Microsoft: 900p-upplöst Diablo 3 "oacceptabelt"

Medlem

Varför måste jag välja bort bilduppdatering eller uplösning? Sätt 60fps 1080p först och banta på partikeleffekter eller ljussättning ist.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Har jag fel om jag säger att BÅDE PS4 och Xbox One kör på x86 plattform? Borde det inte rimligtvis vara ungefär lika "svårt" på båda då?

http://www.anandtech.com/show/6972/xbox-one-hardware-compared...

Medlem

Finns en enkel lösning. Köp en dator! ^^,

Medlem

Borde inte utvecklarna ställa krav på hårdvaran istället?
"This hardware is unacceptable! We do not need Kinect! Make it easy to reach at least 1080p and at least 60fps! Why did you make it like a cheap mediocer but complicated computer?"


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

den nya krysslådan är fan oacceptabel om någonting...

Medlem

Återigen..

Hur FAN kunde dom bygga nya generationens konsoler så sjukt klena..?

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Återigen..

Hur FAN kunde dom bygga nya generationens konsoler så sjukt klena..?

Är väldigt många som väldigt enkelt kan svara på den frågan, jag kan prova:

A. Dom hade blivit för dyra för att dom skall kunna säljas i tillräckligt stort antal då
B. Det hade blivit för dyrt att utveckla spel som utnyttjar kapaciteten i konsollerna.
Speciellt eftersom konsollen nu sålt mindre då den ökade kapaciteten gjorden den dyrare
C. Grafiken hade ändå bara blivit typ 10-20% snyggare, detta skulle kanske bara ungefär 30% av konsumenterna ens märka gentemot hur det ser ut nu, och resterande 70 hade inte brytt sig ett skit till att börja med.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Återigen..

Hur FAN kunde dom bygga nya generationens konsoler så sjukt klena..?

Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta.
I dagens samhälle är 1080p standard, hur kan man då släppa konsoler som inte klarar av denna upplösning fullt ut??

Jag förstå att konsolen kanske blivit 1000kr dyrare, hellre det än att man köper grisen i säcken med en kass konsol.

Tyvärr lär dom ju inte släppa några nya konsoler nu på 5-6 år.. :-/

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av DeFeCT:

Ett så stort företag som Blizzard behöver hjälp för att koda en acceptabel kod på Xbox One? Men det går alldeles utmärkt att göra det på till en PS4? Frågan är ju hur varför det ska vara så?
Varför är det så mycket svårare till Xbox One?

Varför var det så mycket svårare på PS3 än på Xbox360 i början enligt många utvecklare?
Det går troligen inte i en handvändning att få till allt 100% på ett nytt system.

Plus att de fick nog inte hjälp direkt med koden för D3 utan en uppdatering till Xboxmjukvaran som kanske var bättre optimerad för att få ut mer från Xboxen.

PS3 och Xbox 360 var ju helt olika på många sätt.
Har jag fel om jag säger att BÅDE PS4 och Xbox One kör på x86 plattform? Borde det inte rimligtvis vara ungefär lika "svårt" på båda då?

Enda likheten är att de kör x86, hur de hanterar sin hårdvara är väldigt annorlunda även om den är rätt lik den med.

Förövrigt så var det IBM som utvecklade båda CPUerna i förra generationens konsoller.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Olidion:

Är det bara jag som funderar på varför Blizz började på 900p, är inte det rätt ovanlig upplösning? Istället för att köra 720p som en del av "pyttemjuks" egna spel och då borde de sluppit gnället?

Ja det är det är nog bara du... vore idiotiskt att nedgradera till 720p när dom fick spelet att rulla på perfekt i 900p/60fps från början? Varför i helvete skulle dom då välja 720p istället???

Och, det är bara TVÅ av "pyttemjuks" egna spel som körs i 720p, båda är lanserings-spel som säkert hade klarat av högre upplösning om utvecklarna haft mer tid och fått använda dom nya uppdaterade SDK.

Medlem

Men 15 fps Dead Rising 3 är helt ok!

