader när den har kört ett tag.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Det första jag stötte på vid en "googling":

"För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel."

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Då Xbox One enligt dig är "knäpptyst" så lär du knappast märka någon direkt skillnad vid en decibel högre nivå. Jag släpper detta nu då det inte direkt har med ämnet att göra.

"...och 10 dB är som sagt den nivå då örat hör en fördubbling av ursprungsnivån"

Vem det än är som har skrivit det där är matematiskt efterbliven. Och de som tummar upp din länk är lika kunskapslösa som du i det ämnet. Det är en logaritmisk formel, så man kan inte säga så ALLS, man måste ta det från tal till tal och från vilket avstånd det gäller (avståndet och ljudnivån kan man räkna ut utifrån ett utgångsvärde, jag orkar inte läsa in det igen nu;) ).

Tänk på att testen kan vara gjorda när PS4an är nyuppstartad, och de nämner fortfarande inte decimaler. Tydligen blir den jävligt varm efter ett tag och låter ganska mycket när den blir varm. Jag har inte spelat på en PS4, men min polare säger att den är tydligt hörbar när man spelar. Vi spelade Titanfall hos honom i 8 timmar nånting, och Xboxen hördes inte alls över spelljudet under hela tiden.

Tillbaka till din grundkommentar. Om det är nånting MS har gjort rätt den här generationen, så är det att göra den stor och skapa stor luftvolym med stor fläkt. Det är rakt av PC-tänk i designen, vilket är det absolut bästa för en stationär enhet. Jag tycker att det är bra att MS inte försökte blidka tunn- o smal-generationen.

Tydligen kommer PS4an upp i temperaturer som kan skada komponenterna. Xboxen går inte att få upp i mer än ungefär 40 celcius, medans PS4an går upp emot 80 grader när den har kört ett tag.

en ökning med tre decibel är en fördubbling av den faktiska ljudstyrkan oavsett var på skalan man är (93 db är dubbelt så stort ljudtryck som 90 db precis som 5 db är dubbelt så starkt ljudtryck som 2 db) däremot är inte örat riktigt kapabelt att uppfatta fördubblingarna.

om det är sant att ps4 blir så varm tycker jag man borde hört fler storys om massåterlämningar av den.

Inaktiv
Skrivet av boota:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Den är förmodligen dubbelt så högljudd. Ge mig exakta siffror, på decimalen, så är det bara att lägga in i en formel. Men nu måste jag handla.:)

Det första jag stötte på vid en "googling":

"För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel."

http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html

Då Xbox One enligt dig är "knäpptyst" så lär du knappast märka någon direkt skillnad vid en decibel högre nivå. Jag släpper detta nu då det inte direkt har med ämnet att göra.

"...och 10 dB är som sagt den nivå då örat hör en fördubbling av ursprungsnivån"

Vem det än är som har skrivit det där är matematiskt efterbliven. Och de som tummar upp din länk är lika kunskapslösa som du i det ämnet. Det är en logaritmisk formel, så man kan inte säga så ALLS, man måste ta det från tal till tal och från vilket avstånd det gäller (avståndet och ljudnivån kan man räkna ut utifrån ett utgångsvärde, jag orkar inte läsa in det igen nu;) ).

Tänk på att testen kan vara gjorda när PS4an är nyuppstartad, och de nämner fortfarande inte decimaler. Tydligen blir den jävligt varm efter ett tag och låter ganska mycket när den blir varm. Jag har inte spelat på en PS4, men min polare säger att den är tydligt hörbar när man spelar. Vi spelade Titanfall hos honom i 8 timmar nånting, och Xboxen hördes inte alls över spelljudet under hela tiden.

Tillbaka till din grundkommentar. Om det är nånting MS har gjort rätt den här generationen, så är det att göra den stor och skapa stor luftvolym med stor fläkt. Det är rakt av PC-tänk i designen, vilket är det absolut bästa för en stationär enhet. Jag tycker att det är bra att MS inte försökte blidka tunn- o smal-generationen.

Tydligen kommer PS4an upp i temperaturer som kan skada komponenterna. Xboxen går inte att få upp i mer än ungefär 40 celcius, medans PS4an går upp emot 80 grader när den har kört ett tag.

en ökning med tre decibel är en fördubbling av den faktiska ljudstyrkan oavsett var på skalan man är (93 db är dubbelt så stort ljudtryck som 90 db precis som 5 db är dubbelt så starkt ljudtryck som 2 db) däremot är inte örat riktigt kapabelt att uppfatta fördubblingarna.

om det är sant att ps4 blir så varm tycker jag man borde hört fler storys om massåterlämningar av den.

Samma sak där. Det kan omöjligt stämma eftersom det är en logaritmisk skala. Vad du har lärt dig kan vara en tumning utifrån samtalsnivå. Eller kanske konserter.

123
Skriv svar