MS: "Bilduppdatering viktigare än upplösning"

Ase
Medlem
Skrivet av Xepheros:

Synd att X1 har varken har acceptabel upplösning eller acceptabel bilduppdatering bara.

Synd att dom (Xbox & PS inte har aceptabel hårdvara det är nog det som är bekymmret. bantade amd processorer med halvklent grafikkort men är åtminstånde x86 så bättre än föregående gen.

Medlem

Det tragiska i att man, 2014, måste välja mellan upplösning och bilduppdatering.

MFZ
Medlem

borde dom inte köra 1080, 60fps och mindre SKIT på skärmen för att nå 60fps ist för att ösa in effekter som konsolen inte klarar att pusha.

varför leva över sina tillgångar.

edit:

förövrigt borde mannen få medalj för att äntligen pusha för 60fps.
det är tortyr med sub-60 och det är den den största anledningen till att jag skyr att spela på konsol i nån större utsträckning.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Det Playstation 4-exklusiva spelet kommer att köras 1920x800 för att skapa en filmisk widescreen-känsla.

1920*800 för filmisk känsla bullshit, snarare nu har vi mindre upplösning att rendera, för det gick inte i 1080p.

Medlem

För mig har alltid spelkänsla/rolighet varit nummer ett.
Allt annat, såsom bilduppdatering och upplösning, är sekundärt.

Bilduppdatering och upplösning påminner om forna tiders megapixeltävling/inflation på digitalkameror. Det viktigaste är att bilderna blir bra

Och såhär:
Jag lirar hemskt gärna ett jävligt roligt spel med bra känsla och lika förutsättningar.
Sen om det bara kör 1080p och inte 4k samt 60Hz istället för 120Hz är egalt.

Det blir ändå ganska trist då så många av dagens spel använder samma motor = känns likadana, fast det ena är i djungeln, det andra i öknen och det tredje i jymden. Bara texturerna skiljer (typ...).

Medlem

Fps är viktigare än upplösning... Kan dock tänka på en hel del saker som är mindre viktiga än hög upplösning som MS brände pengar på att utveckla. Näatan så att man skulle kunna tro att Microsoft har anställt produktinvecklare istället för produktutvecklare, som dessutom jobbar med vad som verkar vara den mest inlåsta och icke marknadsmässiga marknadsavdelning i mannagrynsminne.

Sith - I jymden kan ingen höja dig gjåta.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av sith:

För mig har alltid spelkänsla/rolighet varit nummer ett.
Allt annat, såsom bilduppdatering och upplösning, är sekundärt.

Att ha roligt när man spelar är viktigt, men för mig går spelkänsla och bilduppdatering ofta hand i hand.

Skrivet av floke:

Sith - I jymden kan ingen höja dig gjåta.

Medlem

Jag är förbryllad att Sony & MS fortsätter med att bortförklara att de skapat billiga och aningen trötta spellådor för dem som inte är lika kräsna när det kommer till upplösning och bilduppdatering.

Jag menar är man en spelentusiast och vill avnjuta ett spels fulla potential köper man väl ändå en PC?


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av wrangman:

Jag är förbryllad att Sony & MS fortsätter med att bortförklara att de skapat billiga och aningen trötta spellådor för dem som inte är lika kräsna när det kommer till upplösning och bilduppdatering.

Jag menar är man en spelentusiast och vill ånjuta ett spels fulla potential köper man väl ändå en PC?

Är man spelentusiast så kör man så klart med både pc och konsol


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av wrangman:

Jag är förbryllad att Sony & MS fortsätter med att bortförklara att de skapat billiga och aningen trötta spellådor för dem som inte är lika kräsna när det kommer till upplösning och bilduppdatering.

Jag menar är man en spelentusiast och vill ånjuta ett spels fulla potential köper man väl ändå en PC?

Är man spelentusiast så kör man så klart med både pc och konsol

Aha!


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av LariosoDog:

Vi hade ju i utgående generation möjlighet till 1080p men möjligen på vissa spel i 30 fps.

Ny generation grejer - och man utgår inte från att skapa kraft så minimum är 1080p 60 fps för flertalet renderare. Utan man kommer med massa ursäkter. Det känns så halvhjärtat när sådana här idioter har sina fingrar i syltburken. Det är ju ändå om någon nästa konsollgeneration alls - 6-10 år dit.

Dilemmat ligger i att om de skulle dimensionera hårdvaran efter 1080p med 60 fps, samtidigt som kunderna förväntar sig hetare grafik, skulle en konsol kostat avsevärt mycket mer än de faktiskt gör.
Det skulle knappast vara populärt med en xbox som kostar 7000:-

Du har ju rätt i det att det blir dyrare.
Men PS3 släpptes väl för 6000 sist, och omräknat till dagens valuta är det säkert 7000 kr idag. Då hade man haft takhöjd ändå de kommande åren. Det är ju ändå runt halva priset mot en gaming-PC.

Som det är nu så länge det släpps till Xbox360 också så köper jag spelen till den. Vet inte hur länge det kommer att överlappa.
Höstens stora titel - GTA V - den släpptes ju för ett år sedan. Det är vad nextGen har att komma med. Och jag förstår spelutvecklarna också - begränsat med konsoller ute än.

dmn
Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av wrangman:

Jag är förbryllad att Sony & MS fortsätter med att bortförklara att de skapat billiga och aningen trötta spellådor för dem som inte är lika kräsna när det kommer till upplösning och bilduppdatering.

Jag menar är man en spelentusiast och vill ånjuta ett spels fulla potential köper man väl ändå en PC?

Är man spelentusiast så kör man så klart med både pc och konsol

Det är bättre uttryckt att säga: Är man spelentusiast kör man framför allt PC, men också konsol.