Medlem

Kör 2560x1440 med allt igång & extra SSAO & ligger runt 120fps med v-sync avslaget, bridge of korsik däremot får man alltid fps drops på oavsett maskin. Det är en dåligt optimerad fysik kod som ställer till det sägs det.

Det tråkiga är att gpu'n i xbonen var medioker för något år sedan på pc sidan, den har inte gått & blivit snabbare, spelar ingen roll hur djäkla optimerat man kan koda till den, i slutändan är den helt enkelt för klen... Ska tilläggas att jag faktiskt såg fram emot en ny generation konsoller, sen snålade dom ur totalt på hårdvaran & folk är dumma nog att försvara den vinstmaximeringen

Medlem
Skrivet av kebbe:

Men 15 fps Dead Rising 3 är helt ok!

Dead Rising's FPS är långt ifrån perfekt, men 15fps? Kom igen!

Hade dom haft mer tid och tillgång till det nya SDK så hade dom säkert klarat av betydligt bättre prestanda.

Medlem
Skrivet av Ender:

Finns några ställen där det laggar till på min PC också. Brisge of Korsik är ett av dom, vid slutet ungefär. Mycket effekter eller nåt antar jag.
Bra att dom anstränger sig för att maxa upplevelsen iaf.

Tydligen ska det lagga mindre om man sänker ljudkvaliteten.
Blev lite bättre för mig men lät hemskt

Medlem
Skrivet av kebbe:

Men 15 fps Dead Rising 3 är helt ok!

Medlem
Skrivet av Ender:

Finns några ställen där det laggar till på min PC också. Brisge of Korsik är ett av dom, vid slutet ungefär. Mycket effekter eller nåt antar jag.
Bra att dom anstränger sig för att maxa upplevelsen iaf.

Det är en känd bugg, när du hamnar i dessa områden tryck bara Ctrl + S så du stänger av ljudet. Voila lagget är borta!

Jag förstår verkligen inte vad ljudet har med ingame lagg att göra men i Diablo 3 är det så....

Medlem
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Ender:

Finns några ställen där det laggar till på min PC också. Brisge of Korsik är ett av dom, vid slutet ungefär. Mycket effekter eller nåt antar jag.
Bra att dom anstränger sig för att maxa upplevelsen iaf.

mm... har själv fps drops till 10 kanske men konstant 60 på 99% av alla andra ställen... kan ju inte vara något fel på just det området?

finns även andra områden där det helt enkelt är dåligt kodat, har inget med extra "lull lull" att göra.

Det är en känd bugg, när du hamnar i dessa områden tryck bara Ctrl + S så du stänger av ljudet. Voila lagget är borta!

Jag förstår verkligen inte vad ljudet har med ingame lagg att göra men i Diablo 3 är det så....

Medlem

"Bildkvalitén sägs vara jämbördig på PS4 och Xbox One, men den förstnämnda konsolen behåller bildflytet en aning bättre än Xbox One."

Skulle vara kul med en källa till det där utlåtandet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Olidion:

Är det bara jag som funderar på varför Blizz började på 900p, är inte det rätt ovanlig upplösning? Istället för att köra 720p som en del av "pyttemjuks" egna spel och då borde de sluppit gnället?

För skillnaden mellan 1080 och 900 är inte lika stor som för 720 och 900.

Det är inte så ovanligt. Laptops var det rätt så vanligt på för ett litet tag sedan.

Tack! Var bara lite fundersam eftersom de flesta TV har native 1920x1080 eller 1280x720 så var inte van vid 1600x900, men räknade och 900p får också aspect ratio på 1,77 så då behöver de inte göra om pixel aspect ration från 1,0 till något annat och spränga sönder i texlar.

Men som sagt tack, var inte uppmärksam på att 900p hade blivit så vanligt

Medlem

Förmodligen är det mycket bättre flyt på Xbone än på min rig, trots att jag har bättre prylar i min. Men skönt att Microsft är ute och hjälper spelutvecklare:)

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Återigen..

