Kommer framtidens Virtual Reality spel att utvecklas i VR?

Medlem
Kommer framtidens Virtual Reality spel att utvecklas i VR?

Sedan Oculus Rift VR utannonserade sitt revolutionerande headset via Kickstarter och fick det hela igenom med god marginal har spelvärlden hetsat mot tekniken, de som inte är där när produkterna slår igenom till mainstream publiken kommer att stå med fötterna stilla medan moståndet varvar dem som blåa igelkottar. Nu står vi med den andra versionen av deras utvecklingskit.

Men medans fokuset för tillfället är riktat mot att antingen vistas i virtual reality eller att modellera igenom det så är de praktiska tillämpningsområdena ofantligt mycket större. När virtual reality slår igenom så kommer tekniken att gå framåt i rasfart, de som kan leverera den mest inlevelsefulla tekniken till det billigaste priset kommer att nå ut till massorna, en ny våg av innovation kommer att leda oss framåt.

Allt eftersom tekniken går framåt så kommer det att användas för mer än modellering, modellering i virtual reality står självmant som en stor fördel inom spelutveckling, särskilt för de som inte har kunskapen att använda modelleringsverktygen i program som 3DS Max eller Maya. Spola framåt en bit ifrån idag dock och vi skulle kunna se virtual reality versioner av Unreal Engine, CryEngine och Unity. Det är väldigt sannolikt att de verktygen som kommer att användas för virtual reality till detta ändamål är av betydligt högre prestanda och betydligt mer specialanpassade än den hårdvaran som når vår gemene konsument. Med både hårdvaran och VR-motorer anpassade för utvecklare så kan företag komma att arbeta nästan uteslutligen inom virtual reality för att skapa virtual reality program.

Men låt oss inte stanna där, redan idag kan du 3D-skulptera i virtuella verkligheter och skriva ut dina skulpturer via 3D skrivare. Verksamheten inom virtual reality kommer att explodera, inte bara från perspektivet där man säljer VR produkter till konsumenter, utan också där man som tillverkare och producent utvecklar sina produkter helt i VR som antingen är eller inte är gjorda för VR. Simuleringar kommer att betyda betydligt mycket mer, med korrekta simulationer kan man nu komma mycket närmare vad det skulle betyda att vara där i verkligheten, något som skulle kunna skjuta fram verkliga simulatorer som är skapade av industriledare som vill ha det där lilla extra att använda mot sina konkurrenter.

Men låt oss inte förhasta oss, de sistnämnda framtidsmöjligheterna låter till stor del som spekulationer. Att vi däremot kommer att få se animationsverktyg inom virtuella verkligheter och en sorts VR kodning låter inte alltför långsökt, men det kan ta ett tag innan vi kommer dit. Jag vågar på inget sätt spekulera i hur lång tid det kan ta innan vi kan springa omkring i virtuella rum och diskutera med våra vänners fotorealistiska avatarer med verklighetstrogna ansiktsanimationer. Men 10 år låter inte särskilt överdrivet, så lite vågar jag väl spekulera ändå.

Ha en god vistelse i era virtuella verkligheter!

#blogg


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Kommer framtidens Virtual Reality spel att utvecklas i VR?

Har haft DK2 ett litet tag och ser många problem med VR.

Tekniken är inte nog bra utvecklad för att man ska kunna använda sig den på ett bekvämt sätt till majoriteten av spel eller applikationer.
Spelutvecklare vet det här och det märks tydligt på det låga intresset med stöd för VR i spel och applikationer.

Tittar man på spelen och applikationerna som kommit till Rift är det i stort sett bara "upplevelser" man får och inga riktiga spel eller användbara program.

Jag tror 10 år är för lite tid.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Har haft DK2 ett litet tag och ser många problem med VR.

Tekniken är inte nog bra utvecklad för att man ska kunna använda sig den på ett bekvämt sätt till majoriteten av spel eller applikationer.
Spelutvecklare vet det här och det märks tydligt på det låga intresset med stöd för VR i spel och applikationer.

Tittar man på spelen och applikationerna som kommit till Rift är det i stort sett bara "upplevelser" man får och inga riktiga spel eller användbara program.

Jag tror 10 år är för lite tid.

Vi är ju dock fortfarande på ett tidigt stadie, det finns fortfarande inte ett officiellt releasedatum för konsolen. Det investeras även flitigt i tekniken, mer så än man kan tro, och det känns högst otroligt att tekniken inte kommer att få blixtsnabba uppgraderingar så fort den byggt upp momentum. Anledningen till att utvecklarna inte utvecklar frenetiskt för releasen är lika självklar som smältande smör på en strand i Hawaii, de väntar på ett större genombrott.

Spelutvecklare livnär sig på de plattformar som de kan sälja spel till, när virtuell verklighet knappt ens har ett releasedatum så kan det finnas de som tvivlar. Dessutom så tror jag på att vi lär se större titlar finansierade genom Facebook utannonseras när vi har ett fast datum att se fram emot.

Även om vi antar att VR bara skulle kunna ge oss upplevelser till en början så räcker det långt. VR är större än spel, och bara tanken på att få en mer genomgående version av något så simpelt som Titans of Space (http://apps.virtualreality.io/apps/titans-of-space) påvisar vilken effekt en ren upplevelse kan ha.

Facebook har även kontaktat Hollywood för att få dem att utveckla filmer gjorda för VR, hur det går får framtiden utvisa men jag räknar med framgång. Det finns otaliga projekt som entusiastiskt arbetar för att få VR fungerande, och utvecklarna som är involverade i projekten är inte idioter, och jag skulle satsa på att de inte tror att det tar mer än tio år innan tekniken är ifatt konsumenternas krav.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar