MS: "Bilduppdatering viktigare än upplösning"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Nelfie:

"Next Gen" kallades dem, de står inte ens på tillräckligt stadiga fötter för att bli kallade "Last Gen" PC's

har du något exempel?

Är ju knappast inte the latest and greatest i den riggen. En skulle ju också kunna få liknande prestanda om man köpte en 3-4år begangnad mid/highend rigg.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Nelfie:

"Next Gen" kallades dem, de står inte ens på tillräckligt stadiga fötter för att bli kallade "Last Gen" PC's

har du något exempel?

https://www.youtube.com/embed/wiS9LC6X55Q

Är ju knappast inte the latest and greatest i den riggen. En skulle ju också kunna få liknande prestanda om man köpte en 3-4år begangnad mid/highend rigg.

fast du få räkna med att pc spel knappast optimeras mot sådan hårdvara.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

fast du få räkna med att pc spel knappast optimeras mot sådan hårdvara.

Visst är det så men långt ifrån alla konsolspel optimeras ju inte heller mot sin hårdvara. (tex 70-90% av alla multiplatformspel till ps3) Sen innebär ju "optimering" allt för ofta saker som 720p, 30fps och halvkassa detaljer.

Sen visst att det kommer tillfällen då man kanske tvingas uppgradera pga tex dx12/13 krav som inte sitt gamla grafikkort har stöd för. Något som konsolspel kan gå runt genom att kraftigt skala ner spelet och köra en kass special version med ett äldre api, som tex BF3 på 360/ps3.

Men när det har kommit så långt är det ju inte svårt att köpa ett billigt budgetkort, som har stöd för det nya api:et och då också kunna lira spelet som det var tänkt.

Den här gången lär det nog också märkas rätt snart hur pass långt efter dem nya konsolerna redan är. Kan tänka mig att ett 1000kr grafikkort om bara några år kommer prestera mångdubbelt mycket bättre än vad en ps4 kan lyckas åstakomma. Ingen skillnad man heller magiskt kommer kunna sudda ut genom optimering.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:

fast du få räkna med att pc spel knappast optimeras mot sådan hårdvara.

Visst är det så men långt ifrån alla konsolspel optimeras ju inte heller mot sin hårdvara. (tex 70-90% av alla multiplatformspel till ps3) Sen innebär ju "optimering" allt för ofta saker som 720p, 30fps och halvkassa detaljer.

Sen visst att det kommer tillfällen då man kanske tvingas uppgradera pga tex dx12/13 krav som inte sitt gamla grafikkort har stöd för. Något som konsolspel kan gå runt genom att kraftigt skala ner spelet och köra en kass special version med ett äldre api, som tex BF3 på 360/ps3.

Men när det har kommit så långt är det ju inte svårt att köpa ett billigt budgetkort, som har stöd för det nya api:et och då också kunna lira spelet som det var tänkt.

Den här gången lär det nog också märkas rätt snart hur pass långt efter dem nya konsolerna redan är. Kan tänka mig att ett 1000kr grafikkort om bara några år kommer prestera mångdubbelt mycket bättre än vad en ps4 kan lyckas åstakomma. Ingen skillnad man heller magiskt kommer kunna sudda ut genom optimering.

AMD:s integrerade kommer säkerligen passera dem med råge om några år. Det är trots allt vad som sitter i dem redan nu.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av WarpGuN:

fast du få räkna med att pc spel knappast optimeras mot sådan hårdvara.

Visst är det så men långt ifrån alla konsolspel optimeras ju inte heller mot sin hårdvara. (tex 70-90% av alla multiplatformspel till ps3) Sen innebär ju "optimering" allt för ofta saker som 720p, 30fps och halvkassa detaljer.

Sen visst att det kommer tillfällen då man kanske tvingas uppgradera pga tex dx12/13 krav som inte sitt gamla grafikkort har stöd för. Något som konsolspel kan gå runt genom att kraftigt skala ner spelet och köra en kass special version med ett äldre api, som tex BF3 på 360/ps3.

Men när det har kommit så långt är det ju inte svårt att köpa ett billigt budgetkort, som har stöd för det nya api:et och då också kunna lira spelet som det var tänkt.

Den här gången lär det nog också märkas rätt snart hur pass långt efter dem nya konsolerna redan är. Kan tänka mig att ett 1000kr grafikkort om bara några år kommer prestera mångdubbelt mycket bättre än vad en ps4 kan lyckas åstakomma. Ingen skillnad man heller magiskt kommer kunna sudda ut genom optimering.

vi få la hoppas att denna konsolgeneration inte blir för lång


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av PcGamer:

https://www.youtube.com/embed/JBN5MNpYWlY

När jag köper komponenter till en dator så kollar jag på vad som ger mest valuta för pengarna. Så om jag har har två datorer där den ena är "kraftfullare" än den andra men de kostar ungefär lika mycket, varför skulle jag då välja den "sämre" datorn. Jo det finns en sak som hade kunnat få mig att välja den datorn, spelen och detta var något som Nvidia lyckades med när de lanserade T&L. Trots att det inte var så bra som de påstod lyckades de få många utvecklare att göra spel som krävde T&L. Versionen som kom senare däremot, den var riktigt bra och jag minns hur BF 1942 demot såg helt makalöst vackert ut i jämförelse med andra spel.

När det kommer till bilduppdatering så beror det helt och hållet på vilket spel det är. Ett snabbt spel som UT eller Quake då är svaret utan tvekan bilduppdatering. Ett spel som Amnesia där väljer jag nog en högre upplösning. Beror helt och hållet på spel och hur många FPS det rör sig om. Under en visss FPS blir spel helt ospelbara och då väljer jag oavsett spel en lägre upplösning eller så väntar jag med att spela spelet tills jag har hårdvaran som klarar av att köra det.

Jag väljer skärm efter spel

3st 42" IPS panel TV's i surround för windows och "det vanliga", faktiskt också BF4. För e-sport stukade spel roterar jag till 27" i 144hz och således 144fps+. Hetsiga FPS på konsol är en förjävla rolig historia...

123
Skriv svar