Medlem

Svarar PC på frågan.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av humancentipede:

stabila 60fps utan framedrops, annars får dom inte mina pengar

Lycka till, det får du inte på "next-gen-power" konsolerna. Då får du tyvärr uppgradera dig till en PC, som kan ligga på 120 fps+ @ 1080p. OBS! Man ska ha en skärm som har rätt hög Hz för att se det då med. Men ifall du eftersträvar 1080p med 60 fps. Då är du på fel plattform!

Problemet med dagens 120hz skärmar är att bilden är så dålig att det känns som om man sitter på sin första TN panel från 2001.
Asus PG278Q är nog den enda skärmen jag känner till med bra bildkvalité som gör att man kan överväga att gå från en bra IPS till en gamingskärm.
Men sitter man på en Benq eller billig Asus så ser det riktigt hemskt ut och jag som gillar bra grafik när det är möjligt skulle aldrig införskaffa sånt skräp igen.

Kör på en benq XL24IIT 144 hz, tycker den är helt underbar och då är jag i regel petig gällande bildkvalité, var ju dock tvungen att fippla lite med inställningarna innan det kändes rätt, men så brukar det ju vara.

Det största problemet är ju när man sätter sig vid en konsol, vare sig ps4 eller ps3 tex och ett spel är 30 fps, så får jag förbannat ont i ögonen som är vana vid minst trippelt så mycket, ser även ut som att jag är en haschtomte efteråt.

Medlem
Skrivet av Phil Spencer:

– 1080 är inte något mytiskt perfekt upplösning

Fast jo, det är det faktiskt... Majoriteten av alla TV-apparater idag har denna upplösning. Och LCD-skärmar gör sig bäst i sin Native-upplösning (både input lag-mässigt, som visserligen inte påverkas nämnvärt om konsolen ändå skalar upp spelet till 1080p, men framförallt ser bilden mycket bättre ut när inte pixlarna har sträckts ut på något sätt). En CRT däremot ger fin bild oavsett upplösning.

Medlem

Det är så kul att det bara är 1080p vi pratar om och att den här diskussionen förs på en helt ny generation konsoller som går på knäna...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det är så kul att det bara är 1080p vi pratar om och att den här diskussionen förs på en helt ny generation konsoller som går på knäna...

Absolut. PS4 förtjänar knappt att kallas PS3.5
Särskilt med tanke på att det är 7 år mellan konsollerna...
Samma visa med Xbox One, fast värre. Den är ännu klenare och där är det hela 8 år mellan den och föregångaren 360.

Medlem

det som i slutändan fick mig att gå över till pc var att jag var trött på den gryniga och lågupplösta bilderna så jag håller inte riktigt med där

Medlem

Det är ju fantastiskt att folk jämför sin gamingdators prestanda som man förmodligen har lagt lätt över 10k (antagligen mer) på med ps4 och xbone som nu ligger på typ 3.5k.

Det blir ju bara jävligt korkat.

det va bättre när konsollerna va snabbare än hemdatorer, och hade egen hårdvara istället för att va byggda som en htpc

Medlem

Man kan ju oxså välja att köra PC då man får båda två sakerna samtidigt... Denna next gen consoller är ju ett stort skämt när det gäller prestanda..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av elmackonr1:

Det är ju fantastiskt att folk jämför sin gamingdators prestanda som man förmodligen har lagt lätt över 10k (antagligen mer) på med ps4 och xbone som nu ligger på typ 3.5k. Det blir ju bara jävligt korkat.

Det är ganska snabbt intjänat när man börjar köpa spel sen. Konsolspelen ligger ju ofta på flera hundra kronor mer av någon märklig anledning. Sen kanske man kan göra lite andra saker på pc än att bara spela dessutom. ☺

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av elmackonr1:

Det är ju fantastiskt att folk jämför sin gamingdators prestanda som man förmodligen har lagt lätt över 10k (antagligen mer) på med ps4 och xbone som nu ligger på typ 3.5k. Det blir ju bara jävligt korkat.

Det är ganska snabbt intjänat när man börjar köpa spel sen. Konsolspelen ligger ju ofta på flera hundra kronor mer av någon märklig anledning. Sen kanske man kan göra lite andra saker på pc än att bara spela dessutom. ☺

bero la på hur många spel man köper per år.
dom flesta som äger konsol har också en pc/laptop till annat.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Säga att x1 har dålig upplösning är väl att ta i tycker jag, njutit fullt ut med alla spel jag spelat .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Why not both?

Medlem

Kravet på FPS/Hz beror ju också helt på vad man spelar. SItter du och kör Unreal kan mycket väl minst 120fps vara motiverat. Sitter du och spelar The Sims kan du sitta med 30fps. Det är också från person till person.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

"Next Gen" kallades dem, de står inte ens på tillräckligt stadiga fötter för att bli kallade "Last Gen" PC's

Medlem
Skrivet av Nelfie:

"Next Gen" kallades dem, de står inte ens på tillräckligt stadiga fötter för att bli kallade "Last Gen" PC's

har du något exempel?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av humancentipede:

det va bättre när konsollerna va snabbare än hemdatorer, och hade egen hårdvara istället för att va byggda som en htpc

När var detta ? Har haft datorer som varit kraftfullare än konsoler ända sedan amigan.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av humancentipede:

det va bättre när konsollerna va snabbare än hemdatorer, och hade egen hårdvara istället för att va byggda som en htpc

När var detta ? Har haft datorer som varit kraftfullare än konsoler ända sedan amigan.

Är kanske det han menar? Amiga/C64 på den "gamla goda tiden".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

123
Skriv svar