Hur FAN kunde dom bygga nya generationens konsoler så sjukt klena..?

varför tro du wow,minecraft,lol,dota är populärast på pc?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av adrii:
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Ender:

Finns några ställen där det laggar till på min PC också. Brisge of Korsik är ett av dom, vid slutet ungefär. Mycket effekter eller nåt antar jag.
Bra att dom anstränger sig för att maxa upplevelsen iaf.

mm... har själv fps drops till 10 kanske men konstant 60 på 99% av alla andra ställen... kan ju inte vara något fel på just det området?

finns även andra områden där det helt enkelt är dåligt kodat, har inget med extra "lull lull" att göra.

Det är en känd bugg, när du hamnar i dessa områden tryck bara Ctrl + S så du stänger av ljudet. Voila lagget är borta!

Jag förstår verkligen inte vad ljudet har med ingame lagg att göra men i Diablo 3 är det så....

Tack för tipset Är iofs ingen jättegrej heller, är ju snabbt förbi, men jag har stört mig på det några gånger nu och undrat vad det beror på.

Medlem
Skrivet av adrii:

Det är en känd bugg, när du hamnar i dessa områden tryck bara Ctrl + S så du stänger av ljudet. Voila lagget är borta!

Jag förstår verkligen inte vad ljudet har med ingame lagg att göra men i Diablo 3 är det så....

Det beror på om man bara spelar upp färdigrenderade ljudfiler eller om man kör någon form av ljudprocessning, (typ eko och andra effekter) i realtid. Det sistnämnda kan bli lika tungt för en dator som realtidsrenderade ljus och skuggor.

Medlem

Jag förstår inte vad det är med denna konsolgeneration.

Jag vill inte minnas att det varit sånt grafikkåteri tidigare.
Jag menar spelen är inte bättre på PS4 eller XB1 utan man har fortfarande betydligt roligare med XB360 och PS3.

Nej jag tror det är så att tekniken har på PC-sidan gått fram fort på senaste och kunnat prestera väldigt fin grafik och då vill konsoltillverkarna hänga på. Man måste komma ihåg att denna prestanda är inte gratis så då har man "snålat" och kan då inte förvänta sig samma utseende som på PC.

Nej konsoltillverkarna och spelutvecklarna ska koncetrera sig på konsolspelen och göra dom unika precis som man har gjort förr då konsol gaming gick om PC och inte försöka mäta sig prestanda mässigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Diablo hör inte ens hemma på konsoller.. vilket skämt att en next gen konsoll inte kunde köra fullhd eller?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Diablo hör inte ens hemma på konsoller.. vilket skämt att en next gen konsoll inte kunde köra fullhd eller?

...fast D3 är 1080p på båda


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Diablo 3 är inte speciellt snyggt och konsolerna har redan problem xD.

Medlem

Hahah patetiskt att splitternya konsoler knappat orkar köra spel som Diablo3 som knappast kan räknas som nåt snyggt eller krävande spel. Konsolernas tid är förhoppningsvis förbi.

Medlem

Jag har d3 på ps4an och kör det på min W905A 55 och det ser fint ut och har ett skönt flyt. Å för att inte tala om soffcoop Det är suveränt kul det är att köra det tillsammans i vardagsrummet.

Han loggar in på min ps4a med sitt acc, laddar ner sin savefil och sen så är det bara att köra på. Sen när han far hem laddar han upp den igen och laddar ner den på sin ps4a hemma. Och ja, Två i soffan och två online funkar klockers.

Till dom som uteslutande spelat det på dator, ge d3 på konsol en chans. Jag tror inte ni blir besvikna.

Medlem
Skrivet av Perre80:

Jag har d3 på ps4an och kör det på min W905A 55 och det ser fint ut och har ett skönt flyt. Å för att inte tala om soffcoop Det är suveränt kul det är att köra det tillsammans i vardagsrummet.

Han loggar in på min ps4a med sitt acc, laddar ner sin savefil och sen så är det bara att köra på. Sen när han far hem laddar han upp den igen och laddar ner den på sin ps4a hemma. Och ja, Två i soffan och två online funkar klockers.

Till dom som uteslutande spelat det på dator, ge d3 på konsol en chans. Jag tror inte ni blir besvikna.

Ge en bra anledning till att spela på konsol....

123
Skriv svar